۱۱/۱۸/۱۳۸۹

مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه: هشدار درباره بازگشت خودکامگی در لباس جدید

بيانيه مجمع مدرسين و محققين در سالگرد پيروزي انقلاب:
هشدار درباره بازگشت خودکامگی در لباس جدید

ادامه راه سبز(ارس): مجمع مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران درباره بازگشت خودکامگی در لباس جدید هشدار داد و خواستار برپایی حاکمیت ملت و اجرای قانون و پاسخگویی مسئولان شد.

در این بیانیه، به ظلم، بی‌قانونی و نادیده گرفتن حقوق مردم به عنوان دلایل اصلی سقوط شاه اشاره و تاکید شده که هر نظامی چنین خصوصیاتی را داشته باشد، فرو می‌ریزد.

مجمع در اين بيانيه متذكر شده است: «بلند پروازی های شخص اول مملکت چنان او را در هاله ای از غرور قدرت و ثروت فرو برده بود که هیچ مخالفی را بر نمی تافت، دستور سرکوبی منتقدین را شخص او صادر می کرد ، آنان را به زندان می انداخت و گاه تا مرز اعدام به جلو می برد. از آن سو اقتصاد و منافع ملی کشور ، در کام خود کامگی ،به حالت ایستایی و عقب ماندگی در آمد . بودجه بر آمده از نفت آن سرمایه ملی که باید صرف عمران و آبادانی و سرمایه گذاری کشور می شد تا ریشه فساد را بخشکاند ، هزینه تسلیحات و تبلیغات و تقویت بنیه نظامی و انتظامی و در راس آن ساواک می شد اختناق و گرفتن حق اعتراض از مردم و تک صدایی کردن مطبوعات و رسانه ها، حتی احزاب درون حکومتی خویش، سرکوبی داخلی و ژاندارم منطقه بودن ، زیان های بزرگی را برای ملت ایران به بار آورد ، که در نهایت آثار آن تاختن مرکب بیداد بر گرده ملت بود»

متن کامل این بیانیه در ادامه می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

«تلک الایام نداولها بین الناس و لیعلم الله الذین امنوا و یتخذ منکم شهداء والله لا یحب الظالمین»
(آل عمران ۱۴۰)

«و ما این روزهای ( پیروزی و شکست ) را در میان مردمان می گردانیم تا خدا افرادی را که ایمان آورده اند، بداند ( و شناخته شوند)، و از میان شما گواهانی میگیرد. و خدا ستم پیشگان را دوست ندارد. »

فرا رسیدن ۲۲ بهمن روز سرنگونی نظام استبدادی – سلطنتی و سر آغاز نظام جمهوری اسلامی و حاکمیت مردم ، روز نوید بخش تاریخ ایران و اسلام است . هماهنگی ملت ایران در آن روز برای نابودی نظام شاهنشاهی و محو آثار سلطنتی یعنی : دیکتاتوری ، دست نشاندگی ، بی تفاوتی به حقوق اساسی ملت، حیف و میل کردن ثروت ملی ، بی توجهی به منافع ملی در عرصه جهان ، از پدیده های مهم در تاریخ این مرز و بوم بود.

ملت ایران یکپارچه به دنبال رهبری داهیانه و شجاعانه امام خمینی (قدس سره)برای تحقق آرمانهایی که ایشان در سخنان و مصاحبه هایش همواره مطرح می کرد ، حرکت نمود و خواستار ادامه راهی شد که در آن ارزش های انسانی و اسلامی و در راس آن حاکمیت مردم ، آزادی های سیاسی و عدالت اجتماعی و اجرای مرّ قانون بود و این که هیچ کس در هیچ جایگاهی حق تخطی از قانون را ندارد ، حاکمیت مطلقه در ر‍ژیم گذشته از آن جا بوجود آمد که شخص شاه حاکم بر قانون بود و در مقابل قانون و ملت پاسخگو نبود، خود را ما فوق قانون می پنداشت و مفسران قانون برای تقرب به اعلی حضرت ، قانون را به نفع طبقه حاکمه تفسیر می کردند . البته نهاد های قانونی نظارت بر قدرت مانند مجلسین و مطبوعات نیز دست نشانده و ثنا گوی شخص شاه بودند.

به خاطر حاکمیت شخص بر قانون، بزرگترین دست آورد ملت ایران در انقلاب مشروطه ، یعنی قانون اساسی که در روزگار خود بهترین ره آورد در منطقه بود، زیر پا نهاده شد و حقوق ملت ایران ، با تحریف قانون ، در راه بقای سلطنت ضایع گردید . بی شک عوامل عمده به وجود آورنده حرکت یکپارچه مردم در ۲۲ بهمن و سرنگونی رژیم پیشین ، یکه تازی ، غرور، تحقیر ملت، بی تحملی و بلند پروازی شاه و اطرافیان او در عرصه اقتصاد، سیاست و فرهنگ کشور بود.

بلند پروازی های شخص اول مملکت چنان او را در هاله ای از غرور قدرت و ثروت فرو برده بود که هیچ مخالفی را بر نمی تافت، دستور سرکوبی منتقدین را شخص او صادر می کرد ، آنان را به زندان می انداخت و گاه تا مرز اعدام به جلو می برد. از آن سو اقتصاد و منافع ملی کشور ، در کام خود کامگی ،به حالت ایستایی و عقب ماندگی در آمد . بودجه بر آمده از نفت آن سرمایه ملی که باید صرف عمران و آبادانی و سرمایه گذاری کشور می شد تا ریشه فساد را بخشکاند ، هزینه تسلیحات و تبلیغات و تقویت بنیه نظامی و انتظامی و در راس آن ساواک می شد اختناق و گرفتن حق اعتراض از مردم و تک صدایی کردن مطبوعات و رسانه ها، حتی احزاب درون حکومتی خویش، سرکوبی داخلی و ژاندارم منطقه بودن ، زیان های بزرگی را برای ملت ایران به بار آورد ، که در نهایت آثار آن تاختن مرکب بیداد بر گرده ملت بود . «فتلک بیوتهم خاویة بما ظلموا انّ فی ذلک لایة لقوم یعملون» این خانه های آنهاست که بخاطر ظلم و ستم شان خالی مانده ، و در این نشانه روشنی است برای کسانی که آگاه اند. ( سوره نمل آیه۵۲)

بنابراین اگر بخواهیم علت سقوط نظام پیشین را در یک جمله کوتاه خلاصه نماییم باید گفت ، نظامی که بر اساس ظلم ، بی قانونی و نادیده گرفتن حقوق مردم قرار گیرد پایه های آن به حکم سنت الهی درهم فرو می ریزد.

همچنان که در این روزگار شاهدیم که چگونه ملت های مظلوم و ستمدیده منطقه در برابر حکومت های خود کامه حاکمان دست نشانده اجانب ایستاده اند و یقینا ایستادگی مردم در برابر این مستبدان فرجام آن پیروزی خواهد شد چرا که این سنت قطعی الهی است که ظلم پایدار نمی ماند.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم روز ۲۲ بهمن را برای همیشه گرامی می دارد و همواره خواهان این است که عوامل اصلی سقوط شاه و دلایل و عوامل حضور مردم برای برپایی حاکمیت ملت و اجرای قانون و پاسخگویی مسئولان فراموش نگردد تا دگر بار خصلت های خود کامگان پیشین در هیچ لباسی باز نگردد و اهداف و آرمانی که ملت و رهبری بزرگ انقلاب در پی آن بود محقق شود.

«لقد کان فی قصصهم عبرة لاولی الالباب»
(سوره یوسف آیه ۱۱۱)
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر