بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0mid.arasnava.tk يا http://myyahoo.arasdotcom.tk

سیدمحمد خاتمی: قدرت نباید در هاله‌ای از تقدس پوشانده شود

0 نظرات
سیدمحمد خاتمی در جمع معلمان:
حاکمی که درد مظلومان را نداشته باشد حاکم مطلوب امام علی نیست

ادامه راه سبز(ارس): رئیس‌جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه «ایمان گلی است که در بوستان آزادی می‌روید»، گفت:«آنچه ما می‌خواهیم و انقلاب ما هم می‌خواست؛ پاسخ‌گویی حکومت در مقابل مردم و امکان انتقاد و نقد و اعتراض برای مردم است نه اینکه خدای نکرده مثل گذشته‌ها، قدرت در هاله‌ای از تقدس پوشانده شود که کسی حق سؤال و انتقاد و اعتراض نسبت به آن نداشته باشد.»
حجت الاسلام سید محمد خاتمی در جمع معلمان با تبریک فرارسیدن روز معلم و گرامی داشت سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مرتضی مطهری به تببین تفکرات شهید مطهری پرداخت.
سید محمد خاتمی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به معلمان گفت :شما عزیزا در حساس‌‌ترین و مهم‌ترین موقعیت کشور در جایگاه بسیار ارزنده‌ای خدمت کردید و می‌کنید.


کاش در روز معلم ، معلمان زندانی در میان ما بودند

وی سپس به معلمان زندانی اشاره کرد و گفت : ای کاش عزیزانی از معلمان که گرفتارند در میان ما بودند، کسانی که در صداقت و پاکی و خدمت‌های‌شان تردیدی نیست، هر چند نمی‌خواهم بگویم هیچ‌کس اشتباه نمی‌کند ممکن است هرکس اشتباه کند ولی سوابق و انگیزه‌های آنها را می‌دانیم که اهل خدمت بودند، زحمت کشیدند، امروز در میان ما نیستند و گرفتار هستند.البته هر کسی که در بند گرفتار شود برای ما باعث تاسف و تاثر است ولی امروز به مناسبت روز معلم می‌گوییم ای کاش معلمانی که واقعا گناهی به آن صورت ندارند و جرمی مرتکب نشده‌اند و امروز گرفتار هستند در میان خانواده و خود ما و جامعه بودند.

وی ابراز امیدواری کرد که به لطف خداوند هر چه زودتر همچنان که بارها گفته‌ایم زندانیان آزاد شوند و فضا باز شود این به نفع کشور و نظام و همه خواهد بود و امیدواریم شاهد روزهای بهتری در این زمینه باشیم.

وی افزود: نام‌گذاری هفته معلم و روز معلم به مناسبت شهادت استاد شهید مطهری نکته و تناسب بسیار مهمی دارد چرا که به حق عنوان معلم برای آیت‌الله شهید مطهری بسیار به جا است.گرچه در فرهنگ یونان و نیز در فرهنگ فلسفی اسلامی معلم معنای خاصی داشت و دو معلم در تاریخ و فلسفه جهانی و اسلامی نامور شدند یکی ارسطوست و دیگری فارابی که موسس فلسفه اسلامی است.

معلمان شخصیت انسان‌ها را بر اساس آگاهی و عدل و ارزش‌ها شکل می‌دهند

به گفته خاتمی معلم به اقتضای وضعیتی که دانش و اندیشه و فلسفه در گذشته داشت که فلسفه و حکمت شامل همه شعب و شاخه‌های علوم و دانش‌های بشری و فنون مختلف بود به کسی می‌گفتند که صاحب تبحر در همه این رشته‌ها و شاخه‌ها باشد و به همین دلیل ارسطو را که در مابعدالطبیعه و طبیعیات و موسیقی و سیاست صاحب‌نظر بود و به خاطر جامعیتش، معلم اول گفتند و در دنیای اسلام هم فارابی که در همه رشته‌ها و شاخه‌ها و شعبه‌ها صاحب‌نظر بود معلم دوم لقب گرفت. البته امروز که دانش‌ها از هم باز شده‌اند و رشته‌های مختلفی پیدا کرده‌اند دیگر اصلا محال است کسی به این معنا معلم باشد حتی ذوالفنون‌هایی که شیخ بهایی می‌گفت باز شامل همه رشته‌ها نمی‌شود، گرچه در زمان شیخ بهایی علوم مختلف تحت عنوان حکمت مطرح می‌شد. ولی در دنیای جدید با گستردگی علوم، دیگر معلم بدان معنا تحقق پیدا نمی‌کند ولی معلم یعنی کسی که آگاهی را به جامعه ‌می‌دهد و شخصیت انسان‌ها را بر اساس آگاهی و عدل و ارزش‌ها شکل می‌دهد الان هست و رایج است.

وی سپس خصوصیات آیت الله مطهری را برشمرد و گفت :علامه شهید آیت‌الله مطهری علاوه بر اینکه معلم بود یعنی مدرس و تعلیم دهنده دانش‌ها و علوم بود لااقل در حیطه دانش الهی و علوم اسلامی و حتی پاره‌ای از علوم عام امروز، جامع‌الاطراف بود. در کلام، فلسفه، عرفان، تفسیر، تاریخ، فقه و سایر رشته‌هایی که وجود دارد و آثار ایشان نیز شاهد مدعی است و نیز دارای تلاش برای آگاهی بیشتر نسبت به علوم و دانش‌های زمان خودش لاقل آنچه به رشته‌هایی که به حوزه تخصص ایشان مربوط می‌شد مثل فلسفه جدید و جامعه‌شناسی و اموری نظائر آن واقعاً شهید مطهری اگر نگوییم بی‌نظیر، کم‌نظیر بود و کار ایشان هم کار معلمی بود، چه در حوزه علمیه و چه در دانشگاه.شهید مطهری به خاطر دفاع از اندیشه درست و حاکمیت انصاف و عقلانیت در جامعه مورد غضب قرار گرفت و بدست انسان‌های پلیدی که با رشد و پیشرفت جامعه و روشن شدن حقایق و دور شدن جامعه از تعصبات نابه‌جا مخالف بودند شهید شد.

وی افزود: روز معلم به مناسبت شهادت آن بزرگوار است. بطور خلاصه اگر شهید مطهری را بخواهیم توصیف کنیم انسانی دین‌باور بود و از موضع استوار دین، انسان‌مدار بود و ایشان رسالت خود را دفاع از حقیقت دین و دین‌داری می‌دانستند با این توضیح که معتقد بودند در عرصه دین‌داری نیز خرد باید حاکمیت داشته باشد و دین باید استوار بر پایه‌های محکم منطق و برهان و خرد قرار بگیرد.

به اعتقاد رئیس جمهور سابق کشور، راهی که ما برای فهم دین خدا و بسط دین خدا داریم خردی است که خدا به ما داده است و به همین دلیل یکی از پیشتازان مبارزه با الحاد از یک طرف به عنوان تفکر ضدالهی و ضدتوحیدی استاد مطهری بودد بخصوص به آن صورت که در دوران ما رایج بود و نیز مبارزه با التقاط یعنی آمیخته شدن حق با باطل و عرضه مطالب به صورتی که بنیاد فکری و عقلانی ندارد و از هر جایی تکه‌ای گرفته شده و مجموعه ناهمگونی به نام مکتب، اندیشه و ایدئولوژی مطرح می‌شد و از طرف دیگر مبارزه با خرافات و تحریفات در در دین ایشان یکی از انسان‌هایی است که واقعاً درد داشت در مقابل خرافه‌گرایی در جوامع و جامعه اسلامی و مبارزه با تحریف و بد عرضه شدن دین و نادرست فهمیدن و فهماندن دین در جامعه.آثاری که شهید مطهری در زمینه تحریف‌های دینی و مبارزه با خرافات دارد و دفاع از آزاداندیشی گویای این مطلب است.

ایمان گلی است که در بوستان آزادی می‌روید

خاتمی اشاره کرد : ایمان گلی است که در بوستان آزادی می‌روید، ایمان تحمیلی نیست، ایمان را نمی‌توان به دیگران داد، در فضای آزاد با بکار انداختن خرد و عقلانیت است که انسان به خاطر فطرتی که دارد به آن حقیقت می‌رسد و ایمان می‌آورد، به همین دلیل است ایمان‌های ارثی، ایمان‌هایی که بصورت عادت درآمده است ایمان‌هایی که به خاطر تعصبات ایجاد شده است به آن صورت ارزشی ندارد.

ایمان مبتنی بر آگاهی و انتخاب است

وی افزود: ایمان مبتنی بر آگاهی و انتخاب است که در فضایی که آزادی وجود داشته باشد انسان امکان انتخاب دارد و البته این فضا باید الوده به خرافات و کج‌روی‌ها و تعصبات نشود. قرآن کریم نکوهش می‌کند گذشتگان و دیگران را که در مقابل پیامبران بودند، آنان که به تعبیر قرآن کریم می‌گفتند: “إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى اثارهِم لمُّقْتَدُونَ” چون پدران ما این چنین بودند و سنت را عبارت از عادت‌هایی می‌دانستند که از گذشته به ارث رسیده است بی‌آنکه فکر خود را به کار بیاندازند این را مردود می‌داند و می‌گوید انسان باید تفکر کند.

خاتمی معتقد است که ایمان اصیل، انسان‌ها را از دو اسارت نجات می‌دهد. وی ادامه می دهد : از اسارت هوای نفس و شیطان و از اسارت قدرت‌های سلطه‌گری که خودشان را حق مطلق می‌دانند و اجازه نمی‌دهند حق الهی و خداداد را که حاکمیت انسان بر سرنوشت او است با تشخیص و انتخاب انسان‌ها اعمال شود. با دو استبداد، دو جباریت پیامبران مبارزه کردند، جباریتی برخاسته از درون و هوس‌زدگی و قرار گرفتن بخش انسانی وجود در خدمت بخش حیوانی و دیگری جباریتی از بیرون و حاکمیت نفس‌گیر زورگویان بر جامعه.

وی تصریح کرد: باری شریف‌ترین شغل که شغل انبیاء هم هست همین معلمی است و مگر نه اینکه صفت خاص پیامبر تعلیم کتاب و حکمت و تزکیه انسان‌هاست اموزش و آگاهی دادن از یک طرف و پاک کردن و پالایش دادن درون برای اینکه این سنگینی‌ها از او گرفته شود و بتواند اوج بگیرد و بالا بیاید.جالب اینکه در آن جایی که حضرت امام علی‌(ع) از حق متقابل والی و مردم صحبت می‌کند نیز آگاهی‌بخشی و تعلیم و تأدیب جایگاه مهم دارد. واقعاً در سیر تاریخ بشر این‌طور از حق مردم در مقابل حکومت صحبت نشده است، البته حکومت حدود و اختیاراتی دارد ولی اینکه همه امکانات و همه حق در خدمت قدرت باشد و همه فرمان‌پذیری‌ها و اطاعت محض برای مردم، شیوه‌ای بوده که نوعاً در حکومت‌ها جبار وجود داشته و اسلام عزیز و امیرالمومنین است که به صراحت از حق مردم صحبت می‌کند و حق مردم بر حکومت را عبارت می‌داند از بالابردن آگاهی جامعه، فرو‌انداختن پرده‌های جهل و نادانی در جامعه و پرورش انسان‌ها. می‌فرماید حق شما بر من والی و فرمانروا عبارت است از: توفیر فیئکم علیکم و تعلیمکم کیلا تجهلوا و تأدیبکم کیما تعلموا

وی ادب را در فرهنگ اسلامی و حتی ایرانی دارای دامنه وسیعی برشمرد و گفت: ادیب آن کسی است که بینش و منش درست و والا دارد و ادب هم جنبه فردی دارد و هم جنبه اجتماعی.ادب آن است که بینش، عالمانه و رفتار، درست باشد و انسان برخوردار از زندگی معقول باشد. جامعه‌ای که در آن جهل و فقر و تبعیض باشد جامعه مطلوب امام علی علیه السلام نیست. حکومتی که مورد خواست و رضایت مردم نباشد حکومت مطلوب نیست. و حاکمی که درد مظلومان و عزم مبارزه با استثمارگران و زورگویان را نداشته باشد حاکم مطلوب امام علی علیه السلام نیست.


وی افزود: امام بعد از حق مردم از حق حکومت سخن می‌گوید: اولین حق حکومت بر مردم انتقاد کردن، نصیحت یعنی انتقادی که توام با خیرخواهی است، اینکه آزادی مطلوب در جامعه باشد. جالب این است که امام علی آزادی و اندیشه و بیان و نقد و انتقاد را حق حکومت و وظیفه جامعه می‌داند.ما در سایه بینش علوی یک گام از دنیای امروز جلوتریم که می‌گوید حق آزادی اندیشه، حق انتقاد و حق بحث آزاد در جامعه و پرسش از حکومت و… باید پاس داشته شود.

وی سپس به آنچه که انقلاب ایران می خواست پرداخت و گفت: آن چه ما می‌خواهیم و می‌گوییم و انقلاب ما هم می‌خواست همین است. یعنی نظامی که هم در آن ارزش‌های الهی باشد هم خرد و منطق و عقل بر آن حاکم باشد و هم آزادی‌های مطلوب و مشروع وجود داشته باشد و هم پاسخ‌گویی حکومت در مقابل مردم باشد و هم امکان انتقاد و نقد و اعتراض برای مردم باشد و هم حق و امکان مردم به جابجایی قدرت با انتخابات و به طریق آزاد و مسالمت‌آمیز. این‌ها خواست جمهوری اسلامی بود که ریشه‌های الهی را در آن می‌بینیم.

قدرت نباید در هاله‌ای از تقدس پوشانده شود

وی سپس اضافه کرد: نباید خدای نکرده مثل گذشته‌ها قدرت در هاله‌ای از تقدس پوشانده شود که کسی حق سؤال و انتقاد و اعتراض نسبت به آن نداشته باشد. جمهوری اسلامی بر آمده از اراده آزاد مردم است و قدرتی که متمرکز شده است در مقابل مردم مسئول است و مردم حق بلکه وظیفه دارند انتقاد، امر به معروف و نهی از منکر کنند و کدام نهی از منکر بالاتر از اینکه اگر مردم می‌بینند ظلمی در جامعه است، اگر فقری در جامعه است، امکاناتی از جامعه از بین می‌رود، مسائل را بیان کنند و بعداً هم بالاتر از این مردم در موقعیتی قرار بگیرند که وقتی چیزی را نپسندیدند با آزادی و اراده کاملا آزاد و امنیت کامل با انتخاب خودشان بتوانند امور را جا‌به‌جا کنند. جمهوری اسلامی یعنی همین و ما هم ار آن دفاع می‌کنیم. همیشه هم از آن دفاع می‌کنیم.

وی به نکته دیگری هم اشاره کرد و آن قرار دادن اسلام در مقابل جاهلیت است و گفت :نگرانی امروز من هم که همیشه بوده و امروز هم هست اینکه خدای نکرده در این کشاکش‌ها اسلام آسیب نبیند.

وی افزود: باعث تأثر است این موج مبارکی که در خاورمیانه و در دنیای عرب و ان‌شاء‌الله در همه قسمت‌ها ایجاد شده و خواهد شد، موج‌آزادی خواهی، موج ضدیت با دیکتاتوری، موج مخالفت با وضعیت فوق‌العاده در تمام این کشورها در سوریه، مصر، الجزایر، یمن و همه جاهای که هست می‌گویند که باید این حالت فوق‌العاده از بین برود. انتخابات آزاد باشد. اینها خیلی مبارک است ولی در جنبه ایجابی مسأله چگونه است؟ این موج مبارک در کشورهای اسلامی رخ می‌دهد، جاهایی که اکثریت آنها مسلمان‌اند. ما خیلی علاقمند بودیم که در مقابلش بگویند ما می‌خواهیم نظام دینی و اسلامی هم حاکم باشد و اگر در ذهن این جوامع بود که اسلام با آزادی می‌تواند سازگار باشد، با انتخابات آزاد و انتخاب مردم می‌تواند سازگار باشد و نه تنها برای مسلمانان این آزادی برای همه کسانی که در ذیل و ظل حکومت و جامعه اسلامی زندگی می‌کنند این آزادی و حرمت وجود دارد ولو دین دیگری داشته باشند همه شهروند‌اند و حقوق شهروندی دارند آن وقت می‌دیدید امروز موجی که بود جنبه ایجابی آن هم جنبه اسلامی بود.

به گفته خاتمی ، در گذشته نگاه می‌کنند به نام اسلام چه جباریت‌هایی صورت گرفته، در زمان ما هم در همسایگی ما یک حکومت‌های جباری که با ابتدایی‌ترین حقوق بشر سازگار نبودند امتحان خود را دادند؛ در افغانستان و در جاهای دیگر و به نام خدا می‌کشتند، زنان را اسیر می‌کردند، ظلم می‌کردند، ترور و سرکوب می‌کردند و آزادی‌های مردم را می‌گرفتند و این‌ها را به نام اسلام انجام می‌دادند خوب مردم می‌گویند اگر بناست دیکتاتوری باشد باز این دیکتاتوری‌هایی که هست نامقدس است اگر یک دیکتاتوری مقدس بخواهد بیاید بهتر است که نیاید ترس از آنهاست.

وی خاطر نشان کرد: من بارها گفته‌ام و الان هم می‌گویم، که آنچه ما اصلاحات می‌نامیم تداوم انقلاب اسلامی است و تداوم حرکتی که مردم در یکصدوپنجاه سال گذشته داشته‌اند و در مشروطیت و نهضت ملی جلوه کرده و در انقلاب اسلامی جلوه روشن‌تر داشت ما همان راه را داریم. حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان، آزادی از سلطه استبداد و استعمار، پیشرفت در جامعه، مبارزه با عقب‌افتادگی و جریان یافتن عدالت در جامعه.

وی درباره عدالت گفت : عدالت هم فقط عدالت اقتصادی نیست گرچه عدالت اقتصادی بسیار بسیار مهم است. همین شهید مطهری از نکته‌های بسیار ارزنده‌ای که دارد در کتاب مبانی اقتصاد می‌فرماید عدالت در سلسله علل احکام اسلام قرار می‌گیرد. یعنی آن چیزی اسلامی است که عادلانه باشد نه اینکه ما هر برداشتی هر چیزی از اسلام داشتیم ولو در آن ظلم و تبعیض باشد آن اسلام است این اسلامی نیست! باید بسنجیم ببینیم این کارو حکمی که می‌کنیم عادلانه هست یا نه؟ اخلاق هم بسیار مهم است و من در جایی گفته ام اخلاق هم در سلسله علل احکام اسلامی است عدالت و اخلاق در خیلی جاها غریب است، ولی جایی که نام اسلام هست اگر اخلاق و عدالت لطمه ببینید زیانش به اسلام می‌رسد آن وقت بدبینی نسبت به اسلام پیدا می‌شود. ما باید از اسلام دفاع کنیم. امروز باید کاری نکنیم که جوانان ما در اینجا و در سراسر دنیا یک نوع سوء‌ظن نسبت به اسلام پیدا کنند.

رئیس جمهور سابق کشور افزود: حکومت‌ها می‌آیند می‌روند، جوامع می‌گذرند، ولی ما هم وظیفه‌ای داریم که در این زمان از اسلام و چهره رحمانی و انسانی و آزادی‌ خواهانه اسلام و عدالت‌پرور اسلام و ضد شرک اسلام دفاع کنیم.به هر حال اسلام در مقابل جاهلیت است. وظیفه ما این است از اسلام دفاع کنیم. نگذاریم اسلام لطمه بخورد. بخصوص اسلامی که مدعی است می‌تواند بر جامعه حکومت کند و ما هم به این معتقدیم.

وی سپس از اسلامی نام برد که باید حکومت کند و افزود: بدین معنا نیست که نه تنها یک گروه خاص و با ویژگی خاص همه امکانات را در انحصار خود بگیرد و در صدد طرد و حذف همه سلایق ولو اسلامی و شیعی بر می‌آید، بلکه غیرمسلمان هم در درون حکومت اسلامی محترم و صاحب حق است و باید باید همان حرمت و موقعیت را داشته باشد که یک مسلمان دارد.

وی افزود: شناخت وظیفه در این موقعیت خیلی مهم است. انسان مومن واقعی کسی است که هیچ‌گاه نباید مایوس شود. یکی از وظایفی که در این موقعیت برای خودم می‌دانم این است که از اسلام دفاع بکنم و به نکته دیگری هم اشاره کنم به مناسبت روز کارگر. کار و کارگری جایگاه مهمی در همه جوامع دارد.

با ادعا مسائل حل نمی شود

وی تصریح کرد: خوشبختانه در دوره ما سه‌جانبه‌گرایی را مورد توجه قرار دادیم. هم کارفرما، هم کارگر و هم دولت که با هم مسائل را حل کنند و بسیار هم مفید بود. به هر حال کارگر بخش زحمت‌کش و مؤثر جامعه است و در طول تاریخ تحولات یک‌قرنه کارگران ما بسیار هوشیار و بیدار عمل کرده‌اند، در همه صحنه‌ها حاضر بوده‌اند و بحمدالله تحت تأثیر تبلیغات مکاتب انحرافی قرار نگرفته‌اند و در عین حال همواره نسبت به حقوق خود حساس بوده‌اند. و پرسش این است که واقعا به حقوق خود رسیده‌اند؟ آیا امروز کارگران راضی هستند؟ پشتوانه کار و امنیت کارگر رواج و رونق تولید در جامعه است. آیا وضع تولید در جامعه مطلوب است؟ آیا کارفرمایان ما آنگونه که شایسته است می‌توانند فعال باشند؟ در حالی که در این سال‌ها از یک طرف امکانات بسیار وسیعی در اختیار دولت بوده است. از کل درآمد نفت از اول پیدایش و صدور نفت در یک قرن گذشته حدود نیمی از این درآمد در این پنج شش سال گذشته نصیب کشور شده است. از سوی دیگر نقشه راه یعنی سند چشم‌انداز پیش روی دولت بوده است. آیا در این مسیر حرکت کرده‌ایم؟ آیا رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری مطلوب و رواج و رونق کشاورزی و صنعت را شاهدیم؟ با ادعا مسائل حل نمی‌شود. اگر رشد ما پایین یا منفی است یعنی کار و کارگر هم دچار مشکل است!

وی در پایان برای کارگران عزیز و کارفرمایان و همه کسانی که به این مرز و بوم خدمت می‌کنند آرزوی موفقیت کرد و گفت: معتقدم امکانات کم است ولی ایا مسیر طوری است که امیدوار کننده و به سوی بهبود زندگی پیش می‌رود؟کارگر باید کار داشته باشد همچنین حقوقی دارد باید بحث کند و از حقوق خود دفاع کند و تضمین برای آینده داشته باشد.

در آغاز این دیدار تعدادی از حاضران ضمن بزرگداشت هفته معلم و جایگاه تعلیم و تربیت از اینکه بعضی فشارها و ‌دستگیری‌ها نسبت به معلمان اعمال می‌شود اظهار ناراحتی کردند و نسبت به رواج خرافه و مطالب بی‌اساس نسبت به دین هشدار دادند و اینکه باید هوشیار بود که شاهد انحصارطلبی فکری و ترجیح بلامرجع بعضی بینش‌ها به نام انقلاب و اسلام نباشیم. این امور از یک سو، هویت جامعه را تهدید می‌کند و از سوی دیگر سبب گریز بخش‌هایی از جامعه بخصوص جوانان از دین و نظام می‌شود. و نیز بر لزوم هر چه بیشتر آگاه کردن جامعه و ارتباط با قشرهای مختلف جامعه برای بالابردن آگاهی آنان تأکید کردند.

در این دیدار از استاد شهید مطهری به عنوان معلم دینداری و روشنفکری و عقل‌گرایی تجلیل شد و بر لزوم پرداختن بیشتر به اندیشه‌های امام و شهید مطهری و ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی که متأسفانه در معرض تهدید است تأکید به عمل آمد.

ادامه مطلب ...

اسامه بن لادن، رهبر القاعده هم به زباله دان ديكتاتورها و تروريستها پيوست

0 نظرات
رییس‌جمهور آمریکا خبر کشته شدن رهبر القاعده را تایید کرد

ادامه راه سبز(ارس): باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا دقایقی پیش در سخنرانی در کاخ سفید گفت: سرانجام نیروهای آمریکایی توانستند عدالت را در مورد اسامه بن لادن، رهبر القاعده، اجرا کنند. در این لحظه به مردم آمریکا اعلام می‌کنم که رهبر القاعده کشته شده است. سرانجام عدالت در مورد بن‌لادن که عامل کشته شدن تعداد بی‌شماری از افراد بی‌گناه بود، اجرا شد.

براساس گزارش شبکه خبری بی.بی.سی،‌ اوباما در ادامه تصریح کرد: ۱۰ سال پیش بود که حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ رخ داد و این حادثه برای مردم آمریکا دردناک بود، هنوز تصاویر این حادثه دردناک و تکان دهنده را مشاهده می‌کنیم. در این حادثه تعدادی از شهروندان بی‌گناه آمریکایی کشته شدند و فرزندان این شهروندان بدون والدینشان به زندگی خود ادامه می‌دهند. پس از این حادثه بود که مردم آمریکا با یکدیگر متحد شدند. آمریکا نیز با اتحاد یکسری کشورها جنگ علیه القاعده را آغاز کرد.

اوباما افزود: ما در حفاظت از کشورمان متحد شدیم و بر اساس اطلاعات به دست آمده به این نتیجه رسیدیم که حادثه ۱۱ سپتامبر کار القاعده و بن لادن بوده است. می خواهم این موضوع را به شما بگویم که پس از ۱۰ سال با همکاری و فعالیت خستگی ناپذیر نیروهای نظامی و همکاری یکسری کشورها بن لادن سرانجام کشته شد، ما پس از حمله به افغانستان توانستیم طالبان را از افغانستان بیرون کنیم و بن لادن مجبور شد از مرز افغانستان به پاکستان بگریزد.

اوباما افزود: جمع‌آوری اطلاعات در مورد بن لادن در اوت گذشته افزایش یافت و سرانجام هفته گذشته ما اطلاعات کافی را در مورد محل اختفای بن لادن به دست آوردیم و نیروهای آمریکایی حمله‌ای را در پاکستان انجام دادند و باعث کشته شدن بن لادن شدند. امروز همچنین با آصف علی زرداری، رییس جمهور پاکستان گفتگو‌ کردم. ما هم اکنون جسد بن لادن را در اختیار داریم. این را نیز باید بگویم که شکی وجود ندارد، القاعده به حملات تروریستی‌اش ادامه خواهد داد.

رییس‌جمهور آمریکا خاطر نشان کرد: می‌خواهم بگویم که با اسلام جنگ نداریم، همان طور که جورج بوش گفت «ما با اسلام جنگی نداریم» زرداری نیز گفت که امروز روز تاریخی محسوب می‌شود. این موضوع را تحمل نمی کنیم که امنیت ملی ما تهدید شود. به خانواده‌هایی که اعضای خود را در ۱۱ سپتامبر از دست داده‌اند می‌گویم «ماموریت انجام شد.»

پس از اعلام خبر کشته شدن بن‌لادن مردم برخی از شهرهای آمریکا به شادی پرداختند.

پاکستان کشته شدن بن‌لادن را تایید کرد

یک مقام امنیتی پاکستان امروز (دوشنبه) تایید کرد که رهبر القاعده در یک عملیات اطلاعاتی بسیار حساس کشته شد.

این مقام امنیتی پاکستان که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: می‌توانم خبر کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده را طی این عملیات بسیار حساس تایید کنم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با این حال این مقام امنیتی پاکستان نتوانست به سرعت این را تایید کند که رهبر القاعده در کجا، چه زمانی و چگونه کشته شد.

این مقام امنیتی پاکستان در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا سرویس اطلاعاتی پاکستان نیز در این عملیات همکاری داشته است، گفت: فقط می‌توانم بگویم که این یک عملیات اطلاعاتی بسیار حساس بوده است.

از سوی دیگر، جورج بوش با انتشار بیانیه‌ای مرگ بن لادن را پیروزی آمریکا برای مردان و زنانی دانست که خواهان برقراری صلح در سراسر جهان هستند.

جورج بوش،‌ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در بیانیه خود تاکید کرد: این دستاورد همچنین برای آن دسته از مردمی که خانواده‌های خود را در حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از دست دادند یک پیروزی بزرگ است.

در ادامه این بیانیه آمده است: باراک اوباما در تماس تلفنی مرگ اسامه بن لادن را به اطلاع من رساند. من به وی و تمام زنان و مردان ارتش آمریکا و جامعه اطلاعاتی تبریک می‌گویم. آنها باعث افتخار دولت و کشور آمریکا هستند. جنگ علیه ترور همچنان ادامه دارد اما آمریکا یک پیام روشن به سراسر جهان اعلام کرد “مهم نیست که چه مقدار زمان طول بکشد، عدالت در نهایت اجرا می‌شود.”

بیل کلینتون،‌ رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: من به باراک اوباما، گروه امنیت ملی و اعضای نیروهای مسلح تبریک می‌گویم چرا که آنها توانستند پس از یک دهه خون‌ریزی‌های القاعده عدالت را درباره‌ی بن‌لادن اجرا کنند.
ادامه مطلب ...

مصباح یزدی: مخالفت با ولی فقیه در حد «شرک بالله» است!

0 نظرات
مصباح یزدی: مخالفت با ولی فقیه در حد «شرک بالله» است

ادامه راه سبز(ارس): محمدتقی مصباح یزدی در دیدار با جمعی از پاسداران اعلام کرد که مخالفت با ولی‌فقیه، مخالفت با ائمه (ع) و در حد «شرک بالله» است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله مصباح یزدی گفت: هر چند مردم نسبت به امامان معصوم(ع) بی‌وفا بودند و برخی از آنها با ائمه دشمنی و ستیز کردند، و بعضی دیگر هم از امام خود حمایت نکردند، اما اراده الهی بر این تعلق گرفته که معصوم دوازدهم ـ‌عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف‌ـ زمانی ظاهر شود که عالم ظرفیت استفاده از وی را داشته باشد.

مصباح یزدی با اشاره به وظیفه مکلفین در زمانی که امکان دسترسی به معصوم نیست، گفت: حتی در زمان حضور معصوم که برخی از مردم یه امام(ع) دسترسی نداشتند، ائمه(ع) افرادی را به عنوان نائب و جانشین خود قرار می‌دادند و این همان امری است که در فرهنگ ما “ولایت فقیه ” نام دارد.

وی با بیان اینکه اراده خداوند همواره بر این تعلق گرفته که دو دستگاه در برابر هم وجود داشته باشد: دستگاه پیامبران و دستگاه شیاطین انس و جن؛ افزود: خداوند حداکثر اختیار را به انسان داده است و حتی قرآن که کتاب هدایت است، بر اثر استفاده نادرست و تفسیر به رأی می‌تواند برای عده‌ای وسیله گمراهی باشد. از همین‌رو شیاطین انسی مانند مرتاض‌ها از قدرتی برخوردارند که می‌توانند به کمک آن دیگران را بفریبند؛ اما مردم باید با انتخاب صحیح سعی کنند از دام‌ شیاطین رها شوند و با استفاده از اسباب هدایت راه درست را پیدا کنند.

این استاد حوزه با اشاره به داستان گوساله سامری و نقش آن در گمراهی بنی‌اسرائیل گفت: طبق روایات هر اتفاقی که برای بنی‌اسرائیل افتاده، برای امت اسلام هم رخ می‌دهد. پس باید بدانیم که همواره سامری‌هایی هستند که می‌توانند ما را بفریبند.

آیت‌الله مصباح ادامه داد: تاریخ نشان داده بسیاری از مسلمانانی که اهل نماز، تلاوت قرآن‌ و انفاق بودند، و حتی در رکاب رسول خدا و امیرالمؤمنین ـ‌صلوات‌الله علیهما‌ـ شمشیر زده بودند، فرزند وی را به فجیع‌ترین وضع به قتل رساندند. ما باید از این وقایع درس عبرت بگیریم و بدانیم این تحولات برای هر کسی ممکن است اتفاق بیافتد و این دام‌ها سر راه همه ما وجود دارد و خطر سقوط در آنها تا لب گور ما را تهدید می‌کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که نمی‌توان دین را از غیر متخصص در امور دینی یاد گرفت، گفت: دین را باید به کمک علما از قرآن و کلمات معصومین آموخت؛ نه از مرتاض و جن‌گیر؛ و با استناد به این‌که برخی افراد کارهایی می‌کنند که دیگران از انجام آن عاجزند، نمی‌توان برای شناخت دین به آن‌ها مراجعه کرد.

او با بیان این‌که اگر فهمیدیم مسأله‌ای حق است باید تا آخر بر آن پافشاری کنیم، خاطرنشان کرد: اگر پس از بررسی ادله ولایت فقیه به حقانیت آن پی بردیم، باید پای آن بایستیم و بدانیم که مخالفت با ولی‌فقیه مخالفت با ائمه و بر اساس روایات در حد شرک بالله است.

و اما نظرات خوانندگان اين مطلب در سايت كلمه:

۱۳۹۰/۰۲/۰۹ ۷:۲۰ ب.ظ |
به نام خدا
  • سلام
    یکی نیست به این بنده خدا بگه مگر در احادیث مختلف نخوانده اید که بین علما و فرمانروایان فرق گذاشته اند. در ضمن ایشون از راه قیاس به این نتیجه رسیده اند که در حد شرک بالله است در حالیکه امام جعفر صادق قیاس را در امر دین جایز نمیشمارد و در احادیث( اصول کافی و یا تحف العقول. متاسفانه دقیق یادم نیست کدام کتاب بود ) قیاس در دین از ابزارهای گمراهی به شمار می آید.

  • ۱۳۹۰/۰۲/۰۹ ۷:۳۱ ب.ظ | پاسخ

    از سوریه.یمن. لیبی .بحرین. مصر.تونس درس بگیرند .
    امیدوارم این شر و بدبختی دامن اقایان حکومتی را گرفته تا نابود شوند.

  • ۱۳۹۰/۰۲/۰۹ ۷:۵۶ ب.ظ |

    حکم هم بریدن برای محمودجون فقط مونده مدت زندان وتعدادشلاق رو تعیین کنند

  • ۱۳۹۰/۰۲/۰۹ ۸:۰۵ ب.ظ |

    یک سئوال علمی : در برابر ولی فقیه ( طبق فرهنگ شما ) کرنش کردن , به خاک افتادن و قصد بوسیدن پای مبارک همان ولی فقیه ( طبق فرهنگ شما ) را داشتن , چه حکمی دارد ؟! قلم فرانسه

  • ۱۳۹۰/۰۲/۰۹ ۸:۵۶ ب.ظ |

    بعد از یا علی گفتن این جدیدترین ورژن برای مشروعیت رهبری است نمی دانم چرا این عقلا اینقدر تند تند به ایشان مقام می دهند تا خدا شدن چند قدم بیشتر نمانده!

  • ۱۳۹۰/۰۲/۰۹ ۹:۱۹ ب.ظ |

    مسالتا” شیخ!آیااین موضوع (مخالفت با ولی فقیه درحد شرک بالله است…)درهمه زمانها وتمامی جغرافیای جهان اسلام مصداق دارد یاخیر؟بعبارتی بااین تفسیرتمامی معتقدان به سایر ادیان بغیرازاسلام وتمامی مسلمین بغیرازمعتقدان به مذهب شیعه وتمامی شیعیان غیرمعتقد به ولایت فقیه باکیفیت تفسیر حضرتعالی درزمره مشرکین وکافرین وبنوعی کالانعام بل هم اضل خواهند بود!بااین تفسیر به نظرمیرسد اکثریت جمعیت حال حاضر جهان واکثریت قریب به اتفاق اموات وگذشتگان ما ازحضرت آدم تاهمین چندسال قبل هم در زمره کافرین هستند!!حتی آن ۹۹نفری که درمخالفت با رای ونظر حضرت امام بانخست وزیری مهندس موسوی رای دادند واتفاقا یکی ازآقایان همین چند روزپیش افاضه فرمودند که از مخالفت با رای امام (بخوانید مخالفت با ولایت فقیه واعتراف به شرک…)پشیمان نیست!!!درضمن جناب استاد…بااین تفسیر مخالفت رئیس جمهور وقت(ولی فقیه فعلی)باحضرت امام(ره)(ولی فقیه وقت)چه معنایی دارد وآیاآن مخالفت هم شامل این رای وتفسیر وفتوی حضرتعالی قرارمیگیرد یاخیر؟!!!!!!

  • ۱۳۹۰/۰۲/۰۹ ۹:۳۸ ب.ظ |

    دین را نمی توان از غیر متخصص یاد گرفت ! خیالی نیست اما می توان دردها و دغدغه ها را درقالب سئوال یا خواسته مطرح کرد ،شکی نیست که بهترین و محق ترین مطرح کنندگان این مهم که همانا نیاز و نیازمندی زمانه اند روشنفکران و دانشگاهیان اند .
    اینکه دانشگاهیان دنبال دادن جواب هستند نه از روی بی اعتمادی به متخصصان یا نخواستن است که علت آن عدم جواب دهی از طرف متخصصان است /جواب دهی به موقع !
    اینکه درقالب الفاظ و تعاریف جواب و جوابیه داد شاید بتواند درد و دغدغه ی متخصصان دینی را مرتفع کند اما قطعادرد جامعه را دوا نمی کند
    برای جامعه نیاز به ارائه عینیات است .نیاز به دیدن اثر و اثر بخشی جواب عملی است/ جواب های راهکاری که جامعه را از نیاز به دیگر اندیشمندان بی نیاز کند نه از روی تعصب که براساس وظیفه دینی /انسانی
    امروزه اگر چه مامسلمانیم و به این نعمت افتخار می کنیم
    امروزه اگر چه ما بهترین انسانها را هااز نظر خدا ترسی و خداپرستی در بین مسلمانان داریم و باعث مباهات است
    امروزه اگرچه برهمگان و متخصصان دینی روشن است که بهترین ادیان از نظر حساسیت به مسائل اجتماعی یا تشویق و ترغیب رهبران و راهبران به مطرح کردن مسائل اجتماعی دین مبین اسلام است با پشتوانه جاوید و جاودانه اش قرآن ، اما واقعیت این است که ما از نظر روابط و الزامات اجتماعی درشکل علمی که شهر و شهرداری وشناخت جایگاه و حقوق شهروندی و نهایتا رعایت باید ها و نباید هایی که می توان فعل و انفعالات و … اجتماعی از قبیل مسائل مهم اقتصاد و ….. بد جوری کمیتمان لنگ است ! کم داریم کم کار کرده ایم و اگر بقول شما غربی های بی .. نبودن شاید هنوز هم خیلی از ماها دمخور ارباب و اسباب های قبل از اختراع هواپیما ،عصر اتم و عصر ارتباطات بودیم
    شاید بیایید بگویید که ما در فلان تاریخ چه داشتیم و کی داشتیم و یا شروع کنندگانش ما بودیم ! اما این ها چیزها چیزی را حل نمی کند .حقیقت این است که ما در چند ساله اخیر علم و عمل اجتماعی (توجه کنید حاج آقا نه علم و اعمال دینی که جای خود دارد و محترم است ) یا هیچ کار نکرده ایم و یا همه را از خارج و خارجیان یاد گرفته ایم .ویاخیلی اوقات آنان را به زور یاد مان داده اند لغت استعمار را اگر حداقل پیش خودتان تکرار کنید خیلی چیزها روشن می شود !!
    حقیقت این است تا خرافه پرستی هست تا ترساندن های آنچنانی هست تا ندادن فتاوی روزآمد و اثر بخش همچون فتاوی امام ره نباشد همین آش است و همین کاسه .
    خودمان را رها کنیم تا به ما برنخورد به ا ین کشورهای همجوار و اسلامی نگاه کنیم که خیلی هم از نظر ظواهر و رعایت…
    از ماهامعتقد و مقیدتر اند . اما نبود علم اجتماعی/ نبود و نداشتن روند درست اجتماعی/ نبود و نشناختن قانون و قوانین علمی اجتماعی /عدم تحلیل و معرفی نیازمندی های جامعه(روابط اجتماعی )* توسط بزرگان کاررابجایی رسانده که بجای داشتن مسئولیت های اجتماعی /شهروندی در زمینه کشت و کشتار /ترور است و تهدید سرآمد دوران هستیم و بطرفه العینی الت دست همین غربیان … شده تایک روز حکومتی را برما علم می کنند و بخاطرش ماها را بجان هم بیاندازند و دیگر روز برای برداشتنآن همان حکومت باز هم مارا به جان انداخته و نسخ بکشند !!! و حالا شما درفکر تعریف و تمجید از .. باش که بجای خود مهم است و یک اصل دینی /اما حاج اقا اثر و اثر بخشی این مهم کجاست ؟ چگونه ما توانسته ایم این مهم را به دنیا که هیچ حتی به جوانان خودمان بشناسانیم … اینرا را جوای بدهیدحاج آقا
    خدا خودش دینش را حفظ می کند ا شما در لباس دینی درفکر مصالح مردم و بیان باید ها و نباید ها آنهم نه بازبان تهدید و طرد که با مهربانی و جذب باشید که انشاءالله هستید

  • ۱۳۹۰/۰۲/۰۹ ۹:۳۹ ب.ظ |

    گفتن این جمله خودش شرک است. خدایا ببین به کجا رسیدیم!

  • ۱۳۹۰/۰۲/۰۹ ۱۰:۳۷ ب.ظ |

    من موندم اون مصلحی با چه رویی می ره جلسه هیئت دولت/این مصباح مگه نمی گفت مردم هیچ کاره اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ۱۳۹۰/۰۲/۰۹ ۱۱:۰۲ ب.ظ |

    یحتمل در انعکاس بیانات ایشان اشتباه شده است زیرا ایشان ازخود جنین افاضات در وکرده اند که :
    ” شرک بالله وحرب باامامعصر
    معصیتی دارد در حد و اندازه
    انتقاد از ولایت فقیه.اینو خودم
    از زبان امام معصوم شنیدم ”
    بس شمامنافقان کوردل بهتره
    اخبار را درست بکید اکه نه خودم
    براتون میکم.بکم?بکم?…

  • ۱۳۹۰/۰۲/۱۰ ۱۲:۲۲ ق.ظ |

    ای بابا!! پس اکثریت قریب به اتفاق این امت مسلمان مشرک بوده اند وخود نمیدانستند؟!! من هم که از بیخ کافرم! اقای مصباح! اقایان ولایتمدار! شمارو به ولی فقیه قسم مبانی شرعی و دلایل عقلی این اصل رابه ماهم بگویید که کافر از دنیانرویم! -من که هرچه گشتم پیدا نکردم- ثواب داره ها!!

  • ۱۳۹۰/۰۲/۱۰ ۱:۵۹ ق.ظ |

    خلایق هر چه لایق.از ماست که بر ماست….

  • ۱۳۹۰/۰۲/۱۰ ۲:۱۰ ق.ظ |

    جالبه
    راستی اون موقع که امام خمینی ولی فقیه بودن این احکام شرک بالله و … هنوز اختراع نشده بودند.یا اینکه بودند و شما …؟؟!!

  • ۱۳۹۰/۰۲/۱۰ ۳:۰۹ ق.ظ |

    آقای مصباح یزدی در تشهد نماز میخوانیم: اشهد ان محمد “عبده” و رسوله .یعنی شهادت میدهم که براستی محمد(ٌص) “بنده” و رسول خداست.
    آیا شما فکر میکنید ولی فقیه ،خداست یا بندۀ خدا؟ یادت باشد یزید بن معاویه هم خود را جانشین پیامبر میدانست و خیلی ها هم مانند شما او را تایید میکردند و در مسند قدرت بود و مخالفان خود را خارجی ( از دین اسلام برگشته) معرفی میکرد و حکم به قتل آنان میداد! آیا شما فکر کرده اید
    حرفهایتان چقدر شبیه قاضی شریح است؟ حال خودت انصاف بده تو مشرک شده ای یا ما یا حتی علمای تراز اول کشور ؟ آیا پول و قدرت انسان را اینقدر خوار و ذلیل و بد بخت میکند که خود را بپای همنوع دیگری بیندازد و او را سجده کند و پای انسان دیگری را ببوسد؟ آیا این رفتار شما در سیرۀ نبوی بود؟
    پیامبری که دست کارگر را بوسید بخود اجازه نداد دیگران پای او را ببوسند و از تعالیم او همینقدر بس که میفرمود :تعظیم و سجده فقط برای خداست و در برابر دیگران سجده نکنید که این عمل شرک است. حالا انصاف بده مشرک کیست ؟ بت پرست یا خداپرست؟

  • ۱۳۹۰/۰۲/۱۰ ۷:۵۷ ق.ظ |

    عجب ! چرا پس شما با ولی زمان امام خمینی ره در قبل از انقلاب فرمود که امسال عید نیمه شعبان نداریم مخالفت کردید جناب مصباح؟

  • ۱۳۹۰/۰۲/۱۰ ۸:۴۵ ق.ظ |

    والله تا اینجا که ما هر چی از ولایت فقیه دیدیم چیزی جز شرک به الله چیزی ندیدیم


ادامه مطلب ...

جديدترين ديدگاه خوانندگان