بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0mid.arasnava.tk يا http://myyahoo.arasdotcom.tk

زهرا رهنورد: مطمئنم که مردان آزاده کشورمان نیز از این تبعیض ها رنج می برند

0 نظرات
پيام دكتر زهرا رهنورد بمناسبت روز جهاني زن:
کجای تاریخ سرزمین ما بدون زن ایرانی در اوج است؟


. ادامه راه سبز«ارس»: دکتر زهرا رهنورد در آستانه ی روز جهانی زن در پیامی ضمن انتقاد از قوانین تبعیض آمیز علیه زنان و نیز ظلمی که در ایران امروز به صورت مضاعف بر بانوی ایرانی روا داشته می شود حاکمیت و مردم را به بازگشت به ارزش های والای رحمانی و انسانی برای پاسداشت کرامت زن ایرانی فرا خواند: «در کجای تاریخ سرزمین ما ، بدون حضور زنان ، نقطه اوجی مشاهده شده است ؟ همان زنانی که از پیش از مشروطه در جنبش تنباکو به آفریدن حرکتی ضد استعماری و وطن فروشانه قیام کردند و سپس زنانی که در انقلاب مشروطه برای تحقق مجلس و قانون اساسی و مطبوعات زندان و شکنجه شدند و زنانی که برای تحقق انقلاب اسلامی و سپس جنگ تحمیلی حضوری مضاعف داشتند ابتدا خودشان و سپس پدران شان ، همسران شان و پسران شان را ترغیب کردند تا قدم در راهی نهند و به آنان بگویند که گر مرد رهی میان خون باید رفت.زنان پیشتاز در جنبش سبز ، حیرت زده همچنان شاهد نگاه ها، رفتارها و قوانین تبعیض خواهانه ای هستند که نقاب زده ، هر روز در گوشه ای مطرح می شوند.جنبش سبز تبلور آرمانهای هر انسان آزاده و عدالت طلبی است .و جنبش سبز به خاطر همین آرمانهای والای انسانی و اخلاقی است که زنان را ارج می نهد و نقش بزرگ آنان را در طول تاریخ بشری و در تاریخ ملی و اسلامی ایران قدر می شناسد.امیدوارم جنبش سبز در جهت رفع تبعیض قدم های بلندی بردارد.»

متن کامل پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جنبش سبز تبلور آرمانهای هر انسان آزاده و عدالت طلبی است .و جنبش سبز به خاطر همین آرمانهای والای انسانی و اخلاقی است که زنان را ارج می نهد و نقش بزرگ آنان را در طول تاریخ بشری و در تاریخ ملی و اسلامی ایران قدر می شناسد .زنان پیوسته در تاریخ مبارزات آزادی خواهانه همپای مردان درسرنوشت ملی و انسانی بشری سهمیم بوده اند.

هشتم مارس(هفده اسفند) ،روزجهانی زن در پیش است . جنبش سبز اهمیت این روز بزرگ را می شناسد و می داند چه رنج ها و نامرادی هایی که زنان تحمل کردند تا عصاره مطالبات آنان در این روز رخ نمود و برگی پرشکوه و زرین به فهرست پویش های تعالی خواهانه ، آزادی خواهانه و مساوات طلبانه افزود.

تاریخ مذهبی و اسلامی و تاریخ ملی ما سرشار از روزهای بزرگی چون تولد حضرت زهرا( س ) و پیام آوری زینب( س) است. و نیز سرشار از شخصیت های بزرگ ایران باستان چون آذر میدخت ها و ایران دخت ها و زنان ایثارگر شاهنامه ای و اسطوره ای چون آناهیتا و تهمینه و رودابه و گردآفرید است. و اینک به پاس همه روزهای بزرگ زنان و همه شخصیتهای والای زن در سرزمین ایران و به پاس بزرگداشت روز جهانی زن فرصت را غنیمت شماریم و شخصیت ارجمند زن ایرانی را در آینه تاریخ بنگریم و ببینیم آیا سزاوار چنین شخصیت بزرگی این گونه رفتارهای تبعیض خواهانه و ضد زنی است که فرهنگ حاکم و قوانین من

در آوردی مجلس بدان پرداخته است ؟

در کجای تاریخ سرزمین ما ، بدون حضور زنان ، نقطه اوجی مشاهده شده است ؟ همان زنانی که از پیش از مشروطه در جنبش تنباکو به آفریدن حرکتی ضد استعماری و وطن فروشانه قیام کردند و سپس زنانی که در انقلاب مشروطه برای تحقق مجلس و قانون اساسی و مطبوعات زندان و شکنجه شدند و زنانی که برای تحقق انقلاب اسلامی و سپس جنگ تحمیلی حضوری مضاعف داشتند ابتدا خودشان و سپس پدران شان ، همسران شان و پسران شان را ترغیب کردند تا قدم در راهی نهند و به آنان بگویند که گر مرد رهی میان خون باید رفت.

اما امروز ، زنان پیشتاز در جنبش سبز ، حیرت زده همچنان شاهد نگاه ها، رفتارها و قوانین تبعیض خواهانه ای هستند که نقاب زده ، هر روز در گوشه ای مطرح می شوند. گویی برای هر یک از مطالبات به حق زنان برای کسب آزادی و رفع تبعیض پاسخی متضاد در آستین نیروهای واپس گرا و حاکمیت پنهان شده و در موعد مساعد روی میز محکمه گذاشته می شود .

در میانه هزار و پانصد سال پس از ظهور اسلام عزیز با همه رافت و شفقت ونگاه های نو آورانه به زنان و در آستانه هزاره سوم میلادی ، دنیای ماهواره و دیجیتالیسم و قدرت رسانه ها همچنان متحجرانه به زنان می نگرند در این دنیای مدرن و پیچیده فهرست شگفت انگیزی پیش روی ماست ، مالامال از ظلم و تبعیض و بی عدالتی به بهانه حمایت از خانواده ، قانون چند همسری مطرح می شود. توجه کنید اینک زمانه کمون اولیه نیست بلکه دنیای امروزیست ، دنیای فردیت ها دنیای عشق و محبت یک زن و یک مرد به یکدیگر ،دنیای فرزندانی که به آغوش یک پدر و یک مادر نیازمندند .و نه یک پدر و چندین مادر ، راستی آیا لازم

است برای ایجاد یک نظام هدونیستی لذت گرا قانون تدوین شود، پیشنهاد این است که لذت گرایان را به حال خود بگذارید! آنان کار خود را خوب بلدند. لازم نیست با هدف دلسوزی برای آنها کانون خانواده، این مهمترین واحد تحقق جامعه ای سالم را منهدم و ویران کنید. بهتر است به جای آن حمایت از خانواده را با ارج نهادن به زنان و حمایت از آنان و کودکان در خانواده و همچنین آموزش عشق و محبت و رافت و گذشت در فرهنگ جامعه جایگزین کنید. به رسانه ملی بیاموزید از ارائه الگوی رفتاری زن سلیطه بد اخلاق ، زن مطیع ، زن سلطه طلب دست بردارند و زنان واقعی را که در سرزمین ما عزت و عظمت آفریدند الگوسازی کنند .

اما به این فهرست تبعیض هایی هر روزه اضافه می شود. در قوانین واپس گرا زن به عنوان جنس دست چندم تلقی شده، در کدام قلمرو است که تبعیض وبی عدالتی در قوانین ما لحاظ نشده .. دیه نامساوی زن و مرد ،قوانین تبعیض آمیز مربوط به طلاق و تابعیت ،سن پایین مسوولیت کیفری برای دختران و …آیا روح وانسانیت و جسم زن را خدا نیافریده؟ مطمئنم که مردان آزاده کشورمان نیز از این تبعیض ها رنج می برند و سر افکنده اند .مشکل قانونی حضانت مادران ، صحنه زجر آور دیگری است که به قول سعدی دلی از سنگ بباید به سر راه فراق تا تحمل کند ، آن روز را که مادر از فرزند جدا می شود.

اما گل بود و به سبزه نیز آراسته شد. زنان زندانی که جرم شان عدالت طلبی و آزادی خواهی است و این همه را در جنبش سبز یافته اند. زنان روزنامه نگار زنان مبارز ، زنانی که در کوچه و خیابان و در عرصه های مختلف از فعال جنبش زنان تا فعال حقوق بشر و کودکان، زنان کارگر و زنان معلم ،همه و همه مصمم و استوار گام برمی دارند و از تحمل زندان و دیگر تهدیدها و مشقت ها نیز هراسی ندارند. کدام را بگویم؟

آبروی یک نظام ومشروعیت آن در گرو احترام به ملت و مطالبات آنان و به ویژه آبروی یک نظام به میزان ارج نهادن به زنان است. باز هم به حاکمیت توصیه می کنم به پاس تمام روزهای بزرگی که به نوعی به شخصیت زن مربوط است زنان را ارج نهید و در جهت سعادت آنان قدم بردارید.

در پایان ، با تمام احترام این روز بزرگ را به همه زنان ومردان عدالت خواهی که رفع تبعیض و ارج نهادن به زنان را بخشی از مبارزات آزادیخواهانه بشری می دانند تبریک می گویم و امیدوارم جنبش سبز در جهت رفع تبعیض قدم های بلندی بردارد.

ادامه مطلب ...

یک گونی پول نفت آورده‌اند و اسمش را گذاشته‌اند بودجه

0 نظرات
دکتر محمد ستاری فر در گفت‌وگو با ایلنا:
یک گونی پول نفت آورده‌اند و اسمش را گذاشته‌اند بودجه


. ادامه راه سبز«ارس»: دكتر ستاري فر، «آنچه در کمیسیون تلفیق تصویب شده بحران‌های جدی ایجاد کرده و مشکلات اقتصاد کشور را نه تنها حل نمی‌کند بلکه افزون تر می کند، اما اگر در یک جامعه رویکرد عقلانی وجود باشد این زیان‌ها را می‌توان به حداقل رساند. رشد اقتصادی کشور 2.3 درصد شده است یعنی یا از بحران تاثیر گرفته‌ایم یا مدیریت ما ضعف داشته که رشد اقتصاد کاهش یافته است/ دلیل رشد منفی بخش کشاورزی به سیاستهای پولی و مالی برمی‌گردد/ دراین بودجه موازین بودجه‌ای نمی‌بینیم.»

آنچه در چند سال اخیردردناک بوده بی‌اعتقادی نسبت به حرکت شتابان منطبق بر برنامه است

دکتر محمد ستاری فر در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این مطلب و با تاکید بر این‌که می‌توان رویکرد بودجه را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تغییر داد‏، گفت: امروز که بین کشورها و ملت‌ها مسابقه رشد اقتصادی و آرامش برقرار است، باید مسیری را در اقتصاد دنبال کنیم که ما را شتابان جلو می‌برد؛ یکی ازاین ابزارها چگونگی، ماهیت، کارکرد و سامان بودجه است که متاسفانه کمتر به آن توجه می‌شود.

وی افزود: آنچه در چند سال اخیرحتی می‌توان گفت دردناک بوده، اصلا بی‌اعتقادی نسبت به این حرکت شتابان منطبق بر برنامه بوده است. وقتی از بالاترین سطوح اجرایی کشور نسبت به قانون برنامه چهارم انتقاد می‌کنند و می‌گویند تفکر غرب است، چرا اگر این اشکال در برنامه وجود داشته آقای رییس جمهور یا معاون اول سابق ایشان نسبت به اصلاح آن اقدام نکردند؟

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر این قانون بد بوده، طبق قانون باید به قانون بده پایبند بود، تا مردم کشورمان شاهد باشند که مسئولان و حاکمان هر روز و هرلحظه پایبدی به قانون دارند. اگر این گونه باشد مردم قانونمند می‌شوند اما امروز این تعصب به قانون وجود ندارد و چون نداریم اوضاع کشور بدتر شده است.

حداقل قانون خودتان را اجرا کنید

معاون رییس جمهور در دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: گفتند که برنامه چهارم را قبول ندارند؛ گفتیم الحمدلله حداقل بیایید قانونی که خودتان نوشته و تصویب کردید را اجرا کنید.

وی ادامه داد: عملکرد لوایح بودجه‌ای که رییس جمهور در طول اجرای برنامه چهارم به مجلس داده، بررسی کنید. خواهید دید که چقدر با قانون متفاوت بوده و چقدر عملکرد با قانون متفاوت بوده است؛ وقتی در تنظیم بودجه سالانه ناتوانی وجود دارد و شکاف معنی داری بین لایحه، قانون و اجرا وجود دارد، این تصور ایجاد می‌شود که گویا این کشور نیازمند قانون نیست.

این شیوه بودجه نویسی نه در قانون محاسبات است و نه در قانون برنامه و بودجه

ستاری‌فر خاطرنشان کرد: این روش بودجه نویسی مثل این می ماند پول نفت را در یک گونی بریزیم و با حکم‌های بسیار کلی، بگوییم چگونه می خواهیم آن را خرج کنیم. گویا در قرن ۲۱ و در سال ۲۰۱۰ میلادی، هنوز یاد نگرفته‌اند که راه و رسم بودجه این نیست که با چند حکم کلی به یک گونی پول، بودجه بگوییم.

وی با بیان اینکه این شیوه بودجه نویسی نه در قانون محاسبات است و نه در قانون برنامه و بودجه، گفت: تا دیروز اقتصادانان مجلس به ما انتقاد می‌کردند که چرا از بودجه انتقاد می‌کنید؛ الان خودشان درباره این بودجه می‌گویند ما دراین بودجه موازین بودجه‌ای نمی‌بینیم، بلکه موازینی از دخل و خرج‌های افراطی است که نشان می‌دهد وضعیت اقتصاد کشور نسبت به گذشته بدتر شده است.

حتی یک قدم جلوتر نرفته ایم

رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان این‌که اگر درگذشته عملکرد بودجه‌های سنواتی نمره‌ای معادل ده از ۲۰ بود، گفت: امروز حتی از آن نمره یک قدم جلوتر نرفته‌ایم درحالی که امروز بین کشورهای دنیا و ملت‌ها مسابقه رشد اقتصادی و آرامش برگزار است که یکی ازابزارهای این حرکت شتابان چگونگی، ماهیت، کارکرد، سامان و سازمان بودجه‌های سنواتی است که متاسفانه کمتر به آن توجه می‌شود.

مجلس کیسه پول نفت را به یک نظم بودجه ای نزدیک کند

وی ضمن اظهار امیدواری به این‌که بخشی از اشکالات کلان بودجه در صحن علنی مجلس توسط نمایندگان اصلاح شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه بودجه بزودی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی می‌رود، انتظار بر این است که نمایندگان تا جایی که می‌توانند به الزاماتی که باید در بودجه باشد، توجه بیشتری کنند؛ اگرچه آنچه در کمیسیون تلفیق تصویب شده بحران‌های جدی ایجاد می‌کند و مسائل‌مان را نه تنها حل بلکه افزون‌تر می‌کند، اما انشالله مجلس با رویکرد عقلانی، می تواند این زیان‌ها را به حداقل برساند.

ستاری‌فر با تاکید براینکه مجلس می‌تواند کیسه پول نفت را به یک نظم بودجه‌ای نزدیک به قانون محاسبات عمومی یا قانون برنامه و بودجه تبدیل کنند، گفت: براساس تعریفی که از ویژگی‌های بودجه برنامه‌ای وجود دارد، چون دولت نقش قالب در اقتصاد دارد، به دلیل ماهیت و ساختار بودجه دولت به صورت مستقیم و غیر مستقیم دارای اهمیت است و به بازار، تولید، نقدینگی، بخش خصوصی، تراز پرداخت‌ها واقتصاد جهانی پیام می‌دهد.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که همه در دنیا به بودجه‌های یک دولت نگاه می کنند. زیرا دولت‌ها تکالیف مهمی به دوش دارند که به قول اقتصاددانان کلاسیک، یک کالای عمومی محض است. یعنی ما نیازمند امنیت، دفاع و قضاوت هستیم.

این اقتصاددان تاکید کرد: ما نیاز به ثبات و آرامش و به رسمیت شناختن حقوق مالکیت هستیم؛ که این موارد وظایف صریح حاکمیت است و باید در بودجه ۸۹ تعریف شود.

ستاری‌فر با تاکید بر اینکه دولت‌ها وظیفه دیگری نیز به دوش دارند، خاطرنشان کرد: دولت مسئول اشتغال، بالندگی کشور، سطح عمومی قیمت‌ها و عدالت اجتماعی است. به همین دلیل است که دولت‌ها بودجه می‌نویسند که بسترهای رشد و اشتغال و ثبات ایجاد کنند، بنابراین دولتی برنده است که هنگام ارایه بودجه به مجلس صریح مشکلات آن بودجه را مطرح کند.

امروز اقتصاد ما در رکود است

وی افزود: اما اگر هنگام ارایه بودجه بگوییم ما هیچ مشکلی نداریم و دنیا باید از ما الگو برداری کند؛ چرا اصلا بودجه می نویسیم؟ این نگاه مثبت نیست. بلکه نگاه مثبت این است که مشخصا اعلام کنیم برای رسیدن به قله هر روز چقدر مشکلات داریم؛ برای رسیدن به این هدف مردم را دعوت به کار بیشتر و نظم بیشتری کنیم. در کنار این مشکلات را هم به مردم بگوییم.

چرخ های اقتصاد با ۴۰ درصد ظرفیت سال های قبل حرکت می کند

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: امروز اقتصاد ما در رکود است؛ این موضوع را من نمی‌گویم، بلکه اسناد و مدارک، نمایندگان مجلس و خود مسئولان در لابه لای سخنانشان اذعان می‌کنند.

وی با اشاره به حرکت چرخ‌های اقتصاد با ۴۰ درصد ظرفیت‌ نسبت به سال گذشته، یادآور شد: این نشان می‌دهد که خیلی‌ها بیکارند و در نهایت رشد اقتصادی پایینی داریم، حالا رییس جمهور رشد اقتصادی کشور را ۶٫۹ درصد اعلام می کند؛ بانک مرکزی پایین‌تر می گوید، به هر صورت ما نهاد بانک مرکزی را به رسمیت پذیرفته‌ایم.

برخلاف گفته احمدی نژاد ما هم از بحران اقتصادی تاثیر گرفتیم

وی گفت: هرچند برخی‌ها می گویند که این اعداد هم روتوش می‌شود، اما به این موضوع فعلا اهمیت نمی‌دهم اما با بروز بحران رییس جمهور گفت که ما هیچ تاثیری از این بحران نمی‌گیریم. درحالی که آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۴۲ کشور رشد منفی داشته که کشور ما هم جزو آنهاست. چینی‌ها که در این بحران رشد منفی داشتند؛ به سرعت خود را احیا کردند. چرا ما خودمان را با چین مقایسه نمی‌کنیم؟

معاون رییس جمهور در دولت اصلاحات اظهارداشت: الان که رشد اقتصادی کشور براساس آمارهای بانک مرکزی ۲٫۳شده است؛ پس روشن شده که ما از بحران اقتصادی خیلی تاثیر گرفتیم. بنابراین از دو حالت خارج نیست؛ یا از بحران تاثیر گرفته‌ایم یا مدیریت ما ضعف داشته که رشد اقتصاد کاهش یافته است.

کسی نه ضعف مدیریتی را می پذیرد و نه وابستگی به اقتصاد جهانی

وی افزود: اما آنچه مطرح می‌شود این‌که نه ضعف مدیریتی را کسی می‌پذیرد و نه وابستگی به اقتصاد جهانی را قبول می‌کنند. این موارد نشان می‌دهد که شرایط محیطی را نمی‌گذارد همگان متوجه شوند.

رشد بخش کشاورزی منفی است؛ اما آقایان می‌گویند، دلیل آن خشکسالی است!

اگر گفته شده بودجه عبارت است از برنامه اداره یک سال کشور باید مشخص شود که نرخ رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، توزیع درآمد و تورم را هدف‌گذاری کند. امروز رشد بخش کشاورزی منفی است؛ اما آقایان می‌گویند، دلیل آن خشکسالی بوده است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: آقایون می‌گویند اگر سرما و خشکسالی نبود، رشد اقتصادی ۸ می‌شد. درحالی که کشاورزی حدود ۱۷ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد، اگرکل رشد بخش کشاورزی صفر می شد، یعنی هیچی تولید نمی‌کردیم، باید از رشد اقتصاد حدود ۱۶صدم کم می‌شد؛ درحالی که دلیل رشد منفی بخش کشاورزی به سیاستهای پولی و مالی برمی‌گردد.

وقتی کالای خارجی ارزان تر می شود کشاورز ایرانی…

وی افزود: وقتی تورم ۲۵ درصد می‌شود و نرخ برابری دلار با ریال به هم می‌خورد، یعنی کالای خارجی ارزان‌تر است، برای کشاورز صرف نمی کند که مرکبات را بچیند. یعنی کل بازار کشور را به خارجی‌ها واگذار کردیم. چرا این اتفاق افتاد؟ چون در بودجه ۸۷ و ۸۸ متوجه نشدیم که سیاست پولی و مالی را به گونه‌ای تولید و به گونه‌ای تنظیم کنیم که از کیان تولید دفاع شود.

ستاری‌فر با بیان این‌که گروهی تازه با استناد به این‌که اگر نرخ برابری دلار با ریال تغییر کند تورم ایجاد می‌شود، اظهار داشت: تورم خیلی مهم است اما هدف اولیه ما تورم نیست، اگر تورم باشد اما تولید و اشتغال هم باشد و مردم پول بیشتری را در جیبشان احساس کنند، نتیجه بهتری دارد. اما اگر تورم را صفر کردیم اما رکود شد و بازار را به خارجی‌ها دادیم آیا این کار خوبی است؟

بحران در سیاست‌های پولی و مالی

معاون رییس دولت اصلاحات با اشاره به وجود بحران در سیاست‌های پولی و مالی و بی‌انظباطی مالی یادآورشد: در تراز پرداخت‌ها امروز بحران داریم؛ بنا بوده ترازپرداخت‌های غیر نفتی تا پایان برنامه چهارم مثبت شود. الان بالای ۵۰ میلیارد دلار منفی است؛ این نشان می‌دهد که اگر نفت ارزان شود، بحران در پیش داریم.

وی گفت: ما یک شرایط محیطی اقتصادی و اجتماعی داریم که خوب نیست، از این شرایط، تورم، رکود بیکاری، فقر، افزایش عدم تعادل و توازن می‌فهمیم، یعنی در طبقات سطح دوم احساس فقر می‌کنند که خیلی خطرناک است.

ستاری‌فر تصریح کرد: یک بودجه هوشمند باید این فصل‌ها را جلوی خود بگذارد و بررسی کند که کدام تصمیم‌ها منجر به نتیجه غلط می‌شود. بنابراین با توجه به شرایط محیطی حاکم بر فضای اقتصادی و اجتماعی کشور، باید بودجه بتواند مشکلات کشور را حل کند.

او ادامه داد: یک بودجه خوب باید مشخص کند که مسایل پولی، مالی را حل کند اگر این دو باهم خوب کار کردند خیلی از مسایل حل می‌شود.اگر این دو خوب کار کردند، نرخ تعرفه‌ها درست می‌شود.

فضای نه چندان خوش آیندی در صورت اجرای این بودجه در پیش است

این اقتصاددان برجسته کشورمان با بیان اینکه راه برون رفت از این مشکلات الان در دست مجلس قرار دارد، خاطرنشان کرد: ظرفیت اقتصاد در بخش‌های صنعت، مسکن و کشاورزی بحرانی است و باید روشن شود که که برای این بخش‌ها چه کار باید کرد؟ باید تراز کشاورزی حداقل صفر شود. اگر دو میلیارد دلار می‌خواهیم وارد کنیم همان میزان صادر شود؛ نه اینکه ۸ میلیارد وارد و چیزی صادر نمی‌شود اینها باید در بودجه صریح مشخص شود.

رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشوربا اشاره به اینکه فضای تقریبا نه چندان خوش آیندی در صورت اجرای این بودجه در پیش است، اظهار داشت: نماگرهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که تراز منفی تجاری بیش از ۵۵ میلیارد دلار منفی است. یعنی امروز از طریق نفت، زندگی ادامه پیدا می کند.

وی ادامه داد: ایرانی‌ها امروز ۵۰ میلیارد دلار کم کار می‌کنند؛ پول خوردن ما را نفت می‌دهد، این بیکاری یا ظرفیت خالی ۴۰ درصدی تولید نظم می‌خواهد؛ هنر مدیریت و انضباط می‌خواهد.

ستاری‌فر یادآورشد: اگر سامان نظم و انضباط در دولت و حاکمیت باشد، مردم فوری اینها را می‌گیرند و نتیجه‌اش منجر به رشد اقتصادی می‌شود.

ادامه مطلب ...

مجلس از تهدید دولت استقبال کند؛ تیم اقتصادی دولت کفایت ندارد

0 نظرات
مجلس از تهدید دولت استقبال کند؛ تیم اقتصادی دولت کفایت ندارد


. ادامه راه سبز«ارس»: سید امیر سیاح در یادداشتی که سایت الف آن را منتشر کرده است با انتقاد از رفتار گردنکشانه دولت با مجلس ، تهدید دولت مبنی بر پس گرفتن لایحه ی هدفمند کردن یارانه ها را فرصتی مناسب برای اجرا نکردن آن دانسته است . چرا که به اعتقاد نگارنده اصرار دولت بر «هزینه کردن» مبالغ بیشترنشان می دهد هدف دولت از «هدفمند کردن یارانه‌ها»، « کسب درآمد» برای ارضای میل سیری ناپذیر «هزینه کردن» دولت است ونیز اینکه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید توسط تیمی منسجم، مصمم و با تدبیر اجرا شود که با کمال تاسف تیم اقتصادی دولت دهم به روشنی فاقد چنین صفاتی است چرا که این این تیم هویت و مبانی تئوریک مشخصی ندارد. در این یادداشت آمده است:

دولت محترم در لایحه بودجه سال ۸۸ درخواست کرده است تا ۴۰هزار میلیارد تومان بابت هدفمندکردن یارانه‌ها هزینه کند. کمیسیون تلفیق مجلس نیز با استدلال اینکه طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دولت هر سال حداکثر معادل ۲۰هزار میلیارد تومان اجازه حذف و هدفمند کردن یارانه‌ها را دارد، صرفاً با هزینه کردن ۲۰هزار میلیارد تومان بابت این کار موافقت کرده و صحن هم با این مصوبه به احتمال قوی موافقت خواهد کرد. دولت هم صریحاً تهدید کرده‌است با این وجود این مصوبه، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا نخواهد کرد. صرف نظر از اینکه این نوع برخورد گردنکشانه دولت با تذکر قانونی مجلس برای چندمین بار تکرار می‌شود و معلوم نیست مجلس تا کجا می‌خواهد این رفتار مستبدانه را تحمل کند، درباره‌ این تهدید دولت محترم تذکر چند نکته ضروری است:

۱- اصرار دولت بر «هزینه کردن» مبالغ بیشتر ناشی از حذف یارانه ها یکبار دیگر نشان می دهد هدف دولت از «هدفمند کردن یارانه‌ها»، « کسب درآمد» برای ارضای میل سیری ناپذیر «هزینه کردن» دولت است. هرچند دولتمردان محترم این هزینه ها را با عبارات زیبایی مانند توسعه کشور و محرومیت زدایی توجیه می کنند، اما نباید فراموش کرد که افزایش بی رویه هزینه‌های دولت، به رشد نقدینگی و تورم می انجامد و تورم شدید به معنی خالی کردن سفره فقرا و صاحبان درآمد ثابت و پر کردن سفره اغنیا و صاحبان اموال و املاک است. کاری که دولت محترم با بی توجهی به هشدارهای خیرخواهان، ناخواسته در سالهای ۸۵ و ۸۶ انجام داد و تورمی کم سابقه را به طبقات فقیر تحمیل کرد و بر حجم ثروت اغنیا افزود. تن دادن مجلس به خواست دولت برای افزایش بی رویه هزینه‌ها به بهانه هدفمند کردن یارانه‌ها، بی تردید یکبار دیگر فاجعه دردناک تورمی در سالهای ۸۵ و ۸۶ را به دنبال خواهد داشت و در نتیجه رشد نقدینگی و تورم، سفره محرومان را خالی تر و سفره واردکننده‌ها، ثروتمندان و صاحبان اموال و املاک را رنگین‌تر و پرتر خواهد کرد.

۲- تقریباً همه کارشناسان متفق القول هستند که « هدفمند کردن یارانه‌ها» باید در شرایطی آرام و باثبات اجرا شود. شواهد و آمارهای موجود نشان می‌دهد در سال ۸۸ نرخ رشد اقتصادی به شکل کم سابقه‌ و نگران کننده‌ای کاهش یافته و باید منتظر موج جدید بیکاری درسال آینده باشیم. حال جای این پرسش از نمایندگان محترم است که آیا بهتر نیست از تهدید دولت استقبال کنند و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را به عقب اندازند؟

۳- تردیدی نیست که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید توسط تیمی منسجم، مصمم و با تدبیر اجرا شود. با کمال تاسف تیم اقتصادی دولت دهم به روشنی فاقد چنین صفاتی است. این تیم نه هویت و مبانی تئوریک مشخصی دارد، نه منسجم است و نه هدف روشنی را دنبال می کند. این تیم فقط یک نکته مشترک دارد: اطاعت محض از آقای احمدی نژاد. خوشه بندی‌های سه‌گانه اخیر، لایحه فاجعه آمیز بودجه ۸۹ و لایحه پر تناقض برنامه پنجم، دستپخت این تیم است. با وجود چنین تیمی به عنوان مجری قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، آیا بهتر نیست مجلس از تهدید دولت استقبال کند و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به عقب اندازد؟

۴- چنانچه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به عقب بیفتد، مهمترین مشکل، فشار بر «بخش هزینه‌ای» بودجه دولت است. آیا بهتر نیست نمایندگان «مردم» در مجلس، بین «فشار بر دولت» یا «فشار بر مردم»، اولی را انتخاب کنند؟ بهتر نیست وزرا و مدیران ارشد دولتی را مجبور کنند از ولخرجی ها و هزینه‌های مسرفانه خود بکاهند؟ دولتی که همیشه انتظار دارد مردم درست مصرف کنند، یکبار هم بهتر نیست خودش درست مصرف کند؟

۵- البته درصورت تعویق اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها، ادامه مصرف مسرفانه اقلام یارانه‌ای به ویژه انرژی و نان باید به شکل مقتضی محدود و معقول شود. تکلیف بنزین روشن است. چنانچه دولت «قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت» را به درستی اجرا کند، تا سال ۱۳۹۱ باید سهمیه خودروهای شخصی را کاهش دهد و به صفر برساند و همزمان شبکه حمل و نقل عمومی را کارامد سازد. به این ترتیب راهی قانونی، کم خطر و روشن برای حذف تدریجی یارانه‌ بنزین تا ۳ سال آینده موجود است. در مورد نان هم حمایت از تولید صنعتی نان و حذف تدریجی یارانه ها در محله‌های ثروتمند، راهی عملی است. در مورد یارانه دارو، طراحی و اجرای «کارت ملی سلامت» برای همه ایرانیان که شبکه مطب¬ها، درمانگاه¬ها، بیمارستانها و داروخانه ها شناخته شود، می تواند توزیع خارج از سیستم و قاچاق دارو را حذف و یارانه دارو را هدفمند کند. بقیه اقلام یارانه‌ای هم با «روش‌های اقتضایی» قابل هدفمند کردن یا حذف هستند.

به این ترتیب، چنانچه نمایندگان محترم مجلس با استفاده از این فرصت، ضمن موافقت با تهدید دولت برای اجرا نکردن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت را به اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مجبور کنند، هم خطر بزرگ اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها توسط تیم بی‌کفایت موجود از سر ملت خواهد گذشت و هم یارانه ناموجه سوخت به تدریج حذف می‌شود. درمورد بقیه اقلام یارانه‌ای هم؛ «تصمیم گیری اقتضایی» راه چاره است. یعنی یافتن راه حل با استفاده از ویژگی های بازار، ساختار عرضه و تقاضا، فرهنگ و فناوری‌های موجود تولید و توزیع و مصرف و… در هر کالای یارانه‌ای.


ادامه مطلب ...

وزیر علوم احمدی نژاد: دانشگاهیان غیرهمسو را خارج می کنیم

0 نظرات
وزیر علوم احمدی نژاد: دانشگاهیان غیرهمسو را خارج می کنیم


. ادامه راه سبز«ارس»: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دانشگاه ها به تعبیر معمار کبیر انقلاب باید کارخانه آدم سازی باشند، اظهار داشت: قاطبه دانشگاهیان کشور با مسیر انقلاب همسو هستند و هر کسی نتواند در این مسیر حرکت کند بدون تعارف باید از جمع برود.

به گزارش مهر کامران دانشجو غروب چهارشنبه در گردهمایی روسای دانشگاه های دولتی، آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور، علمی کاربردی و موسسات وابسته شمال کشور در دانشگاه علم و صنعت بهشهر با طرح سئوالی خطاب به روسای دانشگاه ها به آنان گفت: آیا اساتید آنچه را به عنوان مدرس باید ایفای نقش کنند دارند و نیروی انسانی متعهد و دینداری را تحویل جامعه می دهند؟ گسترش دانشگاه ها، رشته، واحد، آموزشکده، مجتمع و …. محصول بیرونی دانشگاه ها نبوده است.

وی خاطر نشان کرد: باید برای تقویت باورهای فرهنگی دانشجویان برنامه ریزی شود و نگاه به فعالیت فرهنگی در دانشگاه ها تقویت شود.

فرهیختگی به معنای احترام به قانون و مقدسات است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه اساتید و دانشجویان اکنون به مرزبندی خود در دانشگاه ها افتخار می کنند تصریح کرد: فرهیختگی به نوع برخوردهای پس از انتخابات نیست بلکه فرهیختگی به معنای احترام به قانون و مقدسات است.

دانشجو با بیان اینکه همه دانشگاه های ایران و سایر کشورهای دنیا دارای اهداف مشترکی به نام علم آموزی و ارتقاء سطوح علمی خود هستند، یادآور شد: در دانشگاه های ایران نگاه و جهان بینی ما به انسان است ولی آن دانشگاه ها نسخه های آزادی را می پیچند و جامعه را به زوال می کشانند.

این مسئول وزارت علوم با اعلام این مهم که علم و ایمان دو بال دانشگاه های ایران است، افزود: متاسفانه عده ای پس از انتخابات به دنبال تضعیف ولایت پذیری جوانان در جامعه رفته بودند و می خواستند ولایت پذیری ملت ایران را زیر سئوال ببرند.

گسترش آموزش عالی حالت انفعال دارد

وزیر علوم با اشاره به اینکه جنگ نرم فعلی جنگ نرم تحمیلی علیه ایران است، گفت: گسترش آموزش عالی باید بر اساس برنامه باشد و از انفعال خارج شود که متاسفانه اکنون حالت انفعالی دارد.

دانشجو با اشاره به اینکه شفاف و واضح می گویم افرادی مورد نیاز ما در دانشگاه ها هستند که التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه داشته باشند، تاکید کرد: دانشگاه های کشور به اساتیدی نیاز دارند که با جان و دل و از صمیم قلب دانشجویان خود را دوست داشته باشند و این اساتید در دانشگاه کادر سازی کنند تا جمهوری اسلامی ایران پابرجا و پیروز بماند.

به میزان نیاز افراد دلسوز داریم که بخواهیم غیرهمسوها را خارج کنیم

وی با پاسخ به اظهار نظرهای برخی مبنی بر اینکه معتقدند توان اساتید دانشگاه های کشور رو به کاهش است، افزود: به میزان مورد نیاز افراد دلسوز در وزارت علوم داریم که بخواهیم افراد غیرهمسو از بدنه را خارج کنیم و از این اقدام خود شرمنده نخواهیم بود.

وی ببان داشت: دانشگاه های کشور همچنین به مدرسینی نیاز داریم که دانشجویان را به عنوان پیاده نظام حزب خود دانسته و در مسیر ولایت و دین حرکت دهند.

وزارت علوم مماشاتی با مبلغان فرهنگ غربی و سلطنت طلبان نخواهد داشت

دانشجو با بیان اینکه روسای دانشگاه ها حق ندارند کسی را در دانشگاه ها جذب کنند که در مسیر التزام عملی به ولایت فقیه و قانون اساسی حرکت نمی کند، خاطر نشان کرد: وزارت علوم هیچ مماشاتی با حزب و گروهی در این زمینه نخواهد داشت و با مبلغین فرهنگ غربی و سلطنت طلبانه در دانشگاه ها برخورد می کند.

وزیر علوم با اعلام این مهم که وزارت علوم به فرد یا تشکل دانشجویی اجازه انتشار اخبار برخلاف نظام و ارزشهای انقلاب در دانشگاه ها نمی دهد، تصریح کرد: نه اعتباری برای این نشریات در نظر می گیریم و اگر متوجه حمایتهای مالی بیرونی به این نوع نشریات در دانشگاه ها شویم برخورد جدی و قانونی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تخصص های علمی در دانشگاه ها توامان با دین خواهد بود یادآور شد: تعداد انگشت شماری که علیه نظام و مقدسات اسلام شعار می دهند به عدد انگشتان دست هم نخواهند رسید که با این افراد برخورد قاطعی خواهیم کرد.

مدیریت پدرانه می کنیم تا مدیریت جناحی بر دانشجو غلبه نکند

دانشجو همچنین با اذعان به اینکه قائل به اجرای کاپیتولاسیون در داخل دانشگاه ها نیستیم تصریح کرد: در درون دانشگاه ها بر اساس مقررات عمل می کنیم و این به معنای مدیریت پدرانه کردن با دانشجویان است تا مدیریت جناحی بر دانشجویان غلبه نکند.

هادی ابراهیمی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران نیز با اشاره به وجود ظرفیت ها و قابلیت های عظیم فرهنگی در استان تصریح کرد: در حوزه علوم انسانی شخصیت ها و مشاهیر فراوانی در مازندران داریم که باید در دانشگاه ها این عده معرفی شوند.

وی بیان داشت: استانداری مازندران هر ماموریتی را که وزارت علوم برای ارتقاء فعالیت های دانشگاهی و توسعه فضاهای آموزشی ارائه دهد اجرایی خواهد کرد.

اين هم مديريت پدرانه!: ويدئوي تازه منتشر شده ازجنايت و وحشيگري عوامل حكومت در 25 خرداد 88 حمله به كوي دانشگاه

ادامه مطلب ...

سید حسن خمینی: متاسفم که به جای یادکردن از بال رحمت نظام، بر خشونت تاکید می‌شود

0 نظرات
سید حسن خمینی در ديدار با مسوولان کمیته امداد امام خمینی:
متاسفم که به جای یادکردن از بال رحمت نظام، بر خشونت تاکید می‌شود


. ادامه راه سبز«ارس»: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی که در جمع شورای مرکزی و مسوولان کمیته امداد امام خمینی(ره) به مناسبت 14 اسفند سالروز تاسیس این نهاد، سخن می گفت، با بیان اینکه کمیته امداد بال رحمت نظام است، اظهار داشت: «متاسفانه شرایط به گونه ای است که گروهی یا از باب دشمنی و یا بخاطر درگیر شدن در مسائل روزمره به وجه عطوفت و محبت امام کمتر توجه می کنند». یادگار امام راحل گفت: «انسان متاسف می شود وقتی می بیند از بال رحمت نظام یاد نمی شود و فقط و فقط بر روی جهات خشونت آمیزی تکیه می شود که مربوط به دوره و شرایط خاصی بوده است».

یادگار امام با تاکید بر معرفی جامع اندیشه و سیره امام خمینی، به بیان خاطره ای از توصیه امام درباره کودتای نوژه پرداخت و گفت: چند روز بعد از کودتای نوژه، امام نامه ای به فرمانده ستاد مشترک ارتش دارند. در این نامه توصیه می کنند که به خانواده کسانی که در کودتا دستگیر شده اند، از حیث تامین معاش، مسکن و امور زندگی رسیدگی شود.

سید حسن خمینی اظهار داشت: احساس می شود انگار عده‌ای بنا دارند که حقایق را نبینند و یا اگر می بینند به ندیدن بزنند. و اگر هم کسی به اینها تذکر بدهد مورد اتهام قرار می گیرد.

وی افزود: دز آن شرایط خاص انقلاب و جنگ، عده ای کودتای نظامی می کنند و سلاح به دست می گیرند تا همه بکشند، توجه امام به خانواده کودتاچیان، نکته قابل تاملی است.

یادگار امام تصریح کرد: آدم متاسف می شود وقتی می بیند از بال رحمت نظام یاد نمی شود و فقط و فقط بر روی جهات خشونت آمیزی تکیه می شود که مربوط به دوره و شرایط خاصی بوده است.
سید حسن خمینی بر ترویج بعد رحمانی نظام و سیره امام تاکید کرد و اظهار داشت: ترویج واقعیت عاطفی نظام که یک نمونه آن کمیته امداد است، نه تنها تبیین مسوولیت هاست که فراتر از آن یک وظیفه دینی و ملی است.

وی با بیان اینکه در کمیته امداد بنام نظام عطوفت های بزرگی صورت گرفته است، گفت: در تمام انقلاب ها از جمله انقلاب روسیه میلیون ها انسان بخاطر فقر از بین رفتند، در حالی که انقلاب اسلامی با کمترین میزان تلفات به پیروزی رسید و نخسیتن نهادهای تاسیسی به معاش مردم از جمله کمیته امداد و بنیاد مسکن تعلق داشت.

یادگار رهبر کبیر انقلاب با بیان اینکه ایجاد شبکه های اجتماعی وسیع برای خدمت رسانی در اویل انقلاب قابل تامل است، اظهار داشت: وقتی انقلاب ها می آیند طبیعتا باید توجه خود را به تثبیت پایه های خشک نظام تازه تاسیس مبذول دارند اما در انقلاب اسلامی پیش از هر چیز، به تثبیت پایه های نرم توجه شد و آن توجه به طبقه پایین جامعه بود که پشتوانه واقعی انقلاب بودند.

پیش از سخنان یادگار امام، حبیب الله عسگراولادی مسلمان نماینده ولی فقیه در کمیته امداد امام خمینی (ره) در سخنانی کوتاه با بیان خاطراتی از امام خمینی گفت: حضرت امام کمیته امداد را کلمه طیبه خوانده اند. ایشان همواره تاکید می کردند که باید افرادی بدون گرفتاری در فعالیت های سیاسی باید به امور محرومان بپردازند. هر توفیقی که در کمیته امداد به دست آمده، مدیون دعای امام بوده است.

همچنین، انواری سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) در سخنانی کمیته امداد را نهالی بالنده خواند و گفت: هر کسی با این نهال همراه بوده، عاقبت به خیر شده و هر کسی نگاه حذفی و تحقیرآمیز داشت، از صحنه خارج شده است.

ادامه مطلب ...

اعظم طالقانی: نمی توان در مقابل کسانی که به شعور مردم توهین می کنند ساکت بود

0 نظرات
اعظم طالقانی مراسم گرامیداشت یکصدمین سالروز تولد آیت‌الله طالقانی:
نمی توان در مقابل کسانی که به شعور مردم توهین می کنند ساکت بود


. ادامه راه سبز«ارس»: همزمان با سالروز ولادت پیامبر مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) مراسم گرامیداشت یکصدمین سالروز تولد آیت‌الله طالقانی عصر دیروز در محل جامعه زنان انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم محمد جواد حجتی کرمانی در سخنانی با اشاره به از میان رفتن بقایای قدرت اسلام در جهان پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی، اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله طالقانی در زمره مجددین حیات جامعه اسلامی محسوب می‌شود که به دلیل عمر کوتاه پس از انقلاب، جنبه‌های مثبت فکری ایشان در ساختمان نظام جدید به رهبری امام خمینی(ره) نقش برجسته‌ای ایفا نکرد.

وی افزود:علی‌رغم کوتاه بودن مدت حضور مرحوم طالقانی در دوران پس از پیروزی انقلاب، خطبه‌های نماز جمعه، مصاحبه‌ها و نقش ایشان در مجلس خبرگان قانون اساسی برای نسل امروز درس‌های زیادی دارد و باید مجموعه آن آثار جمع‌آوری شود.

عضو مجلس خبرگان قانون اساسی با اشاره به اینکه آیت‌الله طالقانی در جلسات این مجلس که در محل سنای رژیم سابق برگزار می‌شد، روی زمین می‌نشست، تصریح کرد: در ذهن ایشان این دغدغه وجود داشت که باید مواظب بود تا پس از انقلاب دچار اشتباهات رژیم شاه نشویم که از جمله ان اشتباهات را اشرافی‌گری می‌دانست.

حجتی کرمانی با تاکید بر مطالعه زندگی بزرگان انقلاب گفت: زندگی مبارزان انقلاب سوژه مناسبی است تا دلیل موضع‌گیری‌های امروز آنان و رمز اختلاف نظرهایی که با یکدیگر دارند، پیدا شود.

وی با بیان اینکه اختلاف نظر امری طبیعی است، ادامه داد: در دوران انقلاب و هم اکنون هیچ یک از طرفین دعوا مغرض نبوده و درصدد این نبوده‌اند که به ضرر کشور کاری انجام شود و صرفا اختلاف نظر بین آنها وجود دارد و لذا اگر شهید بهشتی و مرحوم آیت‌الله طالقانی امروز هم در قید حیات بودند، اختلاف نظر پیدا می‌کردند.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه عیب دارد این است که از حدود اخلاق و عدالت خارج شویم و به فحاشی و توهین روی آوریم، در حالی که به فرموده قرآن این شیوه رفتار گناه است و حتی اگر افرادی در پستهایی قرار گرفتند که لایق آن نیستند، باید مشکل را از خودمان بدانیم و هتک حرکت نکنیم.

وی با بیان اینکه اختلاف نظر امری بجاست و در عین حال از انصاف هم نباید خارج شد، گفت: به فرموده قرآن کریم وقتی کسی مورد حمله قرار گرفت، باید با شخص حمله کننده با بهترین راه برخورد کند که در این صورت آن دشمن تبدیل به دوست می‌شود و فرق ما با پیامبر(ص) نیز در همین مورد است، زیرا ایشان متخصص آن بود که از دشمن دوست بسازد، ولی در کشور ما هم اکنون بر اساس این روش عمل نمی‌شود.

در این مراسم همچنین عزت‌الله سحابی در سخنانی با بیان اینکه آیت‌الله طالقاتی قرآن را مستند‌ترین منبع دینی می‌دانست و بر همین اساس به تفسیر آن پرداخت، اظهار داشت: ایشان به دلیل تواضعی که داشتند، هیچ‌گاه ادعای تفسیر قرآن را نکردند و نام کتاب خود را نیز «پرتوی از قرآن» نهادند.

همچنین در این مراسم اعظم طالقانی در سخنان کوتاهی ضمن قرائت زندگینامه‌ای از پدرش تاکید کرد: باید همواره در جامعه گفت‌و‌گو جریان داشته باشد تا در نهایت بهترین نظر که به نفع جامعه باشد، انتخاب شود.

وی با انتقاد از رواج اتهام‌زنی و توهین به افراد گفت:نمی توان در مقابل کسانی که به شعور مردم توهین می کنند ساکت بود و یک گروهی با مصونیت خاص هر چه دلش بخواهد به مردم و شخصیتها توهین کند.

دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی با بیان اینکه جنبش اصلاحی به دنبال اصلاح رفتار مردم و حاکمیت است،تاکید کرد:باید مراقب بود این جنبش رو به رادیکالیسم نیاورد و اگر کسانی می‌خواهند ما به سمت خشونت و اعمال افراطی برویم باید ترفندهای آنها را ناکام گذاشت.

گفتنی است در این مراسم محمد بسته‌نگار نیز با توجه به سالگرد درگذشت محمد مصدق گوشه‌های از اندیشه‌های وی را بازگو کرد.
ادامه مطلب ...

سيد محمد خاتمي: تحمیل اهداف شیطانی به نام خدا و مقدسات بر مردم مصیبت‌بار است

1 نظرات
سيد محمد خاتمي در مراسم اعطاء‌ جایزه محیط ‌زیستی تقی ‌ابتكار:
تغییر نوع نگاه انسان منجر به تغییر تعامل او با طبیعت می‌شود


. ادامه راه سبز«ارس»: حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی در مراسم اعطاء‌ "جایزه محیط‌ زیستی تقی‌ ابتكار" اظهار داشت: «هم در رابطه‌ای كه میان حكومت ها و مردم برقرار است و هم در عرصه‌های جهانی و روابط بین‌الملل از صلح، کمتر نشان می بینیم و اگر آرامشی هم در جهان وجود دارد تحت سایه زور، سلاح و ارعاب است در حالی كه صلح مسلح، صلح نیست.»

رئیس بنیاد باران تصریح كرد:«در کنار اصطلاح" قرارداد اجتماعی" که پایه و اساس جوامع مدرن قرار گرفت؛ اصطلاح دیگری به نام "وضع طبیعی"انسانها نیز مطرح شد.»

وی ادامه داد:«در واقع قرارداد اجتماعی برای آن است كه انسان از وضع طبیعی خود بیرون بیاید اما در رابطه با اینكه وضع طبیعی چیست میان فیلسوفان سیاسی اختلاف‌نظر وجود دارد. هابز فیلسوف بزرگ انگلیسی وضع طبیعی یعنی وضع فرضی قبل از اجتماع را به وضع ستیز و خشونت تعبیر می‌كند و معتقد است انسان گرگ انسان است. اما روسو معتقد است وضع طبیعی، وضع انسانی، محبت، نیكی و خوبی است ولی به دلیل اینكه انسان نمی‌تواند در وضع طبیعی در جامعه زندگی كند مجبور است كه با قراردادن اجتماعی به صورت جمعی و سازمان یافته زندگی کند.»

سید محمد خاتمی گفت:«اگر انسان طبیعت ستیزه‌ گرداشته باشد ما همواره باید منتظر درگیری و خشونت در جامعه باشیم به همین دلیل هابز حكومت را "لوتیان" یعنی "دیو مهیبی" می‌داند؛گرچه که موجودیت و مشروعیت خود را از قرارداد اجتماعی و رضایت مردم كسب می‌كند ولی مطلق العنان است تا بتواند گرگ انسان را مهار كند.»

رئیس بنیاد باران ادامه داد:«در این صورت صلح یك امر اجباری و تحمیلی می‌شود و به همین جهت همیشه در معرض شكنندگی است. اما اگر ما وضع طبیعی انسان یا وجدان آدمی را صلح‌جو بدانیم آن‌گاه استقرار صلح كار آسانی می‌شود و جنگ و ستیز امر خلاف طبیعت انسان و امری تحمیلی محسوب می‌شود.»

رئیس دولت اصلاحات گفت:« این امر تحمیلی یعنی جنگ و ستیز در طول تاریخ همواره وجود داشته است اما بدتر و نگران‌كننده‌تر و تكان‌دهنده‌تر؛مطلبی است که تحت عنوان جنگ بین تمدن‌ها در سال‌های پایانی قرن 20 مطرح شده است اما واقعیت این است كه اگر دریافت درستی از تاریخ داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم كه بین تمدن‌ها جنگ نبوده است.»

خاتمی توضیح داد:«جنگ‌ها همواره جنبه سیاسی و اقتصادی داشته و ناشی ازاستیلا‌طلبی، قدرت‌خواهی و خودخواهی انسان‌ها بوده است ولی حتی در حین وقوع جنگ‌ها، تمدن‌ها به صورت شگفت‌انگیزی به تبادل و تعامل با یكدیگر پرداخته اند مصداق آن نیز تاثیرات فرهنگی است كه ایران از رم و یونان گرفته و برعكس آن تاثیراتی كه رومیان از فرهنگ و تمدن ایرانی پذیرفته‌اند.»

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها گفت:« تاریخ نشان داده است كه در زمان وقوع جنگ‌ها سیاستمداران با هم می‌جنگند و نمایندگان فرهنگ و تمدن با هم به تبادل نظر می‌پردازند.»

وی ادامه داد:«وقتی جنگ‌های صلیبی بر دنیای اسلام تحمیل شد، تمدن اسلامی تاثیر فوق‌العاده‌ای بر كشورهای غربی گذاشت به ‌طوری‌كه می‌توان گفت یكی از عوامل مهم پیدایش تمدن جدید، آشنایی غرب با دنیای شگفت‌انگیز تمدن اسلامی بوده است بنابراین می‌توان این‌گونه تعبیر كرد كه در زیر لایه جنگ‌ها و خونریزی‌ها فرهنگ ها و تمدن‌ها با هم تعامل و یكدیگر را تقویت می‌كنند.»
سید محمد خاتمی گفت:«وقتی در طول تاریخ تمدنی زاده می‌شود می‌توان مطمئن بود این تمدن جدید با بهره‌گیری از تمدن‌های گذشته به وجود آمده است زیرا تمدن‌ها به‌طور مداوم در حال بده‌ بستان هستند.»

رئیس بنیاد باران گفت:«به جای اینكه به نظریه‌پردازی و خیال‌پردازی بپردازیم باید به این مسئله توجه كنیم كه نیاز مبرم و نیاز اول بشریت صلح است كه متاسفانه در حال حاضر خیلی از آن دور شده‌ایم. این دوری از صلح هم در صحنه‌های ملی (كه آشتی، محبت، رحمت و احترام به یكدیگر و پذیرش همزیستی و همكاری برای پیشبرد جامعه را می‌طلبد) مورد نیاز است و هم در عرصه‌های بین‌المللی كه همواره سلطه‌طلبی، لشكركشی، تحریم و فشار را شاهد بوده‌ایم.»
وی گفت:«بشر واقعا نیازمند به صلح است تا بتواند خود را از این ورطه ویرانگری كه امروز به آن دچار شده است (و با پیشرفت شگفت‌انگیز تكنولوژی و علم این درگیری، ستیز و چالش بیشتر نیز شده است) نجات دهد.»


خاتمی تصریح كرد:«خیرخواهان بشر باید به دنبال ترویج صلح باشند و خشونت‌گرایان را چه در عرصه‌های ملی و چه در عرصه‌های بین‌المللی به هر صورتی كه می‌توانند مهار كنند زیرا بشر فقط در سایه صلح می‌تواند معنای زندگی را درك كند.»

رئیس بنیاد باران ادامه داد:«در بینش اسلامی و بخصوص بینش شیعی این مسئله مطرح شده كه پایان تاریخ با استقرار صلح و عدالت در كل جامعه بشری تحقق پیدا می كند و ما مفتخریم كه پیرو این مكتب هستیم و در این مسیر حركت می‌كنیم.»

خاتمی گفت:«صلح فقط، صلح میان انسان‌ها نیست بلكه صلح با طبیعت نیز مسئله مهمی است كه امروز علاوه بر ستیز انسان‌ها با یكدیگر شاهد آن هستیم و ستیز انسان با طبیعت باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی شده است.»

او با بیان اینكه یك صلح‌طلب واقعی علاوه‌بر صلح میان انسان‌ها و ملت‌ها باید به فكر صلح انسان و طبیعت هم باشد، ادامه داد:«وقتی انسان محور و مدار عالم و آدم تصور می‌شود، این پندار شكل می گیرد كه انسان همه كاره هستی است و تنها ابزار او عقل خودبنیادش است، آن‌وقت وضعیتی پیش می‌آید كه مهمترین مسئله انسان در عرصه زندگی طبیعی مسئله محیط زیست و مهمترین مسئله در عرصه امور انسانی استعمار و استیلای قدرت‌های بزرگ می‌شود.»

خاتمی گفت:« بشری كه فقط به فكر استیلا، تصرف و استخدام همه‌چیز در مسیر خواست‌های خود است طبیعی است كه زمانی‌كه قدرت بیشتری پیدا می‌كند تصرف‌گری او نیز بیشتر می‌شود بنابراین صلح انسان با انسان مستلزم تغییر بنیادین بینش بشر امروز است.»

رئیس بنیاد باران تصریح كرد:« بشری كه گل سرسبد كائنات و موجودی است كه خداوند وقتی او را خلق كرد به خودش آفرین گفت گویا فراموش كرده است كه بنده خداست و همه طبیعت بر حق و عدل استوار شده است و روح قدسی بر كل عالم حاكم است و همه انسان‌ها كه دارای گوهر و جوهر انسانی هستند از ارزش برابر برخوردارند اگر انسان این آفریده خدا این موضوع را فراموش نكند رابطه انسان با انسان رابطه محبت و دوستی می‌شود.»

خاتمی گفت:«چنین انسانی عاشق طبیعت است و گرچه از طبیعت برای بهبود زندگی خود بهره‌برداری می‌كند ولی به خودش حق نمی‌دهد كه هیچ‌گونه تصرف بی‌حساب و كتابی در طبیعت انجام دهد.»

وی تصریح كرد:«جهان امروز متوجه شده است كه تصرف‌های بی‌جا چه بر سر طبیعت آورده است و طبیعت نیز پاسخ استفاده ناروای انسان‌ها از محیط طبیعی را به انسان داده است و زندگی تلخی برای انسان‌ها ایجاد شده است.»

رئیس بنیاد باران گفت:«امروز در همه عرصه‌های جهانی مسئله محیط زیست یكی از مهمترین مسائلی است كه به آن پرداخته می‌شود و وضعیت كنونی محیط زیست نه تنها بالفعل برای انسان‌ها زیان‌بار است بلكه به مهمترین تهدید برای هستی انسان‌ها و موجودات زمین تبدیل شده است و آینده بسیار خطرناکی را نشان می دهد.»

خاتمی گفت:« اگر نوع نگاه انسان تغییر كند آنگاه نوع تعامل انسان با طبیعت تغییر می‌كند و به جای درگیری با طبیعت و پیدایش مسائل زیست محیطی شاهد یك زندگی آرام خواهیم بود و دیگر محیط زندگی انسان‌ها محیطی تنگ و تاریك نیست.»

رئیس جمهور سابق کشورمان ادامه داد:«دوری از خدا، فراموش‌كردن خود، از خودبیگانگی، از یاد بردن عظمت هستی، و خود را فاعل مایشاء دانستن و مبنای كار را هوی و هوس قرار دادن سبب شده است زندگی امروز بر انسان تنگ شود.»


وی تاكید كرد:«فراموشی خدا مسئله بسیار مصیبت‌باری است و مصیبت‌بارتر از آن این است كه ما اهداف شیطانی و راه و رسم غیر انسانی خود را به نام خدا و به نام مقدسات بر مردم تحمیل كنیم.»

خاتمی گفت:«اگر كل جهان را تجلی‌گاه حكمت مطلق، عقل مطلق، مهربانی مطلق و عدل مطلق یعنی خداوند بدانیم و هر چیزی را نشانی از آیتی از خدا در نظر بگیریم جور دیگری رفتار خواهیم كرد.»

او سپس از استاد تقی ابتكار یاد كرد و گفت:«پس از گذشت سال‌ها هنوز جای خالی این استاد فرزانه در جامعه و دل‌ها احساس می‌شود انسان بزرگواری كه قهرمان صلح با طبیعت بود.»

رئیس بنیاد باران گفت:«مرحوم استاد تقی ابتكار انسانی مومن، نوعدوست و دارای دغدغه‌هائی نسبت به محیط زیست و زندگی سالم انسان بود و اكنون فرزند برومندش خانم معصومه ابتكار که به حق عنوان قهرمان زمین را یافته است؛می‌تواند جانشین مناسبی برای ادامه راه پدر باشد.همچنانکه تاکنون نیز آثار و برکات زیادی داشته است.»

به گزارش روابط عمومی دفترحجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، معصومه ابتكار در ابتدای این مراسم در رابطه با فعالیت‌های محیط زیستی پدرش گفت:«‌زمانی كه استاد ابتكار به طرح مباحث محیط زیستی می‌پرداخت‏، چندان توجهی به محیط زیست نمی‌شد زیرا تصور عمومی بر این بود كه در بحبوحه انقلاب زمان طرح مباحث محیط زیستی نیست اما پدرم در مقابل همه فشارها، ‏‌مشكلات و محدودیت ها می‌ایستاد.»

رئیس مركز صلح و محیط زیست افزود:‌« اصل 50 قانون اساسی كه به طرح مباحث محیط زیستی پرداخته است با پیشنهاد و پشتكار استاد ابتكار در قانون اساسی گنجانده شد.

او گفت: ‌پدرم معتقد بود كه ما به عنوان كشوری با نظام جمهوری اسلامی كه قصد دارد ارزش‌های متعالی دینی را محقق كند باید فصل جدی در رابطه با محیط زیست در قانون اساسی بگنجانیم.»

ابتكار تصریح كرد: «ایران جز اولین كشورهایی است كه در قانون اساسی خود اصل مترقی‌ای در رابطه با محیط زیست دارد.»

در این مراسم كه رییس جمهوری اسبق و آیت الله مصطفی محقق داماد از روحانیون برجسته و فعال در زمینه محیط زیست حضور داشتند از روزنامه اطلاعات‏‌، سه نفر از خبرنگاران فعال در حوزه محیط زیست ،‏ یكی از روسای سازمان های مردم نهاد و دو تن از پژوهشگران فعال در عرصه محیط زیست تقدیر شد.

ادامه مطلب ...

آيت الله صانعي: بیان اعتراض به اعمال و رفتار حکومت محاربه نیست

0 نظرات
آیت الله یوسف صانعی:
معترضان محارب نیستند، حتی اعتراضشان در برخی مراحل واجب است

. ادامه راه سبز«ارس»: همزمان با انتشار تکذیبۀ دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی پیرامون ادعای استناد به فتوای ایشان برای صدور حکم اعدام یک دانشجو، آیت الله العظمی صانعی نیز امروز طی فتوایی اعلام کرد “هرگاه جمعیتی متشکل، به اعمال و رفتار حکومت اعتراض داشته و آنرا اعلام نمایند، قطع نظراز آنکه معترضین قطعاً محارب نمی باشند وعمل آنها دفاع از حقوق خودشان می باشد، بلکه اعتراضشان جایز- بلکه در برخی از مراحل- واجب است.”

طی چند روز گذشته برخی رسانه های خاص، با طرح این ادعا که به استناد به یکی از فتاوی آیت الله مکارم در مورد حوادث عاشورای امسال، خبر از صدور حکم اعدام برای یک دانشجوی جوان بنام محمد امین ولیان داده اند که در پی تماس و سوال شهروندان از دفتر آن مرجع، ایشان این موضوع را تکذیب کرده و آنرا “شیطنت برخی سایت ها و سوء استفادۀ افراد معلوم الحال که همواره و به هر بهانه در صدد ضربه زدن به نهاد مرجعیت شیعه هستند” اعلام نمودند.

آیت الله العظمی یوسف صانعی، امروز درپاسخ به استفتائی مبنی براینکه “معیار تشخیص محارب چه می باشد و مجازات آن چیست؟” مصادیق اصلی محاربه را -از مجموع کتاب و سنت و فتاوای فقها- کسانی معرفی کرد که “برای ایجاد رعب و وحشت و ناامنی درجامعه و سلب آزادی های مردم، بوسیله سلاح اقدام نماید و موجب ترس و وحشت مردم شوند؛ به نحوی که فساد در ارض بر آن صدق نماید.”

این مرجع تقلید شیعه، همچنین خاطرنشان نمود “بنابراین هرگروه یا جمعیت متشکلی که در برابر حکومت مشروع و قانونی که حافظ نظم وامنیت جامعه و اجراء عدالت باشد، برای ایجاد ناامنی و هرج و مرج و فضای رعب و وحشت قیام مسلحانه نماید، افراد آن جمعیت که سلاح بدست گرفته اند محارب میباشند و بقیه آنها حسب نظر اینجانب محارب نبوده گرچه مجرم و گناهکار و مستحق تعزیر می باشند و اما اگرکشیدن اسلحه برای ترساندن چند نفر حقیقی یا حقوقی بدون آنکه جنبه عمومی داشته باشد، بلکه برای اهداف شخصی و اختلاف با آنها باشد، محاربه نبوده و فساد فی الارض بر او صدق نمی کند.”

آیت الله صانعی همچنین تاکید فرمودند “ناگفته نماند هرگاه جمعیتی متشکل، به اعمال حکومت و رفتار آن اعتراض داشته باشند و اعتراض خودشان را بیان نمایند قطع نظر از آنکه قطعاً محارب نمی باشند و عمل آنها مشمول عنوان دفاع از حقوقشان و تظلم از ظلمی است که بر آنها رفته و اعتراض آنها نه تنها جایز بلکه در برخی از مراحلش واجب می باشد؛ بنابراین از نسبت محارب دادن به آنها و امثال آن هم، با انتخاب مجازات کشتن و اعدام که از مصادیق افترا به اسلام و از اکبر کبائر است، به خداوند عز و جل باید پناه برد.”

این مرجع تقلید جهان تشیع، از اختلاف بین علما در نحوه مجازات محارب، “حتی در صورت اثبات” خبر داد و اعمال تروریستی را نیز از “عوامل نادر” در جهت صدور حکم محاربه ذکر نمود و تصریح کرد “مجازات محارب در فرض اثبات با شرایط ذکر شده، یکی از چهار موردی است که در کتاب و سنت آمده و در کیفیت اجراء آنها اختلاف فراوان بین فقهاء وجود دارد که آیا به نحوه تخییر است یا ترتیب؟ و قطعاً برای رعایت احتیاط در دماء، قتل و یا صلب منجر به کشته شدن را باید محکمه و قانون، مختص بموارد بسیار نادر همانندعلمیات های تروریستی بداند و در موردی اجراء کند که جامعه آن را مناسب با جرمش بداند و سبب مفسده و وهن به اسلام نگردد و چگونه چنین نباشد بااینکه کشتن، از مجازاتهایی می باشد که اگر بعد معلوم شود اشتباه بوده قابل جبران نمی باشد .”

ادامه مطلب ...

دكتر محمد مصدق: هیچ قانونی بالاتر از اراده ملت نیست

0 نظرات
ممانعت از برگزاری مراسم چهل و دومین سالگرد درگذشت دکتر مصدق
«دكتر محمد مصدق: قانونی که مخالف میل مردم باشد قانون نیست»

. ادامه راه سبز«ارس»: حسين شاه حسينی فعال ملی با سابقه و سخنگوی هيات امنای احمد آباد (مزار دکتر مصدق) با اعلام اينکه مطابق رويه سالهای اخير از مدتها قبل در نامه هايی به فرمانداری نظرآباد و استانداری تهران زمان و برنامه مراسم چهل و دومين سالگرد درگذشت رهبر نهضت ملی ايران را ارائه کرديم، افزود تمام نهادهای مورد مراجعه پاسخ نهايی را به روز سه شنبه موکول نمودند و در نهايت در مراجعه روز سه شنبه من به اتفاق محمود مصدق نماينده خانواده دکتر مصدق به بخشداری نظرآباد از مخالفت شورای تامين استان با برگزاری هرگونه مراسمی در قلعه احمد آباد خبر دادند.

اين در حاليست که قلعه احمد آباد يک ملک کاملاً شخصی بوده و بنابر قانون برگزاری مراسمی نظير سالگرد درگذشت افراد در آن نيازی به مجوز ندارد.

شاه حسينی با اعلام اين مطلب به «ميزان خبر» گفت: مسوولان سياسی و امنيتی با بهانه هايی نظير وضعيت ممکلت و احتمال سو استفاده فرصت طلبان با برگزاری مراسم مخالفت نموده اند افزود: در ساعات پايانی روز سه شنبه نيز از سوی برخی نهادها با تماسهای تلفنی خواهان اعلام لغو مراسم از سوی هيات امنا و خانواده دکتر مصدق شدند که آنان نيز از پذيرش اين درخواست امتناع نموده اند و حضور علاقمندان بر مزار دکتر مصدق را امری شخصی دانسته اند که افراد با مسووليت خود انجام می دهند.

هيات امنای احمد آباد از فعالين قديمی ملی نظير آقايان صدر حاج سيدجوادی، عزت الله سحابی، خسرو سيف، حسين شاه حسينی و نماينده خانواده دکتر مصدق تشکيل شده است.

دکتر محمد مصدق رهبر نهضت ملی ايران در ۱۴ اسفند ماه ۱۳۴۵ ساعت ۶ صبح ، در سن ۸۴ سالگی درگذشت. ايشان وصيت کرده بود او را کنار شهدای ۳۰ تير در ابن بابويه دفن کنند، ولی با مخالفت شاه چنين نشد و او در يکی از اتاقهای خانه‌اش در احمدآباد به خاک سپرده شد.

در دوران ستمشاهی نيز فعالين ملی هميشه برای حضور در مراسم سالگرد درگذشت دکتر مصدق با محدوديتها و فشارهای دستگاه های امنيتی رو برو بودند و بارها افرادی نظير آيت الله طالقانی، داريوش فروهر، مهندس بازرگان و دکتر سحابی از نيمه راه توسط مواران ساواک بازگردانده شده و يا در آستانه ورود به احمد آباد بازداشت می شدند.

مصدق همواره دغدغه مردم داشت. برای او "قانون برای مملکت معنی داشت" نه "مملکت برای قانون":

“من حاضرم هر قانونی که بر خلاف مصالح ملت باشم بسوزانم زیرا به عقیده ی من قانون برای مملکت است نه مملکت برای قانون. نجات وطن عالیترین و بزرگترین قانون است.”

“قانون اساسی ، قانون الهی نیست که قابل تغییر نباشد ، قانون اساسی کار بشر است و بشر هم باید آن را تغییر بدهد.”

“مجلس باید با ملت یکی باشد و به جامعه خدمت کند.آن مجلس شورای ملی که از ملت جدا باشد مجلس شورای ملی ایران نیست. مجلس باید خود را از ملت بداند.”

“مجلس شورای ملی باید مصوب جامعه باشد و مردمان را کعبه آمال خود بدانند .”

“ما می خواهیم مجلس ، مجلس ملی ایران باشد.”

“قانون را محترم میشمارند برای اینکه مفید است و هرگاه تشخیص داده شود که به حال مملکت مضر است وظیفه وجدانی هر فرد است که برای اصلاح یا فسخ آن بکوشد.”

“قانون را برای مملکت میخواهیم، اگر قانون خلاف مصلحت مردم باشد، آنرا زیرپا میگذاریم.”

“قانون اساسی را باید نمایندگان حقیقی ملت تغیير دهند قانون را باید طوری وضع کرد که اشخاص بد نتوانند بر خلاف مصالح مملکت و در نفع خود از آن استفاده کنند . این مجلس موسسان قلابی است ملت زیر بار این مجلس موسسان نخواهند رفت بر فرض اینکه شما بگویید مجلس موسسان این قانون را تغیر داده قانونی که مخالف میل مردم باشد قانون نیست .”

“در کشورهای دمکرات و مشروطه هیچ قانونی بالاتر از اراده ملت نیست.”

“بالاخره پس از ۵۰ سال ، شصت سال ، ۷۰ سال دیگر یکی از ما وجود نخواهد داشت . ما باید به فکر نسل های آتیه و نسل های آینده را بکنیم . ملت ایران حاکمیت ملی دارد ملت ایران خودش را اداره خواهد کرد.”

مصدق به مجلس به عنوان پایگاه و نهاد ملت اعتقاد داشت و کاری را مهمتر از نمایندگی ملت نمیدانست:

“ما وکالت مردم را به ارث نبرده ایم به هر کجا که رسیده ایم به واسطه خدمتی است که به ملت کرده ایم .”

“وکیل ملت ان کسی است که به نفع ملت رای بدهد ، هر کس بر ضد ملت رای داد ولو اینکه نماینده حقیقی ملت باشد چون خیانت کرده است از وکالت معزول است.”

“در مملکتی که اقلیت آزاد نباشند در مجلس صحبت کند آن مملکت به هیچ وجه ترقی نمی کند ، اقلیت باید حرف های خود را بزند و مردم قضاوت کنند.”

و زمانی که دید مجلس از معتمدین واقعی ملت خالی است و نمایندگان رشوه خوار و دست نشانده بر آن صندلی ها تکیه زده اند، گفت:

” اینجا مجلس نیست اینجا دزدگاه است.”
ادامه مطلب ...

نامه تشکر سید شهاب طباطبایی از اعضای ستاد ۸۸

0 نظرات
نامه تشکر سید شهاب طباطبایی از اعضای ستاد ۸۸

. ادامه راه سبز«ارس»: سید شهاب الدین طباطبایی عضو آزاد شده شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و رییس ستاد 88 حامیان خاتمی و موسوی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، نامه ای در باب تشکر از اعضای این ستاد در سراسر کشور برای فعالیت هایشان در دوران بازداشت وی به رشته تحریر در آورد.

به گزارش تحول سبز متن کامل این نامه بدین شرح است :
مدتي اين مثنوي تاخير شد،تصميم گرفته ام براي دوستان جوان ام كه در اين مدت دلتنگ شان بودم و براي آنها كه هنوز هم دلتنگ شان هستم چند كلمه اي بنويسم، قرار بود چند روز بعد از انتخابات از دوستان ام در ستاد 88 تقدير و تشكر كنيم و رسما به كار ستاد پايان دهيم كه به هر حال فرصتي پيش نيامد و اين قرار هشت ماهي به تاخير افتاد.

اما همواره در طول اين مدت به ياد دوستان جوان ام كه دلسوزانه و پرتلاش بي هيچ ادعا و چشم داشتي به ميدان آمده بودند بوده ام ؛و امروز عيد فرخنده و سعيد سالروز توّلد پيام آور دوستي و رحمت و منادي اسلام رافت و عطوفت بهانه مناسبي است تا هم به دوستان عزيزم تبريك بگويم و هم از زحمات بي دريغ شان در دوران انتخابات و مهر و محبت و لطف بي پايان شان در طول هشت ماه گذشته تشكر و قدرداني كنم. و عذرخواهي كنم بابت آنكه شايد در مواردي تلاش صادقانه شان را با بي تدبيري ها يا خطاهايم آلوده ام.

دوستان خوبم، با هم بودن مان براي اعتلا و آباداني ايران عزيز، سرمايه اي ارزشمند است كه نبايد آن را ناديده بگيريم. برايتان آرزوي موفقيت و سربلندي و شادكامي مي كنم. عيدتان مبارك .

سيدشهاب الدين طباطبايي
1388/12/14
ادامه مطلب ...

آيت‌الله مکارم شيرازی صدور فتوا برای اعدام معترضان را تکذيب کرد

1 نظرات
آيت‌الله مکارم شيرازی،
مطلقاً چنین فتوایی درباره چنین اشخاصی نداده‌ایم




.
ادامه راه سبز«ارس»: آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، از مراجع تقلید‎‏‎ْ، فتوای اعدام برای یک دانشجویی دامغانی را که برخی سایت ها به ایشان منتسب کرده بودند با موضع گیری صریح خود تکذیب کردند.

به گزارش کلمه، در سایت رسمی آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید، در پاسخ به پرسشی در مورد معتبر یا غیرمعتبر بودن صدور فتوای اعدام از جانب ایشان در مورد یک فعال دانشجویی، اعلام شده است : «مطلقاً چنین فتوایی درباره‌ی چنین اشخاصی» صادر نشده است.»

متن کامل این پرسش و پاسخ به شرح زیر است:

پرسش: سلام. متاسفانه در بسیاری از بنگاه‌های خبری خودی و غیرخودی شایعه شده که حکم اعدام به ناحق دانشجوی دامغانی بر اساس حکم آیت‌الله مکارم شیرازی صورت گرفته است. خواهشاً معتبر یا غیرمعتبر بودن این خبر را در سایت به اطلاع عموم برسانید.

با تشکر، بنده‌ای از بندگان خدا

پاسخ: ما مطلقاً چنین فتوایی درباره چنین اشخاصی نداده‌ایم و این شیطنتی است که بعضی از سایت‌ها انجام داده‌اند. ان‌شاءالله طبق موازین اسلام عمل کنید و عجولانه قضاوت نفرمایید. خداوند همه را مشمول لطف خود قرار دهد. در ضمن ما می‌دانیم بعضی از جوان‌ها تحت تأثیر هیجانات خاصی دست به بعضی از خشونت‌ها زده‌اند که باید آنها را ارشاد و راهنمایی کرد و در صورتی‌که وابسته به گروه‌های خاص فاسد و مفسد بیگانه نباشند، مشمول عفو واقع شوند.

پیشتر برخی سایت‌های خبری که گویا دسترسی به پرونده داشتند ،حکم اعدام محمد امین ولیان، دانشجوی ۲۰ ساله ی دانشگاه دامغان ره با استناد به فرمایشات حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در خصوص محارب بودن حرمت‌شکنان روز عاشورا اعلام کرده بودند که خوشبختانه با موضع گیری صریح ایشان روشنگری لازم صورت گرفت.

سایت ندای سبز آزادی پیشتر گزارش داده بود در پرونده این دانشجوی ۲۰ ساله محکوم به اعدام به سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی در خصوص محارب بودن حرمت‌شکنان روز عاشورا استناد شده است و این سخنان به عنوان یک فتوای شرعی تلقی گشته و بر اساس آن حکم اعدام صادر گشته است و در دادگاه تجدید نظر تایید شده و هر لحظه امکان اجرای آن وجود دارد.

روز سه شنبه دادستانی انقلاب طی اطلاعیه‌ای تأیید حکم اعدام این جوان ۲۰ ساله در دادگاه تجدید نظر را اعلام کرد. محمدامین ولیان، عضو فعال انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دامغان و ستاد انتخاباتی دانشجویی میرحسین موسوی در این شهر، برآمده از خانواده‌ای مذهبی و انقلابی است، همواره مواضعی در چارچوب قانون اتخاذ کرده است و هیچ‌گونه وابستگی فکری و تشکیلاتی به گروه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی و تشکل‌های غیرقانونی ندارد و تنها با اتهام در دست داشتن سنگ در روز عاشورا بازداشت شده است.

ولیان فردی مذهبی، متدین و با مواضع اصلاح‌طلبانه است و صدور حکم اعدام برای او با استناد به یک عکس موجی از بهت و حیرت و نگرانی را در میان خانواده مذهبی و دوستان و آشنایان این دانشجوی خوش‌خلق و نجیب ایجاد کرده است.

مظلومیت ولیان و عذاب وجدان دانشجوی بسیجی

گفتنی است چند روز پیش از بازداشت محمدامین ولیان شبنامه‌ای مبنی بر شرکت او در تظاهرات اعتراض‌آمیز روز عاشورا در تهران توسط طیفی از دانشجویان افراطی وابسته به بسیج دانشجویی در دانشگاه پخش شد که طی آن خواهان برخورد جدی نیروهای امنیتی و مسئولین دانشگاه با وی شده بودند. پس از انتشار این شبنامه محمدامین ولیان بازداشت و به تهران منتقل شد و در دادگاه متهمان روز عاشورا به محاربه و افساد فی‌الارض متهم گشت.

جالب اینجاست که مظلومیت او چنان آشکار بوده‌است که پس از محکومیت او به اعدام همان دانشجوی بسیجی که مطالب شبنامه را تنظیم و او را معرفی کرده دچار عذاب وجدان شده و برای درخواست لغو حکم اعدام او اقدام به گردآوری امضا از دانشجویان دانشگاه خود کرده است. ریاست دادگاه محمدامین ولیان را قاضی صلواتی برعهده داشت و او را به محاربه، افساد فی‌الارض، اجتماع و تبانی جهت انجام جرائم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقامات ارشد نظام متهم کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری ایسنا محمدامین ولیان در جلسه دادگاه خود گفت: «من وقتی در زندان بودم در تلویزیون دیدم که سران بزرگ اصلاحات در این دادگاه ایستاده‌اند.» مطلبی که حاکی از تحت فشار قرار دادن وی و دادن اخبار دروغ و کذب توسط بازجویان به او است. گفتنی است در این دادگاه امین ولیان هیچ یک از اتهامات را نپذیرفت و حتی نماینده دادستان در پاسخ به ولیان و وکیل تسخیری وی که اتهام محاربه و افساد فی‌الارض را رد کردند، به طور غیرمستقیم از ایراد این اتهام به این فعال دانشجویی دانشگاه دامغان عقب‌نشینی کرد و گفت: «در باب محاربه اختلاف نظر زیادی وجود دارد که این موضوع جای بررسی دارد و تصمیم با ریاست دادگاه است».

همچنین گفتنی است در این دادگاه در مورد بیانیه‌های انجمن اسلامی دانشگاه دامغان و دفتر تحکیم وحدت و همچنین برگزاری مناظره انتخاباتی بین مصطفی تاج‌زاده و اسماعیل گرامی مقدم به وی اتهاماتی وارد شد. ولیان در جریان دادگاه فقط پذیرفت که در تظاهرات برای دفاع از خود و به دلیل عصبانی ناشی از اقدامات وحشیانه نیروهای نظامی و لباس شخصی در سه مرحله سنگ پرتاب کرده است، اما این سنگ‌ها به کسی آسیب نزده است و از دادگاه خواست که بررسی کنند که چرا احساسات و نارضایتی او به این شکل بروز کرده است.

محمدامین ولیان از روز بازداشتش تاکنون هیچ‌گونه ملاقاتی با خانواده و امکان انتخاب وکیل تعیینی و ملاقات با وی نداشته است و مستقیما از سلول انفرادی در بازداشتگاه‌های نامعلوم اطلاعات سپاه به دادگاه منتقل شده است.

ادامه مطلب ...

انتفاضه سبز بر پا خواهیم کرد

0 نظرات
انتفاضه سبز بر پا خواهیم کرد

. ادامه راه سبز«ارس»: در سابقه هیچ یک از بی‌داد‌گاه‌های اسراییلی آن چه در حکم به اصطلاح دادگاه جمهوری اسلامی آمده هرگز مشاهده نشده است؛ هیچ‌گاه قضات اسراییل هیچ پیر و جوان فلسطینی را برای سنگ اندازی به اعدام محکوم نکردند. در تمام طول انتفاضه چنین چیزی سابقه ندارد. در هیچ دادگاه اسراییلی ارجاع به حکم متحجرترین خاخام‌های صهیونیست برای اعدام جوانان فلسطینی سنگ انداز به چشم نمی‌خورد؛ چنان که قاضی حکومت اسلامی به حکم کسی چون مکارم شیرازی برای اعدام محمد امین ولیان استناد کرده است. جمهوری اسلامی همه خطوط را می‌شکند تا در مقام شکنجه و اعدام و و بی عدالتی در جهان رتبه‌ای کسب کند که هیچ کس را در دنیای امروز یارای رقابت با او نیست؛ تبریک به رهبرانش!

این خون تشنگی بی استدلال، این سبوعیت بی منطق نظیر ندارد. زمانی که آرش رحمانی‌پور و محمد علی زمانی را بی‌گناه کشتند، گفتند که آن‌ها را به جرم دست داشتن در حوادث پس از انتخابات کشته‌اند. ادعایی که دروغ بودنش از روز بر همگان روشن‌تر بود. دیری نگذشت که جواد لاریجانی، در مقام نماینده قوه قضاییه به فرنگ رفت و آن‌جا به صراحت گفت که اعدام این دو تن ربطی به حوادث پس از انتخابات ندارد. معلوم شد مهم کشتن بوده است نه دلیل کشتن. معلوم شد کشتن این‌ها برای رفع عطش خون تشنگی رهبران متکبر بوده است و نه برای جلوگیری از این یا آن حادثه معلوم شد حکم به اصطلاح دادگاه برای خود آقایان هم مضحکه‌ای بیش نیست.

اگر امروز جمهوری اسلامی می‌خواهد با ما آن کند که اسراییل با فلسطینیان نکرد، پس باید منتظر باشد که ما هم با او چنان کنیم که فلسطینیان با اسراییلیان نکرده‌اند. برپا کردن انتتفاضه سبز و شکست سر هر مزدوری در هر جا که باشد نخستین پاسخ ما به اعدام احتمالی محمد امین ولیان خواهد بود. قسم خواهیم خورد که هم‌چون او فریاد مرگ بر دیکتاتور تا محو دیکتاتوری از زبان و قلم‌مان نیفتد. دیکتاتور شب آرام نخواهد داشت و روز خوش نخواهد دید اگر باز هم بیش از این دست در خون جوانان ما کند.

همه ما محمد امین ولیان هستیم. همه ما آرش رحمانی‌پور و محمد علی زمانی هستیم. همه ما ندا و سهراب و محس و رامین هستیم. ما همه یک تنیم در برابر پیکر معفن وپوسیده استبداد. سنگ‌های ما روزی نه چندان دور این مجسمه تعفن و دروغ را از هم خواهد پاشید. به امید آن روز.

رایزنی آیت‌الله محقق داماد برای لغو حکم اعدام ولیان

اخبار رسیده حکایت از آغاز رایزنی‌ها برای لغو حکم اعدام محمدامین ولیان دارد.

از جمله شنیده می شود آیت الله مصطفی محقق داماد با مراجعه به دفاتر مراجع و علما در قم، خواستار موضع گیری آنها درباره صدور حکم اعدام برای آقای ولیان، عضو ۲۰ ساله انجمن اسلامی دانشگاه دامغان، شده است.

آیت‌الله مصطفی محقق داماد فرزند مرحوم آیت‌الله محمد داماد، از مراجع تقلید زمان خود، و نوه دختری شیخ عبدالکریم حائری یزدی، موسس حوزه علمیه قم، است و به همین دلیل وجاهت و احترام بالایی نزد مراجع و علمای شیعه دارد.

همچنین آیت‌الله مصطفی محقق داماد شوهر خواهر برادران لاریجانی است و با توجه به این‌که رئیس قوه قضائیه (صادق لاریجانی) برادر همسر اوست، می‌تواند رایزنی‌هایی نیز از آن سو داشته باشد.

محمدامین ولیان از دانشجویان سبزاندیشی است که به جرم پرتاب سنگ به سوی پلیس در روز عاشورا به اعدام محکوم شده و بنا بر خبرهای رسیده به ندای سبز آزادی، حکم اعدام او در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است.

بنا بر خبر رسیده به ندای سبز آزادی در متن حکم اعدام محمدامین ولیان، به فتوایی از آیت‌الله مکارم شیرازی استناد شده است.

اعدام مخفیانه آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی این نگرانی را در میان مردم به وجود آورده که محمد امین ولیان هم ناگهانی و بدون اطلاع خانواده و وکیلش اعدام شود.
ادامه مطلب ...

در عاشورا چه گذشت؟ مردمی که بسویشان تیر اندازی شد محاربند یا ضاربان؟ !

0 نظرات
در عاشورا چه گذشت؟
مردمی که بسویشان تیر اندازی شد محاربند یا ضاربان؟ !

. ادامه راه سبز«ارس»: تایید حکم اعدام جوان دانشجوی مسلمان محمد امین ولیان - عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه - سومین شوک خبری از این دست بود، دو تای قبل را گفتند ربطی به اعتراضات انتخاباتی نداشته است ( هر چند ابتدا قاطی این پرونده ها کردند!) اما بقول معروف :" تا سه نشه بازی نشه!" ممکن است این بازی سوم برایتان گران تمام شود، یا ضرب المثل معروف که می گوید: " یک بار جستی ملخک، دو بار جستی ملخک، بار سوم توی دستی ملخک! " آنچه نگران کننده است، مبنای گل و گشاد این حکم است، استناد به کلام یکی از مراجع که حرمت شکنان عاشورا محاربند و حکم به محاربه یک جوان دانشجوی مذهبی 20 ساله داده شود و برایش مجازات اعدام صادر شود!

نمی دانم معانی قلب شده است! محارب کسی است که سلاح برگیرد برای جنگ با خدا و رسول و ایجاد رعب و وحشت در جامعه کرده و امنیت جامعه را سلب نماید. صاحب جواهر در تعریف محارب می فرماید:" المحارب کل من جرد السلاح اخافه الناس..." یعنی دو رکن اساسی دارد 1 - سلاح از نیام کشد و حمله کند 2- در جامعه ایجاد خوف نماید. یعنی اگر سلاح بکشد اما آنقدر ضعیف باشد که ایجاد خوف نکند، حاکم اسلامی او را سر جایش می نشاند و حکم محارب ندارد، یعنی اگر حاکم بدون ایجاد خوف یا قبل از آن او را دستگیر نماید حکم او محاربه نیست. و باز می فرماید: " من جرد السیف" که بایستی شمشیر بکشد به قصد زدن، اگر شمشیر در غلاف باشد و یا در دست باشد و برای زدن و ایجاد خوف نباشد محاربه نیست.

در واقع حکم محاربه در اسلام، یک حکم خشن و غیر منطقی نیست، یک حکم جنگی است برای اذن قتال به مسلمین در برابر کسانی که به جنگ آمده اند، اگر همان ها تسلیم شوند دیگر اسیرند و حق نداریم آنها را بکشیم، این یک حکم عقلی و منطقی از اسلام است و برای جنگ و حرب است و اجازه کشتن کسی را می دهد که به جنگ شما آمده است و اگر او را نکشید، شما را می کشد.این در همه جوامع پذیرفته شده است.

اما تعمیم این حکم شرعی به دانشجویی که دست خالی برای عزای حسین(ع) به خیابان آمده و مورد حمله ددمنشانه لباس شخصیها قرار گرفته و شاهد بوده که با اتومبیل بر پیکر رنجور عزادار حسینی می تازند و ایجاد رعب و وحشت می کنند، نارواست، مردمی که مورد دشنام و ضرب و جرح قرار گرفته اند و بسویشان تیر اندازی شده است و از بلندی پل به پایین پرتاب شده اند، محاربند یا ضاربان؟ !

از نظر من محارب کسی است بسوی عزادار حسینی اسلحه می کشد و تیر اندازی می کند، محارب کسی است که عصر عاشورا چون سپاه عمر سعد که اسبها را نعل تازه زدند و بر اجساد شهدا تاختند، با اتومبیل بر پیکر عزادار حسینی می تازد! محارب کسی است که با لباس شخصی، باتوم و کابل به دست ، با فحش ناموسی دختران جوان ما را کتک می زند.

من نیز روز عاشورا با همسر و فرزندان در خیابان بودم، من شاهد جنایتهایی بودم که هرگز از یاد نخواهم برد. از ساعات اولیه صبح نیروهای امنیتی ، لباس شخصی ها ، یگان ویژه و نیروی انتظامی خیابان انقلاب را تحت کنترل خود درآورده بودند و اجازه تجمع به عزاداران حسینی نمی دادند، هر تجمع کوچکی را با عربده و حمله وحشیانه متفرق می کردند، مردم کتک می خوردند و دم بر نمی آوردند، انقلاب بسته بود، از فرعی های کارگر وارد 16 آذر شدیم، باز بسوی انقلاب بسته بود، بسیجی ها از درب کوچکی وارد دانشگاه می شدند، ما هم شکل خودشان بودیم، ما هم زمان جنگ بسیجی بودیم، وارد دانشگاه شدیم، حاج سعید حدادیان می خواند، یک میزسی دی پناهیان می فروخت و یک میز کتابچه و سی دی مصباح در مورد فتنه! از هردو خریدیم (مفت بود، از قدیم گفته اند:" مفت باشه، کوفت باشه) از درب شرقی دانشگاه خارج شدیم، خیابان قدس به سمت انقلاب را بسته بودند، در وصال تظاهرات جریان داشت، ناگهان عربده لباس شخصی ها و حمله موتورسواران یگان ویژه ما را غافلگیر کرد، آمدند و از ما عبور کردند،مردم مثل گله بی چوپان از مقابل گرگان درنده می گریختند، هر کس عقب می ماند طعمه گرگ بود. یکی از یگان ویژه ها به من رسید و گفت: " حاجی نری بالا می زنن" گفتم: " تو نزنی اونا نمی زنن!" از فرصت استفاده کرده وارد خیابان انقلاب شدیم، سر وصال فیلمبردار نیروی انتظامی رو در رو از ما فیلم گرفت، من و یکی از دوستان (البته ریشو!) مثل بچه های مثبت و مظلوم از پیاده روی مقابل دانشگاه عبور می کردیم، به شوخی به او گفتم من جواز عبور دارم و اشاره به سی دی مصباح کردم، تو چی؟ در پیاده رو چهار نفر دیگر هم در حرکت بودند، نه شعاری و نه تظاهراتی، شاید اصلاً رهگذر عادی بودند، یکباره لباس شخصی ها و یگان مستقر در مقابل درب اصلی دانشگاه با عربده حمله کردند، ما آرام وارد خیابان شدیم، لباس شخصی فریاد زد: " بزن ناقصش کن " و دومی با باتوم بر فرق جوانی کوبید که نقش زمین شد، نمیدانم زنده یا مرده، او را کشان کشان به ون ضد شورش بردند، یک زن و شوهر هم بودند، می خواستند شوهر را بگیرند و زن داد و بیداد می کرد، در صورت هردو اسپری فلفل زدند و داخل ون انداختند. نفر چهارم پیرمردی بود که به این رفتار اعتراض می کرد، او را مفصل نواختند و دو بار اسپری فلفل در چشمش زدند، دیگر تحمل نکردم به آرامی نزدیک شدم و پیرمرد را در بغل گرفتم ، در گوشش گفتم: اینها یزیدند بیا، پیرمرد که فکر می کرد من هم از آنها هستم، آرام شد و با من از مهلکه خارج شد.

تا اذان ظهر اوضاع به همین منوال بود، مردم یکطرفه کتک می خوردند، جلسه سعید حدادیان تمام شد، جمعیت مردان و زنان بسیجی وارد وصال شدند، شعار می دادند: " علمدار ولایت بسیجیان فدایت" و خطاب به مردمی که در دو سوی خیابان انگشتها را به علامت پیروزی نشانشان می دادند فریاد سر می دادند: " مرگ بر منافق" کمی هم من با آن ها صفا کردم، می خواستم عکس العمل آنها را ببینم، علامت پیروزی که نشانشان می دادم ، می گفتند : حاجی از ریشت خجالت بکش!" عبور خانواده بسیجی سپاهی ها به خیر گذشت، کسی متعرض کسی نشد، کمی بعد گنده لات ها از دانشگاه خارج شدند، جلوی آن ها حاج سعید حدادیان حرکت می کرد و جلو تر از او شکمش! این ها خشونت را دامن زدند، این ها همان گروهی بودند که تلویزیون تحت عنوان هیئت های عزاداری پخش کرد، آمده بودند برای جنگ! فضا مستعد درگیری بود، از خانواده بی خبر بودم و موبایل ها خوب آنتن نمی داد، به هر زحمت بود تماسی حاصل شد، در خیابان کارگر بودند، خود را به آنها رساندم، در تقاطع کارگر و بلوار جوانی سطل زباله را واژگون کرده بود و طبل جنگ می نواخت ، حال و هوای عاشورای 61 هجری را تداعی می کرد، بیاد شهید گلی افتادم، در کربلای یک ، فتح مهران، ارتفاعات قلاویزان، همین حاج علی فضلی فرمانده ما بود - که امروز مقابل ما قرار گرفته بود- گلی با تیر بار ضرب می گرفت و در پس هر رگبار مصرعی می خواند، :

" ما در ره عشق نقض پیمان نکنیم ت ت ت ت ت تق
گر جان طلبد دریغ از جان نکنیم ت ت ت ت ت تق
دنیا اگر از یزید لبریز شود ت ت ت ت ت تق
ما پشت به سالار شهیدان نکنیم ت ت ت ت ت تق

خبررسید که پل کالج تیر اندازی شده است، از این لحظه به بعدجنگ مغلوبه شد و مردم که خون دیده بودند حملات را بدون پاسخ نمی گذاشتند، با ماشین به سمت امام حسین حرکت کردیم، تمام کوچه ها پر از سطل زباله سوخته و نسوخته بود، ماشین ون نیروی انتظامی را به پهلو خوابانده بودند، یک ساختمان را آتش زده بودند، در مسیر چند موتور سوخته هم دیدیم، حملات خشن تر شده بود.

من در هیچ خیابانی اثری از حرمت شکنی اباعبدالله الحسین علیه السلام و قرآن ندیدم، البته صرفنظر از حرمت شکنی لباس شخصی ها که با فحش ناموسی عزاداران حسینی را می زدند. آن فیلم چند ثانیه ای که صدا و سیما از پخش قبل و بعد آن می هراسد، علت دارد و هتک حرمت عاشورا نیست، مردم از سقوط هتک حرمت کنندگان شادی می کنند، در ظهر عاشورای 61 هجری هم علی رغم شهیدانی که در میان خیمه ها بودند، وقتی یکی از سواران عمر سعد سقوط می کند اصحاب شاد می شوند، این طبیعت دعواست، در دعوا حلوا خیر نمی کنند، در برابر زدن و کشتن و زیر گرفتن این عکس العمل طبیعی است، این شادی در عزای حسین (ع) نیست، این شادی از سقوط فردی است که به مردم حمله کرده است! بیایید منصف باشیم، برای حکومت خود پیراهن عثمان را بیرق و قرآن بر نیزه نکنیم، شما حرمت قرآن واباعبدالله را می شکنید تا رقیب را محکوم کنید، مردم حرمت قرآن و حسین(ع) را نشکستند، مردم در عزای حسین شرکت کردند، در برابر سرکوب و ضرب و جرح این عکس العمل طبیعی است.ما قبل از انقلاب هم همین عکس العمل را داشتیم، اگر اتومبیلی به دست انقلابیون می افتاد سوت و هلهله بپا می شد، اگر یک کماندو هنگام فرار زمین می خورد ما هلهله می زدیم و شادی می کردیم، فقط آن روز شاه بلد نبود تصویر ما را تکثیر کند و بگوید این ها بی دین هستند! و کف و سوت می زنند! یادتان باشد در بهشت زهرا مردم بالای سر شهدا و در محضر امام ابتدا کف زدند و سپس وزیر شعار فریاد زد " تکبیر " . آیا آن کف زدن هتک حرمت شهدا بود؟!

بیایید با مردم بازی نکنیم، محمد امین ولیان یک دانشجوی ساده مسلمان از جنس همین مردم است، اعتراضی دارد، بگذارید طبق اصل 27 قانون اساسی آرام اعتراض خود را بیان کند، اینقدر چنگ و دندان به مردم نشان ندهید، بیایید به جای جنگ و دعوا، فضای گفتگو و تفاهم ایجاد کنیم، باور کنید این به نفع همه است و با هزینه کمتر نتایج بیشتری عاید می شود، دشمن در صدد است تا منابع ما را مثل عراق نابود کند، نگذارید با ماجراجویی دستاورد های بزرگ علمی و نظامی نابود شود.این انقلاب جز با ندانم کاری ما ضربه نخواهد خورد.

1388/12/12
دکتر مهدی خزعلی
===========
پيوندهاي مرتبط با اين مطلب:
ادامه مطلب ...

برگزاری مراسم چهلمین روز شهادت مصطفی کریم بیگی يكي از شهداي عاشوراي خونين

2 نظرات
برگزاری مراسم چهلمین روز شهادت مصطفی کریم بیگی يكي از شهداي عاشوراي خونين:
مادر مصطفي: چطور ممکنه در روز عاشورا کسی را با این قساوت بکشند؟

. ادامه راه سبز«ارس»: حدود ساعت 4 عصر روز پنج شنبه 29 بهمن ماه جمعی از مادران عزادار در مراسم گراميداشت چهلمین روز در گذشت شهید مصطفی کریم بیگی در روستای جوقین از توابع شهریار حضور یافتند.

وقتی به امام زاده مهدی جعفر رسیدیم بر سر مزار مصطفی مادر ،عمه و وابستگان او به گرمی از ما استقبال کردند و چه دردمندانه می گریستند.مراسم با شکوهی بود.تعداد زیادی از اهالی روستا ،وابستگان و عده ای از تهران برای اعلام همدردی حضور داشتند.

مصطفی در روز مبعث سال 1362 متولد و در عاشورای سال 88 به شهادت رسید. او در حالی که گلوله ای به پیشانی اش اصابت کرده بود از بالای پل کالج به پایین پرت شده بود. هنگامی که به مدت 14 روز خانواده او در نهایت استیصال دم زندان اوين ،آگاهی و ... مراجعه می کردند ، با جستجوی کامپیوتری عکس او به آنها می گفتند رويت نشد. بالاخره بعد از 14 روز در سردخانه کهریزک در میان خیل اجساد موجود در آنجا جنازه پسر خود را می یابند. به خانواده اعلام شد به شرطی جسد تحویل داده می شود که بپذیرند مصطفی در اثر برخورد با شيئی نوک تيز کشته شد ، همینطورعنوان شد اگر بپذیرند که اعلام نمایند مصطفی بسیجی بود یک قبر دو طبقه در بهشت زهرا به آنان اختصاص داده می شود و در غیر این صورت فقط مجاز بودند شبانه اورا دفن کنند و با زیر بار نرفتن خانواده، نهایتا در روستای جوقين و شبانه با حضور ماموران دفن شد.

عکسی با چهره ای بسیار معصوم و دلنشین بر مزارش بود ،مادر می گوید این عکس را درست چند روز قبل از مرگش گرفته بود و گفته بود این عکس برای مراسم ترحیم کاملا مناسب است ، من کاملا حاضرم برای راحتی آیندگان از جونم بگذرم و هیچ بیمی از مرگ ندارم.

مادر گريان می گويد پسرم ستون خانه ام بود ،پاک و معصوم بود ،بدون سحری روزه می گرفت ،نه دروغ نه بدزبانی و نه بی احترامی، با رفتنش کمرم شکست. چطور ممکنه در روز عاشورا کسی را با این قساوت بکشند؟

می گوید پسرم 14 روز در سردخانه بود ،سرش فقط صورت داشت و بقیه کاسه سرش متلاشی شده بود و وقتی شب هنگام دفنش می کردیم تازه جسد از انجماد در آمده بود و خونش راه افتاده بود و دستم پر از خون پسرم شده بود ،هیچ چیزی ارزنده تر از خون پسرم نبود که ریخته شد ،پس من هیچ شرطی را نمیپذیرم.

دردهایش بیشمارند و شنیدنش بندبند وجود هر انسانی را به لرزه در می آورد که چگونه موجوداتی با ظاهری انسان نما میتوانند اینگونه خشن و سفاک باشند؟ میگوید در طول این 14 شبانه روز ،روزها موبایل پسرم خاموش بود و هر شب بعد از ساعت 12 با موبایلش به خانه مان زنگ میزدند و صدای نفس نفس زدن ممتد و خسته کسی ازآن طرف شنیده میشد ،این کار در طول هر شب چندین بار تکرار می شد.

میگوید هنگام راه رفتن درخیابان ناخودآگاه گریه ام میگیرد، هرلحظه فکر میکنم کنارم ایستاده برمیگردم و میبینم تنهایم ، گاهی هم فکرمیکنم این از خود خواهیم است که او را اینقدر کنار خود و برای خود آرزو میکنم ،اوخواست تا برای همه باشد و رفت .

دراین زمان با همه وجود معنی فریادهای او را هنگامی که از مادران می خواست یکصدا و آنچنان بلند خدا را فریاد کنند تا عرش را به لرزه درآورند درک میکنم. صحنه فریاد خدا ،خدای مادران در پایان مراسم دل هر انسانی را به درد می آورد، او فقط با همین چند کلمه تمامی حقوق مادرانه خود را فریاد می کرد .

برای پذیرایی از میهمانان تاکید ویژه ای می شدکه حتما خيار و آب سيب توسط حضار برداشته شود و بعدا فهمیدم خواهر مصطفی او را بخواب میبیند که مصر است در میان میهمانان درکنار میوه ها سیب و خیار به عنوان نماد سبز پخش شود، هنگام خداحافظی درداخل هیچ بشقابی خیار نبود.

حوالی ساعت 6 مجبور بودیم خداحافظی کنیم ، مادرش میگفت: درکنار شما احساس خوبی دارم وکمی سبک می شوم و ما چقدر آرزو میکردیم تا کمی و فقط کمی ، ازدردهای بی شمارش را بکاهیم .

راهش پر رهرو ، یادش گرامی باد

وبلاگ مادران عزادار
ادامه مطلب ...

بيانيه دفتر تحكيم وحدت در اعتراض به حكم اعدام دانشجوي 20 ساله

0 نظرات
بيانيه دفتر تحكيم وحدت در اعتراض به حكم اعدام دانشجوي 20 ساله

. ادامه راه سبز«ارس»: شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت با صدور بیانیه به اقتداگرایان هشدار داد که در صورتیکه حکم اعدام صادر شده برای محمدامین ولیان را لغو نکنند تاوان سنگینی خواهند پرداخت.

در بخشي ازاين بيانه آمده است: «محمدامین ولیان، آخرین قربانی صدور این گونه احکام، در حالی به اعدام محکوم شده است که کلیه فعالیت های او در چارچوب قانون و به صورت کاملا مسالمت آمیز بوده است. شنیده ها حاکی از آن است که محمدامین ولیان با شانتاژ و فشار نیروهای بسیج دانشگاه دامغان توسط نیروی سپاه بازداشت و از بدو بازداشت تاکنون در بند 2-الف در بازداشت به سر می برد. این عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در طول دوران بازداشت خود، حتی پس از تشکیل دادگاه و صدور حکم اعدام، از ملاقات با خانواده و وکیل خود محروم بوده است. با این وجود و در حالی که خانواده و وکیل وی از تشکیل دادگاه اطلاع نداشتند این دانشجو با شجاعت مثال زدنی از خود در مقابل ادعاهای واهی دادستانی به دفاع پرداخت»

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

خبر تایید حکم اعدام برای محمدامین ولیان، دانشجوی 20 ساله دانشگاه دامغان، تنها به جرم شرکت در مراسم روز عاشورا و دفاع از خود در مقابل حمله وحشیانه نیروی انتظامی بلافاصله پس از انتشار فیلمی تکان دهنده از حمله این نیرو به کوی دانشگاه تهران، جامعه دانشگاهی و مدنی ایران را در بهت و حیرت فرو برد که دامنه قساوت و شناعت کودتاچیان تا به کجاست. صدور و تایید این حکم در کنار احکام گوناگون و فراوان حبس های طویل المدت برای اساتید و دانشجویان طی هشت ماه گذشته نشان از شدت بغض اقتداگرایان از دانشگاه و دانشگاهیان است.

نحوه برخورد حاکمیت با دانشجویان و اعتراضات مسالمت آمیز دانشگاه ها و بررسی آن طی چندین سال گذشته نشان از ترسی عمیق و درخور توجه از سوی اقتدارگرایان در این زمینه است. در همین چند ماه گذشته هنوز چند روز از انتخابات نگذشته که کوی دانشگاه تهران مورد حمله از پیش برنامه ریزی شده و ددمنشانه گارد ویژه نیروی انتظامی و نیروهای لباس شخصی قرار می گیرد و پس از ضرب و جرح دانشجویان آن ها را بازداشت می کنند. پس از آن در 18 تیر، سالروز فاجعه حمله اول بار به کوی دانشگاه، بدترین برخوردها با دانشجویان و افراد بازداشت شده در این روز می شود و بازداشت شدگان با دستور مستقیم مقامات عالیرتبه قضایی به بازداشتگاه کهریزک منتقل می شوند و پس از چند روز شکنجه چند نفر از بازداشت شدگان جان می سپارند.

بعد از آن نیز احضار گسترده دانشجویان به دادگاه ها، مراکز امنیتی، کمیته های انضباطی و در پی آن بازداشت و صدور احکام سنگین برای دانشجویان در دستور کار قرار می گیرد. این راه نیز عطش اقتدارگرایان را برای نسق کشی از دانشگاه برطرف نمی کند و حمله مغول وار به دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه آزاد مشهد در دستور قرار می گیرد و این حمله با موج بعدی بازداشت گسترده دانشجویان تکمیل می شود. کار به این جا نیز ختم نمی شود و صدور و تایید حکم اعدام برای یک فعال دانشجویی صادر می شود.

فارغ از آن که این حکم ننگین تا چه میزان قابلیت اجرا داشته باشد، صدور و اعلام عمومی آن به نوعی هشدار اقتدارگرایان به دانشگاه و جامعه مدنی ایران است که آن ها برای حفظ اقتدار پوشالی خود تا هر آن جا که لازم باشد ایستاده اند و حتی از اعدام یک دانشجوی 20 ساله نیز ابا ندارند. همچنین این حرکت ممکن است جهت فراهم نمودن خوراک لازم جهت بازی نمایشنامه تقاضای عفو و بخششی که خبر آن پیش از این در رسانه ها منتشر شده نیز باشد.

البته جامعه دانشگاهی ایران در یک دهه گذشته سابقه دریافت حکم اعدام از اقتدارگرایان را دارد. صدور حکم اعدام برای جمعی از دانشجویان بازداشت شده در 18 تیر 78 و همچنین صدور حکم اعدام برای دکتر هاشم آقاجری از جمله این نمونه هاست. اما با ایستادگی و مقاومت جامعه مدنی و دانشگاهی ایران این احکام بی فرجام ماند و رودخانه زلال جنبش دانشجویی ایران با استواری به راه خود ادامه داد.

محمدامین ولیان، آخرین قربانی صدور این گونه احکام، در حالی به اعدام محکوم شده است که کلیه فعالیت های او در چارچوب قانون و به صورت کاملا مسالمت آمیز بوده است. شنیده ها حاکی از آن است که محمدامین ولیان با شانتاژ و فشار نیروهای بسیج دانشگاه دامغان توسط نیروی سپاه بازداشت و از بدو بازداشت تاکنون در بند 2-الف در بازداشت به سر می برد. این عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در طول دوران بازداشت خود، حتی پس از تشکیل دادگاه و صدور حکم اعدام، از ملاقات با خانواده و وکیل خود محروم بوده است. با این وجود و در حالی که خانواده و وکیل وی از تشکیل دادگاه اطلاع نداشتند این دانشجو با شجاعت مثال زدنی از خود در مقابل ادعاهای واهی دادستانی به دفاع پرداخت.

به باور ما صدور حکم اعدام برای یک فعال دانشجویی شروع فصل جدیدی در برخوردها و سرکوب های پس از انتخابات ریاست جمهوری است. از این رو فعالین سیاسی اصلاح طلب و تحول خواه، خصوصا آقایان کروبی و موسوی، بایستی با تمرکز بر این موضوع و واکنش مناسب به این مسئله با این جسارت ورزی اقتدارگرایان پاسخ دهند. همچنین بر کلیه فعالین مدنی و حقوق بشری است که با جدیت مانع از حرکت های خطرناک بعدی حاکمیت در این راستا شوند. علاوه بر این از آن جا که حکم اعدام به استناد یک استفتاء مبهم صادر شده است انتظار می رود مراجع آزاده به دفاع از حقوق این دانشجو برخیزند و با مواضع شجاعانه خود مانع از ادامه این روند شوند.

دفتر تحکیم وحدت همچنین اعلام می کند که حرکات مذبوحانه این چنین مانع حرکت جنبش دانشجویی نخواهد شد و جنبش دانشجویی به مسیر پرافتخار خود ادامه خواهد داد. همچنین به اقتدارگرایان نیز به صورت جدی هشدار می دهیم که کلیه عواقب اجرای این حکم بر عهده ایشان است و آنان تاوان سنگینی در این خصوص خواهند پرداخت. دفتر تحکیم وحدت همچنین خواستار آزادی هر چه سریعتر محمدامین ولیان، 4 عضو در بند شورای مرکزی این اتحادیه، خانم بهاره هدایت و آقایان مهدی عربشاهی، میلاد اسدی و مرتضی سمیاری و سایر اعضای شورای عمومی این اتحادیه و دیگر دانشجویان و اساتید در بند است.

شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت
12 اسفند 1388
ادامه مطلب ...

چگونه نوروز برپا کنیم که جوانان ما در آستانه اعدام اند ؟

3 نظرات
بگذارید نسیم بهاری در سرزمین ایران حس شود !

. چگونه نوروز برپا کنیم که جوانان ما در آستانه اعدام اند ؟

چگونه سالی تازه را آغاز کنیم که دختران و پسران مان دربندند یا برای فرار از بند از خانه و کاشانه آواره شده اند .

چطور نظاره گر بهار باشیم که هنوز آمران و عاملان کشتار فرزندانمان محاکمه نشده اند درحالی که جگرگوشه های ما به گلوله بسته شدند ، از بلندی پرتابشان کردند یا زیر چرخ های خودروهای پلیس له شدند ، در شکنجه گاهها از بین رفتند و بسیاری نیز مفقودالاثر شده اند .

چگونه نوروز برپا کنیم که جوانان ما در آستانه اعدام اند ؟
چگونه بهار را به خانه راه دهیم که مادران و پدران زیادی با تنی فرسوده و همراه با بیماری های مختلف در زندان بلاتکلیف هستند و یا احکام سنگین و غیرعادلانه را طی می کنند و فرزندانشان بی سرپرست و بدون نان آور حیران مانده اند که چرا قاتلان و دزدان آزادند و پدران و مادران آنها در بند !

مقامات جمهوری اسلامی ایران !

قدرت و مقام ماندنی نیست ! اگر بود به شما نمی رسید ! به اعمال غیرانسانی و غیرقانونی پایان دهید ، صدای مادران را بشنوید و مصلحت کشور عزیزمان و مردم شریف را در نظر بگیرید .

ما مادران با انواع تبعیض ها و رنج ها فرزندانمان را با شیره ی جان خود پرورده ایم تا زندگی کنند و از هر کوششی برای پیشرفت و توسعه ی کشورمان دریغ نکرده ایم و اینک که به سال های پایانی عمر خود رسیده ایم می خواهیم شاهد آزادی و شکوفایی جوانان کشورمان باشیم .

ما ، مادران عزادار ، تا رسیدن به خواسته های قانونی خود همچنان عزادار و داغدار خواهیم بود و به تلاش های قانونی خود ادامه خواهیم داد .

- اعدام را بس کنید !

- زندانیان عقیدتی را آزاد کنید !

- آمران و عاملان کشتارهای سی ساله گذشته را محاکمه کنید و بدانید که ما حتی نمی خواهیم قاتلان فرزندانمان اعدام یا قصاص شوند ، فقط می خواهیم آمران و عاملان کشتارهای سی ساله اخیر در دادگاه های علنی و عادلانه محاکمه شوند تا شاید دیگر کسی جرات نکند بالاتر از قانون عمل کند . ما می خواهیم تا در پناه قانون ، زندگی ساده و آرام و بدون وحشتی داشته باشیم .

به امید آن روز و به امید وزیدن نسیم بهاری
مادران عزادار
اسفند 1388
ادامه مطلب ...

نامه اي براي سبزترين مرد وطن در سالروز تولدش

1 نظرات
نامه اي براي سبزترين مرد وطن در سالروز تولدش:
"به نام خدایی که امیدوارم تنها از خشم او بیمناک باشم"

ميرحسين در بیانیه سیزدهم، زمانی که شایعه شده بود ۷ مهر روز تولدش است، قاعدتاً یادتان هست: «مردمی که می‌خواهند سر پای خود بایستند و حیاتی کریمانه را تجربه کنند جا دارد که از نخستین قدم‌هایی که به ناکامی‌‌شان می‌انجامد با بیشترین دقت‌ها پیشگیری کنند. تولد اینجانب نه هفتم مهر که روز آشنایی با شماست. حتی اگر روز هفتم مهر به دنیا آمده بودم نیز جا نداشت حرکت شما به کیش شخصیت آلوده شود. امیدوارم این کلمات مرا صمیمانه و از سر نگرانی و نه یک شکسته‌ نفسی بی‌حقیقت و تعارف‌ گونه تلقی کنید.»

جناب آقای مهندس میر حسین موسوی

با عرض سلام و تقدیم احترام و تبریک سالروز میلاد پیامبری که مبعوث شد تا رحمتی بر عالمیان باشد.

به عنوان یک انسان و آفریده خداوند برآن شدم تا برای‌تان نامه‌ای بنویسم و دغدغه‌هایم را بی پرده با شما در میان بگذارم، که باور دارم آنگاه که آزادی بیان واندیشه و حق نقد و پرسش و حتی اعتراض را از انسان بگیرند ،حق انسانی زیستن را از او سلب کرده اند.

آقای مهندس موسوی عزیز

شما چه بخواهید و چه نخواهید یکی از رهبران جنبش سبز هستید ودر برابر همگی اعضای جنبش مسئول:

در برابر کسانی که برای تحقق آرمان‌های شما در جهت آبادی وآزادی این سرزمین به پای صندوق های رای آمدند، در برابر مردمی که هزینه هایی گزاف را به جان خریدند واز۲۳ خرداد تا امروز در برابر همه چیز و همه کس ایستاده‌اند، در برابر خون‌هایی که بر زمین ریخت و پرده های عفتی که دریده شد و بدن هایی که غریبانه به سینه خاک رفت، در برابر ندای حق طلبی سهراب‌ها، اشک چشم مادران داغدار و در برابر دوستان و همکلاسی ها و هموطنان در بندم

جناب میر حسین

من عظمت این مردم را با تمام وجودم لمس کرده‌ام

هنگامی که در ۲۵ خرداد به سمت خیابان انقلاب در حرکت بودم در باورم نبود که مردم تهدید های آقایان را به هیچ بگیرند و قلب پایتخت را سبز کنند و جنبشی را پایه ریزی کنند که در عرض ۸ ماه تمامیت خواهان را چنان به چالش بکشد که مجبور شوند در روز جشن پیروزی انقلاب، عظیم ترین تجمیع نیروی بعد از جنگ را ترتیب دهند و تهران را به پادگان نظامی تبدیل کنند. آری این جنبش و این مردم و این اراده‌ها و فریادها و این دل های بزرگ استحقاق جسارت و شفافیت و فداکاری بیشتری از سوی شما و دیگر دوستان دارند. شما بعد از انتخابات تا امروز ۱۷ بیانیه صادر کردید، چندین مصاحبه و گفتگو ترتیب دادید جبهه راه سبز امید را تاسیس کردید و بارها برای جنبش حد ومرز و نقشه راه تعیین کردید.

امروز کسانی مجری قانونند که از دروغ گفتن و فرا قانونی عمل کردن، خیانت در امانت ملت و سرکوب وحشیانه آنان ابایی ندارند. دین بازانی در راس قدرتند که مشروعیت‌شان را نه از جانب مردم بلکه به عنوان موهبتی الهی از آسمان می‌دانند و در کشتی نجات‌شان جایی برای نقد و اعتراض نیست .حال چگونه باید برای برگزاری یک تجمع قانونی بارها و بارها از ایشان تقاضای مجوز کنیم و پاسخ رد بشنویم؟ ما به حکم انسان بودنمان حق اعتراض داشته و بنا بر اصل ۲۷ قانون اساسی ای که نزد آقایان محلی از اعراب ندارد نیازی به کسب مجوز نداریم، بلکه نیاز داریم با رهبری درست جنبش نگذاریم این همه انرژی و این همه خواستن هدر رود.

آقای مهندس موسوی گرامی

به یاد دارم در منزل شهید سهراب اعرابی از راهی بی بازگشت سخن گفتید. به حرمت خون پاک همه آنهایی که امروز در جمع ما نیستند از شما می‌خواهم با قبول همه هزینه‌های پیش رو رهبری جنبش را در دست بگیرید بی آنکه به غیر از احقاق حقوق این مردم مظلوم هدفی داشته باشید. از مشروعیتی که این مردم به شما داده‌اند نهایت استفاده را ببرید بی آنکه بخواهید از خودتان بتی دیگر بسازید و ان شاءالله هنگامی که بار دیگر آفتاب اردیبهشت بر این سرزمین آزادانه و یکسان تابید، این زمستان سرد تلخ تر از زهر را فراموش نکنید و زمینه ساز دیکتاتوری تازه ای نشوید. به امید آن روز

"و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین"

سبز باشید
یک دانشجوی ایرانی
۱۱/۱۲/۱۳۸۸
ادامه مطلب ...

جديدترين ديدگاه خوانندگان