بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0mid.arasnava.tk يا http://myyahoo.arasdotcom.tk

آیت‌الله محقق‌داماد: قرآن تمام فقر و بدبختی بشر را معلول جهل می‌داند

آیت‌الله محقق‌داماد: قرآن تمام فقر و بدبختی بشر را معلول جهل می‌داند


آيت الله محقق داماد. ادامه راه سبز«ارس»: یك عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تاكید كرد: قرآن كریم تمام فقر و بدبختی بشر را معلول جهل می‌داند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله دكتر سیدمصطفی محقق‌داماد طی سخنانی در مراسم بزرگداشت دكتر نوربها و دكتر سیدمحمد هاشمی، تصریح كرد: ویل دورانت در جلد هفتم از كتاب تاریخ تمدن می‌گوید هنوز نفهمیده‌ام كه از جهل و فقر كدامیك علت و دیگری معلول است. زیرا هر جا جهلی دیدم فقر بود و هر جا فقر دیدم جهل بود.

وی افزود: این سوال بسیار مهمی است و شاید به آسانی نتوان پاسخ آن را یافت. اما من به عنوان یك آشنا به علوم دینی می‌گویم كه قرآن آب پاكی را بر كلیه‌ی اعمال بدون معرفت و تعقل می‌ریزد و یك پشیز برای چنین اعمالی ارزش قائل نیست. عبادت بدون تفكر، دین بدون تعقل، دینداری بدون فكر و خداشناسی بدون اندیشه هیچ ارزشی برای قرآن ندارد.

این حقوقدان با تاكید بر اینكه قرآن تمام فقر و بدبختی بشر را معلول جهل می‌داند، به كلامی از ابن‌سینا اشاره كرد و گفت: خواجه در شرح عبارت ابن‌سینا می‌گوید عبادت بدون فكر نه تنها بی‌اثر است بلكه آتش است. عبادت بدون اندیشه و فكر ریا و دروغی بیش نیست.

محقق‌داماد خاطرنشان كرد: در جامعه‌ای زندگی می‌كنیم كه سال‌هاست تلاش می‌كند اما نه می‌تواند آنچنان كه باید، فقر را براندازد و نه جهل را.

وی با اشاره به تقارن روز معلم و روز كارگر، اظهار كرد: شاید این تقارن، این پیام را برای ما داشته باشد كه اگر معلم خوب داشته باشیم كارگر بیكار نخواهیم داشت و اگر بعضا بیكاری كارگران و اشك چشم مردم محروم را می‌بینیم ناشی از توهین به علم و دانش است.

این مدرس دانشگاه در ادامه‌ی سخنان خود با بیان حكایتی از دوران امیركبیر مبنی بر مرگ عده‌ای از مردم آن زمان به سبب خودداری از مایه‌كوبی آبله كه از سوی دعانویسان و جن‌گیران نهی شده بود، اظهار كرد: امیركبیر وقتی مرگ یك پینه‌دوززاده را مشاهده كرد فریاد زد كه اگر ما ادعای حكومت می‌كنیم مسوول جهل مردم هم هستیم. اگر مدرسه می‌ساختیم و معلمان لایقی فراهم می‌كردیم هیچگاه دعانویسان و جن‌گیران بساط‌شان رونق نمی‌گرفت.

وی ادامه داد: باید همگی دست به دست هم دهیم و جهل را برطرف كنیم. ای بسا كشورهایی كه از نظر تكنولوژی به عرش رسیده‌اند ولی نتوانسته‌اند فقر را ریشه‌كن كنند چرا كه گرفتار ایدئولوژی مزخرف بوده‌اند.

محقق‌داماد، معنای جهل را در مقابل فكر دانست و خاطرنشان كرد: باید مردم را برای فكر كردن تربیت كنیم.

این مدرس دانشگاه در پایان حسن خلق را ویژگی برجسته‌ی دكتر نوربها و دكتر هاشمی برشمرد و اظهار كرد: حسن‌خلق نكته‌ی مثبت زندگی این دو بزرگوار است كه اگر این ویژگی با معلمی همراه شود غوغا می‌كند.

0 نظرات :: آیت‌الله محقق‌داماد: قرآن تمام فقر و بدبختی بشر را معلول جهل می‌داند

جديدترين ديدگاه خوانندگان