بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0mid.arasnava.tk يا http://myyahoo.arasdotcom.tk

بهشت زهرا و قبور بی نام؛ میعادگاه سبزها

0 نظرات
بهشت زهرا و قبور بی نام؛ میعادگاه سبزها


. ادامه راه سبز «ارس»: بهمن است .... یاد روزی می افتم که امام آمد و در بهشت زهرا مقدمش را گرامی داشتیم. صدایش در گوشم است که می گفت:" شاه قبرستانهای ما را آباد کرد..." قطعه 257 بهشت زهرا، از شلوغ ترین قطعات است، هم برای اینکه قبر رفتگانیست که در این قطعه دفن شده اند، آنان که هنوز سالی بر آن نرفته است و هم برای اینکه مدفن شهدای شناخته شده 30 خرداد است و مردم هر گاه که برای دیدار رفتگانشان می آیند، سری هم به این جا می زنند.

ندا آقا سلطان، سنگ قبرش همیشه شسته و پر از گل است، اماحتی بر روی چهر ه اش در روی سنگ قبرش ، زخم هایی وجود دارد، یکی روی چشمش، همان چشم هایی که که آخرین نگاهش دنیا را تکان داد، و چند تا روی گونه و پیشانی، عده ای می گویند قبل از سالروز تولدش عده ای آمده اند و از بغض روی سنگ قبرش شلیک کردند و این زخم ها جای شلیک گلوله است. زخم ها تقریبا یک اندازه است. هدیه آنان که حتی نمی توانند پیکر بی روح او را هم شاهد باشند و بر مزارش نیز تیر می افکنند.

سهراب اعرابی هم آن جا دفن است با عکسی که همه دیده ایم، با تی شرت راه راهش، شال سبز بر گردن و نوار سبز بر سر، اشکان سهرابی، علیرضا افتخاری و رامین رمضانی هم این جا منزل دارند. کسی قبر دیگری را نشان می دهد که هنوز سنگ قبر ندارد و می گوید، این را چند روز پس از بقیه بچه ها آورده اند، گلوله ای در قلبش شلیک شده بود. احتمالا از جنازه هایی بوده است که مخفیانه به خانواده ها تحویل داده اند و تهدیدشان کرده اند که حرفی نزنند. عکسی بالای قبر گذاشته شده است و اسمش را با رنگ قرمز به سبک اسم شهدا که خون از آن می چکد، بالای عکس نوشته اند،"فرشاد حسینی خامنه" ، 27 ساله است و روی سنگ قبر تاریخ مرگش 31 تیر ذکر شده است. تاریخ مرگ ها مخدوش است، تاریخ ها را برای آن عده از کشته شدگان که مخفیانه به خانواده ها تحویل داده اند، برای انکه معلوم نشود، همان روز خاکسپاری زده اند.

شهید مظلوم

دنبال امیر جوادی، محمد کامرانی و محسن روح الامینی، شهدای کهریزک و باقی کشته شده های 25 و 30 خرداد می گردم، حداقل آنهایی که اسم شان را می دانم، پیدایشان نمی کنم.

خانواده یکی از شهدا می گوید: محسن را در قطعه شهدا دفن کردند و نمی دانیم کدام قطعه. هنوز فرصت نکرده ایم برای محسن عزاداری کنیم و به خانواده اش تسلیت بگوئیم، او را به دلیل اینکه پدرش سردار سپاه بوده و وفادار به نظام از ما جدا کردند، ما به وفاداری پدرش احترام گذاشتیم اما آنها از نجابت و وفاداری اش سوءاستفاده کردند و مرد دروغگویی که در بی شرمی جهان را حیرت زده کرده است، محسن را در زمره حامیان دولت خواند! او مظلوم تر از دیگر شهدایمان است، هر چند مرگ مظلومانه اش پر برکت بود.

غم انگیزترین قطعه بهشت زهرا

به قطعه 302 می روم که غم انگیز ترین قطعه بهشت زهرا است. در گوشه جنوب شرقی این قطعه، قبرهایی هستند که نامی ندارند، این قبرها فقط شماره جواز دفن دارند و هیچ نامی روی سنگ قبرهای سیاه و کوچکی که روی این قبرها قرار دارد، به چشم نمی خورد. حنیف مزروعی در تابستان از دفن عده ای بدون اسم در این قطعه گزارش شجاعانه تهیه کرده بود و بعد هم ناگزیر از ترک ایران شده بود.

سنگ های بی اسم را می شمرم، 18 عدد قبر هستند. همه مردمی که در آن جا عزیزی دارند از این قبرها اطلاع دارند و به هم نشان می دهند. مردم می آیند و برایشان فاتحه می خوانند و زیر لب زمزمه می کنند که خدا رحمت شان کند اما بعد بی اختیار می گویند، این جوانان بی گناه که حتما آمرزیده هستند، خدا ما را بیامرزد. از یکی در باره قبر بچه هایی که در عاشورا شهید شده اند، می پرسم، می گوید، همه جنازه های عاشورا را به جز چند مورد هنوز تحویل نداده اند. نمی دانم این خبر صحیح است یا نه. جوان هر چه می داند به من و دیگران می گوید. می گوید، شاید می خواهند آنها را هم بی نام و نشان در گوشه ای دیگری از این قبرستان بزرگ دفن کنند اما چشمان مردم همه جا آنها را می بیند.

سبزها در قبر

دنبال قبر های بی نام که می گردم از تعداد جوانان مدفون در این قطعه حیرت می کنم، صاحبان قبور همه جوان هستند، از هر ده قبر، نیمی قبرهای جوانانی است که عکس شان با ژست های زیبا، زینت قبرشان است و قلبم را به درد می آورد، اینهمه جوان،غیر عادی به نظرم می آید، بخصوص که روی عکس و گاه یواشکی پشت عکس برخی از این جوانان، نواری سبز گره خورده است، نگاه شان و علامت سبز آشناست، مثل نگاه همه کسانی که در راهپیمایی ها می بینیم. از ما بوده اند و هستند، دیر یا زود اسرار هویدا می شود. عکس قبر ها و علامت های سبز را می گیرم.

شهیدان گمنام

از اینکه جای آنها نبوده ام، از خود خجالت می کشم، ساعتی می ایستم و نمی دانم چند فاتحه می خوانم، هر چه می خوانم به نظرم کافی نمی آید. با آنها حرف می زنم و کمک می خواهم تا بتوانیم اسم شان را پیدا کنیم؟ نمی دانم خانواده های این قبرهای بی نشان چه می کنند. می دانم که خانواده دختر 17 ساله ای که از روز 25 خرداد گم شده است، هنوز امید بازگشتش را دارند، به آنها گفته اند حتما دخترتان فرار کرده است و آنها از ترس آبرو و شاید به امید اینکه اگر چیزی نگویند، دخترشان را به آنها باز پس می دهند هیچ نمی گویند. شاید این دخترک صاحب یکی از این قبرها باشد. دختران دیگری هم هستند که گم شده اند، در روز عاشورا، دختری را از ماشینش بیرون کشیده اند و برده اند، اسمش در فهرست اوین است اما خودش نیست، همه چشم انتظارش هستند، او را در کدام گور بی نشانی دفن خواهند کرد؟

بهشت زهرا را با همه سبزیش وداع می کنم. با قبور عزیزانی که فقط به جرم یک پرسش " رای من کجاست؟ " امروز به جای اینکه قهقهه خنده شان خانه ها را پر کند، ساکت و بی روح در سرمای زمستان تنها و بی کس در بهشت زهرا غریبانه خفته اند. آنان که حتی خانواده هایشان نمی توانند برای تسلی دلشان هم های های بگریند و باید بغضهایشان را فرو خورند.

با بغضی در گلو و چشمانی پر آب از در اصلی بهشت زهرا خارج می شوم تا پنجشنبه دیگر و دیداری دیگر...

ياسمن تهراني

ادامه مطلب ...

هوشيار باشيم كه در دام سناریوي پيچيده کودتاگران نيفتيم

2 نظرات
در دام سناریوي پيچيده کودتاگران


. ادامه راه سبز«ارس» به نقل از نداي سبز آزادي: بعد از این که سايت هاي نزديک به کودتاگران از نامه سيدمحمد خاتمی به سیدعلی خامنه ای خبرداده و نقل و قول هایی را به او نسبت دادند ، علیرغم تکذیب قبلی سید محمد خاتمی ، مجله ایراندخت به این نامه پرداخت و در گزارشي به قلم يکی از نویسندگانش از قول یک مقام نزدیک به خاتمی مدعی شد که خاتمی در نامه اش به رهبری از به رسمیت شناختن دولت احمدی نژاد به عنوان يکی از اقدامات اصلاح طلبان در صورت برخورد با تندورهاي هر دو طرف یاد کرده است ، در حالی که يکی از نزدیکان سیدمحمد خاتمی به رسمیت شناختن دولت از سوي سیدمحمد خاتمی را به شدت تکذيب کرده و به ندای سبز مي گوید: این یک دروغ آشکار و جفا در حق خاتمی و همه اصلاح طلبان و جنبش سبز است و این کارها اگر هم بدون غرض انجام شده باشد ، آب ریختن به آسیاب کودتاگران است.

او می گويد: چند مطلب با هم مخلوط شده و اصل موضوع تحریف شده است . نقل قولي که ابراهیمی از خاتمي نقل کرده است ، تحریف شده دیداری است که هیات مذکور با خاتمی داشته و پیش از شنبه خونين 30 خرداد انجام شده است و مربوط به این روزها نمي شود . خاتمی در آن دیدار بر تقلب در انتخابات پافشاری کرده و از این که اراده ای برای حل بحران به وجود آمده نیست گلايه کرده و درصورت وجود اراده خوب است که آقای موسوي و کروبی هم با بزرگان نظام مذاکره کنند و من هم به آقایان تاکيد کرده ام .

وی مي گوید: آقاي خاتمي این موضوع را زمانی مطرح کرده است که همه حتی آقای موسوی و آقاي کروبي هم دنبال راه حل بودند و مرتب دیدارها و مذاکراتي انجام می شد و هنوز رهبری موضع محکمي در تایید کودتاگران نگرفته بود و اصلاح طلبان و مردم اميدوار بودند که ایشان درایت به خرج داده و راه حلی برای احقاق حقوق مردم بیابند.

این چهره نزدیک به سیدمحمد خاتمی هم چنین اظهار مي دارد: این موضوع که چند روز قبل از 30 خرداد خونين واقع شده به صورت تحريف شده بدون اين زمان دقیقش گفته شود منتشر می شود و در کنارش هم گفته می شود که خاتمي نامه اي نوشته است به رهبری و حتی مي گويند دو تا نامه نوشته است ودروغ هایي هم به ان نامه می بندند که آدم شاخ در می آورد.

او مي افزايد : از کودتاگران انتظاری نيست اما دوستان اصلاح طلب خودمان در یک مجله بر می دارند عين دروغ های سايت ها را بر مي دارند و می نویسند و ادعا مي کنند که یکی از نزديکان خاتمی گفته است ، این چه نزدیکی است که عين همین حرف ها را به سایت های کودتاگران هم گفته است ؟

او درباره نامه خاتمي به خامنه اي می گوید : اين نامه یک نامه کاملا انتقادی و هشدار دهنده است و اقای خاتمی همه آن چیزی را که روزهاي بعد اتفاق افتاد در این نامه پيش بينی کرده بود، اما متاسفانه گوش شنوایي نبود و وقتی شنیده خواهد شد که دیگر دیر شده است .
وي در پاسخ به این سوال که آيا آقای خاتمی دولت احمدی نژاد را به رسميت می شناسد ، می گوید : آقای خاتمي حتی یک بار چه در جلسه هاي خصوصی چه در سخنرانی ها و چه در نامه هايش اشاره اي به رسميت داشتن دولت نکرده است و در اين موضوع نظرش مانند آقای موسوی است. پس از این نامه آقای خاتمی بارها موضع گيري کرده است و به راه حل های پنج گانه آقای موسوی برای حل بحران معتقد است . ایشان البته از مذاکره براي حل بحران با حضور شخصیت هایی مثل آقاي هاشمي هم استقبال می کند و آن را در راستاي بیانیه آقاي موسوی مي داند

وی در ادامه از دوستان خواهش می کند که مراقب باشند در دام سناریوهاي کودتاگران نیافتند، زیرا قصد کودتاگران بدبین کردن اعضای جوان جنبش سبز به سران جنبش و اختلاف افکندن بین سران جنبش است که خوشبختانه با درایت آنان این سناریو ها ناکام مانده است . او پرسش از آقای کروبی و نقل تحریف شده جواب ایشان به آن را نیز در راستای همین سناریو می داند و می گويد: چند سایت و خبرگزاری فارس و روزنامه جوان يک اتاق فکر منسجم دارند که روی نقطه ضعف ها و نقطه قوت های شخصيت هاي اصلاح طلبان برنامه ريزی می کند و سوال ها را بر آن اساس به خبرنگارش می دهد تا از اصلاح طلبان بپرسند و از اول می دانند که قرار است چگونه نظر او را تحريف کنند . ما باید هوشیار باشيم که در دام آنان نیافتيم .
ادامه مطلب ...

سپاه پاسداران تهدید کرد: اجازه نمی دهیم سبزها خودی نشان بدهند

3 نظرات
سپاه پاسداران تهدید کرد:
در بیست و دوم بهمن به شدت برخورد می کنیم


. ادامه راه سبز«ارس»: فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) گفت؛ ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم چیزی به عنوان موج سبز خودی نشان بدهد.

به گزارش ایسنا سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) در یک نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌های این سپاه برای دهه فجر برگزار شده بود، سخن می‌گفت، با بیان این که « ما نمایندگان مردم هستیم» اظهار کرد: مردم ما در روز نهم دی اتمام حجت کردند و خواستار ختم غائله بودند.

وی تاکید کرد: ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم چیزی به عنوان موج سبز خودی نشان بدهد؛ البته همه مردم ما موج سبز هستند ولی اجازه نمی‌دهیم موج سبزی که رنگ و بوی بیگانه داشته باشد، خودی نشان دهد.

روز 22 بهمن روز اعتراض نیست!


فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ در ادامه گفت: ما مطمئن هستیم کسانی که تا پیش از 9 دی متوجه نبودند و تشخیص نمی‌دادند و فکر می‌کردند می‌شود حرکتی انجام داد، در روز 9 دی متوجه شده‌اند روز 22 بهمن روز اعتراض نیست، بلکه روز یکپارچگی است و اگر هم بخشی از جامعه ما اعتراضی داشته‌ که به حق هم هست که اعتراضی به برخی رفتارهای دولتمردان داشته باشند، مطمئنیم روز 22 بهمن چنین کاری نخواهند کرد.

همدانی با بیان این که روز 22 بهمن روز ملی ماست، تصریح کرد: هر صدا، رنگ و حرکتی که غیر از صدای ملت ایران و انقلاب اسلامی باشد، باید از صف مردم ما بیرون رانده شود و قطعا چنین حرکتی را هم شاهد نخواهیم بود و اگر هم عده قلیلی باشند که حرکتی انجام دهند، به شدت برخورد خواهیم کرد.

صلاح ندانستیم اسامی شهدای بسیج را اعلام کنیم!!!

وی با اشاره به درگیری‌ها و حوادث پس از انتخابات گفت: در حوادث اخیر برادرانی از بسیج شهید شدند که ما برای آنها مراسم ختم، بزرگداشت و چهلم گرفتیم و ظرف 24 ساعت به بنیاد شهید معرفی شدند، پرونده مربوط به جانبازان نیز تکمیل شده است، ولی صلاح ندانستیم اسامی این برادران را اعلام کنیم.

سردار نائینی : درک درستی از فضای مجازی نداشتیم


. ادامه راه سبز«ارس»: مسئول كمیته بسیج و سپاه ستاد برگزاری دهه فجرگفت: با توجه به شرایط خاص كشور، راهپیمایی 22 بهمن امسال با شكوهی دوبرابر سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس، سردار علی محمد نائینی مسئول كمیته بسیج و سپاه ستاد برگزاری دهه فجر امسال در نشست خبری گفت: برآورد ما این است كه امسال مردم دو برابر سال‌های گذشته در راهپیمایی شركت كنند.

نائینی با اشاره به تجمع باشكوه عاشورائیان در 9 دی آن را میثاق دوباره امت و امام دانست و گفت: مردم در امروز یك بار دیگر مواضع انقلابی خود را در برابر فتنه‌گران داخلی و خارجی اعلام كردند و در 22 بهمن نیز نشان خواهند داد كه هر چه تهدیدات سنگین‌تر و پیچیده‌تر باشد حضور مردم آگاهانه‌تر، هوشیارتر و بیشتر خواهد بود.

مسئول كمیته بسیج وسپاه ستاد برگزاری دهه فجر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه متاسفانه ما در استفاده از فضای مجازی و اینترنت با وجود تمام تلاش و سرمایه‌گذاری دشمن منفعل بوده‌ایم تصریح كرد: نیروهایی كه در دهه جنگ نرم دارند باید آماده شوند و بسیج را شناسایی ظرفیت‌های جامعه و سازماندهی آنها این حركت را شروع خواهد كرد و امیدواریم در سال آینده فضای مجازی در اختیار جریان حزب‌الله قرا گیرند.

وی با بیان اینكه بسترهای لازم برای این حركت فراهم شده كه البته كافی نیست، گفت: ما درك درستی از فضای مجازی نداشتیم و شرایط را برای حضور نیروهای حزب‌اللهی فراهم نكردیم ولی می توانیم با سازماندهی این ظرفیت‌ها، شبكه‌های عظیم اجتماعی برای پیشبرد اهداف انقلاب تشكیل دهیم.
ادامه مطلب ...

نامه سرگشاده مادران فروغ میرزایی و روزبه کریمی به رئیس قوه قضاییه

0 نظرات
نامه سرگشاده مادران فروغ میرزایی و روزبه کریمی به رئیس قوه قضاییه



. ادامه راه سبز(ارس»: «رفت و آمدهای مکرر و البته بی نتیجه ایی که اینک ما را مطمئن ساخته است که حتی ماموران شما در مشایعت زندانیان این همه راه را در تمامی مدت زمامداری شما نپیمودهاند. حال اگر فرزندان شما را این گونه بازداشت میکردند و پس از 30 روز خبری از آن ها نمیشنیدید، چه میکردید؟ آیا بازهم مدعی بودید که قوه قضا دست اندرکار رعایت قانون و به جا آوردن عدالت است؟»

سي روز از بازداشت فروغ میرزایی و همسرش روزبه کریمی می گذرد. مادران این دو اسیر در بند نامه سرگشاده ای را به رییس قوه قضاییه نوشته اند که مشروح آن در ذیل می آید:


جناب آقای آیت اله صادق لاریجانی آملی ریاست محترم قوه قضائیه
با سلام و احترام

هنوز زمان چندانی از فرمایشات حضرتعالی در مراسم معارفهتان به عنوان «رئیس قوه قضائیه» در ضرورت حفظ و رعایت حقوق شهروندی نگذشته است، هنوز غروب بر آن صبحی که از تلاش مجدانه در تحقق راستین حقوق الناس در کسوت قضا دم زدید نگذشته است و هنوز گرد نسیان و فراموشی بر حافظهایی که از شما «کوتاه کردن دست متجاوزین به امنیت و آسایش مردم» را به یاد دارد ننشسته است. این یاد و خاطره از شما از یک سو و بی لطفی دیگر دست اندرکاران امر قضا از سوی دیگر باعث شد تا مستقیماً مزاحم شما شویم، شاید راه نجات دو مادر رنجوری که چشمشان به امید بازگشت و دیدار عزیزانشان بر در زندان اوین سوسو میزند در دستان شما باشد.

جناب آقای آیت اله

غروب شنبه ۱۲ دیماه بود، آن زمان که خود را برای نماز مغرب و عشاء آماده میکردیم که زنگ تلفن خانه‌مان به صدا در آمد. آن سو صدای لرزان «فروغ» مان بود که ما را از بازداشت ناگهانی خود و «روزبه» مان خبر میداد. تماس اگرچه کوتاه بود اما، غم و اندوه آن به اندازهی تمامی روزهای بازداشت فرزندانمان، ما را مبهوت و رنجور کرده است. سراسیمه خود را از شهرستان به تهران رساندیم تا منزلی را ببینیم که تا دیروز مأمن فرزندانمان بود و از آن روز محنت کدهای که به دست ماموران و به دستور یکی از قضات زیر مجموعه دستگاه شما در جستجوی آلات و ادوات جرم به هم زدن «امنیت و آسایش» بدل به ویرانهایی شده بود. از آشپزخانه تا کمد لباسهای شخصی، همه و همه را گشته بودند. نگشته بودند آوار کرده بودند.

جناب رئیس

از فردای همان روز در جستجوی خبری از فرزندانمان به تمام تهران سر زدیم. از دادگاه انقلابی که ما را به زندان اوین حواله میداد و از زندان اوینی که ما را به پلیس امنیت گسیل میداشت و پلیسی که پاسخ این همه جستجو را در دادگاه انقلاب میدانست! رفت و آمدهای مکرر و البته بی نتیجه ایی که اینک ما را مطمئن ساخته است که حتی ماموران شما در مشایعت زندانیان این همه راه را در تمامی مدت زمامداری شما نپیمودهاند. حال اگر فرزندان شما را این گونه بازداشت میکردند و پس از ۳۰ روز خبری از آن ها نمیشنیدید، چه میکردید؟ آیا بازهم مدعی بودید که قوه قضا دست اندرکار رعایت قانون و به جا آوردن عدالت است؟

جناب آقای آیت اله لاریجانی

مگر میشود از رعایت قانون دم زد و دادگاه انقلاب به عنوان یکی از ازکان قوه تحت امر شما پس از گذشت یک ماه از بازداشت فرزندانمان مدعی باشد که هنوز پروندهایی برای آنها تشکیل نشده است؟ مگر میشود متهم را بدون پرونده اتهامی در بازداشت نگاه داشت؟! مگر قانون که قوه قضائیه برای اجرای آن تشکیل شده تاکید نکرده است که باید ظرف ۲۴ ساعت دلیل اتهام به متهم تفهیم شود؟ مگر میشود از رعایت حقوق شهروندی دم زد، آن زمان که ماموران شب هنگام و با تمسک به راه و روشهایی که به کار دستگیری مجرمان حرفهایی میخورد به درب منزلی مراجعه تا زن و شوهری را بازداشت کنند که یکیشان روزنامه نگار و دیگری وکیل دادگستری است؟ مگر میشود داد رعایت حقوق الناس داشت و به مدت یک ماه اجازهی ملاقات مادری خسته دل و رنجور را با فرزندان دربندشان نداد؟ مگر میشود از رعایت امنیت و آسایش مردم سخن راند آن زمان که با بازداشت ناگهانی و بدون دلیل فرزندانشان همه آسایش و آرامششان گرفته میشود؟

اینک پس از تمامی پیگیریها و مراجعات مکرر به نهادهای گوناگون به خوبی یافتهایم که مس‍‍وولی را نمیتوان برای پاسخگویی حتی به این سوال کوتاه که « حال فرزندانمان چه طور است» پیدا کرد. چگونه و بر اساس کدام رویه شرعی، قانونی و اخلاقی رنج ۳۰ روز بی خبری مطلق مادرانی از دختر و پسرشان را بر ما روا میدارید؟ لابد دیده اید که دل مادر چگونه در هوای شنیدن خبری از فرزند گم گمشتهاش پرپر میزند. برای نظامی که با انقلابی مردمی بنا شده است نازیبنده آن است که مادرانی خسته و دل شکسته رنج و آه دل خویش را به خدای خویش حوالت دهند. اکنون نیز به شما متوسل شدیم تا مگر آزادی فرزندانی که سرمایهی تمامی عمرمان هستند را از شما طلب کنیم. این آخرین راه حل دنیوی ماست، دل مادرانی که چشم انتظار دیدار دوباره عزیزانشان هستند، رنجورتر نکنید.

مادران فروغ میرزایی و روزبه کریمی
ادامه مطلب ...

بس است اعدام ، بس است كشتار

0 نظرات
بس است اعدام ، بس است كشتار


. نمي دانم بر كشته ات گريه كنم يا بر جواني ات ؟ نمي دانم براي سرزمينم مويه كنم يا براي فرزندان اين خاك ؟

براي تويي كه دستور اعدام مي دهي،‌ تويي كه اعدام ميكني ، تويي كه ميكشي ، تويي كه ترور ميكني ... بگذار برايت بگويم اعدام يعني چه ؟ كشتار يعني چه؟

اعدام يعني بيست و نه سال زندگي با كشته ي پدر ، اعدام يعني بيست و نه سال شاهد زجر مادر بودن ،‌ اعدام يعني جستجوي بوي پدر ، ‌يعني دلتنگ آغوش پدر بودن ،‌ اعدام يعني كنكاش خاطرات كودكي كه ديگر حتي به يادت هم نمي آيند ،‌ اعدام يعني تلفني به كودكي نه ساله براي تحويل كشته ي پدر .

اعدام يعني رفتن به سر مزاري كه هر بار كينه و سنگدلي همدستانت سنگ مزار عزيزانمان را شكانده اي ،‌ اعدام يعني بيست و نه سال شك ،‌ بيست و نه سال ترديد و بيست و نه سال در خود شكستن ، يعني ‌هق هق فرو خفته ، اعدام يعني سرنوشت هايي را عوض كردن ،‌ اعدام يعني غروب هاي غم بار بهشت زهرا ،‌ اعدام يعني قبر هاي بي نام و نشان و سنگ هاي شكسته بر مزار كه رديف به رديف كنار هم آرميده اند ،‌ اعدام يعني هر بار خواندن تاريخ تولد و تاريخ غروب از لابلاي سنگ هاي شكسته و هر بار شمردن سال هاي زندگي جواناني كه ديگر نيستند ،

اعدام يعني حسي فراتر از غم كه در واژه نمي گنجد ،‌ اعدام يعني خوني رنگين بر سنگفرش ،‌جواني به پايان رسيده در گوشه اي از وطن ، اعدام يعني گرفتن جاني كه خدا وند بخشيده .

تويي كه حكم بر اعدام مي دهي .... به من بگو شب چگونه سر به بالين مي گذاري وقتي مادري ،‌پدري ، فرزندي ... انساني شب را بر عزيزش مويه مي كند ،‌ از غم عزيزي ضجه مي زند. چگونه شب را به روز و روز را به شب مي رساني ، فقط لحظه اي به خود آي به وطن بينديش ،‌به سرزمينت ، به هم وطنت ، آن جوان مي توانست فرزند تو ،‌برادر تو ،‌خواهر تو ،‌ و يا عزيز تو باشد.

با خدا رقابت مي كني ؟ لختي بينديش كه تو هم ايراني هستي ،‌ زاده ي اين خاك و بوم ،‌ايراني ، ‌از ايران ،‌فرزند اين ديار .

اين همه خون ،‌ اين همه تلخي ، ‌اين همه سياهي ، اين همه آتش ،‌ اين همه فغان بس نيست ؟‌

با اشك مادران اين ديار چه مي كني ؟‌ با قامت خميده ي پدران وطن ؟ با آخرين نگاه او چه مي كني ؟

با سپيده ي صبح چه مي كني ؟ ‌با جوانه هاي سبز چه مي كني ؟

و من در سپيده ي صبح و رويش جوانه هاي سبز حرف ها با تو خواهم داشت ....

بس است اعدام ،‌ بس است كشتار ، بس است.

آ-ر
ادامه مطلب ...

تلاش برای اعدام علنی ۵ متهم حوادث عاشورا قبل از ۲۲بهمن

0 نظرات
تلاش برای اعدام علنی ۵ متهم حوادث عاشورا قبل از ۲۲بهمن


. ادامه راه سبز«ارس»: سایت “آینده” گزارش داده بر اساس شنیده ها تلاشهایی برای اجرای علنی حکم ۵ تن از متهمان حوادث عاشورا که توسط قاضی صلواتی به اعدام محکوم شده اند، در جریان است.

بنا بر این گزارش، با توجه به این که دو محکوم که اعلام شد در سحرگاه پنجشنبه گذشته اعدام شده‌اند، از محکومان پرونده بمبگذاری در حسینیه رهپویان وصال شیراز بوده‌اند، احکام اولین گروه از متهمان حوادث عاشورا که شامل ۵ نفر می‌باشد، از سوی قاضی صلواتی ، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شده و این ۵ نفر به اشد مجازات محکوم شده‌اند.

در بین این ۵ نفر علاوه بر ۳ نفری که بخشی از محاکمات آنها از صداوسیما در زمینه رفتن به اردوگاه اشرف و فیلمبرداری از اعتراضات پخش شد، دو مرد و زن بالای ۵۰ سال هم حضور دارند.

گویا فرزند این زن و شوهر در اردوگاه اشرف اقامت داشته و برادران مرد نیز در ابتدای انقلاب به دلیل عضویت در گروه تروریستی مجاهدین خلق اعدام شده‌اند.

گفته می‌شود تلاشهایی در جریان است تا اجرای اعدام این ۵ نفر قبل از ۲۲ بهمن در سطح شهر تهران ، به ویژه مسیر خیابان انقلاب و آزادی انجام شود که موافقت یا مخالفت با این امر بر عهده رییس قوه قضائیه است.

لازم به ذکر است محاکمه گروه دوم متهمان حوادث عاشورا که شامل ۱۴ تن است، از امروز در همین شعبه آغاز شده و پیش بینی می‌شود برای اکثر این افراد هم حکم اشد مجازات صادر شود.


ادامه مطلب ...

موسوي و كروبي از محكوميت اعدامها تا دعوت از مردم براي راهپيمايي 22 بهمن + ويدئو

0 نظرات
موسوي و كروبي از محكوميت اعدامها تا دعوت از مردم براي راهپيمايي 22 بهمن


. ادامه راه سبز«ارس»: مهدی کروبی و میرحسین موسوی ضمن اعتراض به تداوم وضعیت موجود نسبت به احکامی که بدون رعایت مراحل دادرسی برای اعدام برخی از شهروندان صادر شده اعتراض کرده و نسبت به اجرای عجولانه آن نیز ابراز تاسف کردند .

به گزارش کلمه در این دیدار که صبح شنبه در منزل مهدی کروبی برگزار شد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی با ابراز تاسف نسبت به اعدام برخی از شهروندان خواستار رسیدگی قانونی به وضعیت بازداشت شدگان اخیر شدند .

سحام نیوز سایت رسمی حزب اعتماد ملی گزارش داده است که موسوی و کروبی با اشاره به پرونده کسانی که اعدام شدند گفتند : ” به نظر می رسد کسانی که اقدام به اعدام آنها شد ماهها قبل از جریان برگزاری انتخابات دستگیر شده و پرونده آنها نیز ارتباطی با حوادث انتخابات اخیر نداشته است و به گفته وکلایشان آنها تنها توانسته اند دیداری کوتاه با موکلان خود داشته اند و مراحل دادرسی برای آنها انجام نشده است . به نظر می رسد که چنین اقدامی برای ایجاد خوف در مردم جهت عدم حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن است .”

موسوی و کروبی تاکید کردند :” بازداشت های گسترده فعالان سیاسی ، مطبوعاتی و دانشگاهی به اتهام اعتراض جهت دفاع از حقوق خودشان غیرقانونی است و این در حالی است که روند اعتراف گیری از این زندانیان نیز مغایر با مبانی اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می باشد . ”

کروبی و موسوی با اشاره به خطبه های احمد جنتی در نماز جمعه این هفته ضمن ابراز تاسف از بیان چنین مسائلی از زبان امام جمعه موقت تهران گفتند : “متاسفانه به جای آنکه از تریبون نماز جمعه برای دعوت مردم به تقوا استفاده شود خطیب نماز جمعه با توصیه به قوه قضائیه مبنی بر اینکه اگر در ۱۸ تیر ضعف نشان نداده بودید و دستگاه قضایی چند نفر را اعدام کرده بود حادثه روز عاشورا به وجود نمی آمد ، مسئولان را به برخورد و کشتار مردم و ترغیب می کند و عملکرد برخی مسئولان برای اعدام شهروندان به اتهاماتی مبهم و واهی را تبرئه می کند . و این جای بسی تاسف است که تریبون نماز جمعه به جایگاهی برای تشویق به خشونت گرایی و ترغیب مسئولان برای اعدام شهروندان تبدیل شده است . ”

موسوی و کروبی تنها راه خروج از بحران و بازگشت آرامش به کشور را آزادی زندانیان سیاسی و رفع توقیف مطبوعات ، رفع پلمپ احزاب و برگزاری انتخابات آزاد دانستند و تاکید کردند : “اکنون اکثریت مردم برای احقاق حقوق خود بدون هیچ گونه واهمه ای در میدان حضور دارند و خواست آنها نیز برگزاری انتخابات آزاد می باشد که متاسفانه گویا صدای اکثریت مردم شنیده نمی شود .

” کروبی و موسوی تداوم وضع موجود را موجب وارد شدن ضربه به اصل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی که حاصل رنج و فداکاری ملت ایرات است دانستند و افزودند : ” به نظر می رسد که در میان برخی از مسئولان کشور توهم توطئه نسبت به تغییر ساختاری در نظام شکل گرفته است که این تفکر کشور را به سقوط می کشاند و اصل نظام را با خطر رو به رو می سازد .”

کروبی و موسوی تاکید کردند : “اکثریت مردم تنها حق خود را می خواهند و به دنبال تغییرات ساختاری در اصل نظام نیستند ولیکن به نظر می رسد که حاکمیت نسبت به همین صدای حق خواهی مردم نیز احساس خطر می کند در حالیکه شنیدن این صدای اکثریت و پاسخ به آن تنها راهکار خروج از بحران است .”

گفتنی است کروبی و موسوی از مردم دعوت کردند که در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضوری گسترده داشته باشند .

ويدئوي بخش كوتاهي از اين ديدار


جهت دانلود، روي تصوير كوچك كليك كنيد

ادامه مطلب ...

دیدار مهم آیت‌الله موسوی‌اردبیلی با رهبر

0 نظرات
سفریک مرجع‌ تقلید به ‌تهران و مذاکره با رهبر

. ادامه راه سبز«ارس»: روزنامه جمهوری اسلامی نوشت؛ آیت الله موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید دیروز برای دیدار با رهبر انقلاب و بعضی مسئولان کنونی و سابق به تهران سفر کردند. منابع مطلع می گویند هدف این مرجع تقلید از سفر به تهران مذاکره درباره وضعیت کشور و تلاش برای حل مشکلات سیاسی موجود است . بعضی از این دیدارها دیروز انجام شده است .

گفتنی است این مرجع تقلید در دهه اول انقلاب در کنار آقایان بهشتی، خامنه ای و هاشمی از سران حزب جمهوری اسلامی بود و پس از شهید بهشتی ریاست دستگاه قضایی را برعهده داشت. وی سالها امام جمعه تهران بود و طیف اصلاح طلب نیز ارتباط خوبی با ایشان دارند.

ادامه مطلب ...

ویژگی های جنبش سبز ما و چند هشدار!

0 نظرات
ویژگی های جنبش سبز ما و چند هشدار!

. ادامه راه سبز«ارس»: اگر چه مخالفان مردم، راه سبز امید را بر نمی تابند اما این راه مسیر خود را از کنار سد ها و سنگ ها باز خواهد یافت و آسیب ها و موانع را شناسایی و رفع خواهد کرد تا جایی که روزی خواهد رسید که همه مردم سرزمین ما سبز خواهند بود و شعاراصلی انقلاب پدران و مادران سرزمینمان یعنی “استقلال ،آزادی و جمهوری اسلامی” تحقق پیدا خواهد کرد شعاری که امروز هر چهار رکن آن به واسطه ی بی کفایتی ها و بی تدبیری ها به خطر افتاده است.

ستون “راه سبز امید” برای همین منظور و برای معرفی ویژگی های جنبش سبز و آسیب شناسی و ارائه راهکار از سوی رهبران اصلی این جنبش یعنی مردم ، راه اندازی شده است.

کسانی که به بهانه مخالفت با نظام به مقدسات اکثریت اجتماع حال حاضر ایران حمله می کنند و یا شعارهای ساختار شکن و تند روانه میدهند تیغ دو لبه هستند و در زمین دشمنان ملت گام برمیدارند زیرا اقایان از یکسو به مردم عادی می گویند که جنبش سبز اگر بر سر کار بیاید دین شما را هدف میگیرد و لا مذهبی را پایه گذاری خواهد کرد و از سوی دیگر زمینه سرکوب جنبش را با استفاده از تریبونهای خاص خود فراهم میاورند و ما را در حالت تدافعی قرار می دهند.

در طول تاریخ ثابت شده که هرگاه بخواهند به یک حرکت مردمی و روشنگرانه ضربه بزنند بهترین روش که کمترین هزینه ها را هم دربر خواهد داشت ایجاد انحراف در جنبش و ایجاد سطحی نگری در لایه های آن و رادیکاله کردن فضا و خشونت زدگی در آن است که خواه ناخواه باعث انشقاق در حرکت هماهنگ و رو به جلو خواهد شد و آنگاه با کمترین هزینه ممکن زمینه سرکوب و اضمحلال را فراهم خواهند آورد.

کوتاه و مختصر بگویم: جنبش سبز ایران پس از انتخابات بر پایه مسالمت آمیز بودن ،اصلاح نمودن و نفی خشونت و براندازی به واسطه حضور پیشروانی چون میر حسین موسوی و مهدی کروبی و سید محمد خاتمی و اعتماد مردم به آنان شکل گرفت .مردمی که از فشارهای سیاسی و فکری و عقیدتی اقتصادی و معیشتی ناشی از عملکرد دولت نهم و دروغهای لجام گسیخته به تنگ آمده بودند با شعار رای من کو؟ در یک جبهه متحد قرار گرفتند تا حقوق حقه خود را طلب کنند. در این زمان بسیاری از گروههای اپوزیسیون خارج نشین هم چون زمینه را فراهم میدیدند خود را بر موج این جنبش سوار کرده و خواستار مطالبات خود شدند تا اینجای کار ایرادی ندارد هر کسی می تواند به صرف ایرانی بودن خود در این جنبش حضور داشته باشد و این یک امر بدیهی است ولی در چارچوب خواسته ها و مطالبات مردم نه فراتر ازآن هر بازی قواعد خاص خود را دارد که نمی توان از آن عدول کرد.

بعد از مدت زمانی عزیزان خارج نشین گویا خود را سردمدار و صاحب چنبش دانسته و مشغول نسخه پیچی شدند که شعارها این باشد، چرا فلانی اینجوری حرف زد؟و چنین و چنان و در عمل نشان دادند شعار دهن پر کن دموکراسی را خوب بلدند ولی در عمل ذره ای به ان التزام ندارند . وقتی سران جنبش که مورد قبول اکثریت مردم هستند و اصلا با پافشاری انها و همت انان این جنبش شکل گرفته خود را قطره ای از مردم میدانند آنان چرا برای جنبش تعیین تکلیف می کنند؟؟؟

همین به ظاهر دوستان با تند کردن فضا می خواهند مقاصد خود را پیگیری کنند اما بی شک و بدون هیچ اغماضی بزرگترین خطر همین ها هستند(اپوزیسیون خشونت طلب) زیرا با تند کردن فضا و ایجاد اختلاف بین بدنه جنبش بزرگترین ضربه را انها میزنند و نه تندروهای جناح مخالف چون دشمنی انها که بر کسی پوشیده نیست و راه مخالفت با ان واضح و روشن است.

کسانی که به بهانه مخالفت با نظام به مقدسات اکثریت اجتماع حال حاضر ایران حمله می کنند و یا شعارهای ساختار شکن و تند روانه میدهند تیغ دو لبه هستند و در زمین دشمنان ملت گام برمیدارند زیرا اقایان از یکسو به مردم عادی می گویند که جنبش سبز اگر بر سر کار بیاید دین شما را هدف میگیرد و لا مذهبی را پایه گذاری خواهد کرد و از سوی دیگر زمینه سرکوب جنبش را با استفاده از تریبونهای خاص خود فراهم میاورند و ما را در حالت تدافعی قرار می دهند.

مثال ساده اش شعار الله اکبر است که گویا مظلومیت جنبش ما و ظلم ستیزی ان است این شعار چنان کابردی هست که دشمن را در حالت اچمز قرار داده و او را به حالت انفعال خواهد برد. اما مثلا شعار جمهوری ایرانی (که اصلا دچار تناقض اشکار است و معنا ندارد زیرا ما جمهوری امریکای و کانادائی نداریم که جمهوری ایرانی داشته باشیم)این شعار بر اساس اعتراض به کارهائی که به اسم اسلام در کشور ما انجام میشود شکل گرفته ولی راه اعتراض این نیست و جز زمینه سرکوب را فراهم نخواهد کرد . در ثانی تمام سران جنبش معتقد به اجرای بدون تنازل قانون اساسی هستند قانونیکه وحی منزل نیست ولی میثاقی هست که وجود دارد و تنها چیزی هست که میتوان حول ان اتحاد نمود اگر ایرادی هست که هست براحتی و با تصمیم مردم می توان ان را اصلاح کرد ولی اکنون و بدون هیچ شکی این راه روشن و زمینه اعتلای ما نیست که همه چیز را منکر شده و بخواهیم از نو انچه را خود درست میدانیم بر کرسی بنشانیم اصلا الترناتیوی برای قانون اساسی وجود ندارد و اینجور کلامها بر پایه یک توهم ذهنی شکل گرفته است چه خوب باشد و چه بد

کلام اخر اینکه اگر برخی تندروی کنند و خواسته های حداکثری و ایده الهای ذهنی خودشان را بدون توجه به واقعیتهای جامعه و سود و زیان اعمالشان پیشه خود سازند از سوی بدنه جنبش سبز طرد خواهند شد.

رضا رييسي

ادامه مطلب ...

نامه سرگشاده جبهه مشارکت به صادق لاریجانی در خصوص اعدامها

0 نظرات
نامه سرگشاده جبهه مشارکت به صادق لاریجانی در خصوص اعدامها


.
ادامه راه سبز«اجرس»: جبهه مشارکت در نامه ای سرگشاده خطاب به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه در خصوص اجرای حکم اعدام آرش رحمان پور و علی زمانی انتقادات را مطرح کرد و از جمله پرسید : اين افراد که طبق قرائن چند ماه قبل از انتخابات دستگير شده اند با چه منطقی در دادگاه حوادث انتخابات شرکت داده شده اند؟ و اعترافات انها چه ارتباطی با انتخابات داشته است؟

به گزارش جرس، متن کامل این نامه بدین شرح است:


جناب آقای لاريجانی رييس محترم قوه قضاییه

با سلام

خبر اعدام 2 تن از زندانيان با اتهام مجاربه موجی از حيرت و تعجب در ميان شهروندان ايرانی را برانگِیخت و در زمانی که فضای سياسی ملتهب کشور اميدوار به زدودن ابرهای تيره نفرت و کينه می شد اين اقدام شائبه اثرپذيری دستگاه قضا را از تندروانی که ثابت کرده اند به هيج وجه خواهان آرامش فضای سياسی کشور نيستند، تقويت کرد.

دستگاه قضا که به خاطر رفتارهای شبهه ناک و غیر قانونی خود در برخورد با نيروهای سياسی خوشنام و خدوم که به ناحق و ظالمانه پس از انتخابات اخير بازداشت و زندانی شده اند سخت در مظان اتهام سياسی کاری و خروج از دايره عدل و انصاف قرار گرفته است اينک با صدور احکام شبهه ناک اعدام برای 9 تن و اجرای عجولانه آن برای2 تن دیگر بيش از پيش مورد سوال واقع خواهد شد.

حکم اعدام برای هر کسی که صادر شود مايه تاسف است فارغ از اينکه شخص مجرم واقعا مستحق چنين مجازاتی باشد یا خير ، و ما بدون اينکه ذره ای قرابت فکری يا عملی با اين افراد داشته باشيم امروز نگران آن هستيم که قوه قضاييه تحت تاثير تريبونهايی که هر روز و شب فرمان خونريزی و اعدام بيشتر صادر مي کنند قرار گيرد.

شما نيک می دانيد که حکم اعدام تنها حکمی است که در صورت اجرا غير قابل جبران است و لذا قانونگذار عامدانه با طراحی بوروکراسی طولانی از صدور حکم تا اجرای آن کوشيده است تا امکان خطا در صدور چنين حکمی را به حد اقل کاهش دهد و لذا اجرای عجولانه حکم اعدام آقايان رحمانی پور و علی زمانی جای سوال و ابهام فراوان دارد.

به هر حال اينک که اين جوانان طبعا با توشيح جنابعالی اعدام شده اند لازم است برای روشن شدن اذهان عمومی که سخت ملتهب است و بخصوص طرفداران انقلاب اسلامی که چنين رفتاری را با اساس انقلاب مغاير می دانند جهت تنوير افکار عمومی و زدودن شائبه های موجود و خنثی کردن تبليغاتی که اساس نظام را هدف قرار داده است و بيش از همه حيثيت خود قوه قضاييه را در معرض خطر قرار داده است به سوالات فراوانی که ايجاد شده است و ما بخشی از انها را بازگو می کنيم پاسخ دهيد تا چنانچه صدور و اجرای اين احکام منطبق بر قانون و عادلانه بوده است آرامش به فضای سياسی باز گردد و چنانچه معلوم شود خدای ناخواسته اين احکام نادرست بوده است از هم اکنون مشخص نماييد چه کسی مسوليت این فاجعه را خواهد پذيرفت تا ديگر نيازی به تشکيل کميته های ويژه نظير جنايت کهريزک نباشيم.

1- آن افراد در چه زمانی دستگير شده اند؟و علت دستگيری انها چه بوده است؟

2-اين افراد که طبق قرائن چند ماه قبل از انتخابات دستگير شده اند با چه منطقی در دادگاه حوادث انتخابات شرکت داده شده اند؟ و اعترافات انها چه ارتباطی با انتخابات داشته است؟

3- نحوه اخذ اعترافات از آنها چگونه بوده است؟و غیر از اعترافات چه مدارک مستند و محکمه پسندی در اثبات جرائم انها وجود دارد؟

4-آيا مراحل قانونی دادرسی عادلانه در مورد انها رعايت شده است؟ آيا به وکيل تعيينی دسترسی داشته اند؟آيا وکيل انها توانسته است با آنها ملاقات کند؟ آيا فرصت کافی برای مطالعه پرونده به متهمان و وکلای انها داده شده است؟

5-ايا ادعای موجود در مورد فريب متهمان توسط بازجويان و وعده سبک شدن حکم در صورت ارائه اعترافات ساختگی صحت دارد؟و اگر چنين باشد آيا اساس چنين دادگاهی مخدوش نمی باشد؟

6-آيا اعتراف در دادگاه نمايشی با کارگردانی متهم اصلی جنايت کهريزک که خود مسئولان جديد قضايي از معترضين اصلی آن بوده اند می تواند به عنوان مبنايي برای صدور چنين احکام سنگينی قرار گيرد؟

7-آيا حد اقل رافت اسلامی در مورد اين متهمان و خانواده آنهايعنی امکان برگزاری آخرين ديدار آنها قبل از اجرای حکم فراهم شده است؟

جناب اقای لاريجانی

اين سوالات و شايد دهها سوال ديگر که بی پاسخ مانده ، سبب شده است که افکار عمومی صدور و اجرای جنين احکامی را امری سياسی و بدون منطق حقوقی و خدای ناکرده تحت فشارهای سياسی و به منظور ايجاد رعب تلقی کنند .

جناب اقای لاريجانی

ما شائبه آنرا داريم که در صدور و اجرای اين احکام اصول متعدد قانون اساسی و از جمله اصول168 و 32،35،38،165 ِو بسياری از مواد آيين دادرسی کیفری يکسره ناديده گرفته شده است و عدم پاسخکويی به اين ابهامات سبب خسارات غير قابل جبران برای کشور و نظام خواهد شد.

من انچه شرط بلاغ است با تو می گويم
تو خواه از سخنم پند گير و خواه ملال

جبهه مشارکت ایران اسلامی 10 بهمن 1388

ادامه مطلب ...

اربعین آیت الله العظمي منتظری در قم برگزار شد - ويدئو

1 نظرات
اربعین آیت الله العظمي منتظری در قم برگزار شد

. ادامه راه سبز«ارس»: چهل روز از درگذشت رهبر معنوی جنبش عدالت طلب و آزادی خواه سبز ایران گذشت، مردی که عمر با برکتش یکسره تلاش برای احقاق حقوق یک انسان ها بود. آیت الله العظمی منتظری آنگاهی که فرد دوم کشور بود، در راه آزادی و کرامت انسان عطای حکومت را به لقایش بخشید تا تاریخ به بزرگی و عظمتش به ستایش بنشیند.

گرچه او را به حصر انداختند اما هرگز دیوارها نتوانستند که اندیشه اش را به بند بکشند. سالها پس از حصر او میلیونها تن در خیابانهای ابران او را فریاد می زدند و مرجع واقعی خود می دانستند و عجیب آنکه بسیاری از اینها خاطره ای کمرنگ هم از آیت الله در یاد نداشتند اما سخن و پیامش را شنیده بودند و فریاد می زدند.

به گزارش ندای سبز آزادی، همزمان با چهلمین روز رحلت آیت الله العظمی منتظری (رضوان الله تعالی علیه) که در آستانه اربعین حضرت امام حسین(ع) برگزار شد، حال و هوای دیگری در شهر قم حاکم شده بود. علی‌رغم مشکلات عدیده اطلاع‌رسانی و عدم همراهی رسانه‌های رسمی و غیر رسمی کشور، هزاران تن از مردم قدرشناس و فهیم شهر مقدس قم و دیگر شهرها جهت شرکت در مراسم در دفتر و بیت فقیه عالیقدر حضور یافتند و با متانت و سکوت ، جلسه بزرگداشت آغاز شد.

حضور چشمگیر مردم باعث شد که دفتر مملو از جمعیت شود و پس از آن کوچه منتهی به بیت توسط اعضای دفتر فرش شد وای با این حال تعدادی در بلوار شهید محمد منتظری و تعدادی کنار رودخانه حضور یافته بودند.

در این مراسم ، علاوه بر قرائت قرآن ، گوشه هایی از اندیشه ها و دیدگاه های آیت الله منتظری توسط مجری قرائت و در بین مراسم چند بار صدای فقیه عالیقدر با موضوعات لزوم امر به معروف و نهی از منکر ، لزوم آزادی زندانیان سیاسی، سفارش امام علی (ع) به مالک اشتر درباره رعایت حقوق انسانها با هر ایده و اعتقادی و شعارهای اول انقلاب از بلندگو پخش شد و مردمی که چهل روز بود صدای او را نشنیده بودند، تحت تاثیر قرار گرفته بودند.

سخنران این مراسم، حجه الاسلام دکتر ادیب عضو هیأت علمی دانشگاه مفید بود که به فضایل اخلاقی و مبارزاتی آیت الله منتظری اشاره داشت. وی آیت الله منتظری را یار عسرت و تنهایی و غربت آیت الله خمینی دانست. وی کسانی را که پس از پیروزی و پایان سختی‌ها خود را انقلابی قلمداد کردند فرصت‌طلب خواند و از کسانی که از به عمق زحمات آیت الله منتظری برای ترویج مرجعیت امام خمینی و حفظ جان و یاری ایشان در فرایند انقلاب اطلاعی ندارند خواست که نه تنها خاطرات آیت الله منتظری بلکه به خاطرات دیگران مراجعه کنند تا حوادث تاریخی برایشان آشکار گردد. وی ضمن اشاره به شکنجه‌های آیت الله منتظری و شهید محمد منتظری توسط ساواک به شجاعت و استقامت ایشان در قبل و پس از انقلاب پرداخت.

در حاشیه مراسم:

1- روز قبل از مراسم نمایندگانی از اداره اطلاعات قم و فرمانداری با احمد منتظری دیدار کرده بودند. آنها درخواست عدم تشنج کرده بودند که احمد منتظری از آنها درخواست کردند که نیروهای خودسر را کنترل کنند.

2- نیروهای امنیتی قم از برپایی چادر و سقف بر روی کوچه منتهی به دفتر به دلیل این که امکان آتش سوزی دارد! جلوگیری کردند.

3- نیروهای امنیتی و انتظامی قم به صورت چشمگیر تمامی مبادی منتهی به مراسم را کنترل می‌کردند و از تجمع مردم در خیابان جلوگیری کرده و به طور وسیع فیلم‌برداری می‌کردند.

4- نیروهای گارد ویژه و لباس شخصی، بسیج و انصار در برخی مکان‌های متعلق به سپاه و بسیج در اطراف محل مراسم مستقر شده بودند و تعداد زیادی از آنها در اطراف مکان برگزاری تجمع کرده بودند اما متانت و هوشمندی برگزار کنندگان و مردم عزادار سوژه‌ای به دست آنها نداد.

5- تعدادی از دانشجویان و جوانان شرکت‌کننده در مراسم بازداشت شدند که تا لحظه تهیه این خبر دو تن از آنها آزاد شدند و از وضعیت دیگران اطلاعی در دست نیست.

6- قبل از آغاز مراسم و پایان آن پیام و سفارش احمد منتظری مبنی بر حفظ آرامش و سکوت و متانت قرائت شد، که با این درخواست تجمع نیروهای لباس شخصی و انصار حزب الله کاملا خلع سلاح شده و محل را ترک کردند و امکان فتنه‌گری توسط آنها نبود.

7- تعدادی از شخصیت‌های حوزوی، دانشگاهی و سیاسی که در این مراسم حضور یافتند و ما مطلع شدیم: آیت الله العظمی صانعی، آیت الله العظمی مدنی تبریزی، آیت الله امینی، آیت الله محقق داماد، آیت الله بیات زنجانی ، آیت الله جواد فاضل لنکرانی، آیت الله مروارید، آیت الله گرامی، آیت الله صادقی تهرانی و بیوت آیات عظام صافی گلپایگانی، سیستانی، شیرازی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، وحیدی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و آقایان عبدالله نوری، کرباسچی، سراج الدین موسوی، حجتی، اشرفی اصفهانی، هاشمی نژاد، ابراهیمی، مهندس بدیعی، مهندس طاهری، خانم اعظم طالقانی و جمعی از اعضای دفتر حضرت امام خمینی در جماران.

بازار نجف آباد تعطیل شد



گفتنی است روز گذشته به مناسبت فرا رسیدن چهلم آیت الله العظمی منتظری بازار شهر نجف آباد تعطیل شد. بازاریان این شهر در کنار سایر مردم در مراسم چهلم این مرجع بزرگ تقلید صبح و بعدازظهر حضور به هم رساندند.مردم شهر برغم محدودیتهای اعمال شده مراسم سوگواری مرجع خود را در اندوه فراوان برگزار کردند. خبرهای رسیده از نجف آباد حاکی است که بر سر در مغازه ها پلاکاردها و پارچه هایی از تمثال آیت الله نصب شده بود.

قايل ذكر است در این مراسم ها که با تدابیر شدید نیروهای نظامی و امنیتی برگزار شد تعداد از شهروندان نیز دستگیر شدند.

ادامه مطلب ...

مصاحبه كروبي با فایننشال تایمز: ایرانیان نمی پذیرند چیزی به آنها دیکته شود

0 نظرات
کروبی در گفتگو با فایننشال تایمز:
ایرانیان نمی پذیرند چیزی به آنها دیکته شود


. ادامه راه سبز«ارس»: مهدی کروبی در گفتگو با فاینشنال تایمز می گوید که قطعا در راهپیمایی 22 بهمن شرکت خواهد کرد و می افزاید: ایرانیان نمی پذیرند که چیزی به آنها دیکته شود؛ممکن است مدتی تحمل کنند اما یکباره منفجر می شوند.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

مهدی کروبی روحانی اصلاح طلبی است که پیشینه درازی از مبارزه علیه حکومت پیشین ایران را در کارنامه خود دارد. افزون بر این از بعد از انقلاب نیز پست های مهمی همچون ریاست پارلمان را بر عهده داشته است. وی در انتخابات ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ ریاست جمهوری از محمود احمدی نژاد شکست خورد. در هر دو دوره کروبی مدعی تقلبی بود که باعث روی کار آمدن رییس جمهوری بنیادگرا شد. از زمان انتخابات پر مناقشه اخیر در ماه ژوئن (خرداد) مهدی کروبی در جایگاه یکی از رهبران اپوزیسیون قرار گرفته است. نجمه بزرگمهر – خبرنگار فایننشال تایمز مستقر در تهران – با کروبی در روز دوشنبه ۲۵ ژانویه (۵ بهمن ماه) در منزل او گفتگویی ترتیب داد. متن تصحیح شده [ادیت شده] این گفتگو در زیر می آید:

فایننشال تایمز: رژیم ایران قرار است سی و یکمین سالگرد انقلاب را به زودی [ ۱ فوریه = ۱۲ بهمن] جشن بگیرد. آیا می شود کمی از نقش خود در انقلاب بگویید؟

کروبی: پدر من از هواداران جنبش رهایی بخش ملی [ یک حزب ملی – مذهبی ] بود و به لحاظ سیاسی هم فعالیت داشت. او یک روحانی بود و زمانی که در جنبش آزادی بخش ملی اختلافاتی بروز کرد طبیعتا از آیت الله ابوالقاسم کاشانی حمایت کرد. چنین بود که من از دوران کودکی و در منزل با سیاست انس گرفتم و به مبارزه با حکومت پهلوی ملحق شدم. وقتی به حوزه علمیه قم پیوستم در زمره شاگردان آیت الله خمینی [بنیانگذار جمهوری اسلامی] در آمدم و به شیوه ای باورنکردنی جذب ایشان شدم و در امور و نگرش های مذهبی حامی ایشان شدم. امام خمینی رهبری اعتراض سیاسی علیه محمد رضا شاه را در سال ۱۹۶۲ [۱۳۴۰ ] بدست گرفت و من هم مصمم شدم که فعالانه به ایشان کمک کنم. این تا زمان پیروزی انقلاب در سال ۱۹۷۹ ادامه یافت. طی این مدت من ۹ بار زندانی شدم که مجموع آن ۶ سال می شود. یکسال به گنبد کاووس [ شمال غرب ایران] تبعید شدم و به مدت دو یا سه سال در جاهای مختلف زندگی مخفیانه ای داشتم. من حتا مجبور شدم در سال ۱۹۶۶ [ ۱۳۴۴ ] بطور غیرقانونی و برای گریز از فشارهای رژیم به مدت ۵ ماه به عراق بروم در حالی که فاقد گذرنامه [پاسپورت] بودم. این اولین و آخرین سفر خارجی من پیش از انقلاب بود.

چه احساسی به شما دست می دهد وقتی مخالفان تان خواهان اعدام شما یا زندانی کردن شما در اوین می شوند؛ همان زندانی که پیش از انقلاب در آن بودید؟

کروبی: احساسات متفاوتی دارم. یکی احساس تاسف است. احساس تاسف می کنم از دیدن اینکه کسانی که اکنون در زندان هستند فرزندان انقلاب هستند و سالها زندان را در دوره شاه در کارنامه دارند. آنها سالیانی را به جمهوری اسلامی خدمت کرده اند. از این در عجبم که برای این انقلاب چه رخ داده است؟ قرار بود که سایه خود را بگستراند و حتا مخالفان را جذب کند. قرار نبود که گردش [سیکل] انقلاب چنان سخت شود که حتا فرزندان خود را تحمل نکند. این مرا ناراحت می کند. به اصلاحی معتقدم که معنای آن همان جمهوری اسلامی بود که در انقلاب وعده داده بودیم. من متعهد به تدارک استقلال، آزادی و ایجاد جمهوری اسلامی. ما قول داده بودیم که به حقوق مردم احترام بگذاریم و به آنها آزادی دهیم. گفته بودیم اگر مخالفان مان متوسل به سلاح گرم و توطئه نشوند می توانند آزادانه عقاید خود را ابراز کنند و از حکومت انتقاد کنند. این قول ها و وعده ها واقعا دچار آسیب شده اند.

اما مخالفان شما می گویند که هدف این اقدامات سرنگونی رژیم است.

کروبی: انقلاب دیگر نمی خواهیم و به دنبال سرنگونی حکومت هم نیستیم. ما در پی جمهوری اسلامی واقعی هستیم، همانی که به مردم مان قولش را داده بودیم که با رأی ۹۸ درصدی مردم [در رفراندوم سال ۱۹۷۹ = ۱۳۵۹ ] مورد تصویب مردم قرار گرفت. شما می توانید جمهوریت را در اسلام و اسلام را در جمهوریت بیابید. من جوانی و زندگی و انگیزه ام را در راه این عقیده گذاشتم. اگر روزی جمهوری اسلامی از من گرفته شود احساس تهی بودن می کنم. انسان نمی تواند عمری را در راهی بگذارد اما نتیجه آن وقت هدر دادن وقت باشد. بنابراین، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی اصل هستند. البته این به معنای نفی نقاط ضعف و کم و کاستی ها نیست.

چه شد که فرزندان جامعه اسلامی که آن را تاسیس کردند اکنون متهم به تلاش برای تضعیف [یا تخریب] آن می شوند؟

کروبی: به این دلیل که نه بخش اسلامی ِ جمهوری اسلامی مورد عنایت شایسته قرار گرفته و نه بخش جمهوری آن. جمهوریت مستلزم انتخابات آزاد است که در آن معیار باید رأی مردم باشد. به عبارت دیگر، مردم حرف آخر را می زنند [یا تصمیم نهایی را مردم می گیرند]. جمهوری اسلامی یعنی اینکه نهادهای دولتی و نظامی نباید در فرایند انتخابات و در جهت آسیب رساندن به بخش جمهوری ِحکومت دخالت کنند، کاری که امروز دارد انجام می شود. از سوی دیگر، اسلامیت نظام هم آسیب دیده است. یعنی اسلام به شیوه ای بسیار خرافاتی در بحث ها مطرح می شود در حالی که خرافات و باورهای خرافی نیز ترویج و منتشر می شود. اسلام منحصر به نماز و روزه نیست. احترام به مردم و نه تحقیر آنها و رعایت حقوق شان از جمله بخش های مهم اسلام است تا به جای دفع هواداران آنها را جذب کند. ما می گوییم فضای سیاسی ایجاد شده که از یکسو در حال تضعیف جمهوریت است چرا که به رأی مردم باور ندارد و در حال تضعیف اسلام است.

آنها چگونه این قدر قوی می شوند و به قدرت دست می اندازند؟

کروبی: بطور خلاصه، برخی مراکز قدرت به آنها در کنترل برخی مراکز اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کمک می کنند. آنها که به یک اسلام سفت و سخت باور دارند اکنون در قدرت اند و باورهای خود را به جمهوریت نظام نیز تسری داده اند. اینکه چگونه اینها چنین می کنند مجال دیگری می طلبد. برخی اقدامات ناپخته می توانست در دهه اول انقلاب – دوره ای که به آن می بالیم – برای ایجاد یک سیستم جدید که غیر از سیستم فاسد شاه و در تلاش برای جنگ با عراق بود توجیه داشته باشد. اما همان دوران امام خمینی معتقد بود که نیروهای امنیتی در صورتی که برای مصادره سلاح وارد خانه مخالفین می شوند نباید مثلا به دنبال مواد مخدر باشند. اکنون اما آلبوم های خانوادگی هم در امان نیست. امام خمینی معتقد بود که برخی اقدامات نامربوط در عرصه سیاست خارجی، موضوعات قضایی و مالی مثل مصادره اموال مردم باید پس از یک برهه خاصی متوقف شود.

شما چقدر شخص احمدی نژاد را مسبب آشفتگی های سیاسی اخیر می دانید؟

کروبی: هم شخص احمدی نژاد و هم جریان های سیاسی حامی او در بسط این مشکلات بسیار دخیل اند. قطعا آقای احمدی نژاد تنها نیست. گروهی پشت سر اوست که نفوذ فراوانی بر او دارند. گروهی که با او کار می کند نه چپ است نه راست. چپ گرایان و راست گرایان سنتی در عین دوستی به رقابت می پردازند. اما این جریان به چنین رابطه ای باور ندارد.

آیا شما احمدی نژاد و حامیان او را یک خطر برای جمهوری اسلامی می دانید؟

کروبی: خطر نه به آن معنا که دست در دست قدرت های خارجی دارند. منظورم این نیست بلکه باید ثابت شود. اما خانه نشین کردن [یا حاشیه نشین کردن] احزاب و گروه ها، افکار، دانشجویان، دانشگاهیان و روحانیان اصلاح طلب واقعا نگران کننده است. نگاه کنید ببینید با روحانیان ارشد، مطبوعات، دانشجویان و زندانیان چگونه برخورد می شود.

آیا شما نگران هستید که چنین رفتارهایی منجر به فروپاشی جمهوری اسلامی شود؟

کروبی: این رفتارها آسیب هایی وارد کرده است و ضربات بیشتری خواهد زد اما منجر به فروپاشی نخواهد شد. بر این باورم که جمهوری اسلامی ریشه های قوی دارد. درست است که نظام مخالفانی دارد اما ریشه های اسلام، انقلاب و جمهوری اسلامی عمیق است. همچنین معتقدم که بسیاری از مراکز قدرت مانند نهادهای سیاسی، غیر سیاسی و مذهبی وجود دارند که نمی توانند مانع جریان رادیکالیسم شوند. بسیاری از روحانیان ارشد از این وضعیت نگران اند. زمانی که آسیب های جدی وارد می شود آنها تحمل نمی کنند. آنها قطعا ممانعت می کنند.

آیا فکر می کنید دولت احمدی نژاد بتواند چهار سال خود را به پایان برساند؟ آیا احتمال کنار زدن او وجود دارد؟

کروبی: وقتی چنین نظراتی در ۴ سال اول دولت احمدی نژاد هم افتاد من موافق نبودم و اصرار داشتم که او باید دوره خود را به اتمام برساند. این اتفاق هم افتاد. با عنایت به مشکلات سیاسی و اقتصادی داخلی افزون بر سیاست خارجی مناقشه برانگیز، شخصا معتقدم که او نمی تواند دوره ۴ ساله خود را به اتمام برساند. ببینید او چگونه کشور را اداره می کند. او دیروز [۱۷ ژانویه = ۲۷ دی ماه] بودجه را به مجلس برد که خیلی دیر بود. می خواهم بگویم که از نقطه نظر فرهنگی، سیاست خارجی، اقتصادی، مدیریتی و امنیتی، دولت مشکلات جدی دارد. با عنایت به تمام این موارد فکر می کنم دولت ۴ سال دوام نیاورد.

اعتراضات خیابانی علیه دولت چقدر به تردید شما برای بقای آن افزود؟

کروبی: این یکی از مشکلات است. دولت قادر نبود که واکنش معقولی بروز دهد، انتخابات سالمی برگزار کند و گروهی را تشکیل دهد برای مطالعه اعتراضات مربوط به انتخابات. اگر دولت دوراندیش بود این مشکلات خلق نمی شد.

آیا میانه روهای دو جناح برای نجات جمهوری اسلامی به یکدیگر نزدیک شده اند؟ و آیا آنها معتقدند که یکی از راه حل ها کنار زدن دولت است؟

کروبی: این هفته آقای هاشمی رفسنجانی [رییس جمهور سابق] یکبار دیگر گفت که نیروهای میانه روی دو جناح باید گردهم آیند و راه حلی بیابند. او به درستی گفت که بهترین فردی که می تواند به این امر کمک کند رهبری است. با او موافقم. نیروهای دو جناح که خواهان نظام اسلامی هستند زمانی به هم ملحق خواهند شد که خدای ناکرده ببینند انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی در خطر است. این به زودی اتفاق خواهد افتاد.

چقدر زود؟

کروبی: نمی دانم چقدر طول بکشد اما فکر می کنم خیلی طول نخواهد کشید. به برخی شاخص ها نگاه کنید: تورم، رکود اقتصادی، تعطیلی مراکز اقتصادی به ویژه واحدهای صنعتی که با ظرفیت ۲۰ تا ۴۰ درصدی کار می کنند، افزایش بیکاری، خط فقر ۷۰۰ هزار تومانی که به معنای فقر بالای ۴۰ درصد است. تداوم این وضعیت مشکل ساز خواهد بود. دولت نمی تواند با تمام این مشکلات دست و پنجه نرم کند و ظرفیت آن را هم ندارد. نگاه کنید چند مرتبه دولت وزرای کشور و اقتصاد خود را تغییر داد.

اگر همانگونه که شما می گویید گردهمایی نیروهای میانه رو در اینده نزدیک انجام شود رویه شما چه خواهد بود؟ آیا بر این پافشاری می ورزید که احمدی نژاد باید برود؟ یا شما سازش می کنید و مشروعیت به این دولت می دهید؟

کروبی: بسته به این است که چه مباحث و گزینه هایی طرح شود. یک گزینه تجدید سازمان هیات دولت [کابینه] است که به واسطه آن نه تمام اعضا بلکه آنهایی که کارامدی ندارند تغییر یابند و مداخلات [رییس جمهور] در امور وزرا قطع گردد. آقای احمدی نژاد هر روز یک چیزی می گوید و برای کشور مشکل ساز می شود. آنچه من دنبال آن هستم یک دولت کارامد است. اما با شناختی که از این آدم دارم می دانم که تغییر رفتار نخواهد داد.

بنابراین شما دولت را پذیرفته اید و از موضع پیشین خود عقب نشینی کرده اید که این دولت مشروع نیست؟

کروبی: هر آنچه که در مورد انتخابات گفتم هنوز در جای خود معتبر است و تکرار می کنم که این یک انتخابات سالم نبود. اما واقعیت این است که مجلس به او رأی داد و او هم سوگند یاد کرد. اما به شما اطمینان می دهم که همین نمایندگانی که در غیاب ۲ هزار اصلاح طلب و رد صلاحیت شدن آنها از سوی شورای نگهبان پیروز انتخابات شدند اگر برخی احتیاط کاری ها و برخی ملاحظات را کنار بگذارند در عرض یک ماه احمدی نژاد را کنار می زنند.

قبلا می گفتید که این دولت نامشروع و غیر قانونی است. اکنون می خواهید هیات دولت [کابینه] را کارامدتر جلوه دهید یا اینکه احمدی نژاد را محدود کنید؟

کروبی: آنچه من گفتم این است که اگر یک گروهی با هم نشینند – که سوال شما بود – آنها تصمیم خواهند گرفت که احمدی نژاد باید بماند یا برود. من نمی توانم از جانب خودم تصمیم بگیرم که چه اتفاقی برای او رخ خواهد داد. اگر اکثریتی در این نشست بگوید که او باید بماند اما تغییر رفتار دهد نمی توانم مخالفت کنم. اما شخصا می گویم این فرد ظرفیت ادامه ۴ سال کار را ندارد. درآمدهای نفتی ایران در دوران او حدود ۳۵۰ میلیارد دلار بود که درآمدی استثنایی بود.

آنچه شما می گویید شبیه آن چیزی است که اقایان خاتمی و هاشمی اخیرا گفتند. آیا این بدین معناست که رهبران اپوزیسیون تصمیم گرفته اند به دلیل اینکه آینده جمهوری اسلامی را در خطر می بینند از در مصالحه در آیند؟

کروبی: دیدگاه شخصی من این است که دولت ظرفیت ندارد و رای مردم را نیز با خود ندارد. اما این دولتی است که ما با آن مشکل داریم. فکر می کنم دولت باید برود اما اگر دیگران نه بگویند من نمی توانم بر آنها فشار وارد کنم. مشکلات کشور بدتر خواهد شد و هیچ چاره ای [برای رژیم] باقی نخواهد ماند جز یافتن راه حل. اما واقعیت این است که هیچ اخباری هنوز وجود ندارد که طرف دیگر دنبال راه حل باشد. طرف مقابل هنوز فکر می کند که حوادث پس از انتخابات «اغتشاش» بود. آنها معتقدند امور در حال بازگشت به روال معمول خود است و این به اصطلاح اغتشاش در حال فروکش کردن است.

همانگونه که گفتم این موضع پیشین شما نیست که دولت باید تغییراتی ایجاد کند؟

کروبی: من قبلا چه گفتم؟ جمهوری اسلامی باید برود؟

نه. اما شما دولت را به رسمیت نمی شناختید. اکنون می گویید او در پارلمان سوگند یاد کرده است.

کروبی: شما می گویید راه حل چیست و من می گویم راه حل تنها با من نیست. ما ابتدا باید همدیگر را بپذیریم که با هم بنشینیم و صحبت کنیم.

تمام مولفه هایی که شما ذکر کردید در مورد اینکه دولت نمی تواند ۴ سال دیگر به کار خود ادامه دهد در همان ۴ سال اول نیز وجود داشت. دفعه قبل نیز جان به در برد. چرا دولت نباید این بار ۴ سال خود را به پایان برساند؟

کروبی: شما بدنی قوی دارید اما در پی حوادث و بیماری ها ضعیف می شود. جمهوری اسلامی طی ۴ – ۵ سال ریاست جمهوری احمدی نژاد هزینه های بسیاری پرداخت کرده است. توانایی دیگری ندارد. آنچه در انتخابات ریاست جمهوری رخ داد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۵ و دو انتخابات پارلمانی پیشین نیز رخ داد. اما خشم پایمال شده و سرکوب شده این بار به صورت انفجار خود را نشان داد. این چیزها یک شبه رخ نمی دهد. درآمدهای عظیم نفتی تا کنون پوشش خوبی بوده است. اکنون معوقه های بانک ها به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است. این همچون یک بدن قوی می ماند که می تواند سختی ها را تا یک مدت کوتاهی تحمل کند. بدن اکنون ضعیف است.

تظاهرکنندگان در اعتراضات خیابانی خود در ابتدا و پس از انتخابات احمدی نژاد را هدف می گرفتند. اما همانگونه که می دانید پس از مدتی کل نظام و رهبری هدف اعتراضات و شعارهای مردم قرار گرفتند. مردم اکنون خواهان یک دولت سکولار هستند. شما چه فکر می کنید؟

کروبی: فکر می کنم این شعارها ۱۰۰ درصد اشتباه بود و حاصلی نخواهد داشت. من حتی به این شعارها بدبین هستم و نمی دانم که آیا به راستی از سوی جوانان احساسی و ناپخته سر داده شد یا از سوی مراکز [قدرت] خاص که سعی می کردند مردم را عصبانی کنند تا بهانه برای سرکوب آنها بیابند. شعارهای ما در چارچوب نظام و قانون اساسی هستند. قانون اساسی ما نقطه ضعف هایی دارد اما ظرفیت های [دموکراتیک] فراوانی هم دارد.

چرا به هواداران خود نمی گویید که این شعارها را ندهند؟

کروبی: به آنها می گویم. گروه معدودی از مردم شعار دادند «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران». دیدید که چگونه از سوی طرف مقابل مورد سوء تفسیر قرار گرفت. برخی عقلا بر این اعتقادند که شعارها باید باید این گونه می بود:« هم غزه هم لبنان جانم فدای ایران».

متحدان شما دستگیر شده اند. دفتر کار و روزنامه شما تعطیل شد. تصمیم شما در حال حاضر چیست؟

کروبی: تا جایی که امکان داشته باشد ادامه داده ام و میدهم. اما احساس ناراحتی می کنم که بسیاری از دوستانم در زندان هستند. احساس سرخوردگی می کنم که جمهوری اسلامی به نقطه ای رسیده که وزرا، وکلا، معاونان رییس جمهور، معاونان وزرا، مقام های دولتی و روزنامه نگاران را دستگیر می کند. اینها سالها به انقلاب خدمت کرده اند و در دوران شاه در زندان بودند. در مورد محدودیت برای من هم، احساس می کنم که تحت حبس نیمه خانگی هستم. سیاست دولت پرداخت هزینه برای حبس خانگی ِ رسمی ِ من نیست. اما در حال حاضر هر گاه دیداری در جایی دارم گروهی از بسیجیان برای بر هم ریختن دیدارهایم حضور می یابند. من بیانیه هایی دادم و دیدارهایی با خانواده های زندانیان سیاسی داشتم. تا حدی کار می کنم. اما این محدودیت ها در پشت رادیکالیزه شدن شعارهاست که با آن موافق نیستم. فشار زیاد نتایجی هم خواهد داشت. وقتی به مردم آسیب می زنید آنها هم شعارهای رادیکال می دهند.

آیا شما نگران نیستید که الان که می گویید شعارهای مردم اشتباه بود شکاف میان شما و مردم بیشتر شود؟

کروبی: من از مردم حمایت می کنم و نمی خواهم آنها را بفریبم. به مردم می گویم که ما اصلاح می خواهیم و به آزادی شما معتقدیم. من بارها گفته ام که مردم رهبر خود هستند. بارها گفته ام که ما جنبش را هدایت نمی کنیم. مردم به نحوه برخورد با خودشان اعتراض دارند. آنها احساس تحقیر می کنند. ایرانیان نمی پذیرند که چیزی به آنها دیکته شود. ممکن است مدتی تحمل کنند اما یکباره منفجر می شوند. مهمترین مولفه موفقیت امام خمینی این بود که مردم را محترم می شمرد و به رأی آنها احترام می گذاشت. بله، مردم جلوتر از من هستند. جلوتر بودن یعنی اینکه مصمم تر هستند و آمده تر برای دستیابی به حقوق شان بدون هیچ گونه تمنای شخصی. نگاه کنید ببینید چگونه زنان معترض قربانی می شوند. موافقت یا مخالفت من با رژیم تاثیری بر مردم ندارد. رژیم باید عاقل باشد و راه حلی بیابد و موانع را بردارد تا مانع رادیکالیزه شدن بعدی شود. مردم در صورتی که تقاضاهایشان برآورده شود و اگر مباحث سیاسی را در مطبوعات برگزار کنند رویکرد مثبتی در پیش خواهند گرفت.

آیا فکر می کنید که مردم اکنون خواهان سرنگونی [تغییر] رژیم هستند؟

کروبی: اکثریت مردم خواهان تغییر رژیم نیستند. در واقع، هر کسی که نگران آینده این کشور است به دنبال تغییر رژیم نمی رود چرا که مشخص نیست که از درون آن چه چیزی بیرون می آید. اگر به خاطر رهبری فوق العاده استثنایی امام خمینی نبود خدا می داند با انقلاب ۱۳۵۷ چه بر سر ایران می آمد. باید از نظام حمایت کنیم و جمهوری اسلامی که ما وعده آن را داده بودیم باید به واقعیت تبدیل شود. در آن صورت، اکثریت مردم نیز خوشحال خواهند شد. ما باید بنشینیم و ببینیم که شکاف ها کجاست و آن را تصحیح و ترمیم کنیم.

اما مخالفان شما می گویند این عمل به معنای سرنگونی نظام است.

کروبی: آنها به اشتباه می گویند که ایالات متحده و انگلیس از ما حمایت می کنند پس ما به خطا می رویم. و اینکه بی بی سی از ما حمایت می کند. بی بی سی همین کار را در انقلاب ۵۷ هم کرد[حمایت از انقلاب]. نه ما خواهان تغییر رژیم هستیم و نه مخالفان. ما مخالف انحصار، دیکتاتوری و کوته فکری هستیم که اسلام را بی اعتبار می سازد.

آیا آقای موسوی را بطور مرتب می بینید؟

کروبی: بله. ما بطور منظم با هم دیدار داریم و تبادل نظر می کنیم.

آیا شما سیاست ها را تعدیل می کنید؟

کروبی: بله و نه. آقای موسوی و همراهان شان دیدگاه های خاصی دارند. همین نگاه در مورد من و همراهانم نیز صادق است.

آیا شما با پیشنهادات ایشان برای پایان دادن به بحران سیاسی موافقید؟

کروبی: بله. بسیار زیاد

ایا نشانه ای وجود دارد که این پیشنهادات از سوی رژیم جدی گرفته شود؟

هنوز نشانه ای وجود ندارد.

در مورد آقای خاتمی چطور؟

کروبی: ایشان را کمتر از آقای موسوی می بینم.

چرا؟

دلیل خاصی ندارد. آقای خاتمی مثل ما بیانیه ای صادر نمی کند.

آقای رفسنجانی چطور؟ نقش ایشان را چگونه ارزیابی می کنید؟

کروبی: ایشان باید در چارچوب خود مورد ارزیابی قرار گیرند. لطفی که ایشان به ما کرده این است که ما را محکوم نکرده هر چند تحت فشارهای زیادی برای این کار بوده است. اگر روزی اجماعی قرار باشد بدست آید ایشان نقش مهمی خواهند داشت. هیچ کس دیگری نمی تواند نقش ایشان را میان اصلاح طلبان و بنیادگرایان بازی کند به دلیل پیشینه اش در انقلاب و نقشی که در انتخاب رهبری فعلی داشته است. همچنین دو مقام مهم را نیز در دست دارد: مجمع تشخیص و ریاست خبرگان رهبری. او می تواند کارهایی انجام دهد که هیچ یک از نخبگان دو طرف نمی توانند.

آیا در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور خواهید یافت؟

کروبی: قطعا.

ممکن است مورد حمله قرار بگیرید. خودروی شما اخیرا مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

کروبی: اصلا نمی ترسم. خیلی آرام بودم. اساسا از هر خطری در زندگی ام استقبال می کنم. دوست دارم مثل هر انسان دیگری زندگی کنم و وقتی پیر می شوی احساس می کنی که بیشتر به خانواده ات و فرزندانت وابسته ای. حتی این تیراندازی مانع نمی شود که من در میان مردم نروم و گاهی با ماشین ضد گلوله سفر نکنم چنان که گاهی همسرم شکایت می کند [خنده].

همیشه ممکن است خطری به زندگی شما وجود داشته باشد. همانگونه که می دانید خواهرزاده میر حسین موسوی اخیرا کشته شد. آیا ترسی از خانواده خود ندارید؟

کروبی: بدون اغراق می توانم بگویم که ترسی ندارم. این به دلیل این است که من قویا به عقایدم معتقدم. فرزندانم سن و سالی ازشان گذشته و ریش شان سفید شده است [خنده]. جوان ترین فرزندم ۳۱ ساله است. چه می توانم بکنم؟ بگذارم هر کسی را می خواهند بکشند؟

آخرین سوال. شما با طرح تجاوز و شکنجه در زندان ها طوفانی به پا کردید و تحت فشار زیادی قرار گرفتید. آیا تفاوتی ایجاد کرد؟

کروبی: زندانیان می گویند وضعیت شان بسیار بهتر شده است. احساس پشیمانی از طرح آن ندارم چرا که نگفتم که نظام بطور سیستماتیک چنین می کند. اما برخی بی دقتی هایی وجود داشت که می خواستم مانع آن شوم.

ادامه مطلب ...

خلیج عربی و سرود شاهنشاهي رو بی خیال ، پرچم فرانسه رو بچسب!

0 نظرات
خلیج عربی و سرود شاهنشاهي رو بی خیال ، پرچم فرانسه رو بچسب!

. مموتی در اجلاس جهانی معارفه مدیرعمله خبردرآری ایرنا پرچم فرانسه را ملی کرد. در این مراسم که پیام مموتی بزودی از طریق ماهواره امید در فضا برای فضانوردهای دشمن پخش می‌شود تصریح شد که دشمن از ابتدا با سبز کردن بالای میل پرچم سعی در تخریب چهره نظام داشت که با هوشیاری امام زمان گمنام نطفه خفه شد. در حال حاضر اصلاً مهم نیست که مموتی کجا و چگونه و برای چه و زیر چه عکس و تابلوئی لیکن همینکه یکجائی سه پایه و دوربین و خصوصاً پاکت نامه باشد تو سر کله زنان خودش را می‌رساند . به همین مناسبت گفته می‌شود خلیج عربی و سرود شاهنشاهی و پرچم فرانسه که خوب است ، دوربین که باشد فحش خواهر مادر هم که برای سخنران بنویسی احمدی نژاد فوراً همان زیر تابلو می‌نشیند در حالیکه عکس مروه الشربینی را نشان می‌دهد پیام ملت مظلوم فلسطین را به جهان می‌رساند.

. پس از جراحی موفق اقتصادی که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد قلیلی و آواره شدن بقیه شد و خصوصاً پس از حذف هیجان انگیز هرگونه صفر بعد از عدد روی اسکناس، خانواده های ایرانی خوشه بندی شدند. احمدی نژاد دو ساعت بعد از این خوشه بندی که بدلیل اقدامات فضائی چند سال اخیر شامل خوشه پروین هم می‌شود گفت یکی از پدران خود بنده در آرادان هم همیشه همینجوری همه چیز را خوشه بندی می‌کرد. اینطوری که بعد از درو سه خوشه شبدر سهم من، دو خوشه یونجه سهم داوود ، پروین هم هرچی از خوشه‌های ما اضافه می‌آمد برمیداشت می‌خورد خوشحال هم بود عین همین الآن. گفته می‌شود بدلیل مواضع شفاف هسته ای جمهوری اسلامی بسکه همه به بمب خوشه ای فکر می‌کنند به اقتصاد هم که می‌رسند طرحهای خوشه ای می‌دهند.

. دو تن از اعضاء مخوف سلطنت طلبهای بهائی وابسته به سازمان مجاهدین که قبل از انتخابات بدلیل اغتشاشات بعد از انتخابات دستگیر شده بودند جهت ترساندن ملت شهید پرور اعدام شدند. این درحالیست که اول قرار بود پنج نفر که در سی خرداد بدلیل اغتشاش ميدان امام حسین در شش بهمن دستگیر شده بودند اعدام بشوند که چون ممکن است بعداً در جریان بیست و دو بهمن یک اتفاقاتی بیفتد که اینها هنوز به آن اعتراف نکرده اند لذا حکم اجرا نشد . این عده که همچنان وجود دارند ولی اسم ندارند با امضاء و انگشت رضایت خود را از هرچه پیش آید خوش آید اعلام نموده مستندات مربوطه در آرشیو صدا سیما موجود است . در مورد آرش رحمانی گفته می‌شود چنانچه بجای پروین اردلان علی اکبر استاد اسدی وکیل مدافع می‌بود احتمالاً حکم مربوطه با شش ماه زندان و سه دفترچه غلط کردم گه خوردم رفع و رجوع میشد لیکن از آنجا که در پرونده های قوه مستقل دادگستری قاضی به کم کردن روی وکیل مدافع بیشتر از خود متهم اهمیت می‌دهد لذا جان اون مادرت یک نفر را اسم ببر که شیرین عبادی و پروین اردلان و امثالهم وکیل مدافعش بوده باشند یارو به کمتر از اعدام محکوم شده باشد!

عليرضا رضايي - خودنويس

ادامه مطلب ...

کسانی که بعد از مرگشان، دوباره میان مردم متولد می شوند

0 نظرات
کسانی که بعد از مرگشان، دوباره میان مردم متولد می شوند


. ادامه راه سبز«ارس»: چهلمین روزِ درگذشتِ مجاهد نستوه آیت الله العظمی حسینعلی منتظری، پدر معنوی جنبش سبز که رحلتش نیز چون زیستنش حامی و گرمی بخش جنبش آزادیخواهانه مردم ایران است، فرصتی داد برای مرور کوتاهی بر حیات سیاسی پرُ برکت ایشان. حیاتی که به سبب تاثیرگذاری، در زمان جاری و ساری بوده و بنا به قول مرحوم دکتر علی شریعتی، برخی به سببِ رفتار و روشی که دارند، "بعد از مرگشان تازه در میان مردم جامعه متولد خواهند شد. "

سالهای مبارزه و زندان و تبعید

مرحوم آیت الله منتظری که دوران جوانی خود را در محضر آیت الله محمدحسین بروجردی، آیت الله روح الله خمینی و علامه محمدحسین طباطبایی تلمذ نموده و در عنفوان جوانی به درجه‌ اجتهاد رسیده بود و از مدرسان عالی رتبه حوزه قم محسوب می شد، چهار مرتبه در جریان مبارزات سیاسی قبل از انقلاب دستگیر و تبعید گردید و به دفعات زندگی مخفی و حبس های طولانی را تحمل نمود و مدتها زیر نظر ماموران حکومت وقت قرار داشت.

معظم له پیش از انقلاب از جمله نزدیکان آیت الله خمینی بود و در زمان تبعید رهبر فقید انقلاب به نجف، نماینده تام الاختیار وی در ایران شد.

آیت‌الله منتظری بدلیل ادامه فعالیتهای سیاسی در دورانی که به مسجد سلیمان، نجف آباد، طبس، خلخال و سقز تبعید شده بود، و همچنین ایراد نطقهای انتقادی، سال ۱۳۵۴ برای آخرین بار دستگیر و به تحمل ده سال حبس محکوم شد.

وی در زندان نیز همراه با آیت الله سید محمود طالقانی،‏ ‏مهدوی کنی، هاشمی رفسنجانی، لاهوتی و دیگران، دست به فعالیتهای اعتراضی مختلف از جمله برگزاری نماز جمعه انتقادی زدند.

این مجاهد نستوه، در جریان شدت یابی جنبش مردم و عقب‌نشینی حکومت پهلوی، در هشتم آبان ۱۳۵۷ همراه با گروه زیادی از زندانیان از حبس آزاد شد .

پیروزی انقلاب، بحث جانشینی، نظریه ولایت فقیه و آغاز بی مهری ها

آیت االه منتظری همزمان نقشی اساسی در تدوین قانون اساسی اولیه جمهوری اسلامی ایفا کرد و به تدریس و تصریح نظریه ولایت فقیه پرداخت. ایشان در این زمینه کتابی چهار جلدی تحت عنوان «مبانی فقهی حکومت اسلامی» منتشر نمود. البته معظم له از همان آغاز نظریه‏ ولایت فقیهِ مورد نظر خویش را صریحا مبتنی بر "مشروعیت حکومت از سوی مردم" اعلام کرد.

ایشان در پاییز 1367 در اعتراضی تاریخی به "اعدام‏ فله ای در زندانها و نحوه‏ برخورد با زندانیان سیاسی" با مقامات عالی رتبه نظام تقابل و چالش جدی پیدا کرد.

از اواسط دهه ۶۰ روند حملات به آیت الله منتظری شکل گرفت که نقطه آغاز آن به ظاهر ماجرای مهدی هاشمی (برادر داماد آیت الله منتظری) بود و در مورد اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ به اوج رسید.

ماجرای مک فارلین و افشاگری های مهدی هاشمی

در جریان افشای ماجرای ایران - کنترا یا مک‌فارلین، اعلام شد که ایران در اواسط دهه ۶۰ با از طریق اسرائیل با ایالات متحده معامله تسلیحاتی داشته تا پول فروش آن تسلیحات بطور پنهانی به چریکهای مخالف دولت نیکاراگوئه (کنتراها) داده شود. همچنین رابرت مک فارلین مشاور امنیت ملی ریگان در ماموریتی پنهانی به همراه یک کیک و یک انجیل امضا شده توسط ریگان به تهران سفر کرده تا از طریق فروش سلاح به ایران، از کمک ایرانیها برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان استفاده کند. مهدی هاشمی که بوسیله آیت الله امید نجف آبادی از این ماجرا مطلع شده بود، از طریق روزنامه لبنانی الشراع آنرا فاش ساخت که منجر به دستگیری هر دو و اعدامشان شد. آیت الله منتظری که مهدی هاشمی را در ماجرا بیگناه می‌دانست، به نشانه‌ اعتراض درس‌های خود را تعطیل کرد و تلاشهای ایشان برای جلوگیری از اعدام مهدی هاشمی بی نتیجه بود و هاشمی در سال ۱۳۶۶ اعدام شد.

تابستان پرالتهاب ۱۳۶۷

تابستان سال ۶۷ با اعدام ناگهانی زندانیان سیاسی در زندانهای کشور و اعتراض جدی آیت الله منتظری به این فاجعه، اختلافات میان ایشان و آیت الله خمینی به اوج خود رسید .

پس از اعتراضات مکرر آیت الله منتظری، نامه‌ای‏ در تاریخ هفتم فروردین ۶۸ از بیت رهبر فقید انقلاب به ایشان ارسال شد که معظم له نیز در جواب خواستار واگذاری رهبری به انتخاب مجلس خبرگان گردید. همزمان اعلام برکناری آیت‌الله منتظری از قائم‌مقامی‏ ‏رهبری (تحت عنوان استعفا) توسط رسانه‌ها منتشر شد و بدین ترتیب آیت الله منتظری که نتوانسته بود در برابر بیعدالتی ها سکوت کند و به قدرت آینده خود بیاندیشد، از مقام جانشینی رهبری عزل گردید.

بلافاصله بعد از این ابلاغ، دیوار و‏ ‏حصار اطراف بیت ایشان تخریب و نام و عکس‌ وی از کتب درسی و ‏ادارات دولتی و معابر عمومی محو و حذف شد. رساله ها و تألیفات‏ وی نیز جمع آوری و ممنوع شد و ‏تخریب‏ ‏شخصیت ایشان از طریق دو کتاب «رنجنامه» مرحوم سید احمد آقا خمینی و‏ ‏«خاطرات سیاسی» محمد محمدی ری شهری وزیر وقت اطلاعات و توهین در روزنامه‌ها و‏ ‏خطبه‌های نماز جمعه آغاز گردید؛ در حالیکه ایشان نه امکاناتی برای دفاع داشت و نه اینکه نشریه‌ای می توانست مقاله‌ای از وی‏ ‏بنویسد.

انتقاد از سیاست های امنیتی- نظامی رهبر جدید

اولین موضع گیری انتقادی آیت الله العظمی منتظری پس از انتصاب ناگهانی حجت الاسلام و المسلمین سید علی خامنه ‌ای به آیت اللهی و رهبری جمهوری اسلامی، در اواخر سال ۱۳۶۸ و همزمان با مطرح شدن مسأله استقراض های خارجی بود. آیت الله ‏منتظری که ‏استقراض خارجی را "به ضرر مملکت" می دانست، پس از انتقاد خیرخواهانه اش مورد حمله ماموران لباس شخصی و تخریب تابلوی دفترش واقع شد.

آیت الله منتظری در ۲۱ بهمن ۷۱ و طی یک سخنرانی به مناسبت سالگرد پیروزی‏ ‏انقلاب، از جو پلیسی- امنیتی و حاکمیت ارعاب در جامعه انتقاد کرد . متعاقب این امر ماموران لباس شخصی در برابر بیت معظم له تجمع نموده و با پرتاب سنگ و اشیاء خطرناک، بلوا ایجاد کرده و به محل‏ ‏درس ایشان حمله نموده و شاگردان وی را مضروب و بازداشت‏ ‏کردند. شامگاه همان روز صدها تن از ماموران سپاه با‏ محاصره آن محل و ‏قطع برق و تلفن، اقدام به کندن درب‌ها به وسیله‏ ‏جرثقیل و شکستن شیشه‌های دفتر و حسینیه ایشان کردند.

ادامه بی حرمتی ها تا آغاز حصر خانگی

پس از به قدرت رسیدن سید محمد خاتمی و آغاز اصلاحات در سال ۷۶، آیت الله منتظری در پاییز همان سال سخنرانی مبسوطی به مناسبت 13 رجب زادروز ولادت امام علی (ع) پیرامون "استقلال قوای سه‌گانه، مسئول بودن کلیه افراد در برابر‏ ‏قانون و رد فراقانونی بودن رهبر و تأکید بر محدودیت قدرت وی طبق قانون اساسی، آزادی‏ ‏تشکل‌های حزبی و نیز عدم صلاحیت مقام رهبری برای تصدی مرجعیت تقلید" بیان نمود. بلافاصله نیروهای سپاه و بسیج به قم رفته، ضمن حمله به حسینیه ایشان و تخریب و اشغال آن، به‏ بیت و دفتر وی نیز رحم نکرده و همه چیز را به شکل مخروبه‌ ای ‏تبدیل نمودند، حتی قصد جان ایشان کردند. ‏درب‌های ورودی به منزل ایشان نیز جوش داده شد و‏ ‏تنها ورودی قسمت داخلی منزل ایشان باز ماند که آنجا نیز کیوسک سپاه به طور شبانه‌روزی مستقر گردید.

بدین ترتیب بیش از پنج سال و شش ماه، ایشان‏ ‏جز با فرزندان، خواهر، برادران و نوه‌هایش، با شخص دیگری‏ ‏اجازه ملاقات نداشت، حصر خانگی به دستور مستقیم رهبر جمهوری اسلامی بدون طی مراحل قانونی و بر خلاف ضوابط شرعی و اخلاقی. معمار دوم جمهوری اسلامی به جرم انتقاد قانونی بطور غیر قانونی از سیاستهای نظامی که خود ساخته بود، در خانه اش محبوس شد.

کیوسک حصر ایشان در نیمه شب دهم بهمن ماه ۸۱ زمانی که سران نظام به شهادت تیم پزشکی اطمینان پیدا کردند که معظم له در شرف مرگند، برداشته شد، اما بعد از وزیدن نسیم آزادی بر ایشان، خداوند هفت سال دیگر به معظم له عمر داد.

پیامبر خدا هم ولایت مطلقه نداشت

این عالم ربانی در ۴ دی ماه سال گذشته از خودکامگی و استبداد شدیدا انتقاد کرده و خاطرنشان نمود "مسائلی مانند رابطه با آمریکا یا روابط سیاسی با کشورها علی الاصول در حوزه کاری ولی فقیه قرار نمی گیرد."

ایشان در همان جلسه خاطرنشان کرد "حتی پیامبر خدا هم ولایت مطلقه نداشت" و تاکید نمود "حتی قرآن به پیامبر دستور می دهد که باید طبق قانون اسلام رفتار کند، نه هر طور خواست."

تاکید بر حقوق شهروندان بهائی، نقد حمله به سفارت آمریکا و مسئله اتمی

سال گذشته و در پی افزایش فشار بر جامعه بهائیان، آیت الله العظمی منتظری بر حق شهروندی آنها – در عین اذعان به بطلان عقاید دینیشان - تأکید ورزیده و از سیاست های سرکوب علیه آنان انتقاد کرد. معظم له همچنین خاطرنشان نمود "بهائیان اهل این کشور بوده، حق آب و گل دارند و از حقوق شهروندی برخوردار می باشند و باید از رافت اسلامیِ مورد تاکید قرآن و اولیا دین، بهره مند شوند."

آیت الله منتظری آبان امسال در پاسخ به سوالاتی پیرامون حمله به سفارت آمریکا (در سال ۵۸)، آنرا اقدامی نادرست ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت "اشغال سفارت آمریکا در بدو پیروزی انقلاب که مورد حمایت اکثر اقشار انقلابی و مرحوم امام خمینی بود، مورد تایید این جانب نیز بود؛ ولی با عوارض منفى و حساسیت شدیدى كه بین مردم آمریكا به‏ ‏وجود آورد كه هنوز آثار آن باقیست، معلوم شد كه كار درستى نبوده و‏ ‏اصولا سفارت یك كشور به منزله جزئى از آن كشور است و كشورى كه‏ ‏در حال جنگ رسمى با ما نبود اشغال سفارت آن به منزله اعلان جنگ با آن‏ ‏كشور است و كار صحیحى نمى باشد."

پاییز امسال نیز، آیت الله منتظری در پاسخ به پرسش یکی از شاگردانش، به کارگیری انرژی اتمی در فناوری های تسلیحاتی و ساختن سلاح های کشتار جمعی را "تهدیدی برای کشورهای جهان" و موجب بی اعتمادی آنها توصیف کرد و آنرا نادرست شمرد.

واکنش های مداوم به کودتای انتخاباتی

آیت الله العظمی منتظری بعد از انتخابات ریاست جمهوری و انجام تقلب فاحش و تضییع حقوق ملت، در روز سه شنبه ۲۶ خرداد با انتشار اطلاعیه ای متذکر شدند که نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری را "هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد و بر اساس شواهد موثق و مستند، دستکاری عمده ای در آرای مردم داده شده است". ایشان چند روز بعد در پاسخ به پرسشهای محسن کدیور خاطرنشان نمود "تصدی حکومت توسط مسئولانی که عدالت و امانتداری را از دست می دهند مشروعیت ندارد و حاکم جامعه که با احکام شرع، موازین عقل و میثاق های ملی عمدا مخالفت کند، جائر (ستمگر) است و ولایتش جائرانه است".

آیت الله منتظری در واکنش به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز از مقامات حکومت خواست پیرامون "اشتباهات انجام شده در حوادث اخیر"، از مردم کشور عذرخواهی کنند. ایشان در این زمینه خاطرنشان نمود "اینکه عده‌ای نسبت به حکومت خودی بوده‏ ‏و بتوانند به هر جنایتی دست زده، به خوابگاه دانشجویان حمله کرده و آنها‏ ‏را مورد ضرب و شتم قرار داده و از طبقه بالا به پایین پرتاب کنند و ‏قتل‌های زنجیره‌ای را انجام دهند و فرهیختگان ملت را وحشیانه ترور‏ ‏کنند و از مجازات مصون باشند، با هیچ دین و آئینی سازگار نیست."

آیت الله منتظری پس از سخنرانی رهبری در نماز جمعه جنجالی ۲۹ خرداد ماه ۸۸ و متعاقب آن سرکوب خونین مردم معترض، بیانیه ای صادر و خاطرنشان کرد "با حمایت قاطع از حرکتهای غیرخشونت بار ملت برای دفاع از حقوق حقه خود در چارچوب قانون متقن اساسی که جمهوریت را رکن اصلی نظام می‌داند، هرگونه اقدامی که منجر به ضرر غیر قابل جبران به جمهوریت نظام گردد را جایز نمی دانم و ضرب و شتم و کشتار ملت را مصداق بارز مخالفت با اصول اساسی اسلام و حاکمیت ملت بر سرنوشت خود دانسته و حرام شرعی اعلام می کنم."

ایشان در پاسخ به نامه اوایل مرداد ماه حدود هفتاد نفر از شخصیت های سیاسی و دانشگاهی ایران از جمله میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی، که از مراجع تقلید در قبال سرکوب و شکنجه معترضان یاری خواسته بودند، به سران جمهوری اسلامی هشدار داد "از سرنوشت محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران درس عبرت بگیرید."

پدر معنوی جنبش سبز در اواخر امرداد ماه، نسبت به دادگاههای استالینی و پروژه های اعتراف گیری تلویزیونی از فعالان سیاسی، واکنش نشان داد و طی پیامی که در پایگاه اطلاع رسانی ایشان منتشر شد، برپایی آن دادگاهها را محکوم نموده و فرمایشی خواند و پخش آن مصاحبه ها از تلویزیون را نیز غیر شرعی و غیر اخلاقی اعلام کرد.

ایشان در اوایل شهریور ماه و در پاسخ به تعدادی از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی که از مراجع خواستار واکنش شایسته شده بودند، خطاب به حاکمیت خاطرنشان کرد "اگر نظام قصد ندارد شیوه هایش را در برخورد با مخالفان عوض کند حداقل اذعان کند که این حکومت "نه جمهوری است و نه اسلامی و هیچ کس هم حق اعتراض و انتقاد ندارد."

معظم له اواخر شهریور و در ادامه سرکوب جنبش، از مراجع تقلید و روحانیون خواست تا برای دفاع از حقوق مردم، در تحولات جاری مداخله کنند. این مجاهد نستوه با بیان اینکه "از ستمهایی که تحت عنوان ولایت فقیه بر مردم می رود احساس شرمندگی می کنم"، خاطرنشان نمود "آنچه مشاهده می شود، در واقع حکومت ولایت نظامی است نه ولایت فقیه". پدر معنوی جنبش سبز در ادامه افزود "عجب اینکه حاکمیت با تکیه بر نیروی نظامی- انتظامی و کشیدن اسلحه بر روی مردم بی پناه و بی سلاح، آنان را شهید یا زندانی نموده و در نهایت مردم را محارب می نامند."

اواخر پاییز امسال و همزمان با روز جهانی حقوق بشر،گروهی از فعالان سیاسی و حقوق بشری آیت الله منتظری را تلاشگر حقوق بشر سال نام نهادند و تندیس حقوق بشر به وی اهدا نمودند.

دقیقا ۹ روز بعد، مجاهد نستوه زمان در سپیده دمان ۲۹ آذر ۸۸، به معبود شتافت و جنبش سبز را دچار غم فقدان خود نمود.

مقامات جمهوری اسلامی نه تنها اجازه انتشار مطلب در مورد ایشان و برگزاری آزادانه مراسم سومین و هفتم درگذشت معظم له را ندادند، بلکه در نقاط مختلف کشور به سوگواران ایشان حمله برده و ضمن دستگیری و ضرب و شتم و شلیک گلوله به حامیان جنبش سبز، وحشت خود را نیز از نام مرجع سبز به نمایش گذاشتند.

و اینک در آستانه چهلمین روز فقدان او هستیم که بسیاری از دوستداران، علاقمندان و شیفتگانش در زندان به سر می برند.

مجموع اتفاقات اخیر پیرامون پدر معنوی جتبش سبز، نشانگر همان سخن از «کویر» مرحوم دکتر علی شریعتی در مورد انسانهایی است که "حتی وقتی نیستند هم هستند."

جرس: حميد تكاپو

ادامه مطلب ...

نماهنگی برای چهلمین روز از دست دادن پدر معنوی جنبش سبز، آیات ا... منتظری

1 نظرات
نماهنگی برای چهلمین روز از دست دادن پدر معنوی جنبش سبز، آیات ا... منتظری

. ادامه راه سبز«ارس»: چهل روز گذشت از نبودنت، یادت اما چون سرو سبز است... چشمه اندیشه ات همچنان جاری است ... آینده رنگ تو را خواهد داشت:

هم سوخته شمع ما ، هم سوخته پروانه
تا سر به يدن باشد ، اين جامه كفن باشد

(با صداي کویتی پور)



مراسم اربعین آیت الله العظمی منتظری در نجف آباد برگزار شد

. ادامه راه سبز«ارس»: مراسم بزرگداشت چلهمین روز درگذشت آيت الله العظمی منتظري در نجف آباد از 8 صبح در مسجد بازار این شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جرس، این مراسم با حضور طیف وسیعی از مردم نجف آباد و در حالی برگزار شد که بجز بانكها وآتش نشاني، سایر مراکز ، بازار ومغازه های این شهر جهت حضور در مراسم بزرگذاشت فقیه عالیقدر خود تعطیل بودند.

این در حالی بود که ماموران درخيابان مقابل مسجد از توقف ماشينها جلوگيري مي كردند وبه كسي اجازه پياده و سوار شدن درخبابان مقابل بازار نمي دادند.

ادامه مطلب ...

نماهنگ ترانه "علي برخيز" - از عاشوراي خونين تا 22 بهمن سبز

1 نظرات
نماهنگ ترانه "علي برخيز"
از عاشوراي سبز خونين مردم ايران تا 22 بهمن سبز
"با صداي آريا آرام نژاد"

(كليپ صوتي تصويري "علي برخيز")



(فايل صوتي: ترانه "علي برخير" بياد عاشوراي خونين مردم ايران)

دانلود mp3 "اينجا"

ادامه مطلب ...

جوانان بي‌گناه بر دارِ دروغ + مصاحبه شنيداري وكيل و خواهر آرش

0 نظرات
جوانان بي‌گناه بر دارِ دروغ

. ادامه راه سبز«ارس» به نقل از "نداي سبز آزادي": خبر ساده بود و بهت آور: سحرگاه پنج شنبه هشتم بهمن 1388، آرش رحماني‌پور و محمدرضا علي‌زماني به دار آويخته شدند. اين دو در نخستين دور دادگاه‌هاي نمايشي پس از انتخابات به ارتباط با انجمن پادشاهي اعتراف كردند. بعداً مشخص شد كه ماجراي دستگيري آنها ماه‌ها پيش از انتخابات صورت گرفته و هيچ ربطي به وقايع پس از كودتاي خرداد ماه نداشته است.

ماجراي فريب محمدرضا علي‌زماني و دادن وعده آزادي به او براي اين كه در دادگاه عليه خود اعتراف كند و بگويد در وقايع پس از انتخابات دست داشته است خيلي زود افشا شد. وعده آزادي دروغ بود. دادگاه، يا همان معركه كودتا هم نهايتاً حكم اعدام او را صادر و اجرا كرد.

سرگذشت اشك‌بار آرش رحماني‌پور كه به گفته وكيلش خواهر باردارش را بازداشت كرده بودند و با تهديد به آزار خواهر او را واردار به اقرار عليه خود كرده بودند پاره ديگري از نقش سياهي است كه كودتاچيان بر كارنامه خود و تاريخ ما ‌زدند. كودتاگراني كه همه چيزشان با دروغ آميخته است. با دروغ حبس مي‌كنند، با دروغ محاكمه مي‌كنند و با دروغ به دار مي‌كشند.

مصاحبه راديو زمانه با وكيل و خواهر آرش رحمانی ‏پور پس از اعدام

سرنوشت محمدرضا علي‌زماني، سرگذشت جواني به تنگ آمده از فقيرترين محلات حاشيه تهران بود كه به دست نظامي كه ادعاي ارتقاي زندگي امثال او را دارد، قرباني شد. علي‌زماني، نمونه‌اي از جواناني بود كه اگر به هر دليل در سياه لشكر حاميان دروغ جاي نگيرند، مي‌توانند طعمه‌اي براي دروغ‌هاي ديگر حافظان قدرتِ بي‌مسوليت شوند. قدرتي كه براي فرار از پاسخگويي به اعمال زشت خود، مدام دروغ‌هاي گزافتر مي‌بافد و جان‌هاي بيشتري مي‌گيرد.

كاري كه كودتاچيان با آرش رحماني‌پور كردند، نمونه‌اي بود از بي پروايي‌شان براي دست زدن به هر جنايتي با سوء استفاده از هر موقعيتي و عريان كردن بيش از پيش اين حقيقت كه آنها كه نان «حرمت‌ها» را مي‌خورند، با ذره‌اي از احساسات ساده بشري هم نسبتي ندارند، چه رسد به اين كه بخواهند پاسدار حرمت‌ها باشند يا بر هتك حرمتها زاري كنند.

محمدرضا علي‌زماني و آرش رحماني‌پور قرباني ستمي شدند كه گويا مي‌خواهد به هر قيمتي به حيات خبيثه خود ادامه دهد. اما آيا موفق خواهد شد كه پايه‌هاي لرزان شده خود را بر روي خونابه‌اي كه به راه انداخته تثبيت كند؟ آيا مردم خواهند گذاشت چنين شود؟ آيا خواهند نشست تا اين سلسله دروغ بر آنها فرانروايي كند و فردا بيشتر از امروز قرباني بگيرد؟

اعدام محمدرضا و آرش، پيغامي روشن براي همه داشت و آن اين كه هيچ راهي جز مقاومت و مبارزه نمانده است. در اين راه اگر پيروز شويم، دروغ را شكسته‌ايم و اگر پيروز نشويم، سربلند خواهيم بود كه به حكومت دارِ دروغ تن نداديم. اميد كه پيروزي از آن ما باشد.

ادامه راه سبز: در آخر توجه خوانندگان را به مطلبي تحت عنوان (پشت پرده صدور حکم اعدام برای محمدرضا زمانی) از زبان يك هم سلولي كه در تاريخ 22 مهر ماه 1388 در «ارس» منتشر شد جلب مي نماييم.

ادامه مطلب ...

هراس محمد یزدی و یارانش از افشای واقعیت توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

0 نظرات
درخواست احمدخاتمی ازهاشمی: منتشرنکنید

. ادامه راه سبز«ارس»: سیداحمد خاتمی تلاش برای منصزف کردن هاشمی رفسنجانی از انتشار اطلاعات ناگفته در مورد آیت الله محمد یزدی را آغاز کرد.

به گزارش وب سایت سفیر وابسته به اصولگرایان ،بعد از ادامه یافتن و اوج گرفتن سخنان تند آیت‌الله محمد یزدی علیه هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که تا پیش از این جوابی جز سلام و آرزو برای بازیابی سلامت یزدی نداده بود، گفت که به صورت مکتوب در مورد برخی مسائل رئیس جامعه مدرسین در زمان امام، انتخاب رهبری و قوه قضائیه توضیحاتی خواهد داد.

در خبری که صبح امروز منتشر شد، آمده است:

بعد از ادامه یافتن و اوج گرفتن سخنان تند آیت‌الله محمد یزدی علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که تا پیش از این جوابی جز سلام و آرزو برای بازیابی سلامت یزدی نداده بود، گفت که به صورت مکتوب در مورد برخی مسائل رئیس جامعه مدرسین در زمان امام، انتخاب رهبری و قوه قضائیه توضیحاتی خواهد داد.

منابع پارلمانی به خبرنگار پایگاه خبری سفیر خبر دادند که بعد از انتشار این سخنان رئیس مجلس خبرگان رهبری، سید احمد خاتمی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که رابطه نزدیکی با محمد یزدی دارد با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای عدم انتشار این نامه رایزنی کرده است.

خاتمی در این تماس به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است که مطالبی که آقای یزدی مطرح کرده است، مطالب صحیح و درستی نبوده و این کار اشتباه بوده است.

او افزوده است که با توجه به این‌که آقای یزدی هم اشتباه خود را پذیرفته است و تاکید کرده است که دیگر این موارد را تکرار نمی‌کند و همچنین با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری و اینکه در آستانه دهه فجر هستیم از شما می‌خواهیم که این نامه را منتشر نکنید.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در پاسخ به احمد خاتمی گفته است که او این نامه را نوشته و آماده انتشار است و این نامه نه برای مسائل شخصی که برای مصحلت نظام نوشته شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به احمد خاتمی نگفت که این نامه را قطعا منتشر می‌کند یا نمی‌کند.

به نظر می‌رسد پاسخ این سئوال در روزهای پیش‌رو مشخص می‌شود.

ساعتی بعد از انتشار این خبر که بازتاب گسترده‌ای نیز داشت، خبرگزاری حامی دولت، فارس با سیداحمد خاتمی مصاحبه‌ای بدین ترتیب انجام داد:

آیت‌الله سید احمد خاتمی اعلام كرد كه در پی تماس او با هاشمی رفسنجانی و یزدی، طرفین پذیرفتند كه مشاجرات به مصلحت اسلام، نظام، روحانیت و مجلس خبرگان نیست.

آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در گفتگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به انتشار اخباری به نقل از وی در برخی رسانه‌ها گفت: در بعضی از سایت‌های خبری از تماس اینجانب با رئیس مجلس خبرگان رهبری نقل شده و چون در این رابطه درست و نادرست در هم آمیخته است توضیحاتی را پیرامون آن ارائه می‌كنم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: آنچه درست است این است كه شرایط كشور به گونه‌ای است كه باید همگان به سمت وحدت و همدلی حركت كنند و این ضرورت همیشه انقلاب است.

وی با بیان اینكه بنده وقتی مصاحبه آیت‌الله یزدی و نیز واكنش آیت‌الله هاشمی را دیدم تلاش كردم در جهت بستن پرونده این مشاجرات حركتی كنم، افزود: به مسئول دفتر آیت‌الله یزدی پیغام دادم كه از ایشان می‌خواهم كه به این مشاجرات ادامه ندهند و پاسخی به نامه آیت‌الله هاشمی ندهند.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: از سوی دیگر روز گذشته تماسی با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفتم و عین این درخواست را نیز از ایشان داشتم و محضرشان عرض كردم كه ادامه این مشاجرات به مصلحت اسلام، نظام، روحانیت و نه به مصلحت مجلس خبرگان رهبری نیست.

احمد خاتمی با اشاره به اینكه از هاشمی رفسنجانی تقاضا كردم به واكنش خود ادامه ندهند تصریح كرد: آیت‌الله هاشمی فرمود "من از خدا می‌خواهم در جامعه تشاجری نباشد " و با بزرگواری پذیرفتند كه به واكنش خود ادامه ندهند.

وی تاكید كرد: این تمام آن چیزی بود كه بنده دلسوزانه به این دو بزرگوار گفتم و هر دو نیز پذیرفتند اما متاسفانه كسانی كه در پی اختلاف در جامعه هستند این خبر را با سخنان نادرست درآمیختند زیرا من هرگز در این مكالمه تلفنی نگفتم كه آیت‌الله یزدی پذیرفته‌اند كه اشتباه كرده‌اند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: آنچه در ذیل خبر دروغ آمده كه آیت‌الله هاشمی نپذیرفته‌اند نیز دروغ است زیرا هر دو بزرگوار پذیرفته‌اند كه به این نزاع ادامه ندهند.

وی با دعوت آحاد مردم به وحدت و پرهیز از اختلاف گفت: وقتی گامی دلسوزانه در مسیر وحدت برداشته می‌شود نباید آنرا تخریب كرد.

واقعیتی که یزدی از آن فرار می‌کند


به گزارش پارلمان‌نیوز، احمد خاتمی در حالی این خبر را تائید کرده که در چند خط بعد آن را دروغ خوانده و تلاش کرده رایزنی خود را گامی برای وحدت(؟!) نشان دهد در حالی که به گواه بسیاری از کارشناسان و بخصوص مردم، سخنان تحریک‌آمیز احمد خاتمی در تریبون‌های رسمی از موانع جدی وحدت در ماه‌های اخیر بوده است و در این خبر هم نیامده است که آیت‌الله هاشمی درخواست خاتمی را نپذیرفته است.

علی‌رغم آنکه هدف احمد خاتمی برای این رایزنی کاملا مشخص است و بیشتر از آنکه در راستای به اصطلاح وحدت باشد در جهت روشن شدن کارنامه محمد یزدی است و انتشار این خبر به نظر می‌رسد از اجرای برخی سناریوهای آن‌ها جلوگیری کرد، اما پیگیری‌های خبرنگار پارلمان‌نیوز نیز نشان می‌دهد که انتشار نامه آیت‌الله هاشمی درباره برخی مسائل محمد یزدی از جمله تلاش وافر او برای معرفی و انتخاب آیت‌الله گلپایگانی به رهبری و مخالفت با رهبری آیت‌الله خامنه‌ای و موارد مهم دیگری که تناقض در گفتار و عمل رئیس جامعه مدرسین را در سالیان گذشته به خوبی عیان می‌کند هنوز صد در صد منتفی نشده است.

ادامه مطلب ...

جديدترين ديدگاه خوانندگان