بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0mid.arasnava.tk يا http://myyahoo.arasdotcom.tk

اولين عكس العملهاي بين المللي در قبال جلوگيري از سفر خاتمي به ژاپن

0 نظرات
اولين عكس العملهاي بين المللي در قبال جلوگيري از سفر خاتمي به ژاپن:
اعتراض نخست ‌وزیران سابق سوئد و کانادا به احمدی‌نژاد

. ادامه راه سبز«ارس»: بگزارش آفتاب، در پی جلوگیری از سفر سیدمحمد خاتمی به ژاپن برای شرکت در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای، نخست‌وزیران سابق سوئد و کانادا طی نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد به این اقدام اعتراض و خواستار برطرف شدن هرچه سریع‌تر محدودیت‌های ایجاد شده برای رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها شدند.

اينگوار كارلسون و ژان کريتين نخست وزیران سابق سوئد و کانادا در این نامه خطاب به رئیس دولت ایران نوشته‌‌اند: «از طریق خبر منتشر شده در خبرگزاری فرانسه مطلع شدیم که محدودیت‌هایی برای سفر جناب آقای خاتمي به ژاپن ایجاد شده، ما ضمن اعتراض به چنین برخوردی، خواستار برطرف شدن هرچه سریعتر این محدودیت‌ها برای ایشان هستیم.»

در این نامه همچنین آمده است:«شورا بسیار مشتاق به شنیدن دیدگاه آقای خاتمى بود و ما به شدت به محدودیت ایجاد شده برای ایشان اعتراض داریم و معتقدیم گفتگوهای بین‌المللی و یادگیری متقابل به ویژه از منظر انتقادی در مورد این موضوع، بسیار مهم‌تر از خلع سلاح هسته‌ای به تنهایی است.»

نخست‌وزیران سابق سوئد و کانادا ابراز امیدواری کردند که با رفع این محدودیت‌ها، شاهد حضور و سخنرانی سیدمحمد خاتمی در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای که در هیروشیمای ژاپن برگزار می‌شود، باشند.

گفتنی است، نسخه‌ای از این نامه اعتراضی هم به سفارت ایران در ژاپن ارسال شده است.

همچنين به گزارش سايت دیپلماسی ایرانی، شبکه خبری ای‌بی‌سی امریکا در این باره نوشت، از خروج سید محمد خاتمی از تهران ممانعت به عمل آمد.

وی می‌خواست برای شرکت در کنفرانس منع گسترش تسلیحات هسته‌ای که به مناسبت سالگرد حمله اتمی به هیروشیما ترتیب داده شده است، به ژاپن سفر کند که مقامات ایرانی از سفر وی ممانعت به عمل آوردند. سازمان دهندگان این کنفرانس در دقایق آخر فهمیدند که خاتمی به این کنفرانس نخواهد آمد. محمد خاتمی به دلیل حمایت از میر حسین موسوی، نامزد انتخابات گذشته ریاست جمهوری ایران که نسبت به پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات شبهه وارد کرده بود و اکنون به عنوان رهبر مخالفان وی شناخته می‌شود به شدت تحت فشار طرفداران دولت احمدی‌نژاد است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، محمد خاتمی، رئیس جمهوری اصلاح طلب ایران با فشار دولت ایران از سفر به ژاپن برای شرکت در کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای بازماند. این در حالی است که تهران دقیقا هم‌زمان با کنفرانس هیروشیما خود میزبان کنفرانس منع گسترش تسلیحات اتمی است و قرار نیست اصلاح طلبان در آن شرکتی داشته باشند.

خبرگزاری فرانسه نیز با پر اهمیت دانستن ممانعت دولت ایران از خروج سید محمد خاتمی رهبر دولت اصلاح طلب ایران نوشت، قرار بود محمد خاتمی برای شرکت در کنفرانس منع گسترش تسلیحات هسته‌ای به ژاپن سفر کند که با ممانعت دولت ایران از این سفر باز ماند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش می‌دهد، البته این نخستین بار نیست که محمد خاتمی مورد حمله طرفداران دولت البته از نوعی دیگر قرار می‌گیرد. وی که از مهمترین مخالفان دولت محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهوری جنجالی ایران که انتخاب مجددش در سال 2009 سر و صدای زیادی ایجاد کرد، محسوب می‌شود، پیش از این نیز بارها از سوی تندروهای طرفدار احمدی نژاد مورد حمله کلامی و تهدید قرار گرفته است.

روزنامه الوطن چاپ عربستان نیز گزارش داد، باز داشتن خاتمی از سفر به خارج نشان از افزایش فشارها به اصلاح‌طلبان دارد و بازگو کننده آن است که قرار است تنش‌ها میان اصلاح‌طلبان مخالف دولت و طرفداران دولت باز هم افزایش یابد.

روزنامه کویتی الجریده نیز در این باره نوشت، در حالی از سفر محمد خاتمی به ژاپن برای شرکت در کنفرانس منع گسترش تسلیحات هسته‌ای ممانعت به عمل آمده است که روز شنبه 17 آوریل تهران میزبان کنفرانسی مشابه در تهران با حضور جمعی از نمایندگان و مقامات عالی‌رتبه بیش از 50 کشور جهان بود.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد، محمد خاتمی در روزهای گذشته شاهد انتقادها و حملات بسیار تند تندروهای طرفدار احمدی‌نژاد بوده که عمده دلیل آن نیز پیوستن خاتمی به جمع رهبران مخالف معترض به انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 که به دنبال آن محمود احمدی‌نژاد مجددا رئیس جمهور شد، است.

ادامه مطلب ...

شلاق و زندان؛ مجازات صراحت بیان محمد نوری زاد

0 نظرات
شلاق و زندان؛ مجازات صراحت بیان محمد نوری زاد
. ادامه راه سبز«ارس»: حکم محمد نوری زاد صبح امروز در شعبه ی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی از طرف قاضی پیرعباسی به وکیل نوری زاد آقای علیزاده طباطبایی ابلاغ شد. به گزارش خبرنگار “کلمه” در این حکم محمد نوری زاد به سه و نیم سال زندان همراه با پنجاه ضربه شلاق محکوم شده است . متهم بیست روز مهلت دارد تا به این حکم اعتراض کند.

محمد نوری زاد به دلیل سه نامه به رهبری و مقاله ای در نقد سخنان جناحی رییس قوه قضایه ۱۲۰ روز پیش بازداشت شده است که ۷۰ روز آن را در انفرادی بوده. وی در حال حاضر در بند ۲۴۰ و در یک سلول سه نفره اسیر است . نوری زاد صد و شش روز گذشته را در اعتراض به بازداشت غیر قانونی و برخورد توهین آمیز بازجوها روزه سیاسی گرفته است.

متن حکم دادگاه بدوی نوری زاد حاوی نکات بدیع و عجیبی است به طوری که اگر مخاطب ندانسته با این متن حقوقی مواجه شود آن را با سرمقاله روزنامه کیهان اشتباه می گیرد. نکته عجیب این حکم توهین به محمد نوری زاد در متن یک سند حقوقی و متوهم خواندن وی و نیز نیت خوانی و سوء برداشت از نامه های دلسوزانه وی است . به طوری که در حکم آمده، علت این نامه ها این بوده است که کاندیدای مورد نظرش اعتماد عمومی را جلب نکرده است!

به گزارش “کلمه”متن حکم دادگاه بدوی محمد نوری زاد به شرح زیر است:

محمد نوری‌زاد متهم است به: فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و آقای علم‌الهدی امام جمعه‌ی مشهد که ایشان شخصاً شاکی بوده و شکوائیه ضمیمه‌ی پرونده است. متهم در دادگاه نیز، ضمن پافشاری بر صحت کردار مجرمانه‌ی خود، تمامی اعمال خود را انتقاد سازنده دانسته است. دادگاه، نظر به اینکه در هیچ آئینی، توهین، انتقاد سازنده محسوب نمی‌شود و هیچ عرفی اهانت را انتقاد و دلسوزی نمی‌داند و نظر به‌اینکه رفتار متهم، هیچ سنخیتی با انتقاد و خیرخواهی نداشته بلکه با ظرافت‌های مکتسبه از وادی هنر به نحو مقتضی به هتک حیثیت افراد و در برخی موارد همه‌ی ملت پرداخته‌است. و متهم چون کاندیدای منظور نظرش نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند، توهین‌های زیادی به مردم نیز کرده‌است. محتوای چهارصد و اندی پرونده که مجموع مصاحبه‌ها و نامه‌های متهم می‌باشد، که شان قلم مانع نقل آن است. ممکن است این الفاظ در محیطی دارای قبح و زشتی کمتری باشد اما نسبت به شخصیت‌هایی که متهم آن الفاظ را به‌کار برده، بسیار وقیح است. البته دادگاه از سن و سال متهم توقع تعادل داشته ولیکن در این سن و سال(۵۸ سالگی) به جهت عدم موفقیت کاندیدای موردنظر وی اینچنین دچار توهمات سنین جوانی شود که نتواند خود را کنترل کرده و مطالبی که حداقل در ظاهر انتقاد است، به بیانی دور از کینه و بغض بیان کند، خیلی جای تامل دارد و در کلمات و ادبیات دشمنان دیرین و نشانه دار نیز این مقدار هتاکی وجود ندارد.

متهم درعین حال خود را دوست و همدم با رهبر معرفی کرده‌ که به نظر می‌رسد با وجود چنین دوستی برای تخریب شخصیت مقامات کشوری نیازی به دشمن نیست.

درهرصورت، دادگاه اتهامات را وارد دانسته و باتوجه به عدم تنبه متهم با استناد به مواد ۵۰۰ و ۵۱۴ و ۶۰۹ و ۶۰۸ حکم به محکومیت متهم به:

۱-تحمل یک سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی به جهت فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و تخریب چهره‌ی سی‌ساله‌ی نظام اسلام

۲-دو سال حبس تعزیری به‌جهت توهین به مقام معظم رهبری

۳-نود و یک روز حبس به‌جهت توهین به رئیس‌جمهور

۴- نود و یک روز حبس به‌جهت توهین به رئیس‌ قوه قضائیه

۵-پنجاه ضربه شلاق به‌جهت توهین به حضرت آیت‌الله علم‌الهدی، امام‌جمعه‌ی مشهد و نماینده‌ی مردم در مجلس خبرگان رهبری صادر و اعلام می‌گردد.

این رای ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر‌خواهی در محاکم تجدید نظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی و دادرس علی‌البدل محاکم عمومی تهران؛ پیرعباسی

ادامه مطلب ...

سيد محمد خاتمي: ندای خیرخواهی صلاح و اصلاح همچنان باقی است

0 نظرات
سيد محمد خاتمي در جمع تخبگان اجتماعی و دانشگاهی:
بزرگترین ظرفیت ایران در عظمت، هوشیاری و آگاهی ملّت شریف آن نهفته است


. ادامه راه سبز«ارس»: رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه« ملاك وحدت و همدلی حركت در چارچوب قانون اساسی و تأمین منافع و مصالح ملّی است»، اظهار داشت:«متأسفیم كه طی ماههای گذشته به جای تلاش برای همبستگی ملّی بیشتر جریاناتی در جهت ایجاد افتراق و تشدید كینه‌ها و بدبینی‌ها و حذف و دفع بخش‌های مهمی از جامعه كوشیدند.»

حجت الاسلام و المسملین سیدمحمد خاتمی در دیدار با جمعی از نخبگان اجتماعی و دانشگاهی، گفت:«ایران برخوردار از ظرفیت‌های فراوان تاریخی، معنوی، اجتماعی، انسانی، مادی و امتیازات ناشی از موقعیت بی‌نظیر جغرافیای سیاسی و جغرافیای راهبردی است.»

وی افزود:« بزرگترین ظرفیت این سرزمین در عظمت، هوشیاری و آگاهی ملّت شریف ایران نهفته است و نشانه این عظمت و ظرفیت را از جمله در انقلاب بزرگ اسلامی می‌بینیم كه چگونه یك ملّت با دستهای تهی ولی دلهای پر از ایمان و با جهت‌گیری روشن به سوی هدف آزادی و استقلال حركت كرد و به یاری خداوند جمهوری اسلامی را تأسیس كرد.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:« جمهوری اسلامی بدین معناست که در آن هم مردم مبنا و محورند و هم ملاك و معیار رابطه میان اعضاء جامعه بخصوص حكومت و مردم، ارزش‌های اسلامی و معنوی به خصوص عدالت و اخلاق است.»

وی تاکید کرد:«در این مدت سی سال نیز این ملّت بزرگ علی‌رغم همه مشكلات درونی و بیرونی گامی از اهداف مورد نظر واپس ننهاده است و هر هزینه‌ای را نیز برای تأمین خواستهای بلند خود پرداخته است.»

رئیس بنیاد باران با بیان اینکه «امروز این جامعه پویا بیش از هر زمان نیاز به آرامش، نزدیكی دلها به یكدیگر در عین تكثر و تنوع دارد»، اظهار داشت:«ملاك وحدت و همدلی نیز حركت در چارچوب قانون اساسی و تأمین منافع و مصالح ملّی است كه در شعارهای روشن مردم در دوران انقلاب و پس از آن تجلّی داشته است.»

وی ادامه داد:«ایران نیازمند تلاش و توان همه فرزندان خود است، اجتناب از خشونت پافشاری بر شرع و قانون و بخصوص قانون اساسی به عنوان یك كل جامع. احترام به مردم و حقوق آنان و تلاش برای ایجاد رونق اقتصادی و بسط و تعمیق عدالت واقعی و دفع خطرات و تهدیدات از جمله اموری است كه می‌تواند زمینه‌ساز بهره‌برداری از همه ظرفیت‌ها در جهت امنیت و پیشرفت و سرافرازی باشد و اینهمه در پرتو همدلی و همراهی میسر است.»

خاتمی با اشاره به حوادث بعد از انتخابات، گفت:«متأسفیم كه طی ماههای گذشته به جای تلاش برای همبستگی ملّی بیشتر جریاناتی در جهت ایجاد افتراق و تشدید كینه‌ها و بدبینی‌ها و حذف و دفع بخش‌های مهمی از جامعه كوشیدند و وضعیتی كه در درجه اول زیانش متوجه اصل نظام و نیز ایران و ایرانی است پیش آمد.»

وی ادامه داد:«تلطیف فضای جامعه و عبور از وضعیت امنیتی به سوی فضای سیاسی سالم كه در آن آزادیهای اساسی مورد احترام بوده و داور اصلی قانون اساسی باشد می‌توانست و می تواند امید را نسبت به آینده بیشتر كند.»

رئیس دولت اصلاحات یادآور شد:«پیشتر هم گفته‌ام كه انتظار بوده و (هست) كه سال جدید را با كاسته شدن از فشارهای امنیتی و توقف برخوردهای نامطلوب و آزادی زندانیان و باز شدن فضای سیاسی آغاز كنیم و در آستانه سال نو نیز نشانه‌هایی هرچند اندك از این تغییر فضا و روش و رویه به چشم می‌خورد كه موجب امیدواری در بخش‌های مهمی از جامعه بود.»

خاتمی با بیان اینکه «به نظر می‌رسد كه عواملی هستند كه نمی‌خواهند این روزنه گشوده‌تر شود و فضا را بسته می‌طلبند»، گفت:«اولاً كه در آستانه سال نو شاهد احضار افراد تازه و بازداشت آنان بودیم. ثانیاً از آزادی محدود و مشروط بسیاری از كسانی كه در بند بسر می‌برند خبری نشد ثانیاً اندكی نیز كه با ضمانت‌ها و وثیقه‌های بسیار سنگین به میان خانواده بازگشته‌اند خیلی زود دوباره روانه بازداشتگاه می‌شوند.»

رئیس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«آیا اینها نشان از آن ندارد كه علی‌رغم تدبیر و صلاح‌اندیشی خیرخواهان نظام و ایران و مسئولان اصلی؛ كسانی هستند كه مانع تغییر فضا به سوی همدلی می‌شوند؟»

وی با ابراز نگرانی شدید از برخی اخبار مبنی بر تحت فشار قرار گرفتن برخی برای اعلام برائت از برخی شخصیت‌ها و جریانات و ابراز کردن مطالبی بر خلاف نظر و عقیده خود گفت:« همچنین شنیده شده است که اگر این مطالب اجباری بیان نشود آزادی محدود آنان باردیگر سلب خواهد شد، همچنین شنیده می‌شود كه بجای بازكردن فضا و اجرای قانون اساسی در جهت آزادی‌های اساسی احزاب و فعالیت‌های سیاسی برنامه‌هایی در جهت محدود كردن بیشتر فعالیت احزاب و افراد در دست تهیه و اجرا است.»

خاتمی تاکید کرد:«این شیوه‌ها فقط می‌تواند فضا را تنگ‌تر، دلها را از همدیگر دورتر كند و باعث رشد كینه و بدبینی شود و راه را برهرگونه حركت به سوی تلطیف فضا ببندد و باز هم می‌گویم كه اگر چنین شود بیش از همه به نظام جمهوری اسلامی جفا شده است و حاصل كار، تهیه خوراك تبلیغی مسموم علیه جمهوری اسلامی و افزایش التهاب عمومی است.»

وی ابرازامیدواری کرد كه «خیرخواهان مؤثر در جریان امور بكوشند تا با محدود كردن شیوه‌های نامطلوب و آزادی هر چه بیشتر افراد و نیز بازشدن فضای سیاسی. هم حق و حرمت مردم و دفاع از منافع و كرامت شهروندان را پاس بدارند و هم فضا را به سوی لطافت بیشتر رهنمون شوند.»

سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد:«ندای خیرخواهی صلاح و اصلاح همچنان باقی است و اجتناب از خشونت و فراهم آوردن فضای تبادل نظر و نقد و گفتگو و فعالیت مؤثر همگان در جهت آبادانی و آزادی میهن و دستیابی به هدفهای بلندی كه برای پیشرفت كشور و تقویت مردم‌سالاری سازگار با دین در متن انقلاب و مورد مطالبه ملّت بزرگ بوده است، راه منحصر به فرد تأمین مصلحت انقلاب و كشور و مردم و مورد نظر همه آنان است كه صلاح و خیر جامعه و نظام را طالبند.»
ادامه مطلب ...

رییس جمهور محبوب دو دوره ملت ايران ممنوع الخروج شد

8 نظرات
با جلوگيري كوتاچيان از سفر خاتمی به اجلاس ژاپن:
رییس جمهور محبوب دو دوره کشور ممنوع الخروج شد

. ادامه راه سبز«ارس»: از سفر حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، رئیس‌‌جمهوری سابق کشورمان به ژاپن جلوگیری به عمل آمده است.

یک منبع مطلع با اعلام این خبر به خبرنگار پارلمان‌نیوز گفت:«قرار بود امشب سیدمحمد خاتمی برای شركت در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای عازم هیروشیمای ژاپن شود.»

در این نشست علاوه بر بررسی ابعاد فاجعه آمیز حمله اتمی آمریكا به هیروشیمای ژاپن، ضرورت نابودی تمامی سلاح‌های هسته‌ای و چگونگی همكاری جهانی در این زمینه مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

به گزارش پارلمان‌نیوز، در حالی از سفر سیدمحمد خاتمی که با طرح ایده گفتگوی تمدن‌ها و استقبال وسیع جهانی از این ایده، اعتباری دوچندان برای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل به ارمغان آورد، جلوگیری شده است که پیش از این برخی رسانه‌های خاص با فشار و جوسازی تلاش زائدالوصفی را با انتشار اخبار دروغین برای جلوگیری از خروج خاتمی برای دفاع از جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی به عمل آوردند.

این رسانه‌ها در زماني كه مدعی جلوگیری از خروج سیدمحمد خاتمی از کشور شده بودند که اساسا رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در آن زمان قصد خروج از کشور را نداشت و خبر ممنوع‌الخروج بودن او تکذیب شد و از سوی دیگر در روزهای آغازین سال در حالی که صدها فعال سیاسی و اجتماعی اصلاح‌طلب به دیدار نوروزی با رئیس‌جمهور سابق کشورمان رفته بودند، مدعی سفر خاتمی به یک کشور خارجی شدند و تاکید کردند که زمان برگشت او نامعلوم است و بدین ترتیب این جوسازی‌های رسانه‌ای در آستانه سفر خاتمی به ژاپن به نتیجه رسید.

گفتنیست که طی دو ماه اخیر، تایید و تکذیب های فراوانی پیرامون خبر ممنوع الخروجی محمد خاتمی منتشر شده بود.

پیرو انتشار اخبار فوق الذکر، در دهم اسفندماه گذشته، یکی از منابع آگاهِ خبری، جزئیاتی از "توقیف و استرداد" گذرنامۀ سیاسی خاتمی را به جرس اطلاع داد و خاطرنشان کرده بود "ابتدای امر وزارت اطلاعات گذرنامۀ محمد خاتمی را از وزارت خارجه تحویل گرفته و توقیف می کند.

خبرهای پیرامون این موضوع بلافاصله با تیتر «ممنوع الخروجی رئیس جمهور سابق» منتشر شده و حجت الاسلام عباس امیری فرد، مشاور مصلحی و دبیر اجرائی «جامعه وعاظ تهران» نیز، آنرا در جریان یک تریبون اعلام می کند."

وی در یکی از محافل خصوصی روحانیون آن تشکل، ضمن بیان اینکه " خاتمی اخیرا قصد خروج از کشور را داشت"، از ممنوع الخروجی رئیس بنیاد باران خبر داد.ه بود

این موضوع بعد از دو روز توسط برخی مقامات تکذیب گردید و خاطرنشان شد "گذرنامۀ سیاسی محمد خاتمی از وزارت اطلاعات اخذ شده به وی تحویل داده می شود."

ادامه مطلب ...

دولت مشکل بیکاران را حل کند، جمعیت صد میلیونی پیش‌کش

0 نظرات
دولت مشکل بیکاران را حل کند، جمعیت صد میلیونی پیش‌کش


. ادامه راه سبز«ارس»: نمایندگان مجلس از سخنان محمود احمدی‌نژاد در مورد پیشنهاد افزایش جمعیت کشور به‌شدت انتقاد کردند

نمایندگان مجلس از سخنان محمود احمدی‌نژاد در مورد پیشنهاد افزایش تعداد فرزندان خانواده‌ها و مخالفت وی با سیاست کنترل جمعیت به‌شدت انتقاد کردند.

مسعود پزشکیان، عضو فراکسیون خط امام مجلس، به پارلمان نیوز گفت: «دولت مشکلات افراد بیکار جامعه که درصد بالایی را تشکیل می‌دهند حل کند، جمعیت صد میلیونی پیش کش.»

وزیر بهداشت دولت خاتمی در مورد پیشنهاد احمدی‌نژاد برای افزایش جمعیت و سیاست‌های تشویقی اعلام شده در این زمینه، تاکید کرد که مجلس باید قبل از آنکه دیر شود چاره‌جویی کند.

محمود احمدی‌نژاد، سه‌شنبه ۲۴ فروردین در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که با سیاست «دو بچه کافیه» مخالف است زیرا به گفته او «این ناشی از سیاست غلطی است که غربی‌ها انتخاب کردند و اکنون هم پشیمان هستند و برای حفظ هویت فرهنگ و ملیت خود یارانه‌های سنگین می‌پردازند.»

احمدی‌نژاد در این سخنان بار دیگر تاکید کرد که یکی از هدف‌های او برای طرح اختصاص یک میلیون تومان به نوزادان متولد سال ۸۹ افزایش جمعیت کشور است.

محمد مهدی شهرياری، عضو كميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، از مشکلات جوانان و فارغ‌التحصیلان در زمینه‌های مسکن، اشتغال و ازدواج به عنوان مشکلات حل نشده جامعه نام برد و گفت: «معلوم نيست رئيس جمهور با طرح اين مباحث چه اهدافی را دنبال می‌كند.»

آقای شهریاری تاکید کرد: «۷۰ تا ۸۰ درصد حقوق بگيران ما زير خط فقر هستند. با بررسی همه جانبه اين پيشنهاد رئيس‌جمهور گاهی تصور می‌شود ايشان شوخی كرده است.»

واکنش شدید روحانیون مجلس

رئیس دولت دهم در تاکید بر افزایش جمعیت کشور، گفت: «من تعجب می‌کنم که چرا علما ساکتند. خدای متعال می‌فرماید فرزندان خود را از ترس فقر و محرومیت نکشید ما شما و فرزندان‌تان را روزی می‌دهیم.»

محمدتقی رهبر، رئیس مجمع روحانیون مجلس، در خصوص ابراز تعجب احمدی‌نژاد از سكوت علما در این مورد گفت: «در فرهنگ دينی به داشتن اولاد تشويق شده نه به افزايش آن. بنابراين افزايش فرزندان نيز واجب نيست كه علما سكوت خود در اين باره را بشكنند.»

قدرت‌الله علیخانی، عضو فراکسیون روحانیون مجلس، هم تاکید کرد: « آقای احمدی‌نژاد قیم علما نیستند و حق ندارند در رابطه با مسائل این‌چنین برای مراجع تعیین تكلیف كنند چرا كه اسلام‌شناس نیز نیستند.»

آقای علیخانی با اشاره به طرح‌های پیشین احمدی‌نژاد ازجمله اشتغال جوانان که به گفته او به جایی نرسید، پیش‌بینی کرد که این طرح هم به همان سرنوشت دچار شود.

«این سیاست به افزایش فقر منجر می‌شود»

لیلا ارشد، عضو هيات مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان، افزایش جمعیت کشور را مستلزم برنامه‌ريزی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی مفصل دانست و به خبرگزاری ایلنا گفت اين سياست با توجه به «خط فقر فعلی و ميزان درآمد خانواده‌ها به تداوم و افزايش فقر منجر می‌شود.»

به گفته این فعال حقوق کودکان، بسياری از پژوهش‌ها و آمارها در «صدای يارا» (خط تلفن مخصوص کودکان) نشان می‌دهد كه كودك‌آزاری به دليل چند شغله بودن والدين، بيكاری و حتی فقر رو به افزايش بوده به همين دليل طرح چنين ايده‌هايی برای افزايش زاد و ولد در كشور ايرادات اساسی دارد.

رقم خط فقر کنونی در کشور به‌طور رسمی اعلام نشده و وزیر کار دولت دهم از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند اما براساس آمارهای نیمه‌رسمی در سال ۸۸، خط فقر برای زندگی در پایتخت کشور ۸۰۰ هزار تومان محاسبه شده است.

سیاست کنترل جمعیت

پیشنهاد افزایش جمعیت کشور ازسوی رئیس دولت دهم در تضاد با روش‌های پیشگیری از بارداری در دولت نهم است.


حسن امامی رضوی، معاون سلامت وزارت بهداشت دولت نهم، در ششم بهمن ۸۷ اعلام کرده بود که طی دو سال گذشته با افزایش دو روش جدید پیشگیری از بارداری، تعداد روش‌های تنظیم خانواده در ایران به یازده روش رسید.

برنامه تنظیم خانواده که از سوی «صندوق جمعیت سازمان ملل» به «انقلابی دیگر» نام گرفت، زمانی به‌طور جدی در کشور مطرح شد که مهار رشد جمعیت به یک مشکل بزرگ اجتماعی تبدیل شد.

کمبود شیر خشک، چند شیفته شدن مدارس، نبود بهداشت، بیکاری و قیمت روزافزون مسکن از جمله پیامدهای سیاست تشویقی فرزند بیشتر بود که در دهه ۶۰ در کشور رواج یافت.

با اعلام تنظیم خانواده به عنوان یک برنامه فراگیر برای کنترل زاد و ولد که با همکاری وزارت‌خانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش و رسانه‌ها اجرا شد، ایران در نخستین سال‌های ۷۰ شمسی یکی از کشورهای پیشتاز در زمینه کنترل جمعیت شد.

در شرایطی که سیاست کنترل جمعیت در دو دهه گذشته در کشور اجرا شده است، آقای احمدی‌نژاد از اختصاص یک میلیون تومان به هر کودکی که در سال ۸۹ متولد شود، خبر داده و سیاست کنترل جمعیت را یک سیاست غربی نادرست اعلام کرده است.

جمعیت کشور براساس آخرین سرشماری که سه سال پیش انجام شد، ۷۰ میلیون نفر است اما احمدی‌نژاد گفته است که در ایران ۱۵۰ میلیون نفر نیز می‌توانند در رفاه زندگی کنند!!!.

مردمك
ادامه مطلب ...

دردسر تازه برای آقای استاندار و چالشی جدی برای دستگاه قضا

0 نظرات
دردسر تازه برای آقای استاندار و چالشی جدی برای دستگاه قضا

. ادامه راه سبز«ارس»: انتشار گفته های مرتضی تمدن درباره مجوز دار بودن راهپیمایی ۲۵ خرداد برای استاندار تهران دردسرساز شد.

به گزارش خبرنگار کلمه پس از آنکه متن گفت و گوی استاندار تهران با همشهری ماه منتشر و مشخص شد استاندار تهران از مجوز دار بودن راهپیمایی ۲۵ خرداد سخن گفته است از دفتر احمدی نژاد با استاندار تماس برقرار شده و تمدن بشدت مورد مواخذه قرار گرفته است.


در پی این برخورد ها استاندار تهران گرچه خیلی سریع تصمیم به تکذیب این گفت و گو با همشهری ماه گرفت اما موجود بودن فایل صوتی اظهاراتش و تایید شدن مصاحبه پیش از انتشار برخلاف گذشته راه تکذیبیه را بر این مسوول دولتی می بست.

با این حال روز گذشته همشهری ماه به دلیل انتشار این مصاحبه مورد اعتراض استاندار و دولتی ها قرار گرفت.

مرتضی تمدن استاندار تهران در مصاحبه ای با خبرنگار همشهری ماه که درصفحه ۶۴ آن منتشر شد اظهار داشت: آنها(معترضان) تقاضای برگزاری راهپیمایی کردند و ما هم مجوز صادر کردیم. راهپیمایی روز ۲۵ خرداد با مجوز قانونی ما برگزار شده بود. نه تنها با مجوز آمدند که حتی ما کمک کردیم نظم راهپیمایی حفظ شود. ما به آنها کمک کردیم که امنیت روز ۲۵ خرداد ماه تامین شود. یعنی همزمان هم مجوز دادیم و هم خدمت رسانی کردیم.

این اظهارات استاندار تهران در گام اول قوه قضائیه را با چالش جدی مواجه می کند. دستگاه قضایی بازدداشت شدگان حوادث پس از انتخابات را به دلیل حضور در این راهپیمایی که آن را غیرقانونی نامیده‌ روانه زندان کرده‌ است. البته این تصمیم جدای از اینکه وجهه قانونی ندارد و طبق اصل ۲۷ قانون اساسی تجمع ۲۵ خرداد کاملا قانونی است به نظر می رسد برای ایجاد رعب در بین مردم برای عدم تکرار نمایش همبستگی باشد.

براساس آرای دادگاه‌های پس از انتخابات حضور در راهپیمایی ۲۵ خرداد ماه مجازاتی برابر با یک سال زندان تعزیری داشته است ولی در هیچ کجای قانون به مجازات برای حضور در راهپیمایی با مجوز اشاره نشده است.در فهرست اتهامات تمامی دستگیر شدگان، حضور در راهپیمایی ۲۵ خرداد نیز به چشم می‌خورد.

موضوع دیگری که پس از طرح اظهارات استاندار تهران درباره مجوز دار بودن راهپیمایی ۲۵ خرداد اذهان را به خود جلب می کند، حوادثی بود که در پایان این راهپیمایی رخ داد.تیر اندازی،ضرب و شتم و شهادت حداقل ده نفر از شهروندان . راهپیمایی که تمدن آن را مجوز دار خوانده و تاکید کرده است : نه تنها با مجوز آمدند که حتی ما کمک کردیم نظم راهپیمایی حفظ شود. ما به آنها کمک کردیم که امنیت روز ۲۵ خرداد ماه تامین شود. یعنی همزمان هم مجوز دادیم و هم خدمت رسانی کردیم.

اما روز گذشته پس از انتشار این خبر و تماس هایی که از دفتر احمدی نژاد و مجموعه دولت با استانداری برقرار شد. مسوولان نشریه همشهری ماه به استانداری فراخوانده شدند تا فایل صوتی این مصاحبه را که قبل از انتشار با مشاور تمدن نیز چک شده بود به آنها تحویل دهد.

با این وجود شب گذشته در حالی که انتشار خبر مجوز دار بودن راهپیمایی ۲۵ خرداد بازتاب گسترده ای یافت استانداری تهران با انتشار تکذیبیه ای به نقل از استاندار سعی در جبران مطالب مطرح شده در گفت و گو کرد.

در این اطلاعیه که روابط عمومی استانداری تهران، به نقل از استاندار منتشر کرده تاکید شده: راهپیمایی ۲۵ خرداد فاقد مجوز قانونی بود.

مرتضی تمدن در توضیحی درباره این گفت و گو گفته است: یکی از ماهنامه‌ها در مصاحبه‌ای که سال گذشته با بنده انجام داد به نقل از اینجانب نوشته است که راهپیمایی ۲۵ خرداد با مجوز قانونی صورت گرفته است. لذا جهت تنویر افکار عمومی عرض می‌کنم موضوع مصاحبه درباره نحوه همکاری نهادهای دولتی با احزاب و گروه‌های معترض برای برگزاری اجتماعات و راهپیمایی بود و همانگونه که در متن سئوال این ماهنامه مشخص می‌باشد بحث خاصی درباره راهپیمای روز ۲۵ خرداد مطرح نبوده است.

این در حالی ست که در متن مصاحبه منتشر شده که فایل صوتی آن موجود است تمدن مشخصا از راهپیمایی ۲۵ خرداد اسم برده و می گوید نه تنها به معترضان برای راهپیمایی ۲۵ خرداد مجوز دادیم بلکه امنیت آن را نیز تامین کردیم!

تمدن در ادامه تکذیبیه خود آورده است: من در این مصاحبه درباره درخواست احزاب برای تجمع و راهپیمایی توضیح دادم که در ایام انتخابات در خواست‌های فراوانی برای راهپیمایی و تجمع به فرمانداری تهران واصل می‌شد که پس از بررسی در شورای تامین با مواردی که موجب لطمه وارد نشدن به امنیت مردم می‌شد با این گونه درخواست‌ها موافقت بعمل می‌آمد به طور مثال در چهار مورد مشخص مانند همایش انتخاباتی ۱۷ خرداد ۸۸ یکی از کاندیداهای محترم در ورزشگاه هفتم تیر، سخنرانی یکی از اعضای ستاد آقای موسوی در تاریخ۲۰ خرداد ۸۸ در بلوار جمهوری اسلامی، همایشی در تاریخ۱۱ خرداد ۸۸ در سالن همایش‌های برج میلاد و غیره موافقت بعمل آمده و برای حفظ نظم و امنیت از نیروی انتظامی درخواست کردیم که امنیت این تجمعات تامین شود.

استاندار تهران که روز گذشته از سوی دولت به شدت مورد انتقاد قرار گرفت در ادامه این توضیحاتش تصریح کرده است: “در خصوص راهپیمایی ۲۵ خرداد هیچ گونه مجوزی از سوی مراکز قانونی صادر نشد و بنده ادعای چنین مطلبی را تائید نمی‌کنم بویژه این که در راهپیمایی فاقد مجوز ۲۵ خرداد از سوی عواملی که به فتنه دامن می‌زند به آشوبگری و حمله به بانک‌ها و اماکن عمومی و مردمی پرداخته شد و عده‌ای نیز با اغراض خاص سیاسی به پایگاه مقداد بسیج در خیابان آزادی حمله کرده و قصد خلع سلاح محافظان را داشتند که منجر به کشته شدن افرادی شد؛ لذا صدور مجوز برای راهپیمایی ۲۵ خرداد صحت نداشته و ندارد و اگر افرادی در این روز بازداشت شدند بخاطر تحریک برای حضور در راهپیمایی غیر قانونی و اقدامات آشوب طلبانه روز ۲۵ خرداد بود و پرداختن رسانه‌های بیگانه به این موضوع بیانگر نیاز آنها به مطلبی برای توجیه اقدامات فتنه‌انگیز آنها است”.

در روز ۲۵ خرداد ۸۸ نزدیک به ۳ ملیون نفر از مردم تهران که به نتیجه اعلام شده انتخابات و تقلب صورت گرفته در آرا خود معترض بودند ، در یک راهپیمایی آرام در اعتراض به نتیجه انتخابات شرکت کردند. ولی در انتهای راهپیمایی، حرکت مردم توسط نیروهای لباس شخصی و نظامی به درگیری کشیده شد و تعدادی از هموطنان بی گناه در این راهپیمایی شهید و زخمی شدند.

دولت همواره بدون توجه به نقش عقل و اختیار در آدمی و قدرت انتخابگری و تشخیص انسان! این خیل عظیم مردم معترض را فریب خورده جریانی خاص و یا رسانه های بیگانه معرفی کرده است.
ادامه مطلب ...

پايان مرخصي اسراي سبز و بازگشت به زندان

0 نظرات
پايان مرخصي اسراي سبز و بازگشت به زندان:
گفتند موسوی را به خانه ات راه نده!


. ادامه راه سبز«ارس»: عبدالله مومنی ،سخنگوی ادوار تحکیم وحدت و مسئول ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی صبح امروز به زندان برگردانده شد.

به گزارش خبرنگار کلمه عبدالله مومنی صبح امروز پس از آنکه مرخصیش تمدید نشد به اوین برگشت.

مومنی ۱۶ اسفند با قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی بعد از ۸ ماه بازداشت به مرخصی ۵ روزه آمد. که با تمدید نشدن زمان مرخصی امروز به اوین برگشت.

به گزارش کلمه جهانبخش خانجانی، مدیرکل وزارت کشور دوره اصلاحات و از اعضای ستاد میرحسین موسوی، نیز که پس از نزدیک هشت ماه و نیم حبس ششم اسفند ماه از زندان اوین آزاد شد بود، شب گذشت با تمدیدن نشدن زمان مرخصی به زندان برگشت.

خانجانی از جانبازان جنگ است، روز ۲۴ خرداد بازداشت شد و حدود ۴ ماه را در سلول انفرادی گذراند.

جهانبخش خانجانی که عضو حزب کارگزاران سازندگی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محکامه و به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

خانجانی به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس و به جرم اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

پیش از این نیز در ابتدای هفته فیض الله عرب سرخی ،عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پس از ۵ روز مرخصی به اوین برگشت. عكس: لحظه خداحافظي عرب سرخي


عدم تمکین خواسته های بازجو ، دلیل بازداشت مجدد عبدالله مومنی:
گفتند موسوی را به خانه ات راه نده !

«ارس» به نقل از تحول سبز: سحنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت که با وثیقه 8 میلیارد ریالی برای مرخصی و بطور موقت آراد شده بود ، صبح امروز و بطور ناگهانی توسط قاضی پرونده احضار و مستقیما روانه اوین شد ، این در حالی است که مسئولین دادگاه در تماس با وی صحبتی از بازداشت نکرده بودند و تنها او را جهت مذاکره !! برای تمدید مرخصی احضار کرده بوند.

به گزارش تحول سبز ، خانم فاطمه آدینه وند ، همسر عبدالله مومنی در گفتگو با رادیو زمانه اطلاعاتی از نحوه بازداشت وی را در اختیار گذارده که در زیر می آید :

خانم فاطمه‏ آدینه‏وند، همسر عبدالله مؤمنی، در این باره می‏گوید:

تماس گرفتند و از او خواستند برای تمدید مرخصی به دادگاه برود. اما از آن‏جا مستقیم او را به اوین بردند.

پس رفتن امروز ایشان به دادگاه هم طبق قرار قبلی نبود؟

قرار بود چهارشنبه به دادگاه برود که صحبت کنند، به نتیجه‏ای برسند و مرخصی‏اش را تمدید کنند. اما متاسفانه نگذاشتند چهارشنبه برسد و امروز ساعت ۹ صبح به او زنگ زدند و خواستند که حدود ساعت ۱۱ در دادگاه باشد. او هم ساعت ۱۱ به آن‏جا رفت تا حدود ساعت‏های یک و نیم بعدازظهر گوشی‏اش خاموش بود. بعد هم زنگ زد و گفت که در اوین است.

نگفتند در کدام قسمت اوین هستند؟ و آیا در انفرادی هستند یا خیر؟

گفت که او را به ۲۰۹ برده‏اند.

شما انتظار داشتید که ایشان را به زندان برگردانند؟

نه؛ من هیچ انتظار نداشتم که او را دوباره به زندان برگردانند. عبدالله آخر آزاد می‏شود. ولی چه الان که در زندان کوچک‏تر اوین است و چه وقتی در زندان بزرگ‏تر آزاد بودن‏اش در ایران بود، زیاد تفاوتی نداشت. زندان اوین کوچک‏تر است، این‏جا بزرگ‏تر بود، اما در اصل زندان بود.

فکر می‏کنید چرا ناگهان تصمیم گرفتند که ایشان را به زندان برگردانند؟

دقیقاً نمی‏دانم چرا؛ ولی هر هفته خواسته‏ای داشتند. یعنی مرخصی‏اش را چند روز به چند روز تمدید می‏کردند و یک بار هم ۱۶ روز تمدید کردند، اما هربار خواسته‏ای داشتند. فکر می‏کنم عبدالله نمی‏توانست خواسته‏ی آن‏ها را برآورده کند.

آیا مشخص بود که خواسته‏ها‏ی آنان چیست؟

من که زن خانه‏داری هستم. زیاد سیاسی نبوده‏ام و نیستم، ولی همسرم را به لحاظ سیاسی درک می‏کنم. این آقایان زنگ می‏زنند و می‏گویند نگذار آقای موسوی به خانه‏‏ات بیاید. من که اولاً اصلاً به خودم اجازه نمی‏دهم به کسی بگویم به خانه‏ام نیاید و دوم این که آقای موسوی به نظر من، افتخار هر ایرانی است. وقتی آقای موسوی به خانه‏ی ما آمده بود، انگار عموی شهیدم زنده شده بود و به خانه‏ام آمده بود. ایشان یادگار دوران دفاع مقدس است.
ادامه مطلب ...

اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها در 8 ماه و با درآمد 20 هزارميليارد توماني

0 نظرات
قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تا ۲۰ هزار میلیارد تومان طی ۸ ماه اجرا می‌شود

. ادامه راه سبز«ارس»: پس از آنکه محمود احمدی‎نژاد نتوانست نمایندگان مجلس را به ارائه درآمد 40 هزار میلیارد تومانی از محل هدفمند کردن یارانه‎ها قانع کند، از آنها خواست تا حداقل دست او را برای زمان اجرای این قانون باز بگذارند.

او بر همین اساس با پیشنهاد نمایندگان برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‎ها در 8 ماه یا مدتی کمتر از این موافقت کرد و به گفته محمدحسین فرهنگی از مجلس خواسته است تا در این باره به دولت ایراد گرفته نشود تا دولت بتواند اجرای این قانون را آغاز کند.

فرهنگی در پاسخ به خبرآنلاین که از او می‌پرسید «آیا نفس تاخیر در اجررای قانونی که باید از ابتدای امسال اجرایی می‌شده، تخلف هست یا نه و چطور دولت می‎تواند مرتکب چنین تخلفی شود؟» گفت: تاخیر در اجرای قانون مصوب مجلس هم جای بحث دارد.

به گفته وی از آنجا که مقام معظم رهبری هم به تفاهم میان قوا تاکید داشته اند و نظر ایشان به عنوان تنظیم کننده روابط بین قوا، لازم العطاعه است، مجلس می‎تواند در مورد زمان اجرای این قانون به دولت سخت نگیرد. البته این موضوع باید در کمیسیون‎های تخصصی مجلس که ناظر بر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‎ها هستند، به تصمیم‎گیری نهایی برسد.

جمع اوری و تکمیل اطلاعات اقتصادی خانوارها از 20 اردیبهشت

همچنين طي خبري ديگر كه در خروجي خبرگزاريها آمده است گفته شده طرح جمع‌آوري و تکميل اطلاعات خانوارهايي که تاکنون فهرست اطلاعات اقتصادي خانوارها را تکميل نکرده‌اند، از 20 ارديبهشت‌ماه و توسط مرکز آمار ايران صورت مي‌گيرد.

محمدرضا فرزين سخنگوي طرح تحول اقتصادي افزود:‌ در جلسه صبح امروز ابتدا مرکز آمار گزارشي از اقدامات مورد نياز جهت تکميل اطلاعات خانوارهايي که تاکنون فهرست اطلاعات اقتصادي خانوارها را تکميل نکرد‌ه‌اند، ارائه داد و مقرر شد که از 20 ارديبهشت‌ماه پس از ايجاد بسته‌هاي لازم، اين کار توسط مرکز آمار صورت پذيرد، بگونه‌اي که تمامي خانوارهاي کشور نسبت به تکميل فرم‌ها اقدام کرده باشند.

ادامه مطلب ...

اخراج کارگران و تعطیلی بزرگترین کارخانه نوشابه سازی خاورمیانه

0 نظرات
اخراج کارگران و تعطیلی بزرگترین کارخانه نوشابه سازی خاورمیانه

. ادامه راه سبز«ارس»: احمدی‌نژاد با اشاره به مشکلات موجود در خرمشهر گفت: «بنده شخصاً تصمیم گرفتم به عنوان فرماندار یا معاون فرماندار در خدمت مردم غیور خرمشهر باشم تا کارها با سرعت انجام شود». (آفتاب - 2/3/1388)

روزنامه جمهوري اسلامي 24/01/1389

روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی نوشت : همزمان با شروع سال همت و کار مضاعف با اخراج کارکنان شرکت تولید نوشابه خرمنوش خرمشهر و تعطیلی این واحد تولیدی یکی از بزرگترین خطوط تولید نوشابه در خاورمیانه و ایران از ادامه کار ایستاد تا نشان دهد مدیریت های پروازی چگونه در سایه کنترل از تهران تیشه به ریشه خرمشهر رنج کشیده می زنند.

این گزارش می افزاید کارخانجات بزرگ نوشابه سازی خرمنوش خرمشهر که با دلارهای دولتی در دوران بازسازی دوباره احیا گردیده برخوردار بود که بعدها واحدهای تولید نوشابه به خانواده و دستگاه تولید CO 2 بود از واحدهای خط تولید نوشابه ساخت تشتک و گاز آب شیرین با امتیاز حق برداشت آب از رودخانه کارون نیز به آن اضافه شد.

در خصوص بدهی های این واحد تولیدی باید گفت بدهی میلیاردی به شعبه هفتم تیر بانک ملی تهران و یکی از شعب بانک صادرات خرمشهر نکات قابل توجهی وجود دارد که از آن جمله گرفتن وام بیش از صد میلیون تومان از بانک ملی شعبه هفتم تیر برای خرید خطوط جدید تولید نوشابه است که از کشور آلمان خریداری می گردد اما اهمال در ترخیص آن از گمرک سبب متروک ماندن این خط تولید و در نتیجه یک میلیاردی شدن بهره این وام است و در خصوص بانک صادرات خرمشهر نیز همان اتفاق افتاده است و اکنون بهره بانکی سنگین گریبان این واحد تولیدی را گرفته است .

این گزارش می افزاید در همین حال مدیرعامل جدید این کارخانه که بازنشسته یکی از ادارات است از همین کارخانه ورشکسته و تعطیل شده اضافه حقوقی یک میلیون تومانی می گیرد تا خرمشهر بهشت مدیران پروازی شود.

این مدیر که از دیار رستم آباد البرز به خرمشهر اعزام شده است در حال مرخصی هم از امتیازات اضافه حقوق و سایر مزایا بهره می برد.

گزارش می افزاید :کارخانه نوشابه سازی خرمشهر که از امتیاز همسایگی با مهم ترین استان عراق (بصره ) برخوردار است که با سو مدیریت حضور در این بازار مهم را به رقبای عربی باخت این وضعیت تلخ در حالی روی می دهد که آب میوه ها و نوشابه های تولید عربستان کویت و امارات بازار جنوب ایران را اشباع کرده است .

یکی از نکات جالب توجه در اخراج کارکنان این واحد صنعتی کنار گذاشتن دو نفر از کارکنان بخش فنی آن بوده است که اخیرا برای توجیه و آموزش دستگاه های جدید خط تولید به کشور آلمان اعزام شده بودند که یکی از این دو نفر از پرسنل قدیمی کارخانه خرمنوش خرمشهر هم اکنون برای امرار معاش بر روی تاکسی کار می کند.


ارس: بد نيست به خبري از همين روزنامه در سال 1382 (قبل از به روي كار آمدن دولت نهم به رياست احمدي نژاد) در مورد كارخانه فوق پرداخته و حاصل دست آوردهاي سفرهاي استاني رييس دولت كودتا و مديريتهاي سوء او را بيشتر لمس كنيم!:


روزنامه جمهوري اسلامي 26/08/1382

مجتمع نوشابه سازي « خرمنوش » خرمشهر جايزه هزاره جديد را به خود اختصاص داد

خرمشهر ـ خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي : مجتمع نوشابه سازي « خرمنوش » خرمشهر كه نوشابه آرسو و آرسوكولا را توليد مي كند جايزه هزاره جديد كيفيت سال 2003 ميلادي اروپا در شاخه صنايع غذايي را كسب كرد.

اين مطلب را مهندس احسان دانشور مديرعامل اين مجتمع اعلام كرد و افزود : اين جايزه بدليل رعايت كيفيت برتر نوشابه در اين مجتمع صنعتي و رعايت استانداردهاي ملي و بين المللي نصيب اين واحد نوشابه سازي شده است . وي گفت : نوشابه آرسو بصورت پت هم اينك بيشترين سهم بازار جنوب عراق را به خود اختصاص داده است و صادرات همچنان ادامه دارد.

وي به توليد آب فرامعدني در اين مجتمع اشاره كرد و گفت : در توليد نوشابه از آب فرامعدني استفاده مي كنيم كه كيفيت نوشابه را به بالاترين استاندارد بين المللي مي رساند. وي افزود : هم اينك دستگاه پيشرفته تصفيه آب به روش كيفيت آب ) R.O (اسمز معكوس را به آب فرامعدني تبديل مي كند همچنين با خريد و نصب دستگاه هاي ماورا بنفش و ازون اين مجتمع از كارخانه هاي پيشرفته نوشابه سازي خاورميانه خواهد شد.

مهندس دانشور افزود : كارخانه عظيم نوشابه سازي خرم شهر داراي سه كارخانه مي باشد كه از پيشرفته ترين تكنولوژي روز دنيا در اين صنعت برخوردار هستند و به غير CO 2 از خط توليد نوشابه گاز خوراكي و سربطر فلزي نوشابه نيز در اين مجتمع ساخته شده است .

CO 2 وي گفت : توليد گاز خوراكي در جنوب كشور تنها در اين كارخانه صورت مي گيرد كه علاوه بر تامين نياز داخلي كارخانه در اختيار ديگر كارخانه هاي نوشابه سازي و ساير واحدهاي مورد نياز جنوب كشور قرار مي گيرد.

مديرعامل اين مجتمع نوشابه سازي در مورد واحد پت (نوشابه خانواده ) نيز خاطرنشان كرد : در اين واحد چهار نمونه نوشابه خانواده آرسو توليد مي شود.

ظرفيت اسمي كارخانه نوشابه سازي خرمشهر چهل هزار جعبه بطر شيشه اي است و براي دويست نفر بصورت مستقيم ايجاد شغل كرده است اين كارخانه در جريان جنگ تحميلي بطور كلي منهدم و پس از بازسازي با بهره گيري از تكنولوژي روز سهم عمده اي در توليد نوشابه در استان خوزستان بوشهر و بخش هايي از استان هاي ايلام و فارس دارد.


=====
يادآوري
سفر احمدي نژاد به خرمشهر، 20 روز قبل از انتخابات رياست جمهوري دهم
استقبال سرد و شعار "فقط دروغ" درسفر احمدی‌نژاد به خرمشهر

ساعت هشت و چهل و پنج دقیقه صبح است که به خرمشهر می رسیم، عده نه چندان زیادی از مردم روبروی مسجد منتظر رئیس جمهور نشسته‌اند، برخی در‌به‌در دنبال یک تکه کاغذ هستند و برخی هم در حال فروش کاغذ. گفته می‌شود قرار بوده سخنرانی دراستادیوم برگزار شود اما..!





جمعیتی را که می بینم اصلا برایم قابل تصور نیست. این جمعیت اصلا قابل مقایسه با سفرهای قبلی رییس جمهور نیست. مردم حتی برای استقبال از خودروی رییس جمهور به خیابان نیامدند. آبادان و خرمشهر جمعیت زیادی دارد و نمی توانم باور کنم این جمعیت دو هزار نفره یا شاید هم کمتر، تنها میزبانان رییس جمهور هستند.

چند نفربیرق‌ها و پرچم‌هایی را دست دارند. یکی می‌گوید "چند باری هست که نامه می‌نویسم، اما آن‌طور که باید و شاید به نامه من جواب نمی‌دهند. نمی‌دانم یا نامه‌های من خوب به دست رئیس جمهور نمی‌رسد یا اینکه مشکلات ما قابل حل نیستند".

نوجوانی به تیر برق چراغی تکیه داده بود و کتاب‌های مدرسه‌اش هم زیر بغلش شاید او هم آمده بود که درددلش را به رئیس جمهورش بگوید.

هنوز تانکرهای آب بدون یخ بودند. ساعت ده صبح بود که یخ‌ها از راه رسیدند، جمعیت فراوانی به سمت تانکرهای آب هجوم بردند و می‌گفتند اگر این تانکرهای آب شیرین نباشد که نمی‌توانیم آب منزل خود را بیاشامیم!

راستی یادم نرود آنجا کاغذ سفید 100 تومان بود و هر کس هم نامه می‌نوشت 500 تومان دستمزد می‌گرفت! پیرزنی هم به همراه فرزندش و خربزه به دست آمده بود و از سر و وضعش مشخص بود که برای مطالبات ناتمامی که وضعیت خرمشهر بر دوش او و خانواده‌اش گذاشته مراجعت کرده بود.

آن‌قدر خبرنگاران خوزستانی معطل رسیدن کارت‌هایشان از فرمانداری شدند که امام جمعه خرمشهر صحبت‌هایش تمام شده بود.

صحبت‌های نماینده خرمشهر شروع شده بود که خبرنگاران خوزستانی از راه رسیدند و تند و تند شروع به نوشتن کردند، زن و بچه همه نامه به دست و برخی هم پلاکاردهایی داشتند که نظرات را جلب می‌کرد.

روی یک پلاکارد نوشته بودند «فقط دروغ»، روی یکی دیگر درخواست ملاقات از سوی دانشجویان کشاورزی شده بود و یکی دیگر هم تقاضای حق التدریسی شدنش را داشت.

مردم شعار «دروغه، دروغه» سر می‌دهند. نماینده خرمشهر حرفهایش را ناتمام رها کرد و هر بار که می‌خواست حرف هایش را شروع کند مردم خرمشهر به او لقب دروغگو می‌دادند و به او می‌گفتند از پشت تریبون کنار برود.

«بیکاری بیکاری بیکاری» شعار دیگر مردم بود. برای اینکه نماینده خرمشهر قافیه را نبازد رو به رئیس جمهور کرد و گفت خواسته مردم ما همین است که بیان می‌کنند، رفع بیکاری و تهیه آب آشامیدنی سالم و شیرین.

رییس جمهور نفر بعدی بود که پشت تریبون قرار گرفت، او در ابتدا با گرامی داشتن سالروز سوم خرداد و ستایش مردم مقاوم خرمشهر از آنان تشکر کرد، در همین حین دختر بچه‌ای قصد داشت خود را از نرده ها بالا بکشد و به رئیس جمهور نزدیک شود که جلویش از سوی یکی از مامورین حراست که زن هم بود گرفته شد.

زن معلولی هم در زیر دست و پاهای مردم از یکی تقاضا می‌کرد که فقط به رئیس جمهور بگویند نامش را بیاورد، زنی هم بعد از چند دقیقه صحبت کردن از نرده ها بالا آمد که باز هم او را پائین آوردند. زنی اعتراض کنان فریاد می زند «شعار بسه».

هنوز بازار نامه‌رسانی به رئیس جمهور داغ داغ بود، عده‌ای از مردم به دلیل گرمی هوا و عده‌ای هم به دلیل تکراری بودن حرف‌های رئیس جمهور و مسئولان به خانه‌هایشان باز می‌گشتند، جمعیت به کمتراز 2000 نفر می‌رسید و هنوز عده‌ای جوان که روبه‌روی رئیس جمهور ایستاده بودند شعار بیکاری بیکاری سر می دادند، شعارها قطع شد و این بار آب می‌خواهیم شعار مردم شد و بعد هم جواب نامه‌ها و عده‌ای هم شعار «رئیس دروغگو» سر می‌دادند.

رئیس جمهور در واکنش به اعتراضات مردم و شعارهای آنها گفت: «حالا که این‌طور است برای رسیدگی به امور خودم فرماندار خرمشهر می‌شوم و کارها را برای اجرا در دست می‌گیرم»!

رئیس جمهور به آمدن گاز و راه اندازی خط راه آهن و محورهای مواصلاتی و ... مین روبی و اقداماتی در زمینه طرح جامع آب و فاضلاب اشاره می‌کند و می‌گوید: «می‌دانم که همه مردم از گاز شهری بهره‌مند نشده‌اند و می‌دانم که هنوز مردم از آب آشامیدنی بهره‌مند نیستند اما تمام تلاش ما این است که با اجرای طرح غدیر مشکل آب آبادان و خرمشهر را مرتفع نمائیم».

گفته می‌شود که به دلیل مشکلاتی که در حین سخنرانی رئیس‌جمهور و نماینده مردم خرمشهر پیش آمد اجازه صحبت به استاندار خوزستان داده نشد. مسئولان سریعاً برنامه را جمع کرده و فقط به گرفتن نامه‌های مردم بسنده کردند!

ادامه مطلب ...

حکمتِ استغنا و خصلتِ سبز بودن

0 نظرات
حکمتِ استغنا و خصلتِ سبز بودن

. ادامه راه سبز«ارس»: پس از این همه ماه که از دمیده شدنِ روحِ‌ آگاهی در ملتِ ما گذشته است،‌ خوب است بپرسیم که چه اتفاقی افتاده است و چه چیزی فرق کرده است؟ به کجا قرار بود برسیم که نرسیده‌ایم؟ همیشه می‌توان ادعاهای بزرگ داشت و توقعات عجیب و غریب. همیشه می‌‌‌توان گفت که «چرخ بر هم زنم ار غیرِ مرادم گردد». همیشه می‌‌‌توان گفت: «عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی». این‌ها همه شدنی است. اما آن‌چه در دست است چی‌ست؟

برای این‌که پاسخ این پرسش را روشن‌تر ببینیم،‌ شاید بهتر باشد از چشمِ طرف مقابل،‌ از نگاهِ‌ مدعی و از منظرِ حریف به ماجرا بنگریم. واقعیت‌ این‌هاست: حریف تا به امروز با اتکاء‌ به نیروی نظامی و امنیتی،‌ به استظهار ثروت و قدرت، هم‌چنان خود را در مقامی که بوده حفظ کرده است. کمیتِ آن قدرت، کمابیش تغییری نکرده است. کیفیت‌اش؟ به جرأت می‌‌توان گفت که رخنه‌های عظیمی در کیفیتِ آن قدرت افتاده است.

و این معنا حتی بر زبان عالی‌رتبه‌ترین مقامات اردوی مدعی نیز جاری شده است (بگردید در وب و اخبار؛ یافتن‌اش کارِ ساده‌ای است!). حال پرسش این است: جنبش سبز به کجا می‌‌‌‌خواست برسد که نرسید؟ من فکر می‌کنم جنبش سبز بذرهایی کاشته است که تا حریف بخواهد از خواب خرگوش بیدار شود،‌ این بذرها درخت‌های تنومندی شده است. همین که ابهت دروغ شکسته شده است، ظفرمندی بزرگی است. همین‌که لودگی در لباس عالی‌‌ترین مقامِ‌ اجرایی سیاسی کشور،‌ دیگر امری عادی تلقی نمی‌شود و مردم روی از آن بر می‌گردانند،‌ اتفاق بزرگی است.

همین که خیل حبس‌دیدگان و مصیبت‌زدگان این غائله‌، باز هم در میان مردم حرمت و عزت دارند و طرف مقابل روز به روز از حرمت‌اش کاسته می‌شود و تنها به اعتبار زور و ارعاب خودش را بر پا نگه داشته است و نمی‌‌تواند خود را در دلِ‌ مردم جا دهد، حکایت از پیروزی غریبی دارد (و تمام ابزارهای سرکوب و تضییع حقوق و محرومیت‌های مختلف به دستان صاحبِ قدرتی بوده که هنوز همان قدرت کمّی و ظاهری را دارد).

بگذارید مقصودم را خلاصه بگویم. طرفی که مدام لاف پیروزی می‌زند، برج و بارویی شکسته و سوارانی نفس‌بریده دارد چون به محض این‌‌که اندک نشانه‌ای از فتور در این آرایش قدرتِ مادی و ظاهری پدیدار شود، ناگزیر باید عطای قدرت و مقام را به لقای‌اش ببخشد. ماجرا ساده است: کسی نمی‌‌تواند به زور و زر و با ارعاب دل از مردم برباید. جلب قلوب با زورِ سرنیزه و با تهدید مستمر میسر نیست. دو سه روزی شاید بتوان با فشارِ روانی بی‌امان،‌ این مسند و منصب را نگاه داشت. اما این استمرار،‌ جاودان نمی‌شود. هر چه برای میسر و مقدر ساختن این بساط کوشش شده و خون دل خورده‌اند،‌ برای از میان رفتن‌اش کوششی لازم نیست: «اینما تکونوا یکدرککم الموت ولو کنتم فی بروج مشیده»ِ.

کسانی که خود را خوابِ خرگوش می‌دهند و نام مطالبات ملت را فتنه می‌گذارند و تقاضای بی‌رنگ و رونق شدن بیدادگری و ریاکاری را اغتشاش می‌‌‌نامند و از هیچ بهانه و فرصتی برای رنگ‌آمیزی و صحنه‌سازی فروگذار نمی‌‌کنند، قاعدتاً‌ می‌دانند که اگر دعوا تنها بر سر قدرت پنج‌روزه‌ی دنیا بود،‌ این جنبش درست همان روز ۲۲ خرداد،‌ شکست خورده بود. این اشتباه محاسباتی طرف مقابل از آن‌جا ناشی می‌‌شود که فکر می‌کند کسانی که در برابر او ایستاده‌‌اند،‌ طمع در منصب‌ و کرسی‌اش دوخته‌اند،‌ غافل از آن‌که پرسش و مطالبه بسیار ساده‌تر از این‌هاست: در همان جایی که نشسته‌ای،‌ خوب باش،‌ آقا باش،‌ عزت داشته باش،‌ دادگری کن و ریشه‌ی ستم و دروغ و ریا را برکن. اگر این کار از تو ساخته است،‌ باش و تاج سرِ‌ همگان باش. اگر نمی‌توانی دادگستری کنی و تنها انتظار داری مردم خرد و ایمان‌شان را مرعوب و منکوب اراده و مشیت‌ات بدانند،‌ پیشاپیش شکست خورده‌ای حتی اگر هنوز بر اریکه‌ی قدرت تکیه زده‌ای:

گره به باد مزن،‌ گرچه بر مراد رود
که این سخن به مثل مور با سلیمان گفت

و در این داستانِ سلیمان،‌ و قصه‌ی موران و حکایت باد،‌ عبرت‌ها هست و مثل‌ها که دریایی از معانی را از آن‌چه این روزها بر وطن ما رفته است،‌ به نظم و عبارت می‌‌کشد. قدرت داشتن و باد در کف بودن، حکایت کسانی است که قدرت دارند،‌ اما در دل‌ها جای ندارند. دل‌های آدمیان را نمی‌‌توان پیوسته با فریب رام کرد. چیزی در نهادِ آدمی هست که دیر یا زود،‌ فریب و دروغ و نیرنگ را می‌‌خواند. چیزی در عالم هست که دیر یا زود،‌ کشته‌های آدمیان را بر آفتاب می‌اندازد:

در زمینِ‌ مردمان خانه مکن
کار خود کن،‌ کار بیگانه مکن

از مکافات عمل غافل مشو
گندم از گندم بروید جو ز جو

قلب پهلو می‌زند با زر به شب
انتظار روز می‌‌دارد ذهب

با زبان حال،‌ زر گوید که باش
ای مزور تا بر آید روز فاش

نکته بسیار ساده است: تقلب کردن،‌ شاید آخرالامر شدنی باشد و بتوان همه‌ی راه‌های احراز تقلب را مسدود کرد و خلاصه جان سالم به در برد. اما داوریِ‌ داور را چه می‌‌کنند؟‌ این هم قلب و دغل در کار او را چه می‌‌کنند؟ از آن‌جا هم گریزی هست؟ سکه‌ی قلابی را شاید بتوان مدتی خرج کرد، اما این سکه‌ی تقلبی همیشه و همه‌جا خرج کردنی نیست. آن کس که این سکه را به بازار آورده،‌ خودش بهتر می‌داند که جایی بالاخره باید این سکه‌ی جعلی را دور بیندازد و دستِ طلب و تمنا به سوی طلای راستین دراز کند! تمامِ سرّ پیروزی سبز بودن در همین است.

پس:

۱. ساده‌لوحی و خیال‌بافی است اگر کسانی گمان می‌‌کنند جنبش سبز یعنی همین شلوغی خیابان‌ها یا ناکامی و نابودی جنبش سبز یعنی این‌که «درگیری» یا «زد و خورد» در جایی نباشد؛ اتفاقاً پیروزی جنبش سبز دقیقاً‌ به همین است که هیچ درگیری و زد و خوردی نباشد،‌ اما بیدادگر و دروغ‌گوی ریاکار دیگر هیچ حرمتی و عزتی نداشته باشد و ستمدیدگان بیش از پیش عزیز باشند:‌ عزیز مصر به رغمِ برادران غیور / ز قعرِ چاه بر آمد،‌ به اوج ماه رسید‍! ببینید سرنوشت تمام کسانی که احکام حبس‌های سنگین به نام‌شان می‌‌خورد. ببینید چقدر عزت می‌بینند؟ شاهد از این آشکارتر؟

۲. پیروزی راستین از آنِ‌ کسی است که دل‌های مردمان را به خلق نیکو و به درستی و راستی به دست می‌آورد نه کسی که به تهدید و درشت‌گویی و درشت‌‌خویی و خط و نشان کشیدن برای مردم می‌خواهد پایه‌های کرسی لرزانِ خود را محکم کند: به حسنِ خلق توان کرد صیدِ اهل نظر / به دام و دانه نگیرند مرغِ دانا را!

۳. این بازی،‌ بازی درازی است. این قصه هیچ وقت قرار نبود یکشبه تمام شود. ملت ما تازه رموز این بازی پر نیرنگ را آموخته است و هر روز ترفندی تازه را برای نقشِ بر آب کردن حیله‌های کهنه‌ی حریف رو می‌‌کند. اما فغان از روزی که بخت و اقبال از صاحبِ قدرت برگردد. سلیمانِ زمان هم اگر باشد،‌ ملک و دولت را از کف خواهد داد. دنیا،‌ دنی است و رفتنی

۴. مدعی تمام هیبت و حشمت‌اش را مدیون همین ساز و برگِ قدرتِ دنیایی است. بگویید که اگر همین‌ها را نداشته باشید،‌ به استظهار چه نیرویی می‌‌توان دل‌های آدمیان را جلب کرد؟ کسی که ستم می‌‌کند (و می‌داند که ستم می‌‌‌کند)،‌ اگر ایمان داشته باشد یا ایمان بیاورد، همان لحظه دست از ستم‌گری می‌‌‌کشد (بخت‌اش اگر یار باشد و عنایتی اگر همراه‌اش شود). و مهم‌ترین ابزار سنجش ستم همانا این است که ببینی آن‌که قدرت دارد و ثروت و امکاناتِ ستم کردن دارد (حبس و زجر و قتل و شکنجه و تبعید از کسانی که ابزارش را ندارند ساخته نیست)،‌ آیا هنگام استفاده از این‌ها پرهیز و تقوا دارد یا نه؟ از خدا می‌ترسد یا از بنده‌ی خدا؟ دل در گروِ هوسِ دنیا دارد یا پروای آخرت؟ ستم با قدرت نسبتی محکم و استوار دارد. غالب آن است که ضعفا مظنون به ستم‌گری نیستند و قدرت‌مندان همیشه در مظان تهمت ستم‌اند و اتفاقاً‌ خودِ آن‌ها باید در رفع این اتهام جهد بلیغ کنند (نه این‌که انتظار داشته باشند زیردستان‌شان کوشش کنند تا این اتهام از آن‌ها رفع شود) و در برابر این اتهام فروتنی پیشه‌ کنند. مثل روز روشن است که اکنون ستمگران در برابر فریاد بیدادخواهی و اتهام ستمگری به خود چه می‌‌کنند!‍

استغنا یعنی همین که هیچ قدرت مادی و ظاهری در کف‌ات نباشد اما چنان استظهار به عنایت حق و راستی و درستی داشته باشی که سر در برابر هیچ حشمت و دولتی فرود نیاوری. این است که سبز بودن،‌ استغنا هم می‌آورد:

چه هوایی به سرش بود که با دستِ تهی
پشتِ پا بر هوسِ دولتِ دنیا زد و رفت!

داریوش محمد پور
ادامه مطلب ...

استاندار تهران :راهپیمایی ۲۵ خرداد با مجوز بوده است

0 نظرات
استاندار تهران: راهپیمایی ۲۵ خرداد با مجوز بوده است

. ادامه راه سبز«ارس»: استاندار تهران خبر داد: راهپیمایی ۲۵ خرداد با مجوز بوده است.این درحالی ست که معترضان به دلیل حضور در راهپیمایی ۲۵ خرداد به یک سال زندان محکوم شدند.

در حالی که بسیاری از دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات به دلیل حضور در راهپیمایی میلیونی روز ۲۵ خرداد سال گذشته به زندان محکوم شده‌اند، استاندار تهران در گفت وگوی مفصل با مجله «همشهری ماه» اعلام کرده که این راهپیمایی با مجوز برگزار شده بود. او در شرایطی اینگونه اظهار نظر می کند که دستگاه قضایی بازدداشت شدگان حوادث پس از انتخابات را به دلیل حضور در این راهپیمایی روانه زندان کرده‌است.

تمدن در گفت و گوی خود با این مجله بیان داشته که این راهپیمایی با مجوز بوده است :« آنها( معترضان) تقاضای برگزاری راهپیمایی کردند و ما هم مجوز صادر کردیم. راهپیمایی روز ۲۵ خرداد با مجوز قانونی ما برگزار شده بود. نه تنها با مجوز آمدند که حتی ما کمک کردیم نظم راهپیمایی حفظ شود. ما به آنها کمک کردیم که امنیت روز ۲۵ خرداد ماه تامین شود. یعنی همزمان هم مجوز دادیم و هم خدمت رسانی کردیم.»

استاندار تهران در شرایطی اینگونه اظهار نظر می‌کند که بسیاری از دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات به دلیل حضور در این راهپیمایی به زندان محکوم شده اند. مرتضی الویری نیز آخرین فردی به شمار می‌آمد که از میان اصلاح طلبان به دلیل حضور در راهپیمایی روز ۲۵ خرداد ماه به یک سال زندان محکوم شد.

اظهار نظرهای استاندار تهران شبه‌های بسیاری را در مورد آرای دستگاه قضایی کشور دامن می‌زند. براساس آرای دادگاههای پس از انتخابات حضور در راهپیمایی ۲۵ خرداد ماه مجازاتی برابر با یک سال زندان تعزیری داشته است ولی در هیچ کجای قانون به مجازات برای حضور در راهپیمایی با مجوز اشاره نشده است.

پیش از این در فهرست اتهامات تمامی دستگیر شدگان حضور در راهپیمایی ۲۵ خرداد نیز به چشم می خورد.

بروز رساني:

قابل توجه استاندار و مشاور استاندار تهران
به صفحه 64 همشهری ماه مراجعه کنید

در پی نقل قول منتشر شده از مرتضی تمدن در مورد مجوزدار بودن راهپیمایی 25 خرداد ماه در پارلمان‌نیوز، مشاور استاندار در مصاحبه‌ای، چنین نقل قولی را ساختگی عنوان و منکر وجود چنین نقل‌قولی در این مصاحبه شده و از سوی دیگر، سایت های حامی دولت طبق معمول نسبت‌های ناروایی به رسانه‌های اصلاح طلب دادند.

پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، توجه استاندار، مشاور محترم ایشان و رسانه‌های حامی دولت را به صفحه 64 همشهری ماه شماره 43،فروردین‌ماه جلب می نماید که آقای تمدن در پاسخ به دومین سوال منتشر شده در این صفحه عین نقل قول درج شده در پارلمان‌نیوز را ذکر کرده است که راهپیمایی 25 خرداد با مجوز بوده است.

یاد آور می‌شود قاعدتا در مصاحبه‌های این چنینی با مسئولان خبرنگار مصاحبه را عینا ضبط، پیاده و همچنین به تایید مجدد فرد مصاحبه‌شونده می‌رساند که به احتمال زیاد چنین روندی نیز در مورد مصاحبه آقای تمدن طی شده است و فایل صوتی آن موجود می‌باشد.
ادامه مطلب ...

رييس دولت كودتا: آدم‌هاي احمق و عقب‌افتاده‌، هر كجا كم مي‌آورند شمشير مي‌كشند!

1 نظرات
ادبیات رییس دولت کودتا:
اين احمق هایی كه امروز در دنيا سر كار هستند مثل آدم‌هاي احمق و عقب‌افتاده‌، "هر كجا كم مي‌آورند شمشير" مي‌كشند!


. ادامه راه سبز«ارس»: احمدی نژاد با تاكيد بر اينكه ديگران به دنيا بمب اتم هديه مي‌كنند و ايرانيان انسانيت و هنرمندي ، اظهار داشت: اين گروه احمقي كه امروز در دنيا سر كار هستند مثل آدم‌هاي احمق و عقب‌افتاده‌اي هستند كه هر كجا كم مي‌آورند شمشير مي‌كشند بدون اينكه بدانند دوره اين حرف‌ها گذشته است.

به گزارش تحول سبز و به نقل از ايلنا رییس دولت کودتا در همايش تجليل از خادمين ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي كشور كه پيش از ظهر امروز در مركز همايش‌هاي صداوسيما برگزار شد با تاكيد بر اينكه سفرهاي نوروزي سه پديده مهم در كنار هم هستند اظهار داشت: يكي اصل سفر موضوعيت دارد چراكه سفر تجربه است و افق نگاه انسان را بلند مي‌كند تا جايي كه افق نگاه انسان جهاني شود.
وي با بيان اينكه سفر انديشه را بلند مي‌كند و سعه‌صدر ايجاد مي‌كند گفت: سفر همت‌ها را بلند مي‌كند و علم و دانش و تجربيات انسان را چندبرابر مي‌كند و خدا را شاكريم كه سفرهاي نوروزي رو به افزايش است.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه در ايام نوروز عده‌اي كه مشغول خدمت به مردم بوده‌اند و يا به دليل محدوديت‌هاي مالي نتوانستند سفر كنند خاطرنشان كرد: اميدوارم در آينده نزديك به جايي برسيم كه هيچ ايراني‌اي به خاطر محدوديت مالي از سفر باز نماند.

احمدی نژاد با تاكيد بر اينكه پديده دوم در كنار سفر خانواده است گفت: هيچ لذتي بالاتر از بودن در كنار خانواده نيست و كساني كه فكر كرده‌اند با نابودي خانواده مي‌توانند سعادت را براي بشر بياورند نتيجه‌اش را مي‌بينيد با خانواده بودن بنيان‌هاي جامعه را مستحكم مي‌كند و آن چيزي بود كه در سفرهاي نوروزي اتفاق افتاد.
رییس دولت منتصب با بيان اين اعتقاد كه باورم اين است كه بهار و نوروز آنطور كه بايد شناخته نشده است تصريح كرد: معتقدم نوروز هديه‌اي الهي است و اينكه عده‌اي بنشينند و تحويل سال را جشن ملي اعلام كنند اتفاقي نيست.

رییس دولت نامشروع با بيان اينكه باور ما اين است كه از اول تا امروز انسان در زمستان است ادامه داد: هنوز بهار انسان نرسيده است و حقيقتا انسان در بهاري شكوفا مي‌شود كه عدالت و يگانه‌پرستي و پاكي و عشق رابطه بين انسان‌ها را تنظيم كند.

احمدي‌نژاد ادامه داد: بزرگترين سرمايه انسان عمر اوست ولي چرا وقتي عمر انسان مي‌گذرد خوشحال هستيم چراكه باور ما اين است كه در عمق جان و فطرت انسان ندايي فرياد مي‌زند كه با گذشت يكسال به بهار حقيقي انسان نزديك‌تر مي‌شويم و بهار حقيقي با آمدن انسان كامل خواهد آمد.

احمدي‌نژاد با توصيه به دست‌اندركاران حاضر در جلسه گفت: بايد كار را ادامه دهيم و با گستردگي هرچه تمامتر به جايي برسيم كه پيام‌هاي حقيقي نوروز در ايران و جهان منتشر شود بايد به جايي برسيم كه همه ايرانيان از ظرفيت‌هاي نوروز استفاده كنند.

محمود احمدی نژاد در مورد سخناني كه در خصوص جهاني شدن نوروز مطرح شده است گفت: برخي حرف‌هايي زده‌اند كه باعث تاسف است جهاني شدن نوروز يك افتخار ملي است كه نشانه ظرفيت‌هاي نوروز است و در واقع نوروز تجلي حيات بالنده و فرهنگ متعالي ملت ايران است همان فرهنگي كه جامعه بشري امروز به آن نيازمند است يعني فرهنگ پاكي، نيت‌هاي نيك، عشق، صلح، برادري و كرامت.

وي با تاكيد بر اينكه از ميان اين همه ملل جشن ملي ايران زمين جهاني مي‌شود هديه‌اي الهي است تصريح كرد: علاوه بر اين مساله كه هر سال ما جشن ملي مي‌گيريم بايد متفكران و هنرمندان كمك كنند تا هر سال در ايران با مديريت ايراني يك جشنواره عظيم بين‌المللي به بهانه نوروز برگزار شود تا در آنجا انشانيت انسان خود را نشان دهد.

احمدي نژاد با طرح اين پرسش كه در دنيا چه خبر است ادامه داد: امروز همايش‌هايي كه در دنيا مي‌گذارند براي تحقير انسان‌هاست و بايد فضايي جديد و فرهنگي در دنيا درست كنيم و در جشنواره نوروزي از همه ملت‌ها و هر كسي كه حرفي هنري، فرهنگي و انساني دارد دعوت كنيم تا حضور پيدا كند و دل ملت‌ها به هم پيوند بخورد در غير اين صورت با مسيري كه برخي‌ها در دنيا پيش گرفته‌اند تا تك‌تك نسل‌ها متلاشي نشود دست‌بردار نيستند.

رییس دولت با تاكيد بر اينكه ديگران به دنيا بمب اتم هديه مي‌كنند و ايرانيان انسانيت و هنرمندي را اظهار داشت: اين گروه احمقي كه امروز در دنيا سر كار هستند مثل آدم‌هاي احمق و عقب‌افتاده‌اي هستند كه هر كجا كم مي‌آورند شمشير مي‌كشند بدون اينكه بدانند دوره اين حرف‌ها گذشته است.

گفتني است در اين مراسم از دست‌اندركاران ستاد تسهيلات نوروزي با حضور رئيس‌جمهور و با ارائه هدايايي تقدير به عمل آمد وزير كشور، مسوول دفتر رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از جمله شخصيت‌هاي حاضر در اين نشست بودند.

ارس: يك ضرب المثل هست كه ميگه، تو اگر بيل زن بودي، اول باغچه خودت را بيل ميزدي!
ادامه مطلب ...

روسيه از طرح حمله آمریکا و اسراییل به ایران خير داد

0 نظرات
روسيه خبر داد:
از نقشه بمباران ایران توسط آمریکا و اسرائیل مطلع هستيم

. ادامه راه سبز«ارس»: آفتاب به نقل از خبرگزاری دولتی روسیه ریا نووستی با انتشار خبری بر روی خروجی خود به نقل از رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه از وجود طرح‌هایی برای حمله احتمالی به ایران از سوی ایالات متحده و اسرائیل، خبر داد اما گفت که چنین حملاتی پیامدهای فاجعه‌بار منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال خواهد داشت.

فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح روسیه ژنرال نیکلای ماکاروف همچنین در این نشست خبری گفته است که این سیاستمداران روسی هستند که باید در مورد تحویل سامانه موشکی اس 300 به ایران تصمیم بگیرند. این دست از خبرها شبیه به جنگ رسانه‌ای رسانه‌ای است که درآستانه حمله امریکا به عراق از سوی پریماکف وزیرخارجه روسیه برای مقامات عراقی برده می‌شد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته در آستانه اعلام راهبرد جدید هسته‌ای کشورش با تأکید بر این که کشورهای غیرهسته‌ای هدف حمله اتمی نخواهند بود، تصریح کرد که کشورهایی چون ایران و کره شمالی که معاهده‌های عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای را رعایت نمی‌کنند، از این قاعده مستثنی خواهند بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز روز یکشنبه در سخنانی در مراسم بزرگداشت قربانیان هولوکاست، واکنش‌های بین‌المللی در قبال برنامه هسته‌ای ایران را بیش از حد «ملایم» و «ناکافی» خواند و گفت: " ما در بهترین حالت با واکنش‌های ملایمی روبرو هستیم که آن هم در حال رنگ باختن است".

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک " تهدید هسته‌ای " در مسیر ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای حرکت می‌کند و به دنبال نابودی اسرائیل است...اگر ما چیزی از هولوکاست فرا گرفته باشیم، آن این است که در مقابل شرارت ساکت ننشسته و کوتاه نیاییم".

شیمون پرز، رییس جمهور اسرائیل نیز در این مراسم با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرد:"وجود جنگ‌افزارهای کشتار جمعی در دست کسانی که قادر به کشتار جمعی انسان‌ها هستند، بزرگ ترین تهدید برای صلح جهانی است." اسراییل دارای مقادیر زرادخانه هسته‌ای است که هنوز تحت بازرسی سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس انرژی اتمی قرار نگرفته است.
ادامه مطلب ...

مهدي كروبي: عمل به قانون اساسی را مطالبه می کنیم و محکم تر از قبل ایستاده ایم

0 نظرات
مهدی کروبی در دیدار با اعضای سازمان مجاهدین انقلاب:
عمل به قانون اساسی را مطالبه می کنیم و محکم تر از قبل ایستاده ایم

. ادامه راه سبز«ارس»: حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی همچنان پذیرای میهمانان نوروزی خویش است. کروبی روز پنج شنبه نوزدهم فرودین ماه ۸۹ پذیرای اعضای سازمان مجاهدین انقلاب بود.

به گزارش سحام نیوز در این دیدار ابتدا تنی چند از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب به بیان نقطه نظرات خود پرداخته و سوالاتی پیرامون سخنرانی اخیر مقام اجرایی کشور و تبعات و هزینه های ناشی از اینگونه سخنرانی های نامناسب را یادآور شده و در نهایت در تقبییح ادامه روند بازداشتی ها و فشارهای مضاعف وارد شده بر بازداشت شدگان، نکاتی را بیان نمودند. كروبي در بخشي از سخنان خود گفت: «متاسفانه علاوه بر اتخاذ سیاست نهادینه سازی دروغ در جامعه، بکارگیری تعابیر سبک و ناپسند در دو بعد داخلی و خارجی، بدان اضافه شده است! مگر نه آنکه به تعبیر امام: “مجلس در راس امور است.” “میزان رای ملت است” “مجلس مرکز قدرتهاست” نفس وجودی مجلس از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر امروز اینچنین مجلس را کوچک کنند فردا شان و منزلتی برای مجلس باقی نخواهد ماند! اندیشه ای که بقاء خود را در تداوم فشارها جستجو می کند، بیشترین هزینه را متحمل نظام می سازد»

به گزارش سحام نيوز متن سخنان كروبي در اين ديدار به شرح زير ميباشد:

با بکارگیری ادبیات سخیف، به تمدن چندین هزار ساله ی ایرانیان دهن کجی می کنند!

مهدی کروبی ضمن خوش آمد گویی و تبریک سال جدید، نکات مطرح شده را با اهمیت توصیف نموده و افزود: متاسفانه ادبیات استفاده شده در سخنرانی اخیر مسوول اجرایی کشور که در ارومیه بیان شد، به هیچ وجه در شان یک رئیس جمهور نیست! جالب آنکه رفتار و اعمالی که موجب دشمن تراشی شود و تبعات سنگینی را برای ملت به ارمغان آورد، سیاست و تدبیر می نامند!! افراط و تفریط را بدانجا رسانده اند که یک روز نامه نگاری می کنند، روز دیگر جهت ارتباط گیری و نشستن پای میز مذاکره، متوسل به فرستادن واسطه می شوند و امروز با ادبیاتی سبک (گنده گو! گردن کلفت! هر چی دستت می دهند، نخوان!) به تمدن چندین هزار ساله ی ایرانیان دهن کجی می کنند!

در صورت هرگونه تجاوز احتمالی همه در یک صف از کشور دفاع خواهیم کرد

دبیرکل حزب اعتماد ملی ادامه داد: مگر ما با دولت امریکا تازه درگیر شده ایم؟! وقایع تلخی را از دولتمردان امریکائی تجربه کرده ایم. کودتای ۲۸ مرداد ۳۲، تبعید امام(ره) به ترکیه در مساله کاپیتالاسیون، هشت سال جنگ تحمیلی و حمایت امریکا از رژیم بعث و تحریم های اقتصادی از جمله درگیریهای جمهوری اسلامی با ایالت متحده بوده است. تهدیدات فعلی، چیز جدیدی نیست. البته ما نیز همچون سایر مردم و دوشادوش ملت، این تهدیدات را محکوم می کنیم و در صورت هرگونه تجاوز احتمالی همه در یک صف از کشور دفاع خواهیم کرد، همانطوری که قبلا ملت قهرمان و شهید پرور ایران امتحان خود را پس داده اند.

به یاد داریم در زمان امام، شهید رجایی در جواب رئیس جمهور فرانسه از برخی تعابیر تند استفاده نمود (جالب آنکه تعابیر استفاده شده توسط شهید رجایی به هیچ وجه قابل قیاس با این قماش سخنان اخیر مسول اجرایی کشور نبود.)، امام پس از آگاهی از این موضوع، فوری برخورد کردند و جایگاه ایشان را به وی متذکر شدند. دبیرکل حزب اعتماد ملی سخنان خود را اینگونه ادامه داد: دشمن تراشی هنر نیست. هنر آنستکه به تهدیدات، پاسخی مستدل و منطقی داده تا اذهان عمومی ملتها و دولتها بسوی حقیقت نیل یابد، به نحوی که تهدیدات مرتفع و به فرصتها بدل گردند.

اگر امروز اینچنین مجلس را کوچک کنند، فردا شان و منزلتی برای مجلس باقی نخواهد ماند!

مهدی کروبی همچنین درباره سخنان مشابه احمدی نژاد در قبال مجلس گفت: متاسفانه علاوه بر اتخاذ سیاست نهادینه سازی دروغ در جامعه، بکارگیری تعابیر سبک و ناپسند در دو بعد داخلی و خارجی، بدان اضافه شده است! مگر نه آنکه به تعبیر امام: “مجلس در راس امور است.” “میزان رای ملت است” “مجلس مرکز قدرتهاست” “مجلس حاصل الله اکبرهاست” “مجلس عصاره ی ملت است.” می دانیم یکی از مهمترین دلایل تاکید بیش از حد امام بر این قضیه، درگیری ابولحسن بنی صدر از طریق روزنامه انقلاب اسلامی با مجلس بود.

مجلس شورای اسلامی فراز و نشیب های بسیاری داشته اما بکارگیری چنین الفاظی همچون “نمی فهمند!!!” آنهم از زبان عالیترین مقام اجرایی کشور تبعات جبران ناپذیری را بر پیکره ی نهاد مجلس وارد خواهد ساخت. چگونگی شکل گیری این مجلس و اینکه چه جریانی بر آن حاکم است در این مقوله از اهمیت برخوردار نیست. نفس وجودی مجلس از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر امروز اینچنین مجلس را کوچک کنند فردا شان و منزلتی برای مجلس باقی نخواهد ماند!

عمل به قانون اساسی را مطالبه می کنیم و محکم تر از قبل ایستاده ایم

سپس مهدی کروبی به روند بازداشتی ها و فشارهای مضاعف وارد شده بر بازداشت شدگان پرداخت و افزود: ” اندیشه ای که بقاء خود را در تداوم فشارها جستجو می کند، بیشترین هزینه را متحمل نظام می سازد”

کروبی ادامه داد: متاسفانه اطلاع یافته ایم؛ جهت ایجاد فشار روحی و روانی بیشتر و تحقیر نمودن بازداشت شدگان سیاسی، آنان را با سایر زندانیان مشکل دار من جمله قاچاقچیان و افراد منحرف در یک مکان قرار می دهند که این مساله به هیچ وجه در شان نظام نیست. به بهانه های مختصر زنان و دختران را دستگیر می کنند در حالیکه طبق آموزه های دینی و انقلابیمان می بایست حرمت این قشر از جامعه بیش از پیش حفظ شود.

هجمه ی تبلیغات روزافزون ناسزا گویی ها و تهمت زنی ها بیشتر به یک دوی مارتن سیاسی شبیه شده است! چنانچه گویی آنان که بیشتر فحاشی کنند و دروغ ببندند نزد دولتمردان عزت بیشتری می یابند! با اتخاذ چنین شیوه ای می خواهند چنان جلوه دهند که گویی مائیم که ضد انقلابیم، از دین برگشته ایم و مخالف نظامیم!!

دبیر کل حزب اعتماد ملی افزود: فکر می کنند با افزایش فشارها و حجم گسترده ی توهین ها و تهمت های روزمره شان می توانند بر اوضاع مسلط شده و بر طبل تبلیغ “مردند و رفتند” بکوبند اما نمی دانند که ما همچنان به قانون اساسی و ظرفیتهای موجود آن اعتقاد داریم و محکم تر از قبل ایستاده ایم و عمل به قانون اساسی را مطالبه می کنیم.

نقش مردم را به رسمیت بشناسید

وی در پایان توجه حاکمیت را به این نکته جلب کرد که: حزب و جریان و گروه خاصی متولی این اعتراضات نیست. بدانید و توجه کنید که دنیای امروز بر مبنای تکنولوژی و ارتباطات استوار بوده که نقش بلامنازع آنرا مردم ایفا می کنند. پس نقش مردم را به رسمیت بشناسید
ادامه مطلب ...

در دادگاه تجديد نظر صفايي فراهاني به 5 و تاجرنيا به يک سال حبس تعزيري محکوم شدند

0 نظرات
در دادگاه تجديد نظر:
صفايي فراهاني به 5 و تاجرنيا به يک سال حبس تعزيري محکوم شدند

. ادامه راه سبز«ارس»: شعبه 54 دادگاه تجديد نظر استان تهران" محسن صفايي فراهاني" را به 5 سال حبس تعزيري محکوم کرد.

پايگاه اطلاع رساني دادسراي عمومي و انقلاب تهران اعلام كرد: پيش از اين شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي تهران اين متهم را به استناد مواد 610 و 500 قانوان مجازات اسلامي به بيش از 6 سال حبس تعزيري محکوم کرده بود.

دادگاه تجديد نظر همچنين محکوميت " علي تاجرنيا" را به يک سال حبس تعزيري کاهش داد.

شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامي تهران پيشتر اين متهم را به 6 سال حبس تعزيري و تحمل 74 ضربه شلاق محکوم کرده بود.

اين گزارش حاکي است که پرونده اتهامي " علي مليحي " و " کوهيار گودرزي" از متهمان اغتشاشات سال گذشته با صدور کيفرخواست به دادگاه ارسال شد.
ادامه مطلب ...

مجاهدين انقلاب : خواهان رعایت حقوق انسانی و قانونی زندانیان سیاسی هستيم

0 نظرات
بيانيه سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران :
خواهان رعایت حقوق انسانی و قانونی زندانیان سیاسی هستيم

. ادامه راه سبز«ارس»: سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه ای ضمن تأکید بر بی گناهی بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات سال قبل و طلب آزادی ایشان، خواستار آن شد که حقوق قانونی و انسانی آنان در مدت بازجویی ها و نگهداری در زندان رعایت شود.

به گزارش امروز متن این بیانیه به شرح زیر است:


ملت شریف ایران

طی ماه های اخیر برخی از چهره های سیاسی مشهور پس از تحمل ماه های حبس غیر قانونی در سلول های انفرادی و صدور احکام خلاف شرع و قانون علیه ایشان، با قرارهای سنگین مالی به طور موقت آزاد شده اند.

این در حالی است که تعداد زیادی از معترضان به نتایج انتخابات و منتقدان به جریان حاکم همچنان در شرایط نامعلوم در بازداشت به سرمی برند و جریان دستگیری های غیرقانونی در سطح روزنامه نگاران، دانشجویان و فعالان نهادهای مدنی همچنان ادامه دارد. در این میان و در کنار همه موارد نقض قانون و رویه های جاری، باید از محکومیت و تنبیه و مجازات مضاعفی یاد کرد که بر زندانیان سیاسی در زندان روا داشته می شود. و آن عدم رعایت حقوق زندانیان سیاسی و قرار دادن ایشان در شرایط ناگوار و نگهداری ایشان در بند محکومان به جرائم خطرناک نظیر قاتلان و قاچاقچیان مواد مخدر و … است.

متأسفانه برخلاف نص صریح اصل ۱۶۸ قانون اساسی مبنی بر رسیدگی به جرائم سیاسی در دادگاه های صالحه و با حضور هیئت منصفه، اراده حاکم از تصویب قانون جرم سیاسی خود داری می کند. اراده مذکور نه تنها تلاش های مجلس ششم در تصویب قانون جرم سیاسی با بن بست روبرو ساخت بلکه موجب شده است تا قوه قضائیه که از حدود سه دهه قبل قانوناً ملزم به تهیه لایحه جرم سیاسی شده است از انجام این وظیفه قانونی شانه خالی کند.

علت این ایستادگی و مخالفت روشن است. وجود قانون جرم سیاسی اولاً انکار وجود متهمان سیاسی را منتفی می سازد و ثانیاً با مشخص ساختن حقوق متهمان سیاسی برخوردهای خودسرانه با آنان را در مراحل بازجویی، محاکمه و نیز محکومیت به شدت محدود می کند. با توجه به واقعیت فوق بدیهی است که جریان حاکم به وجود زندانی سیاسی در کشور اعتراف نمی کند. چنین انتظاری تقریباً در هیچ یک از کشورهایی که از نظر آزادی و مردمسالاری در وضعیت مطلوبی به سر نمی برند، برآورده نمی شود، اما فقدان قانون جرم سیاسی به هیچ وجه مجوزی برای نادیده گرفتن حقوق زندانیان سیاسی نیست.

رژیم شاه نیز وجود زندانی سیاسی درکشور را انکار و از آنان به عنوان زندانیان امنیتی یاد می کرد اما با این همه زندانیان سیاسی دستکم در شرایطی متفاوت با زندانیان عادی نگهداری می شدند. در جمهوری اسلامی نیز به رغم مقاومت هایی که تا کنون در برابر تصویب جرم سیاسی وجود داشته است، بنا بر رویه قوه قضائیه زندانیان بر حسب جنس و سن و نوع جرم دسته بندی می شوند.

این طبقه بندی به ویژه پس از تلاش های مجلس ششم برای بهبود وضع زندان ها و زندانیان که به صدور بخشنامه ای از سوی رئیس قوه قضائیه وقت انجامید با جدیت رعایت می شود. در نتیجه علاوه بر محکومان دادگاه ویژه روحانیت که از پیش در بند مجزا نگهداری می شده اند، محکومان جرائم مالی از جمله کلاه برداری و اختلاس نیز در بندی جداکانه نگهداری می شوند. با کمال تأسف باید بگوییم این قاعده معقول و منطقی که برای فهم و درک و ضرورت عمل بدان چندان نیازی هم به قانون وجود ندارد، در مورد زندانیان سیاسی اعمال نمی شود.

در حال حاضر تعداد زیادی از محکومان سیاسی تحت عنوان محکومان جرائم ضد امنیتی از جوانانی که در اعتراضات خیابانی دستگیر شده اند تا روزنامه نگاران و فعالان سیاسی در بندهای عمومی کنار قاچاقچیان مواد مخدر و قاتلان و … نگهداری می شوند. تعدادی از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی به زندان رجائی اعزام در بند محکومان مذکورو در شرایط خطرناک و تهدید آمیزی به سر می برند. براساس اطلاعات موجود، بسیاری از دستگیرشدگان جوان و یا ناشناس حوادث اخیر در زندان های تهران و شهرستان ها در شرایط مشابهی نگهداری می شوند.

برای این گونه رفتار با زندانیان سیاسی هیچ احتمالی جز اعمال تنیبه و مجازات مضاعف به انگیزه انتقام گیری و یا وادار ساختن محکومان به اظهار ندامت و توبه نمی توان تصور کرد. جامعه ما طی سال های اخیر از اعمال تنبیه ها و مجازات های مضاعف غیر قانونی و غیر رسمی تجربه تلخی داشته است. فاجعه کهریزک که تلخی آن هرگز از خاطره و ذهن ملت ایران زدوده نخواهد شد یکی از این تجربه هاست.

آن فاجعه تنها به این علت رخ داد که طبق گزارش تحقیق و تفحص مجلس، مقام قضائی دستور داده بود دستگیرشدگان راهپیمایی های اعتراضی به نتایج انتخابات را برای تنبیه و گوشمالی به کهریزک بفرستند! آن فاجعه چنان عظیم بود که هیچ کس حتی کسانی که در آن دستی داشتند حاضر به دفاع از آن نشدند هرچند که به رغم وعده ها و تأکیدها جامعه خبری از مجازات آمران و عاملان آن جنایت نشنید. آیا مجدداً قرار است آن تجربه تلخ به صورتی دیگر تکرار شود؟ آیا در نظر مقامات قضایی فعالان سیاسی، نویسندگان، روزنامه نگاران و دانشجویان دستگیرشده حقوق و جایگاهی کمتر از مرتکبان کلاه برداری و اختلاس و جرایم مالی دارند؟

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران ضمن تأکید بر بیگناهی کسانی که به جرم اعتراض و انتقاد به عملکرد جریان حاکم در انتخابات دستگیر شده اند و محکوم کردن بازداشت و محاکمه غیر قانونی ایشان، خواهان رعایت حقوق انسانی، عرفی و قانونی زندانیان سیاسی در مدت حبس و بازداشت است و از کلیه احزاب، رسانه ها، نهادهای مدنی می خواهد با اعتراض به شرایط ناگوار نگهداری زندانیان مذکور به وظیفه انسانی، دینی و قانونی خود عمل کنند.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران
ادامه مطلب ...

غمنامهء عزت الله سحابي: درد این دختران و پسرانم را به کجا ببرم؟

1 نظرات
غمنامه اي از عزت الله سحابي:
درد این دختران و پسرانم را به کجا ببرم؟

. تحمل حوادث و دردهایی که در این نه ماهه بر این سرزمین و فرزندانش رفته است برای من در این سنین آخر عمر بسی سخت و ناگوار بوده است. از توان ملی این کشور که به سان قالبی یخ در دست دولتی بی کفایت به سرعت در حال ذوب شدن است تا آنچه در خیابانها و زندانها بر فرزندان حق‌گو و حق‌طلب این آب و خاک گذشته است. اما در روزهای اخیر شنیده‌هایم غم جانکاه دیگری بر این تن رنجور ریخته است که نمی‌دانم شکایت این درد را به کجا ببرم و چه کاری از دستم ساخته است.

در این روزها مرتب می‌شنوم که برخی دختران زندانی‌ام همچون خانم بدرالسادات مفیدی، هنگامه شهیدی، شیوا نظرآهاری و... را باز زیر فشارهای بازجویی مضاعف و مکرر و برخوردهای مملو از توهین و افترا گرفته‌اند تا روحیه‌شان را بشکنند و پشت سرشان جهنمی بسازند که دیگر هیچ وقت هوس بازگشت به آن را نکنند. این برخوردها تا آن حد بوده است که برخی از این بانوان از خدا طلب مرگ کرده‌اند.

در گذشته هم حتی برخی هیئت‌های رسمی که از زندان‌ها دیدن می‌کردند مکرر اظهار می‌داشتند برخی زندانیان از توهین‌ها و فحاشی‌های تند و رکیک بیشتر از ضرب و شتم شدید در خیابان یا زندان، شکوه و شکایت می‌کردند.

هم چنین باز در هفته‌های اخیر مکرر می‌شنوم که فرزندان دیگرم هم‌چون احمد زیدآبادی، منصور اصانلو، مسعود باستانی و ... که مسلم است زندانیان عقیدتی، سیاسی و صنفی هستند، برخلاف همه عرف‌های اخلاقی و قانونی مبتنی بر طبقه‌بندی زندانیان به زندان‌های دیگری مملو از مجرمانی با جرایم سنگین جنایی (که البته خود قربانیان همین جامعه و همین حاکمیت هستند) تبعید شده‌اند، دچار چه فشارها وشداید هدایت شده‌ای هستند و بعضا جان و سلامت جسمی و روحی‌شان در خطر افتاده است.

برای بنده که فضای بازجویی و زندان در حاکمیت قبل و بعد از انقلاب را تجربه کرده‌ام، انقلابی که به سهم خود نقش ناچیزی در آن داشته‌ام؛ بسیار غمبار است که اذعان کنم برخوردهای غیراخلاقی با زندانیان و تهدید جان و سلامت آنان با تبعیدکردن‌شان میان برخی متهمان به قتل و آدم‌کشی و زیر اعدام و یا اعمال فشار و فحاشی به زنان و آوردن فشار بر برخی از آنان برای اعترافات شرم‌آور و نظایر آن در رژیم قبل نیز کم‌سابقه یا بی‌سابقه بوده است.

من نمی‌دانم بر حاکمان ما چه رفته است که برای حفظ قدرت دو روزه دنیایی این طور قید هرگونه اخلاق و مذهب را زده‌اند و از هر روش وابزاری برای ادامه قدرت خود استفاده می‌کنند. ما یادمان نرفته است که قبل از انقلاب چه طور دیگران را نقد می‌کردیم که هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند.

من به عنوان یک فرد مذهبی که اخلاق را ستون فقرات و هدف اصلی مذهب می‌دانم و پیامبرمان هم برای تعالی اخلاق مبعوث شده است (انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق) شرم‌ام می‌آید در زمانه‌ای زندگی می‌کنم که به نام خدا و دین، دختران و پسران و زنان و مردان این جامعه را به جرم حق‌گویی و حق‌خواهی زیر شدیدترین فشارهای جسمی و روحی می‌گیرند، وقیحانه‌ترین کلمات را برای بانوان به کار می‌برند و اعترافات دروغ از آنها می‌خواهند.

وااسفا «دروغ» که در فرهنگ ملی و مذهبی ما بزرگ‌ترین گناه است، امروزه به سنت غالب زمانه تبدیل شده، دولت‌مردان با لاف و گزاف به راحتی به مردم دروغ می‌گویند و خیالات واهی داخلی و بین‌المللی‌شان را صبح و شب با تکرار و تکرار می‌خواهند به خورد مردم فهیم این مملکت بدهند. مردمی که دیگر گول این دروغ‌ها را نمی‌خورند (و در قم مراجع مذهبی مردم نیز از چهره‌های دروغ‌پرداز روی برمی‌گردانند). اما متأسفانه هم‌چنان در زندان‌ها می‌خواهند زندانیان زن و مرد را به دروغ‌گویی وادارند والا یا تبعید می‌شوند و یا زیر فشارهای مضاعف می‌روند. خدایا این دردها را باید به چه کسی گفت و پیش چه کسی برد؟

امیدوارم اگر گوش شنوا و ترس از خدا و آخرت در بین هر یک از مسئولان سیاسی و قضایی هنوز وجود داشته باشد، ناله بنده را بشنوند و تغییری در وضعیت زندانیانی که اسم برده‌ام یا دیگرانی که در همین وضعیت هستند و بنده نمی‌شناسم، به وجود بیاورند و خانواده‌های زجرکشیده‌شان را از این اضطراب جانکاه نجات دهند.

خدایا تو شاهدی وعده‌ای که انقلاب به ملت ما می‌داد حکومت عدل علی‌وار بود، حکومتی که سخت‌گیری عدالتش نزدیک‌ترین افراد به علی را هم در برمی‌گرفت و رحم و مروت‌اش دورترین و دشمن‌ترین افراد نسبت به او را.

در حالی که آنچه حاکمیت ما به نام دین علی انجام می‌دهد آسان‌گیری و گذشت از هر فساد و تباهی سیاسی و اقتصادی و قتل و غارتی است که بعضی از خودی‌ها در بانک و شرکت و بازار و یا کوی دانشگاه و زندان اوین و کهریزک انجام می‌دهند و سخت‌گیری و فشار، آن هم با به کارگیری انواع فشار‌ها علیه زنان و مردان دست‌بسته و چشم‌بسته و بی‌گناهی است که اهداف و آمال و وعده‌‌های همان انقلاب را مطالبه می‌کنند. ای خدای بزرگ، ای تغییر دهنده قلب‌ها و فکرها، یا حال و روز ما را دگرگون کن یا مرگ مرا برسان.

ربنا اخرجنا من هذه القریه الظالم اهلها واجعل لنا من لدنک ولیا واجعل لنا من لدنک نصیرا (نساء، 75)

عزت الله سحابی
21 فروردین 1389
ادامه مطلب ...

جديدترين ديدگاه خوانندگان