بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0mid.arasnava.tk يا http://myyahoo.arasdotcom.tk

پدر شهید حمید عراقی: با کلاشینکف به فرزندم شلیک کرده اند + تصوير اسناد

0 نظرات
پدر شهید حمید حسین بیک عراقی در گفتگو با جرس:
با کلاشینکف به فرزندم شلیک کرده اند
. ادامه راه سبز(ارس): حمید حسین بیک عراقی یکی از جوانان تهرانی بود که همانند میلیون ها جوان ایرانی در راهپیمایی اعتراضی بیست و پنج خرداد به خیابان آمده بود اما گلوله ای در فاصله بسیار نزدیک به سمت او شلیک شد و او نیز همانند برخی دیگر از جان باختگان انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران هرگز به خانه برنگشت.

تفاوت حمید عراقی با سایر شهدای انتخابات در این بود که خبرگزاری فارس از او به عنوان بسیجی شهید یاد کرد و به نقل از مادر این جوان نوشت که آنها از موسوی و کروبی شکایت دارند. همین خبر موجب شد تا برخی از مردم فکر کنند که حمید عراقی از جمله آن بسیجیانی بود که در دفاع از حاکمیت با باتوم در خیابان حضور داشت تا معترضان را سرکوب کند و این امر به تنهایی این خانواده دامن زد. مادر این شهید که پیش از این به جرس گفته بود، پسر او هرگز بسیجی نبوده است، می گوید: تماس او با خبرگزاری فارس برای تکذیب این خبر نیز حاصلی نداشت.

جرس این بار با مجید حسین بیک عراقی پدر شهید حمید حسین بیک، گفتگویی انجام داده است و او از پیگیری های جدید این خانواده و رنجی که آنها از دروغِ پس از شهادت کشیده اند می گوید. متن کامل گفتگوی جرس با پدر شهید پیش روی شماست:
آقای عراقی پیگری های شما به عنوان پدر شهید تا کنون به چه نتیجه ای رسیده است؟ آیا کسی پاسخگو بود؟

هنوز کسی پاسخگوی ما نیست اما من پيگير كار فرزندم هستم تا روزی که به نتيجه برسم و مطمئن هستم كه به نتيجه خواهم رسيد .

آیا می توانید در مورد نظریه پزشکی قانونی مختصری توضیح بدهید و آیا اساسا مشخص شده است که با چه نوع اسلحه ای به سمت پسر شما شلیک شده است؟

اوایل كه بدنبال كار پسرم در دادسراي جنايي بودم به من گفته مي شد كه با اسلحه كلت شليك شده است كه اصلا چنين مدل سلاح كلتي در دستگاههاي نيروي انتظامي و نظامي بصورت سازماني وجود ندارد ولي بعد از مدتها كه پيگير كار بودم با گزارش كارشناسي اسلحه اي كه از مركز تشخيص هويت پليس آگاهي بدست آوردم مشخص شد كه ضايعاتي كه در محل ورود و خروج گلوله ايجاد شده با اسلحه جنگي نظير كلاشينكف بوده و از فاصله زير پانزده متر شليك شده است .

با این توصیف فکر می کنید باز هم باید پیگیر باشید؟ یعنی امیدوار هستید که بلاخره کسانی قاتل فرزندتان را معرفی کنند؟

البته كه بايد پيگير باشم و در آخرين جلسه اي كه در دادگاه كيفري انجام شد قضات محترم فرمودند كه از طريق دادگاههاي نظامي مي شود به قاتل رسيد .

به عنوان یک پدر در تمام این یک سال و در روند این پیگیری ها بیشترین چیزی که اذیت تان کرد چه بود؟

بيشترين مسئله اي كه باعث اذيت و رنجش من مي شود آن مظلوميت فرزندم بود و اينكه با چه قصاوت و بي رحمي فرزند من را به شهادت رساندند، كه در طول روز بارها به ياد خنده هايش و خاطراتش و حرفهايش و رفتارش كه مي افتم بغض گلويم را مي گيرد و بناگاه اشك از چشمانم سرازير مي شود ،چون حميد من در سني بود كه هم كلام من و مادرش بود . هميشه با هم بوديم . يادم مي آيد بعد از مراسم چهلم او ‍، به مادرش گفتم بلند شو بريم برويم قم پابوس حضرت معصومه تا بلكه مقداري سبك شويم . بعد از زيارت ساعت 12 شب هنگام بازگشت به تهران از بهشت زهرا كه رد شديم بناگاه گريه شديدي به من دست داد كه مادرش گفت چي شده چرا گريه مي كني . با همان حالت گريه گفتم ببين هميشه حميد با ما بود در كنار من مي نشست ولي اون حرومزاده اي كه اون را كشت اون را كرد زير خروارها خاك و حالا بايد بياييم از كنارش رد شويم و در پايان هميشه آيه انا لله و انا اليه راجعون را زمزمه مي كنم تا قلبم آرام بگیرد .

به خواهران و برادران حمید در این مدت چه گذشت؟

ثمره زندگي من تنها 2 فرزند پسر بود . حميد 20 ساله و احسان 15 ساله كه فرزند بيست ساله ام به خدا پيوست و جايگاه خاص خود را گرفت و انشا الله كه دست ما را هم در آن دنيا مي گيرد . من هميشه از زماني كه ازدواج كردم بعد از نماز با خدا رازو نياز مي كردم و از او مي خواستم كه خدايا فرزندان سالم و صالحي به من و همسرم عطا كن كه هم در اين دنيا و هم در آن دنيا باعث افتخار و سر افرازي ما باشند كه در مورد فرزند اولم چنين شد و او به شهادت رسيد و شهادت او در روحيه فرزند دومم تاثير بسزايي گذاشت و از او خواسته ام تا با پناه بردن به خدا و قرآن و ايمان مضاعف روحيه خود را بالا ببرد كه همينطور هم شد تا جائيكه او به ما روحيه مي دهد . اميدوارم كه خداوند فرزندان همه ملت را به آنها ببخشد و به آنها طول عمر عطا فرمايد و در كنار پدر و مادر خود زندگي خوبي داشته باشند .

اگر قاتل حمید پیدا شود،مایل هستید با او چه کار کنند و آیا خودتان حرفی برای گفتن به او دارید؟

من و همسرم قاتل و قاتلين فرزندم را به خدا و عدالت خدا و حكم خدا سپرده ايم چون حكم خدا فراتر از بنده اوست و او بهتر مي داند كه چطور جزاي آنها را بدهد . من قاتل فرزندم را نمي دانم كيست ولي خدا كاملا مي داند كه او كيست و چه كساني مسبب اين اعمال بوده اند . و جزاي آنها با خود اوست . فقط به قاتلين فرزندم و كسانيكه مسبب اين اعمال و رفتار بودند و حتي از كسانيكه كوچكترين دخالتي در انجام اين اعمال داشتند مي پرسم كه چطور دلتان آمد با اين جوانها اين اعمال ددمنشانه را اعمال كنيد چون اين عمل از يك انسان بر نمي آيد بلكه فقط از يك حيوان و از يك شير ناپاك خورده اين اعمال بر مي آيد . دعاي هميشگي من و همسرم اينست كه خدايا قاتل يا قاتلين فرزندم را و كسانيكه كوچكترين دخالتي در انجام اين اعمال وحشيانه داشته اند ، آنها را زنده بدار و نميران و چنان داغي بر دل آنها بگذار كه تا عمر دارند بسوزند و هر روز آرزوي مرگ كنند .

حمید جوان بود، آیا احتمال می دهید مثل خیلی از جوانان کسی را برای زندگی آینده دوست داشته و یا آرزو هایی در سر داشت که نتوانست به عشق و آینده و آرزوهایش برسد؟

فرزند من جوان تحصيلكرده و زحمتكشي بود . از صبح تا شام كار مي كرد تا آينده روشني براي خود بسازد . هميشه به من و مادرش مي گفت مادر انشاالله اگر خدا فرصتي دهد براتون فكرهاي خوبي در سر دارم كه بقيه زندگی مان لذت ببريم . خیلی اهل رفيق نبود و هر كجا كه مي خواست برود فقط دوست داشت كه با خانواده باشد .

چه زمانی هایی به مزار حمید می روید؟

هر هفته جمعه ها بعد از ظهر مي رويم و يك سري به حميد مي زنيم و مي نشينيم و يك كمي با هم درد دل مي كنيم و بر مي گرديم . خيلي خوابش را مي بينم و هميشه هم مي گويد كه من نمرده ام و زنده ام . يكبار كه خوابش را ديدم گفت من زنده ام و همان موقع كه مرا داخل قبر گذاشتند عده اي آمدند و مرا بردند كربلا .

آیا مادران و پدران عزادار دیگر را هم دیده اید؟

نه من هیچ کدام از این خانواده های داغدار را ندیده ام.

چه چیزی در دلتان مانده است و تا کنون با هیچ کس در موردش حرف نزده اید؟

در دل من اسرار زيادي وجود دارد كه خداوند بزرگ را سنگ صبور خود مي دانم و فقط با او صحبت مي كنم .

دلم می خواهد به مردم بگویم كه عده اي جوان مظلوم در خانه خودشان به شهادت رسيدند و اينها به نظر من مظلومترين شهدا هستند و خود خدا خونخواه آنها خواهد بود. از همه ملت ايران و از همه كسانيكه واقعا هدفشان خدمت به ملت است تشكر مي كنم و براي آنها آرزوي سعادت و خوشبختي دارم.

با تشکر از فرصتی که در اختیار جرس قرار دادید



مسيح علي نژاد
ادامه مطلب ...

پیش شماره دوم خبرنامه کلمه؛ برای نحوه تولید و انتشار پیشنهاد دهید

1 نظرات
پیش شماره دوم خبرنامه کلمه؛ (برای نحوه تولید و انتشار پیشنهاد دهید)

. ادامه راه سبز(ارس): انتشار پیش شماره ی اول خبرنامه کلمه با استقبال شگفت انگیز مخاطبان مواجه شد. تحریریه خبرنامه کلمه از صدها نظر و پیشنهاد شما در شبکه های اجتماعی بسیار آموخت و اکنون نیز در حال جمع بندی و بررسی نظرات مخاطبان محترم برای ادامه مسیر و آغاز فعالیت رسمی است.

بیشترین پیشنهادات و نظرات متوجه دو دسته اقدامات بود. یکی مربوط به نحوه ی تولید می شد؛ اعم از فاصله ی زمانی انتشار هر خبر نامه تا قطع و اندازه ی آن و دیگری پشنهاداتی جالب از طرف همراهان سبز به یکدیگر برای نحوه ی انتشار آن بود؛ از چاپ و کپی برای همسایه و همکار و همکلاسی تا توزیع بین مردم به شیوه های گوناگون. نظراتی که بسیار جالب و آموزنده بود. کلمه برای چگونگی تولید خبرنامه و شروع رسمی به عقل جمعی شما مخاطبان عزیز استناد خواهد کرد. با پیشنهادات خود به کلمه و همراهانی که در انتشار آن مشارکت خواهند کرد کمک کنید. http://www.kaleme.com/1389/07/03/klm-32942

با کمک شما بوسیله ی همین خبرنامه ی کوچک و با کمترین هزینه در برابر هزاران میلیارد تومانی که از سرمایه ی ملت ما برای تبلیغات دروغین و توجیه اوضاع اسفناک جاری و نیز محدودیتها استفاده می کنند خواهیم ایستاد.

پیش شماره ی دوم کلمه پیش روی شماست. به کسانی که خبر ندارند بگویید.

براي دریافت فايل pdf روي تصوير زير كليك كنيد
پی دی اف (295 کیلو بایت)

لينك كمكي دانلود مستقيم pdf: "اينجا"
لينك دانلود مستقيم فايل تصويري jpg: "اينجا"
ادامه مطلب ...

نامه محمودیان به فرزندش: نبرد برای رسیدن به آزادی سالها طول می کشد؛ صبور باش

0 نظرات
نامه مهدی محمودیان به فرزندش در آغاز سال تحصیلی:
نبرد برای رسیدن به آزادی سالها طول می کشد؛ صبور باش

. ادامه راه سبز(ارس): مهدی محمودیان در سالگرد تولدش در نامه ای به زینب دختر هشت ساله اش می نویسد: این نبردی است برای رسیدن به آرمانهای مقدس به نام “آزادی” که بی شک سالها بطول خواهد انجامید. تو و دیگر همسالانت شاید دیگر پدران خود را نبینید و یا سالها از پشت میله های زندان و یا روی ویلچر و تخت بیمارستان ببینید. هر چه هست باید بدانید که شما از نسل شیرانی هستید که حتی در غل و زنجیر نیز، غرششان لرزه بر اندام آنها انداخته است.

محمودیان شهریورماه سال گذشته و در جریان حوادث بعد از انتخابات و وقایع کهریزک، بازداشت شد و از آن زمان حتی یک روز هم به مرخصی اعزام نشده است. محمودیان نقش مهم و اساسی در افشای جنایت کهریزک، انتشار اسامی بالغ بر ۷۰ تن از شهدای پس از انتخابات و همچنین فیلم منتشر شده از دفن پنهانی و دسته جمعی شهدای جنبش سبز در قطعه ٣۰٢ بهشت زهرا داشت. مهدی محمودیان همچنین از اعضای انجمن دفاع از حقوق زندانیان است.

وی که به پنچ سال حبس محکوم شده است، در نامه خود می نویسد: «صبور باش و به انتظار دمیدن صبح آزادی در دل تاریکی شب به دعا برخیز و برای مادران و پدران و فرزندان شهدای راه آزادی دعا کن که چند سال اسارت پدرت و غمهای تو، در برابر بزرگواری این خانواده ها و جانفشانی های عزیزانشان قطره ای است در برابر دریا.»

وي همچنين در اين نامه آورده است: «من و همه چند صد دوست اسیر دیگرم که در بند اسارت هستیم با تمام شکنجه ها، آزار و اذیت ها، فشارهای جسمی و روحی و روانی که در مدت بازداشت و اسارت متحمل شده ایم همچنان بر آرمانهای مقدس شهیدان گذشته و حالمان، بر آرمانهای پدران و مادران و برادران و خواهرانمان یعنی استقلال و آزادی ایستاده ایم و به این اسارتمان برای رسیدن به "آزادی" افتخار می کنیم.»

متن کامل این نامه را در ادامه می خوانید:
به نام خدا

زینب عزیزم سلام

این روزها مقارن است با سی و چهارمین سالگرد تولدم و همینطور با اولین سالگرد بازداشتم و همچنین تایید حکم ۵ سال زندان از سوی دادگاه تجدید نظر.

دختر عزیزم طی این یکسال اخیر بارها پرسیده ای که چرا نمی توانم در کنار تو باشم. پرسیده ای که چرا در روز اول مدرسه ات نتوانسته ام در کنارت باشم؛ وقتی اولین بار بعد از شش ماه مرا با چشمان کبود و صورت متورم دیدی یادت هست؟ دست کوچک قشنگت را بر صورتم کشیدی و پرسیدی بابا مگر چه کار کرده ای که تو را کتک زده اند؟ یادت هست؟ آن روز خندیدم و گفتم وقتی بزرگ شدی خودت می فهمی. این روزها وقتی بخاطر شکنجه های دوران بازداشت طی دو هفته مجبور شده اند شش بار به بیمارستان خارج از زندان اعزامم کنند و در نتیجه نتوانسته ام با تو تماس بگیرم باز هم پرسیدی “بابا مگر تو چکار کرده ای که اینقدر تو را اذیت می کنند؟” و طبق معمول گفتم بزرگ می شوی می فهمی. اینبار گریه کردی و گفتی “بابا من بزرگ شده ام وقتی تو نبودی کلاس اولم را تمام کرده ام” آره یادم افتاد وقتی اسیر بودم تو کلاس اولت را تمام کرده ای و حالا سواد داری و حتما بزرگ شده ای.

زینب عزیزم؛

سالها پیش در کشور عزیزمان ایران مردم با شعار استقلال و آزادی به خیابانها ریختند، به آنها گفته شد استقلال ، آزادی با “جمهوری اسلامی” محقق می شود. هزاران کشته دادند تا جمهوری اسلامی بر مسند حکومت نشست. در همان سالهای اول دیو سیاه “استقلال” ایران را نشانه رفت. میلیون ها جوان به مانند شیران دلیر دیو سیاه را از کشورمان راندند. صدها هزار نفر از خونشان را تقدیم “استقلال” کشورشان کردند، صدها هزار نفر دست و پا و اعضای بدنشان را دادند و دهها هزار نفر هم به اسارت دیو در آمدند. و بالاخره پس از هشت سال دیو را از خانمان بیرون کردند.

زینب عزیزم ، برای به دست آوردن “استقلال” چند صد هزار بچه خوب مثل تو از دیدن بابایشان محروم شدند، چند صد هزار بچه مجبور شدند پدرانشان را تا آخر عمر روی ویلچر و یا تخت بیمارستان ببینند و صدها هزار بچه نیز بهترین دوران زندگی شان را بدون پدران اسیرشان گذراندند تا ایران توانست استقلال خود را حفظ کند.

اما…

عزیز دلم، دیو سیاه رفت اما کار به سر انجام نرسید انگار بچه های آن موقع قرار نبود و نیست که به آرامش برسند.

من و همسالانم همان بچه های آن روزگاریم، انتظار داشتیم با آن همه خونی که بزرگترهامان دادند بتوانیم در سایه آرمانهای عزیزان از دست داده مان “استقلال” و “آزادی” و در پناه جمهوری اسلامی به توسعه و آبادانی و ایجاد نشاط در کشورمان بپردازیم….

اما دریغ و صد افسوس…

اینبار با لباس سفید آزادی، “جمهوری اسلامی” مان را به یغما بردند. نسل پدران تو و همسالانت یا باید پا بر خون تمام آن شهدا می گذاشتند و برای همیشه از شعار و سوگند پدرانشان می گذشتند و یا بیرق آنها را به حرکت در می آوردند. که اگر ساکت می نشستند خیانت در حق فرزندانشان بود. همانگونه که اگر پدرانمان ساکت می ماندند امروز به عنون نسلی خیانتکار به آنها می نگریستیم.

و اینگونه بود که پدر تو و دیگر دوستانش برای بدست آوردن و رسیدن به آرمان آن شهدا به پا خواستند تا جمهوری اسلامی را از چنگ آنها نجات دهند تا آزادی به اسارت رفته را باز پس گیرند تا شاید جمهوری اسلامی مبتنی بر آزادی، استقلال و معنویت را که آرمان صدها هزار شهیدی است که نهال آن را آبیاری کرده اند از آنها جدید پس بگیرند.

زینب عزیزم ماههاست که دوباره این نبرد شروع شده است . نبردی برای اصلاح و باز پس گیری استقلال، آزادی ، جمهوریت و اسلامیت ایران. صدها نفر از جوانان ایران با خون خود سنگفرش خیابانها را آبیاری کرده اند و هزاران نفر در شکنجه گاههای مختلف به وحشیانه ترین رفتارها مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. هزاران نفر به اسارت گرفته شده اند و اینها همه باعث شد تا روپوش سفید آنها فرو ریزد.

و پدر تو به اندازه توان ناچیزش در این نبرد مقدس نقش داشته است و بیش از یکسال است که در اسارت به سر می برد.

زینب عزیزم؛

این نبردی است برای رسیدن به آرمانهای مقدس به نام “آزادی” که بی شک سالها بطول خواهد انجامید. تو و دیگر همسالانت شاید دیگر پدران خود را نبینید و یا سالها از پشت میله های زندان و یا روی ویلچر و تخت بیمارستان ببینید. هر چه هست باید بدانید که شما از نسل شیرانی هستید که حتی در غل و زنجیر نیز، غرششان لرزه بر اندام آنها انداخته است.

دختر عزیزم؛

بدون شک استقلال بدون آزادی هیچ ارزشی ندارد همانطور که آزادی بدون استقلال معنی ندارد. لذا همانگونه که نسل پدرانمان با جان و خون توانستند استقلال کشور را برای فرزندان خود به جا بگذارند وظیفه پدران تو و همسالانت است تا با همه وجودشان “آزادی” را که مقدمه توسعه و آبادانی و رفاه فرزندانشان است بدست آورند.

من و همه چند صد دوست اسیر دیگرم که در بند اسارت هستیم با تمام شکنجه ها، آزار و اذیت ها، فشارهای جسمی و روحی و روانی که در مدت بازداشت و اسارت متحمل شده ایم همچنان بر آرمانهای مقدس شهیدان گذشته و حالمان، بر آرمانهای پدران و مادران و برادران و خواهرانمان یعنی استقلال و آزادی ایستاده ایم و به این اسارتمان برای رسیدن به “آزادی” افتخار می کنیم.

دختر عزیز؛

صبور باش و به انتظار دمیدن صبح آزادی در دل تاریکی شب به دعا برخیز و برای مادران و پدران و فرزندان شهدای راه آزادی دعا کن که چند سال اسارت پدرت و غمهای تو، در برابر بزرگواری این خانواده ها و جانفشانی های عزیزانشان قطره ای است در برابر دریا.

پدر دربندت
مهدی محمودیان
شهریور ۸۹
ادامه مطلب ...

خبرنامه شنبه 3 مهرماه: «احمدی نژاد: مخالفان ما از خود ما آزادتر هستند!»

0 نظرات
خبرنامه الكترونيكي شنبه 89/076/03:
» زهرا رهنورد: به جای مصاف با دشمن، به جنگ با ملت رفتید!
» احمدی نژاد: مخالفان ما از خود ما آزادتر هستند!
. ادامه راه سبز(ارس): خبرنامه شنبه، سوم مهر 1389، وقايع 24 ساعت گذشته را به صورت یک فایل پی دی اف در اختیار مخاطبان قرار می دهد. عناوین خبر ها به همراه خلاصه متن آنها در نيز آورده شده است و برای مشاهده متن کامل اخبار، عکس ها، بیانیه ها و تحلیلها، فایل پی دی اف انتهاي همين پست را دانلود و مطالعه نماييد:

محمود احمدی نژاد: مخالفان ما از خود ما آزادتر هستند؛ تخلف می کنند و آزادانه راه می روند
محمود احمدی نژاد طی کنفرانسی خبری در نیویورک، در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید "شما از انتخابات آزاد در فلسطین صحبت می کنید؛ ولی در كشورتان مخالفان در خانه‌های خود محبوس هستند و تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران نیز از كشور خارج شده اند. آیا این تناقض بین حرف و عمل شما نیست؟"، مدعی شد "اتفاقا مخالفان ما آزادتر از ما هستند؛ تخلف می‌كنند؛ تهمت می‌زنند و آزاد نیز راه می‌روند و آزادتر از خود ما در ایران هستند. "

وی همچنین ادعا کرد " این كه چند روزنامه نگار از ایران رفته یا نرفته مهم نیست؛ ایرانی‌ها آزاد هستند كه سفر كنند و در جاهای مختلف دنیا زندگی كنند. "

احمدی‌نژاد ظهر جمعه به وقت نیویورك، طی یك نشست خبری با رسانه ها، ضمن اشاره به مشكلات اقتصادی دنیا و با بیان این كه "چشم‌انداز روشنی از روند موجود دیده نمی‌شود"، خاطرنشان كرد: ریشه‌ مشكلات كنونی به دو عامل برمی‌گردد؛ اندیشه سرمایه‌داری و هم‌چنین مدیریت ناشی از اندیشه سرمایه‌داری."

احمدی‌نژاد با بیان مجدد این نکته كه "نظام سرمایه‌داری به پایان راه رسیده، در بن‌بست قرار دارد و قادر نیست خود را از شرایط موجود نجات دهد"، تاکید کرد "وضعیت موجود باید تغییر كند؛ باید دولت‌ها و ملت‌ها در یك فضای عادلانه در مدیریت جهان مشاركت داشته باشند و همه از حقوق برابر برخوردار باشند. "
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


از سوی تشکل پویش راه سبز امید صورت گرفت: دعوت از فعالان جنبش سبز به مشارکت فعال در موضوع بحران هسته‌ای
تشکل پرسا (پویش راه سبز امید)، با انتشار تحلیلی از پرونده و چالش هسته ای جمهوری اسلامی و بیان این نتیجه گیری که دیگر نمی‌توان اعتباری برای ادعای حکومت ایران در مورد صلح‌آمیز بودن این برنامه قائل بود "، از گروه‌ها و فعالان جنبش سبز خواست، تا با مشارکت فعال در این مساله و اعلام نظراتشان، ابطال ادعای حکومت مبنی بر برخورداری از حمایت همه‌جانبه ایرانیان برای ادامه ماجراجویی‌هایش را ثابت کنند.

این تشکل همچنین رویکردی به گزارش های آژانس و عدم شفافیت دولت ایران در پرونده هسته ای داشته و خاطرنشان می کند "شواهد روشن برای صلح‌آمیز ندانستن ماهیت و اهداف برنامه هسته‌ای حاکمیت از سوی کارشناسان نظامی مدت‌هاست که از سطح کفایت گذشته،‌ و دیگر نمی‌توان اعتباری برای ادعای حکومت ایران در مورد صلح‌آمیز بودن این برنامه قائل بود . "
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


نامه هم بندان ضیا نبوی از اوین: ما سبز و بیشمار، تو را تکثیر می کنیم
ضیا نبوی دانشجوی ستاره دار و عضو شورای دفاع از حق تحصیل که از سوی قاضی پیرعباس به ۱۰ سال حبس تعزیری و همچنین تبعید به زندان خوزستان محکوم شده بود، در اقدامی غیرمنتظره از سوی دادستان تهران صبح روز پنج شنبه اول مهر به زندان کارون اهواز تبعید شد. پس از تبعید وی، فضای غمباری بر بند ۳۵۰ اوین حاکم شده است. جمعی از هم بندان ضیا نبوی از جمله هم اتاقی‌های‌او در بند ۳۵۰ زندان اوین به مناسبت تبعید این فعال دانشجویی و شرح رنج ها و امیدهای خود پس از این دوری نامه‌ای خطاب به وی نوشته‌اند.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


یک عضو دیگر شورای شهر اهواز بازداشت شد
یک عضو دیگر شورای شهر اهواز روز گذشته قبل از حضور در جمع خبرنگاران و برگزاری نشست خبری بازداشت شد.

به گزارش ایلنا، برادر این عضو شورای شهر اهواز اعلام کرد: ممبینی از فرماندار اهواز به دلیل انتشار نامه محرمانه شورای حل اختلاف در دادگاه شکایت کرده و گفته است "آقای ممبینی معتقدند جو منفی که علیه اعضای شورای شهر ایجاد شده و بنرهایی که در سطح شهر منتشر شده بدلیل علنی کردن رای محرمانه و غیرقطعی شورای حل اختلاف توسط فرماندار بوده است."
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


وزیران اقتصاد، نفت و ارشاد برای پاسخ به سئوال نمایندگان این هفته به مجلس می روند
سه نماینده مجلس این هفته در صحن علنی سئوالات خود را از وزیران امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و نفت مطرح می کنند.

به گزارش مهر، مجلس این هفته در روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه جلسه علنی دارد.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


نامه شبنم مددزاده از زندان رجایی شهر: پاییز، یادآور صلابت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین است
شبنم مددزاده نایب دبیر شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و عضو انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم کرج که از اسفند ماه سال گذشته، در بازداشت به سر می برد، به مناسبت آغاز سال تحصیلی نامه ای منتشر کرده است.

به گزارش دانشجونیوز، مددزاده دوازدهم خرداد ماه سال جاری همزمان با تایید حکم ۵ سال زندان‌اش، به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست

بیانیه بیش از 420 نفر از فعالان مدنی و جنبش زنان برای آزادی نسرین ستوده: دفاع از حقوق بشر جرم نیست
جمعی از فعالان حقوق بشر و حوزه زنان، با امضای نامه‌ای ضمن محکوم کردن بازداشت نسرین ستوده، خواستار آزادی بی‌قید و شرط وی شدند.

به گزارش تغییر برای برابری، امضا کنندگان این نامه، با تاکید بر این که "دفاع از حقوق بشر جرم نیست"، آورده‌اند: مطالبه اصلی ستوده در دادسراها و دادگاه‌ها، تضمین حقوق موکلانش بوده و عجبا که تاوان طلب کردن قانون، آن هم به اتکای اندک ماده های قانون حقوق شهروندی، بازداشت و زندان است.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


عفو بین الملل از ایران خواست حکم زندان عماد الدین باقی را لغو کند
سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای از دولت جمهوری اسلامی خواسته است حکم زندان عماد الدین باقی روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر را لغو کند.

عماد الدین باقی روزنامه نگار وسرپرست انجمن دفاع از حقوق زندانیان به هفت سال زندان محکوم شده است که شش سال آن بخاطر مصاحبه با آیت اله منتظری است.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


نماینده مجلس: دولت بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، سهام عدالت را پرداخت نکرده است
نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنها 30 درصد سهام عدالت پرداخت شده است، گفت: مردم حوزه انتخابیه اینجانب به دلیل پرداخت نشدن مابقی سهام عدالت، از دولت ناراضی هستند.

به گزارش خانه ملت، عیسی جعفری، نماینده بهارو کبدراهنگ و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مشکلات حوزه انتخابه خود، تاکید کرد: در سرکشی اخیر به روستاهای حوزه انتخابیه متوجه شدم، مردم از عدم پرداخت 70 درصد سهام عدالت گلایه دارند.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


زهرا رهنورد در تقبیح اهانت به خانواده‌های شهدا باکری و همت:
به جای مصاف با دشمن، به جنگ با ملت رفتید
!
در پی حمله گروهی به خانواده شهیدان همت و باکری، در مقابل منزل مهدی کروبی و بازداشت چند ساعته پسر شهید حمید باکری، زهرا رهنورد با صدور بیانیه‌ای این عمل را به شدت تقبیح کرد.

به گزارش کلمه، روز گذشته، زمانی که خانواده شهید باکری و همت به دیدار مهدی کروبی می رفتند، فاطمه امیرانی، همسر شهید حمید باکری، از سوی ماموران لباس شخصی با سلاح گرم تهدید شد و مورد ضرب و شتم شدید آنها قرار گرفت .

علاوه براین، خانواده‌های شهیدان همت و باکری در این هفته از دیدار با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد منع شدند.

خانواده شهید همت و خانواده شهید باکری که در پی دید و بازدیدهای همه ساله در هفته "دفاع مقدس" به دیدار نخست‌وزیر دوران جنگ و زهرا رهنورد رفته بودند که با ممانعت شدید نهادهای امنیتی روبه‌رو شدند.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز پلمپ شد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز، طی حکمی از جانب هیئت نظارت دانشگاه، به دلیل آنچه انتساب به طیف علامه دفتر تحکیم وحدت خوانده شده، غیر قانونی اعلام گردید و با حضور مامورین حراست دفتر آن تشکل دانشجویی منتقد پلمپ شد.

به گزارش منابع خبری جرس، این حکم در حالی صح روز چهارشنبه، 31 شهریور به دبیر انجمن اسلامی ابلاغ شد، که در نامه‌‌ی دیگری از جانب معاونت دانشجویی از وی خواسته شده بود که تا ساعت 14 آن‌روز نسبت به تحویل اتاق‌ها و اموال در اختیار آن تشکل اقدام نموده و همچنین مسئولیت نظارت و اجرای موارد فوق را چه در حضور و چه در غیاب دبیر انجمن به عهده‌ی او خوانده بود.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


اتحادیه اروپا اظهارات محمود احمدی نژاد را “گستاخانه” و “غیرقابل قبول” خواند
در ادامه واکنش ها نسبت به اظهارات محمود احمدی نژاد در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشکیک در حملات تروریستی۱۱ سپتامبر، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اشاره به خروج اعتراض‌آمیز تمام نمایندگان آن اتحادیه به هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد، "ادعاهای" او را "گستاخانه و غیرقابل قبول" ذکر کرد.

محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه اول مهر ماه ۸۹ (٢٣ سپتامبر ٢۰١۰)، در ششمین روز از ششمین سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل متحد، طی سخنانی درباره حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، پیرامون آمران و عاملان این حوادث ابراز تردید کرد و از دخالت و دست داشتن گروهی از دولتمردان آمریکا در آن وقایع سخن گفت.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


دومين پزشك تهراني تيرخورده، ساعتي پيش فوت كرد
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: غلامرضا سرابي، متخصص قلب كه شامگاه چهارشنبه مقابل مطب‌اش در تهران مورد حمله مسلحانه قرار گرفته بود، ساعتي پيش فوت كرد.

به گزارش فارس محمد رضا رزاقي افزود: غلامرضا سرابي، كه از شامگاه چهارشنبه بعد از اصابت گلوله افراد ناشناس به شكمش در بخش آي سي يو بيمارستان امام حسين تهران بستري بود، ساعتي پيش فوت كرد.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


استعفای جمعی گروهی از خبرنگاران “ملت ما”
گروهی از خبرنگاران روزنامه "ملت ما" به دلیل فشارهای وارده از سوی مدیریت روزنامه، به طور دسته‌جمعی از کار در "ملت ما" استعفا دادند.

بنا به اخبار رسیده به جرس، با وجود اینکه مدیرمسئول روزنامه ملت ما پیش از این تاکید کرده بود برای انتشار روزنامه، گروهی از خبرنگاران حرفه‌ای را به کار خواهد گرفت اما گویا این گروه از سوی مدیریت روزنامه تحمل نشده‌اند، چرا که گروهی از خبرنگاران اصلاح طلب در روزنامه "ملت ما" طی روزهای گذشته اقدام به استعفا کرده اند.

این گروه از روزنامه نگاران به دنبال فشارهای وارد آمده به آنها از جانب مدیریت روزنامه ترجیح دادند که روزنامه را ترک کنند و تاکنون گروه اجتماعی، اقتصادی و کاریکاتور "ملت ما" را ترک کرده اند.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست

جهت دانلود و مشاهده خبرنامه با متن كامل اخبار، روي تصوير زير كليك نماييد

حجم فايل 344 كيلوبايت

ادامه مطلب ...

میرحسین موسوی : بر خلاف جناح اقتدار گرا جنبش سبز پدر خوانده ندارد

0 نظرات
میرحسین موسوی در واكنش به خبرهاي كذب روزنامه رسالت :
بر خلاف جناح اقتدارگرا جنبش سبز از عقل جمعی استفاده می کند

. ادامه راه سبز(ارس): میرحسین موسوی در واکنش به یکی دیگر از خبر های کذب روزنامه رسالت گفت: در میان صفوف جنبش سبز و اصلاح طلبان هیچ اختلافی وجود ندارد و وی همواره با دیگر شخصیت های اصلاح طلب از جمله مهدی کروبی و سید محمد خاتمی مشورت می کند.
به گزارش خبرنگار کلمه موسوی خبر روزنامه رسالت را مبنی بر«وجود اختلاف در میان صفوف جنبش سبز و اصلاح طلب تکذیب کرد و گفت: «هیچ اختلافی بین بنده و برادران بزرگوار کروبی و خاتمی وجود ندارد و ما مرتب با هم مشورت می کنیم.»

موسوی تاکید کرد: «بر خلاف جناح اقتدار گرا جنبش سبز پدر خوانده ندارد و بیش از افراد به تعامل بین شبکه های اجتماعی سبز و پیشرو تکیه دارد و بر عکس آنان از عقل جمعی برای پیشرفت استفاده می کند.

وی اظهارامیدواری کرد که « گرداننده های رسالت یک بار دیگر بین خود نامه حضرت امام را به مرحوم آیت الله آذری قمی در سال۱۳۶۷ مطالعه کنند.»

به گزارش کلمه روزنامه رسالت که در رقابت شدیدی با کیهان برای تهمت و دروغ به منتقدان دلسوز وضع موجود است در جعل خبری تازه مدعی اختلاف میان موسوی، خاتمی و کروبی شده بود.

رویه و رویکرد مدیران روزنامه رسالت در زمان دفاع مقدس علیه نخست وزیر نیز به گونه ای بود که حضرت امام (ره) توزیع این روزنامه را در جبهه ها برای روحیه رزمندگان اسلام مضر تشخیص دادند.
ادامه مطلب ...

آیت‌الله صانعی: حکومت بر مدار خشونت و دروغ، اسلامی نیست

0 نظرات
آيت الله العظمي صانعي:
انبیاء نیامده اند که به یک دستشان تورات و انجیل و زبور و قرآن باشد و به دست دیگرشان شلاق!

. ادامه راه سبز(ارس): آیت الله یوسف صانعی با محکوم کردن بی‌احترامی به قرآن، تصریح کرد که با وجود نازل شدن قرآن در دوران عرب جاهلی، اساس دعوت آن بر فکر و اندیشه و فرهنگ است؛ و افزود: دعوت پیامبر به جای دعوت به کشتن و خشونت و دروغ و حیله و تزویر ـ که با شرایط جامعه آن روز سازگار بود ـ بر فرهنگ سازی و انسانیت استوار است و امروز هم هر جامعه و حکومتی برخلاف این اصول حرکت کند و مدار کار خود را بر خشونت و دروغ و حیله و تزویر قرار دهد، همانند حکومت های دوران جاهلی بلکه بدتر از آن است.

چکیده : دعوت پیامبر به جای دعوت به کشتن و خشونت و دروغ و حیله و تزویر ـ که با شرایط جامعه آن روز سازگار بود ـ بر فرهنگ سازی و انسانیت استوار است و امروز هم هر جامعه و حکومتی برخلاف این اصول حرکت کند و مدار کار خود را بر خشونت و دروغ و حیله و تزویر قرار دهد، همانند حکومت های دوران جاهلی بلکه بدتر از آن است.
به گزارش کلمه، آیت الله یوسف صانعی در آغاز درس خارج فقه خود در سال تحصیلی جدید با بیان اینکه جنایت بی احترامی به قرآن، از نظر همه انسان های موحد محکوم است، گفت:« دشمنی با قرآن به این دلیل است که قرآن سندی قطعی برای ذات باری تعالی است، قرآن وحی الهی است و کتابی است که با آن می توان تمام شبهات منکرین مبدأ و معاد را پاسخ گفت.»

آیت الله صانعی افزود: «یکی دیگر از علل دشمنی با قرآن این است که قرآن معجزه باقیه است. قرآن در شرایط و محیطی بر وجود مقدس پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شد که برخی حقایق هنوز هم برای بشر کشف نشده و بشر علی رغم همه پیشرفت های محیر العقولی که داشته است، باز هم نمی تواند این حقایق را درک کند؛ و بر همین اساس است که در زمان ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء ایشان احکام را از قرآن بیان می کند.»

این مرجع تقلید با اشاره به شرایط نزول قرآن در دوران عرب جاهلی؛ اعم از وحشی گری، جهالت، زنده به گور کردن دختران و اَلحَقُّ لِمَن غَلَب، اضافه کرد: «قرآن اگرچه در چنین شرایطی نازل می شود، اما اساس دعوتش را فکر و اندیشه و فرهنگ قرار داد و این خود گواه متقنی بر صدور قرآن از ناحیه خداست؛ و بر همین اساس است که دعوت پیامبر به جای دعوت به کشتن و خشونت و دروغ و حیله و تزویر ـ که با شرایط جامعه آن روز سازگار بود ـ بر فرهنگ سازی و انسانیت استوار است (فِطْرَتَ اللهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لاَ تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللهِ) و امروز هم هر جامعه و حکومتی برخلاف این اصول حرکت کند و مدار کار خود را بر خشونت و دروغ و حیله و تزویر قرار دهد، همانند حکومت های دوران جاهلی بلکه بدتر از آن است. »

آیت الله صانعی با بیان این که قوانین قرآن عادلانه ترین قانون است و قرآن محکمترین حکمت نظری و عملی را داراست، خاطرنشان کرد: «ادله اربعه به عنوان منابع فقه شیعه، همه، حجیّت خود را از قرآن می گیرند، اما حجیّت قرآن به خود قرآن است، حجیّت قرآن و ارزش قرآن در مسائل فقهی، حکمت عملی، اخلاق، قوانین جزایی و سیاسی در خود قرآن است؛ و به همین دلیل است که قرآن در حدیث ثقلین به عنوان ثقل اکبر قرار داده شده است.»

ایشان در ادامه با توصیه شاگردان خویش به بهره وری بیشتر از معارف متعالی قرآن و بیان اینکه متأسفانه امروز ما از قرآن فاصله زیادی داریم، گفت: «به حکمت های قرآن بیشتر توجه کنید. در آیات قرآن بیشتر تأمل کنید. من معتقدم امروز آنانی که خدا، قرآن و پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را جاهلانه انکار می ورزند و به قرآن اهانت و جسارت می کنند، شاید انسب و بهتر باشد که به جای بحث های فلسفی، به آنان بگوییم که اسلام دین حقوق بشر و طرفدار حقوق بشر است آن هم از چهارده قرن قبل که از حقوق بشر هیچ خبری نبود. انسان ها و ملت ها بعد از جنگ جهانی اول و دوم، منشور حقوق بشر را نوشته و پیگیر اجرای آن شدند، اما قرآن هزار و چهارصد سال پیش فرموده است (وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ) ، این کرامت بنی آدم است؛ انسان خلیفة الله روی زمین است .»

این مرجع تقلید افزود: «یکی دیگر از حکمت های قرآن که لازم است به آن توجه شود، بحث ارسال رسل است. انبیاء نیامده اند که به یک دستشان تورات و انجیل و زبور و قرآن باشد و به دست دیگرشان شلاق، بلکه بر اساس بیانی که قرآن می فرماید: (لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ) خداوند با ارسال انبیاء، هم کتاب قانون را فرستاده است و هم عقل را به بشر داده است که از این کتاب قانون، بیشترین و نیکوترین استفاده صورت پذیرد، خداوند ۱۲۴ هزار پیامبر را فرستاد که (لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ) یعنی برای اینکه خود مردم قیام به قسط کنند؛ چرا که قسط مثل عدالت، قابل اجرا نیست؛ قسط یک امر فرهنگی و عقیدتی است؛ قسط قانع شدن به حق است، یعنی مردم به جایی برسند که خودشان به حق خودشان قانع شوند.»

ادامه مطلب ...

گفتگوي تلفني شبكه رسا با همسر شهيد باكري

3 نظرات
گفتگوي تلفني شبكه رسا با همسر شهيد باكري





پخش گفتگو بصورت شنيداري

دانلود فايل صوتي mp3 با حجم 6.8 مگ
ادامه مطلب ...

خبرنامه جمعه 2 مهرماه: «مصباح یزدی: آزادی بیانِ تابع خواست و سلیقه جامعه مردود است»

0 نظرات
خبرنامه الكترونيكي جمعه 89/076/02:
«مصباح یزدی: آزادی بیانِ تابع خواست و سلیقه جامعه مردود است»

. ادامه راه سبز(ارس): خبرنامه جمعه، دوم مهر 1389، وقايع 24 ساعت گذشته را به صورت یک فایل پی دی اف در اختیار مخاطبان قرار می دهد. عناوین خبر ها به همراه خلاصه متن آنها در نيز آورده شده است و برای مشاهده متن کامل اخبار، عکس ها، بیانیه ها و تحلیلها، فایل پی دی اف انتهاي همين پست را دانلود و مطالعه نماييد. شايان ذكر است تعدادي از ارجح ترين خبرهاي درج شده در اين خبرنامه پيش از اين نيز در پستهاي قبلي سايت ارس به اطلاع مخاطبان رسيده است و لذا در ادامه از درج خلاصه آن گونه اخبار خودداري شده است:

مادر هنگامه شهيدی: احمدی‌نژاد به جای مانور جهانی برای سارا شورد، به بچه‌های اين مملکت کمک کند
مادر هنگامه‌ شهیدی، روزنامه نگار دربند، با بیان این که دخترش سالم به زندان رفته اما در حال حاضر از بيماری‌های مختلف رنج می‌برد و ادامه وضعيت موجود برای وی خطر جدی دارد، نسبت به تعیین وثیقه600 میلیونی برای دخترش که حتی بیشتر از وثیقه زندانی آمریکایی است گلایه کرد و این تبعیض را نامناسب دانست.

به گزارش کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، ناهيد کرمانشاهی ادامه داد: هنگامه در زندان دچار رماتيسم قلبی، کليه درد، ناراحتی معده و افسردگی شده است. حتی چند بار هم برای "ام‌.آر.ای" به بيرون زندان منتقل شده است و به تشخيص پزشکان زندان او برای مداوا نيازمند امکانات بيشتری از داخل زندان است. من نمی دانم آن خانم، سار شورد کوهنوردی که به قول خودشان جرمش جاسوسی بوده چطور به دليل بيماريش آزاد می‌شود اما بچه من که مال اين کشور است برای مداوا مرخصی لحاظ نمی شوند. بعد از دو ماه دويدن هشت روز پيش اعلام کردند که مرخصی هنگامه نياز به ۶۰۰ ميليون وثيقه دارد. آخر آنها می‌دانند که والدين فرهنگی بازنشسته هنگامه، توانايی پرداخت ۶۰۰ ميليون وثيقه را ندارد. من ديروز نامه ای به دادستان نوشتم مبنی بر اينکه پرداخت اين مقدار وثيقه در حد توانم نيست.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


تشکیک احمدی نژاد در حوادث ١١ سپتامبر، با واکنش تند هیئت آمریکایی روبرو شد
محمود احمدی نژاد در ششمین روز سفر خود به نیویورک و طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به تشکیک در حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر پرداخت و این نظریه را مطرح کرد که "بخش هایی از دولتمردان آمریکا، در این حملات دست داشته اند."

وی همچنین خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره رخدادهای یازده سپتامبر ٢۰۰١ شد و درباره عوامل حمله‌کننده در روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ گفت که سه نظر در این باره وجود دارد.

احمدی نژاد در سخنرانی خود به خصوص از ساختار نظم جهانی انتقاد کرد و علت "ناتوانی" سازمان ملل متحد را "ساختار ناعادلانه" آن دانست.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


وثیقه سه میلیارد تومانی برای مرخصی عرب قبادی و آقایاری
تعیین وثیقه سه میلیارد تومانی برای اعطای مرخصی کوتاه مدت به دو زندانی سیاسی خانواده این زندانیان و همچنین وکلای آنها را شوکه کرده است .

به گزارش کلمه، عرب قبادی و آقایاری از زندانیان حوادث پس از انتخابات هستند که برای مرخصی کوتاه مدت به آنها وثیقه سه میلیارد تومانی صادر شده است.

همچنین امیر علی آقایاری مدتی است به زندان قزلحصار منتقل شده است. وی به هفت سال حبس محکوم شده است او مدیر عامل شرکت تبلیغاتی و پیمانکار شرکت بهینه سازی مصرف سوخت بوده و از همکاران مهدی هاشمی، فرزند هاشمی رفسنجانی محسوب می شده است.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


تبعید ضیاء‌الدین نبوی به زندان اهواز
ضیا‌ء‌الدین نبوی دانشجوی محروم از تحصیل و عضو شورای دفاع از حق تحصیل بامداد روز پنج‌شنبه به زندان اهواز تبعید شد.

به گزارش رهانا، ضیا‌ء‌الدین نبوی دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که به ۱۰ حبس تعزیری و تبعید به زندان شهر ایذه محکوم شده بود، با تغییر محل تبعید در طی روزهای گذشته به زندان مرکزی اهواز منتقل شد.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


خونخواهی پدربزرگ حسن کاظمینی از رهبر جمهوری اسلامی
علی کاظمینی، پدر بزرگِ حسن کاظمینی، از شهدای حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری، با انتشار نامه ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی، وی را عامل کشته شدن نوۀ خود دانست و با انتقاد از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه "دعوت کنندگان به تجمعات، عامل ریخته شدن خونهای اخیر هستند"، نسبت به این مسئله از وی خونخواهی کرد.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


رئیس جمهور روسیه فروش سامانه های موشکی و تسلیحات پیشرفته به ایران را ممنوع کرد
یک روز پس از تاکید وزیر دفاع جمهوری اسلامی مبنی بر "عدم ارسال سامانه های موشکی اس- ٣۰۰ از روسیه به ایران"، رئیس جمهوری روسیه، فرمان منع فروش این موشک های پیشرفتۀ ضد هوایی و همچنین تسلیحات سنگین دیگر به ایران را امضا کرد.

رئیس جمهور روسیه همچنین لیست گروهی از دانشمندان و مسئولان دست اندر کار هسته‌ای ایران را که حق ورود به این کشور یا عبور از خاک آن را ندارند، اعلام کرد.

بنا به گزارش منابع خبری رسمیِ روس، دیمیتری مدودف، این اقدام را در چهارچوب اجرای آخرین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی (١۹٢۹) انجام داده است.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


ترور دومین پزشك در تهران طی 24 ساعت
در کمتر از بیست و چهار ساعت، دومین دکتر متخصص در تهران مورد اصابت گلوله قرار گرفت. غلامرضا سرابی متخصص داخلی قلب، چهارشنبه شب در بیرون از مطب خود با شلیک تیر مجروح و در آی سی یو بستری شد.

به گزارش مهر، غلامرضا سرابی پس از این سوء قصد به بیمارستان امام حسین تهران منتقل شد و هم اکنون در ICU بستری است.

سیدحمید حسینی مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت از پیگیری های وزارت بهداشت و نیروی انتظامی درباره سوء قصد به این پزشک خبر داد.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


دکتر شیروی، رئیس اسبق دانشگاه جندی شاپور دزفول آزاد شد
بعد از گذشت سی روز از بازداشت امیر حسین شیروی، رئیس اسبق دانشگاه جندی شاپور دزفول و عضو هیت علمی آن دانشگاه و تلاش مداوم دانشجویان و همکاران در جهت آزادی وی، این استاد دانشگاه روز ٣۰ شهریور ماه از زندان آزاد شد.

به گزارش منابع خبری جــرس، شیروی، همچنین از فعالین سیاسی استان خوزستان و از مسئولان ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود، که سال گذشته نیز، یک هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و بعد از چندی آزاد شده بود.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


خوش‌چهره:
تبعات تورمي طرح هدفمندی یارانه‌ها تا بيش از 40 درصد برآورد شده است

رئيس فراكسيون اصولگرايان مستقل مجلس هفتم معتقد است با توجه به عدم اشراف به اطلاعات آماري لازم، تعويق مجدد اجراي هدفمندي يارانه ها كه قرار بود از مهر‌ماه صورت بگيرد قابل پيش بيني بوده و جاي تعجب ندارد.

به گزارش ایلنا، محمد خوش‌چهره، درباره تعويق مجدد اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها از سوي دولت اظهار داشت: اين اتفاق تائيد دوباره اظهارنظرهاي سه ساله اخير بنده و بعضي از دلسوزان نظام است كه معتقد بوديم اين طرح از جامعيت و انسجام دروني لازم براي اجرايي شدن برخوردار نيست و از آنجا كه فاقد اشراف اطلاعاتي آماري لازم است، اين تعويق‌هاي پياپي آن قابل درك است.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


مصباح یزدی: آزادی بیانِ تابع خواست و سلیقه جامعه مردود است
مصباح یزدی با بیان اینکه "در فرهنگ اسلامی ویروس‌های فكری به مراتب خطرناك‌تر از آفات و بیماری‌های جسمانی تلقی می‌شوند"، اظهار عقیده کرد "آزادی بیانی که خود را تابع خواست و سلیقه مردم جامعه خود را می داند مردود است؛ بلکه آزادی ها فقط باید در نظام ارزشی اسلام قرار بگیرد."

به گزارش فارس، محمدتقی مصباح یزدی در مورد آزادی بیان و مطبوعات و نظر اسلام در مورد آنها می گوید: "از جمله آزادی‌هایی كه این روزها در ادبیات سیاسی كشور مطرح است، بحث آزادی عقیده است كه به دنبال آن نیز آزادی بیان مطرح می‌شود. می‌گویند اینها از جمله حقوق آزادی‌های فوق قانون هستند. هر انسانی در هر نظام ارزشی و تابع هر دینی كه باشد آزاد است هر عقیده و اندیشه‌ای را برگزیند. به دنبال آن نیز آزاد است كه این اندیشه خود را بیان كند‌، تبلیغ نماید و درباره آن با دیگران به بحث و گفت‌وگو بپردازد. "
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


پایگاه خبری موج زنده، ارگان شعب استانی ادوار تحکیم وحدت، آغاز به کار کرد
سامانه خبری - تحلیلی «موج زنده»، ارگان شعب استانی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد. این رسانه ی خبری که از ارگان های وابسته به سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم وحدت) شعبه بوشهر می باشد ، پس از دو ماه فعالیت به طور آزمایشی از امروز به طور رسمی آغاز به کار کرد.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


لغو قرارداد پيماني پرستاران بیمارستان امام خمینی با بهانه “پوشش نامناسب”
دبيركل خانه پرستار ايران گفت: بسياري از پرستاران پيماني بيمارستان امام خميني از سوي گزينش لغو قرارداد شده‌اند.

به گزارش ایلنا، محمد شريفي‌مقدم افزود: با وجود اينكه دفاتر پرستاري به شدت نسبت به پوشش و حجاب پرستاران سخت‌گير است اما از سال گذشته و اوايل سال 89 گزينش دانشگاه علوم پزشكي تهران بي‌دليل و به بهانه پوشش نامناسب بسياري از پرستاران را لغو پيماني كرده است.
....... متن کامل خبر ، در فایل انتهايي همين پست


جهت دانلود و مشاهده خبرنامه با متن كامل اخبار، روي تصوير زير كليك نماييد

حجم فايل 360 كيلوبايت
ادامه مطلب ...

ایرنا: چرا می‌گذارید زندانیان سیاسی نامه منتشر کنند؟

0 نظرات
ایرنا: چرا می‌گذارید زندانیان سیاسی نامه منتشر کنند؟

. ادامه راه سبز(ارس): ایرنا با عصبانیت از اینکه نامه‌های زندانیان به بیرون راه پیدا می‌کند و در سایتهای منتقد انتشار می‌یابد، با اشاره به اینکه "این نامه‌ها توسط یاران گمنام جنبش سبز در زندان اوین به دست گردانندگان کلمه رسیده است" از قوه قضاییه خواسته است درباره هویت این یاران گمنام توضیح دهد.
خبرگزاری دولتی ایرنا، با انتشار یادداشتی خطاب به دستگاه قضائی تحت عنوان “تساهل و تسامح قوه قضائیه قابل اغماض نیست” خواستار جلوگیری از اقداماتی از قبیل انتشار نامه زندانیان سیاسی خطاب به مسئولان نظام یا مسئولان بین‌المللی و خاطرات آنها شد.

در یادداشت این خبرگزاری آمده است: سیری در قوانین موجود کشور و دنیا نشان می‌دهد که در هیچ‌جا امکان تداوم جرم زندانی در زندان و همچنین تبعیض میان زندانیان سیاسی و غیرسیاسی به رسمیت شناخته نشده است.

در یادداشت این خبرگزاری وابسته به دولت از تیترهایی همچون “درخواست از دبیرکل سازمان ملل برای بازدید از بازداشتگاه‌های ایران… نامه عیسی سحرخیز به دبیر کل سازمان ملل… نامه سرگشاده محمد نوری زاد به رهبری… نامه زندانیان رجایی شهر به زندانیان اوین… نامه منصور اسانلو، حشمت الله طبرزدی، بداغی، رفیعی و عیسی سحرخیز به رییس جمهور برزیل…” انتقاد شده و در ادامه، زندانیان سیاسی را “چند خلافکار حرفه‌ای” نامیده که در زندان هم “به آشوب و ناامنی خود ادامه می‌دهند.”

ایرنا همچنین با عصبانیت از اینکه نامه‌های زندانیان به بیرون راه پیدا می‌کند و در سایتهای منتقد انتشار می‌یابد، با اشاره به اینکه “این نامه‌ها توسط یاران گمنام جنبش سبز در زندان اوین به دست گردانندگان کلمه رسیده است” از قوه قضاییه خواسته است درباره هویت این یاران گمنام توضیح دهد.

خبرگزاری دولت همچنین در این راستا به “نامه‌های عیسی سحرخیز به دبیرکل سازمان ملل و شکایت وی از مقامات جمهوری اسلامی با وکالت شیرین عبادی، نامه‌های توهین آمیز محمد نوری زاد علیه مسئولان نظام از جمله هتاکی وی به رهبر معظم انقلاب، نامه منصور اسانلو، حشمت الله طبرزدی، بداغی، رفیعی و عیسی سحرخیز به لولا داسیلوا رییس جمهور برزیل و درخواست برای آزادی خود از طریق وی و…” اعتراض کرده است.

نویسنده ناشناس ایرنا، این یادداشت را با این سئوال به پایان برده است که “آیا بهتر نیست با اتخاذ تدابیری ضمن تلاش برای اصلاح مجرمان زندانی و بیماران سیاسی، از سوءاستفاده بیگانگان جلوگیری کنیم؟

ادامه مطلب ...

خبرنامه: اخبار 24 ساعت گذشته 89/07/01 (فايل pdf)

0 نظرات
برنامه الكترونيكي 89/076/01:
مهمترين اخبار 24 ساعت گذشته

. ادامه راه سبز(ارس): خبرنامه پنجشنبه، یکم مهر 1389، وقايع 24 ساعت گذشته را به صورت یک فایل پی دی اف در اختیار مخاطبان قرار می دهد. عناوین خبر ها به همراه خلاصه متن آنها در نيز آورده شده است و برای مشاهده متن کامل اخبار، عکس ها، بیانیه ها و تحلیلها، فایل پی دی اف انتهاي همين پست را دانلود و مطالعه نماييد. شايان ذكر است تعدادي از ارجح ترين خبرهاي درج شده در اين خبرنامه پيش از اين نيز در پستهاي قبلي سايت ارس به اطلاع مخاطبان رسيده است و لذا در ادامه از درج خلاصه آن گونه اخبار خودداري شده است:

دانشجویان در آستانه آغاز سال تحصیلی: انقلاب فرهنگی جدید، پروژه ای شکست خورده است
در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی دانشگاهها، ٢٨ تن از دانشجویان دربند در زندان های اوین و رجایی شهر با انتشار بیانیه ای اعلام کردند تلاش برای به انقیاد کشیدن و یکدست سازی دانشگاه، در قالب یک انقلاب فرهنگی جدید، پروژه ای پیشاپیش شکست خورده است.

همزمان چندین تشکل و جریان دانشجویی دانشگاههای کشور، از سیاست های دولت در سرکوب دانشگاه و ایجاد فضای امنیتی انتقاد کرده و بر "تداوم مبارزات جنبش دانشجویی با استبداد" تاکید کردند.
... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید.

کاریکاتور - خودسانسوری
... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید.

عکس - همیشه سبز
... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید.

انتقاد کمیتۀ بین المللی حمایت از حقوق درویشان و دانشجویان ایران از علی مطهری در تحریف تاریخ
در پی ارسال و انتشار نامه علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس به محمود احمدی نژاد پیرامون اقدامات کوروش کبیر و رویکرد انتقادی وی به اقدامات تاریخیِ کوروش، تشکلی تحت عنوان «کمیتۀ بین المللی حمایت از حقوق درویشان و دانشجویان ایران»، با انتشار بیانیه ای نسبت به این موضوع از خود واکنش نشان داده و ضمن برشمردن "اشتباهات تاریخی" وارده در نامه مطهری، از "تحریف تاریخ توسط وی انتقاد کرد.
... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید.

آقای دبیرکل! نسبت به نقض حقوق بشر در ایران فعالانه تر برخورد کنید؛ نماینده بفرستید
نامه خانواده های زندانیان سیاسی به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد
جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی رجایی شهر در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل از او خواستند تا اکنون که احمدی نژاد در سازمان ملل حضور دارد از او در خصوص عملکرد دولت در حوزه حقوق بشر و زندانیان سیاسی سوال کند.

آنان در این نامه با اشاره به منشور حقوق بشر کوروش و تبلیغات صورت گرفته از سوی احمدی نژاد در خصوص این منشور خطاب به بان کی مون نوشتند: " ما همسران و خانواده های زندانیان سیاسی و روزنامه نگاران زندانی از شما تقاضا داریم نسبت به نقض حقوق بشر در ایران فعالانه تر برخورد کنید و در دیدار با آقای احمدی نزاد همان حساسیتی را که نسبت به زندانی شدن سه شهروند آمریکایی در ایران نشان می دهید، نسبت به وضعیت عزیزان ما که بدون ارتکاب گناه یا نقض قانون در پشت میله های زندان گرفتار هستند، مبذول فرمایید."
... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید.

تقدیر کروبی از صبر و استقامت محسن امین زاده
مهدی کروبی با حضور در منزل محسن امین‌زاده، با خانواده وی دیدار و ابراز همدردی کرد.
به گزارش سحام نیوز، روز گذشته خانواده محسن امین زاده میزبان مهدی کروبی بودند. مهدی کروبی در این دیدار ضمن آرزوی سلامتی برای آقای امین زاده و آزادی هرچه سریعتر وی از زندان، برای خانواده ایشان صبر و استقامت را خواستار شد.
... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید.

پس از انتقاد در جشن خانه سینما، پروانه ساخت فیلم فرهادی لغو شد
بنا به گزارش منابع خبری جرس، سخنان اصغر فرهادی فیلمساز منتقد، در چهاردهمین جشن خانه سینمای ایران که از سوی روزنامه کیهان با انتقاد شدید مواجه گردید، موجب شد تا مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی سینما در وزارت ارشاد اسلامی، بصورت مستقیم دستور لغو پروانه ساخت فیلم جدید او (جدائی نادر و سیمین) را صادر کند؛ در حالیکه تاکنون بیست در صد از آن نیز فیلمبرداری شده است.

گفتنی است فرهادی هنگامی که تندیس کارگردان برگزیده جشن خانه سینما را برای فیلم "درباره الی" از دست رخشان بنی اعتماد دریافت کرد، در سخنانی کوتاه با نام بردن از بهرام بیضائی که مدتی است فیلم نمی سازد و امیر نادری که سالهاست در آمریکا به کار مشغول است و با اشاره به مهاجرت گلشیفته فراهانی بازیگر فیلم خود که در هالیوود به سر می برد و جعفر پناهی فیلمساز که پس از انتخابات ریاست جمهوری ماهها زندانی بود، آرزو کرد روزی برسد که هیچ سینماگر و بازیگر ایرانی به خاطر فشارهای سیاسی و اجتماعی مجبور به مهاجرت نشود، فیلمسازان مجبور به مهاجرت شده به وطن برگشته و بتوانند دوباره فیلم بسازند وهیچ فیلمسازی به خاطر عقاید سیاسی و فرهنگی اش، زندانی نشود و از حقوق فردی و شهروندی مثل حق مسافرت به خارج از کشور و شرکت در فستیوال ها برخوردار باشد.
... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید.

احمد قابل: اکنون مطمئن شدم که علت بازداشتم تبعات افشای اعدام های مشهد بود
اسقبال و تشکر زندانیان عادی از احمد قابل به خاطر افشای وقایع زندان
احمد قابل مجتهد نواندیش که هفته گذشته و پس از افشای اعدام های خودسرانه ، شتابزده ،دسته جمعی و پنهانی زندان وکیل آباد مشهد برای بار دوم طی یکسال اخیر بازداشت شد ، در ملاقات با همسرش از انتقالش به بند 6.1 این زندان خبر داد.
... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید.

روسيه تحويل سامانه دفاعى اس- ۳۰۰ به ايران را به حال تعلیق در آورد
رييس ستاد نيروهاى مسلح روسيه روز چهارشنبه گفت كه مسكو موشک هاى سامانه دفاع ضد هوايى اس – ۳۰۰ را به ايران تحويل نخواهد داد و وزير دفاع ايران نيز گفته كه ساخت اين سامانه را در دستور كار داريم.

ژنرال نيكلاى ماكاروف در سخنانى كه خبرگزارى هاى روسى آن را منتشر كرده اند، تحويل اين سامانه دفاعى را نقض تحريم هاى سازمان ملل عليه جمهورى اسلامى ايران دانسته كه روسيه نيز آنها را تاييد كرده است.
... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید.

خوش چهره به جمع استادان بازنشسته پیوست
در ادامه روند بازنشستگی اجباری استاتید منتقد دانشگاه‌ها، محمد خوش چهره اقتصاددان و از چهره‌های شاخص اصولگرا پس از گذشت 23 سال سابقه تدریس در دانشگاه تهران به جمع اساتید بازنشسته پیوست که حکم بازنشستگی این استاد دانشگاه تهران از اول مهر ماه شکل اجرایی به خود می گیرد.

به گزارش مهر، محمد خوش چهره دارای دکتری تخصصی توسعه و برنامه ریزی اقتصادی از دانشگاه Strathclyde انگلستان، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و چهره اقتصادی مجلس هفتم بود. این اقتصاددان در کنار فعالیت علمی به عنوان یک فعال سیاسی نیز شناخته شده و ریاست اصولگرایان مستقل مجلس در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت.
... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید.

افشين حسين پناهی بازداشت شد
افشين حسين پناهی، برادر انور حسين پناهی زندانی سياسی در طی روزهای گذشته توسط ماموران امنيتی بازداشت شد.

به گزارش هرانا، افشين حسين پناهی که پيگيری پرونده برادرش را بر عهده داشته است در طی دو سال گذشته بارها توسط وزارت اطلاعات احضار و يا بازداشت شده است.
... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید.

خانه آزادی، خواستار لغو حکم زندان و شلاق شیوا نظر‌آهاری شد
سازمان مدافع حقوق بشر "فریدم هاوس" یا "خانه آزادی" روز سه شنبه صدور حکم حبس و شلاق برای شیوا نظر آهاری، فعال حقوق بشر در ایران را محکوم کرده و خواستار تغییر این حکم و آزادی سریع خانم نظر آهاری شده است.

به گزارش رادیوفردا، این سازمان آمریکایی که مقر آن در واشنگتن است به صدور حکم شش سال حبس در زندان ایذه و ۷۴ ضربه شلاق برای شیوا نظر آهاری، سخنگوی کمیته گزارشگران حقوق بشر در ایران، اعتراض کرده و پائولا شریفر، مدیر اجرایی موقت این سازمان از ایران خواسته است تا به مسئولیت‌های بین‌المللی خود پایبند بوده و نظر آهاری را سریعا آزاد کنند.
... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید.

گروه بریک خبر داد: پیشنهاد صدور قطعنامه علیه تحریم‌های یك‌جانبه در مجمع عمومی سازمان‌ملل
در آستانه نشست گروه ١+۵ و بحث در مورد پرونده اتمی جمهوری اسلامی، وزیر خارجه برزیل از نشست و تلاش گروه موسوم به «بریك»، شامل كشورهای برزیل، روسیه، هند و چین برای تصویب قطعنامه علیه سیاست تحریم‌ یك‌جانبه در مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد.

به گزارش رویترز، سلسو آموریم، در این زمینه خاطرنشان کرد "كشورهای عضو گروه بریك از مجمع عمومی سازمان ملل خواهند خواست تا كشورهایی را كه اقدام به وضع تحریم‌های یك جانبه علیه دیگر كشورها می‌كنند، مورد سرزنش قرار دهد. "
... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید.

آخرین وضعیت صفایی فراهانی در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان قلب
همسر محسن صفایی فراهانی در مورد آخرین وضعیت سلامتی او اظهار داشت: ایشان از سه شنبه هفته گذشته (24شهریورماه) و پس از گذشت مدت دو هفته از بروز عارضه قلبی در زندان برایشان و پس از پیگیریهای فراوان و مکرر در بخش مراقبتهای ویژه (CCU) یکی از بیمارستانهای تخصصی قلب تهران بستری و تحت نظر قرارگرفته اند.

به گزارش پارلمان‌نیوز، وی افزود: مهندس صفایی فراهانی تا تاریخ 24شهریور برخلاف اخبار منتشرشده در برخی رسانه ها، در هیچ بیمارستانی بستری نشده بودند و تنها برای دو نوبت معاینه و آزمایش پزشکی در بیمارستان‌های مدرس و طالقانی حاضرشده و بلافاصله مجدداً به زندان اوین بازگردانده شده بودند.
... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید.

نوید محبی از فعالان کمپین یک میلیون امضا، بازداشت شد
نوید محبی، وبلاگ‌نویس و فعال کمپین یک میلیون امضا، از روز ۲۷ شهریورماه بازداشت شده است.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، وی در منزل پدری‌اش در شهرستان آمل، طی یورش هشت نیروی امنیتی بازداشت شده و هم اکنون به زندان ساری منتقل شده است.
... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید.

جهت دانلود و مشاهده خبرنامه با متن كامل اخبار، روي تصوير زير كليك نماييد

حجم فايل 516 كيلوبايت
ادامه مطلب ...

خبرنامه کلمه با کمک مردم در فضای عمومی منتشر می شود «کلمه» برای همسایه، همکلاسی و همکار

0 نظرات
خبرنامه کلمه با کمک مردم در فضای عمومی منتشر می شود:
«کلمه» برای همسایه، همکلاسی و همکار

. ادامه راه سبز(ارس): كلمه:«مردم ایران ما» رسانه ندارند. مخالفان «مردم ایران ما» در این خیال خام اند که امروز همان روزگاری است که معاویه، علی (ع) را به بی نمازی و کفر متهم نمود و عوام الناس را برای چندی در خواب بی خبری نگه داشت.

آنها اگر آنگونه بی پروا شده اند که با خیال آسوده در هفته دفاع مقدس یاران شهید باکری و همت را هتک می کنند. همسر شهید باکری را کتک می زنند و پسرش را دستگیر می کنند. روحانی دلسوزی را که به قدرت شرک آلود تسلیم نمی شود، به چوب تکفیر می رانند. منتقد دلسوزی که استبداد را هشدار می دهد به داغ تهدید و ایرانی آزادی را که مقهور قدرت نامشروعشان نمی شود به عربده ی تهمت بدنام می کنند برای این است که با هزار هزار فریب روی ندانستن «مردم ایران ما» حساب باز کرده اند.

«مردم ایران ما» رسانه ندارند و سهمشان از صدها میلیارد بودجه ی رسانه ای تنها تهمت و دروغ و شرک است.

اما اگر راهی را ببندند «مردم ایران ما» چون جویباری روان راه خود را از میان سنگلاخ ها خواهند یافت.

«مردم ایران ما» حق دارند بدانند. و اگر همه بدانند «سیاه» تا «سبز» از آن بهره می برند.

شمارگان ما معلوم است. ما بی شماریم. برای انتشار و توزیع آن روی شما حساب باز کرده ایم. کارگران در کارخانه ها، دانش آموزان در مدرسه، دانشجویان در دانشگاه ، کارمندان در اداره ، معلمان در کلاس و همسایه ها در محله ما آن را چاپ کنند و روزنامه ی خود را توزیع کنند . کلمه روزنامه ی همه ی کسانی است که آن را دست به دست می رسانند و سینه به سینه می خوانند.

آنها باید بدانند که اگر با همه دنیایشان به خیال خود تلاش کنند جلوی اطلاع رسانی به مردم را بگیرند ما نیز مانند پدرانمان در دوران خفقان، سینه به سینه به هم خبر خواهیم داد تا مردم کوچه و بازار هم بدانند. و بدانند که دوران حصر و تبعید و محدودیت برای رسیدن قاصد خبری به مقصد گذشته است.

براي دریافت نسخه pdf -پی دی اف- (۳۹۷ کیلو بایت) روي تصوير زير كليك كنيد

لينك كمكي دانلود مستقيم : kaleme-01_07_1389_001a.pdf


براي دريافت نسخه کم حجم jpeg -عکس-(۳۸۱ کیلوبایت) روي تصوير زير كليك نماييد

لينك كمكي دانلود مستقيم : kaleme-01_07_1389_001a_low.jpg

ادامه مطلب ...

آقای احمدی نژاد! خبر بدی برایت دارم؛ مهر رسید

0 نظرات
نامه مجید دری، دانشجوی دربند از زندان اوین:
آقای احمدی نژاد! خبر بدی برایت دارم؛ مهر رسید

. ادامه راه سبز(ارس): مجید دری، فعال دانشجویی که هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد به شش سال حبس قطعی محکوم شده است. حبسی که قرار است مجید پنج سال از آن ر ا در تبعد بگذراند؛ تبعید در زندان ایذه .

به گزارش کلمه، این دانشجوی دربند در سال ۸۶ و در اعتراض به سوء مدیریت و فضای امنیتی دانشگاه علامه ابتدا چندین ترم از تحصیل تعلیق و سپس نیز از ادامه تحصیل محروم شد.وی در سال ۸۷ و با همراهی سایر دانشجویان محروم ازتحصیل که به دانشجویان ستاره دار معروف شده اند ،شورای دفاع از حق تحصیل را تشکیل دادند .شورایی که با هدف بازپس گیری بدیهی ترین حق این دانشجویان یعنی حق تحصیل شکل گرفت .دانشجویانی که که به خاطر عقیده شان از حق تحصیل محروم شده بودند. اعضای این شورا در دوران فعالیت شان مدام بر عدم وابستگی خود به گروه ها ، دسته ها و یا احزاب داخلی و خارجی تاکید می کردند.

در جریان مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری و پس ازآنکه محمود احمدی نژاد وجود دانشجویان ستاره دار را انکار کرد و گفت که چنین دانشجویانی وجود خارجی ندارند، مجید دری نیز به همراه سایر اعضای شورا در تجمع های اعتراض آمیزی که به منظور آگاهی افکار عمومی برگزار شد شرکت کرد تا نشان دهد که این دانشجویان وجود خارجی دارند . دانشجویانی که بیهوده از حق تحصیل محروم شده اند؛ این تجمع های اعتراضی در روزهای قبل از برگزاری انتخابات در مقابل وزارت علوم و صدا و سیما برگزار شد.

مجید دری اما پس از شرکت در این تجمع ها در روز ۲۲ خرداد ماه به محل کار خود درشهر بوشهر بازگشت. وی چند روزی بیشتر در بوشهر نماند تا اینکه سر انجام در روز ۱۸ تیر ماه ۸۸ در حالی که در منزل خواهر خود درشهر قزوین به سر می برد دستگیر شد.

مجید دری به مناسبت اول مهرماه ،روز بازگشایی دانشگاهها نامه ای را خطاب به محمود احمدی نژاد نوشته و به وی گفته است “خبر بدی برایت دارم، مهر رسید!”

متن کامل نامه مجید دری که از زندان اوین به بیرون ارسال شده به این شرح است:
آقای احمدی نژاد!
سلام

خبر بدی برایت دارم.خبری که هر سال تکرار می شود،اما کهنه نمی شود.خبری که سالیان سال تکرار شده و می شود و تن دیکتاتورها و مستبدین را لرزانده است.کوتاه است اما پر طمطراق: “مهر آمد”.باری مهر آمد و دانشگاهها باز شدند و دانشجویان بازگشتند. با هر زحمتی نفسی سه ماهه کشیدی.اما تمام شد!مهر آمد.

آقای احمدی نژاد!

سال ۸۶ به یادت می آید که به دانشگاه تهران رفتی؟ حتی پلاکارد خوشامدگویی هم نصب نکردند که خبر پنهان بماند. تنها یک شب قبلش خبر آمدنت را دادی. آنهم به حراست دانشگاه تهران. یادم هست که دم تمام درهای دانشگاه ماموران حراست موج می زدند و مانع ورود دانشجویان می شدند. اما آمدیم! به هر لطایف الحیلی بود وارد شدیم. آمدی و رفتی.دم در سالن اجتماعات ماموران حراست ودانشجونماها نگهبانی می دادند و مانع ورود ما به مراسم خوشامدگویی! شما می شدند راستی. دیدار نمایشی چه لذتی دارد با مشتی دانشجو نما؟

آنجا بود که طمع چوب و چماق را چشیدیم. سال ۸۷ را چطور؟به یاد داری؟به دانشگاه علم و صنعت رفتی. استاد دانشگاه! دانشگاهی! پنجشنبه رفتی! سر و ته خیابان را بسته بودند و مانع ورود دانشجویان می شدند. حتی علم و صنعتی ها!و بار دیگر برای همانان حرف زدی و برایت دست زدند و گمان بردی که بازی را برده ای.اما سال تحصیلی چیز دیگری گفت.۸۸ را نمی دانم چه کردی. چون به جرم محارب بودن، به جرم دفاع از حق تحصیل – که دولت مهرورز نصیبمان کرده بود – در زندان بودم و فرصت شرفیابی نداشتم. اما می دانم چه تلخ بود برایت چون سالهای گذشته…

آقای احمدی نژاد!

از بدو ورودت به سمت ریاست جمهوری به کیاست دریافتی که دانشگاه دردسر است برایت و دست به کار شدی. روسای دانشگاهها را در راستای اهدافت گماردی که همانا سرکوب دانشجویان منتقد و معترض بود و پروژه پاکسازی دانشگاهها…

انجمنها را بستی، نشریه ها را به تعطیلی کشاندی و منتقدین را ستاره دار کردی و محروم و اخراج. کاری بود که بشود برای ساکت کردن دانشگاهها انجام بدهی و نکنی؟! البته همکاری وزارت علوم برای وابسته نشان دادن جریانهای دانشجویی اعم از تحکیم، ادوار و شورای دفاع از حق تحصیل به این و آن را نباید نادیده گرفت و حال بدنبال تحقق اهداف پاکسازی ات ما دانشجویان در زندانیم. از عبدالله مومنی بگیر تا میلاد اسدی و …بالغ بریک صدسال حبس هم اکنون برای دانشجویان رقم خورده است. از ۷ نفر اعضای شورای مرکزی “شورای دفاع از حق تحصیل” ۶ نفر آنان دستگیر شدند و سنگینترین احکام همراه با تبعید به آنان داده شد.

آیا هیچ می دانی هنگامی که تصمیم به تشکیل این شورا گرفتیم می دانستیم هرگز به دانشگاه باز نخواهیم گشت؟! اما ایستادیم تا دیگری چون ما به راحتی از حق غیرقابل انکارش محروم نشود.ایستادیم و حاضر نشدیم تعهد بدهیم که در مقابل ظلم سکوت کنیم. می دانستیم باز نخواهیم گشت،می دانستیم انکار می شویم،اما فریاد بر آوردیم تا نتوانی به راحتی و با طیب خاطر هر بلایی که دلت خواست بر سر دیگر دانشجویان بیاوری.ایستادیم تا آنگاه که انکار می کردی سند زنده ای باشیم از یک دروغ شرم آور.

آقای احمدی نژاد

در دوره اول ریاست جمهوری ات دست کم ۷۰ نفر را شناسایی کردیم که ستاره دار شده اند و آمار تعلیق ها آنقدر زیاد بود که مجال برای جمع آوری اسامی پیدا نکردیم اما با یک حساب سرانگشتی تنها در ۲ سال پایان دوره اول،سالهای تعلیق از تحصیل از مرز ۱۲۰ ترم هم گذشت.حاصل این تلاشها و پرده افکنی ها ۱۰ سال حبس در زندان ایذه برای ضیا نبوی ،شش سال حبس در همان زندان برای من ،شش سال حبس برای شیوا نظرآهاری، دو سال و ۴ ماه حبس برای مهدیه گلرو بود که هم اکنون در بند زنان است و ما نیز در بند ۳۵۰ محبوس…چرا که دانشجویان چون همیشه در برابر ناکارآمدیها و تعدیها ایستاده اند.بیشترین هزینه ها همیشه بر شانه های اینان که پشتوانه ای ندارند سنگینی می کند.اما هیچ گاه نه خم به ابرو آورده اند و نه زیر بار این فشارها کمر خم کرده اند.

آقای احمدی نژاد!

پیشنهادی برایت دارم که به عینه ببینی در اجرای پروژه ات چقدر موفق بوده ای. ۵ سال با تمام ابزارهای قدرت کوشیده ای که دانشگاه را ساکت کنی. تعداد زیادی از دانشجویان فعال یا در زندانند یا ستاره دار یا تعلیقی و محروم از تحصیل و اخراج شده. حال که دیگر باید خیالت آسوده باشد، پس قدم رنجه فرما و تنها یک روز قبل اعلام کن که می آیی. فقط یک روز قبل و نه بیشتر!

آقای احمدی نژاد!

در مناظره ات به دروغ گفتی که کسی را به جرم انتقاد از تحصیل محروم نکرده ای، که هیچ دانشجویی را ستاره دار نکرده ای. در مقابل میلیونها بیننده گفتی. عجیب نبود که خورشید را هم انکار کنی چه رسد به ما که ستاره دار بودیم. چگونه توانستی با چنین اعتماد به نفسی وجود انسانهایی را انکار کنی که پشت در صداو سیما با پلاکارد فریاد میزدند:ما ستاره داریم!

گمان می کنی با اینگونه رفتارها دانشجویان ساکت خواهند شد؟ باورت نمی شد که با تمامی این تدبیرها و تنبیه ها و تهدیدها، دانشگاه همچنان مکان ناامنی برایت تلقی شود که نتوانی با خیال راحت به آن پا بگذاری و ژست استاد دانشگاه را بخود بگیری؟

کدامیک از دانشگاهها را می خواهی ساکت کنی؟! تهران ؟ امیرکبیر ؟علامه ؟علم و صنعت ؟ دانشگاه اصفهان ؟ مشهد یا مازندران و تبریز و…یا دانشگاه آزاد را؟!

جنبش دانشجویی لقمه ا ی نیست که از گلوی هیچ دیکتاتوری پایین رفته باشد. طلایه دار انتقاد هیچگاه سلاح بر زمین نمی گذارد و در کنار دریای خروشان مردم علیه زور و استبداد و دیکتاتوری می ستیزد.

آقای احمدی نژاد!

در آخر یک پیشنهاد دیگر می کنم: نپذیر! پیشنهاد اولم را نپذیر که تلخ ترین روز زندگی ات رقم خواهد خورد.

گمان مبر که به پایان رسید کار مغان ***** هزار باده ناخورده در رگ تاک است هنوز

مجید دری
دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه و زندانی اوین
ادامه مطلب ...

مصطفی تاج زاده: دروغ گویی های «احمدی نژاد» تنها با «مرتضوی» قابل مقایسه است

0 نظرات
تاج زاده در ملاقات کابینی با همسرش:
دروغ گویی های "احمدی نژاد" تنها با "قاضی مرتضوی" قابل مقایسه است

. ادامه راه سبز(ارس): اندکی زمان لازم است تا استبدادطلبان ایرانی و طرفداران اندیشه طالبانی-پادگانی همه آن چه در چنته دارند، بیرون بریزند و دستشان را کاملا رو کنند و پیروان خود را بیش از پیش شرمسار سازند و در نهایت مجبور شوند از برج غرور و تفرعن و استبداد پایین آمده دست از سرکوب بیشتر و بگیر و ببندهای بی منطق و کور برداشته حقوق ملت را به رسمیت بشناسند و به بازی برد برد تن دهند.

سید مصطفی تاجزاده که بیش از یک ماه است به دلیل شکایت از کودتاگران نظامی در زندان اوین همراه با آقای نوری زاد در قرنطینه به سر می برد، روز چهارشنبه ۳۱ شهریورماه در ملاقات کابینی با همسرش در رابطه با مواضع اخیر آقای احمدی نژاد و موارد کذب بیان شده توسط وی در نیویورک، نکاتی را مطرح نموده است. به گفته فخرالسادات محتشمی پور وی در این ملاقات در پیامی خطاب به عقلای قوم اظهار داشته است: “بگیر و ببند و سرکوب و انسداد در زمان محمدرضا شاه جواب نداد و به طریق اولی در دنیای به هم پیوسته کنونی و در جهان دموکراسی خواه امروز و در عصر رایانه و اینترنت و ماهواره و تلفن همراه، روش های استبدادی نمی تواند پاسخگوی اداره کشور باشد و قطعا این روش ها محکوم به شکست است. مگر حصر مرحوم آیة الله منتظری اندکی از محبوبیت او کاست یا به محبوبیت دیگران افزود که دوباره به این روش ها تمسک جسته اند؟ من به عقلای قوم هشدار داده یادآور می شوم که ایرانیان از مشروطه تاکنون نشان داده اند که استبداد را برنمی تابند و سرانجام حقوق خویش را استیفا خواهند کرد.”

به گزارش نوروز متن کامل اظهارات سید مصطفی تاجزاده در ملاقات روز گذشته به شرح زیر می باشد:
این که آقای احمدی نژاد تصمیم گرفته مکنونات قلبی خود را علنی کند، یعنی نظام مورد نظر خود را تک حزبی می خواند و وجود دسته بندی و در واقع گرایش های سیاسی متفاوت را مغایر ارزش های انقلاب معرفی می کند و از صدور منتقدان و مخالفان خود به خارج از کشور سخن می گوید و با تفکیک قوا مخالفت کرده و دیگر مجلس را در رأس امور نمی داند و دخالت احزاب را در مدیریت کشور محکوم می کند، به آن دلیل است که پس از سرکوب یک سال گذشته، میدان را برای یکه تازی و تحقق یکه سالاری مناسب می بیند. در حقیقت وقتی آزادی مطبوعات و احزاب و تجمعات و انتخابات به محاق می رود و شخصیت های وارسته فهیم و شجاع و مدیرانی هم چون آقایان بهزاد نبوی، میردامادی، آرمین، صفایی فراهانی، داود سلیمانی، کیانوش راد، تاجرنیا، مرعشی و … (نمایندگان مجلس ششم) به جای حضور در مجلس گرفتار محاکمه و بند و زندان می شوند، حزب پادگانی تصور می کند که فرصت طلایی استحاله جمهوری اسلامی ایران را به نظام تک حزبی استبدادی به دست آورده و به جای تحقق آرمان های امام و مردم و وعده های امام در پاریس و اصول مصرح قانون اساسی، می تواند دیدگاهی را که متعلق به مارکسیست های روسی است و استالین آن را در شوروی محقق کرد و سرانجام فروپاشید در ایران به مرحله اجرا درآورد و توجه ندارد که مدل حکومت تک حزبی استبدادی حداقل دو دهه است که با شکست مفتضحانه ای در جهان مواجه شده و برای ملت ایران هیچ جاذبه ای ندارد چرا که اساسا انقلاب اسلامی در اعتراض به چنین مدلی شکل گرفت.

جالب آن که امروز حتی مارکسیست های آمریکای لاتین نیز از مدل چند حزبی و مطبوعات و احزاب و انتخابات آزاد دفاع می کنند. به نظر من مدل مطلوب حکومت آقای احمدی نژاد و حزب پادگانی نه جمهوری است و نه اسلامی و نه ایرانی. بلکه نظامی فاشیستی است که در آن همه آزادی ها به رسمیت شناخته می شود به جز آزادی های مدنی و سیاسی. بنابراین وی چه زمانی که به نام اسلام و تشیع و ولایت و امام زمان و چه اکنون به نام مکتب ایرانی از حکومتی دفاع می کند که ماهیت آن انسدادی-استبدادی است و در آن منتقدان از داشتن روزنامه و حزب و تجمع آزاد محروم خواهند بود و نظام رقابت آزاد و انتخابات آزاد معنایی نخواهد داشت.

۱- البته یک نکته را نباید نادیده گرفت و آن این است که از زمانی که انتخابات مجلس هفتم به شکل نمایشی برگزار شد و صلاحیت نامزدهای مخالف تک صدایی با اتکاء به نظارت استصوابی رد شد و مجلس هفتم و سپس مجلس هشتم به شکل فرمایشی تشکیل شد، مجلس دیکر در رأس امور نبوده و چنان ضعیف شده است که قدرت دفاع از خود در برابر زیاده خواهی های آقای احمدی نژاد را ندارد چه رسد به این که بخواهد از حقوق و منافع ملت دفاع کند. تجربه ما از مشروطه تاکنون نشان می دهد که هر زمان انتخابات نمایشی و مجلس فرمایشی شد، قوه مقننه هرگز دررأس امور قرار نداشت. به هر حال امروز عملا کودتاچیان و حزب پادگانی در رأس امورند نه مجلس مستقل و مدرس پرور.

۲- آقای احمدی نژاد با وجود مواضع فوق و عملکرد سرکوب گرانه وزارت اطلاعات، ارشاد و کشورش در زمینه نقض حقوق شهروندان، ایران را آزادترین کشور جهان می خواند که چندصدایی در آن حاکم است و ادعا می کند رقبای انتخاباتی وی آزادانه به فعالیت مشغولند. در این زمینه باید گفت: اولا ایجاد محدودیت های روزافزون برای آقایان کروبی و موسوی خلاف ادعای وی را ثابت می کند. امروز صداو سیمای میلی و تک صدا نه تنها آن دو بزرگوار را بایکوت خبری کرده بلکه به مناسبت و بی مناسبت انواع اتهامات را متوجه آنان کرده و می کند. مطبوعات نیز از درج اخبار آنان جز فحاشی و نقد غیرمنصفانه منع شده اند و سایت های آنان نیز فیلتر و احزاب آنان و طرفداران اصلاح طلبشان یکی پس از دیگری توقیف شده اند.

با وجود این استبدادطلبان ایرانی، این میزان محدودیت را کافی ندانسته حصر خانگی را به آنان تحمیل کرده اند و توجه ندارند که در جهان جهانی شده امروز، حتی در «بورکینافاسو» نیز با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چنین رفتاری نمی کنند و با نقض حقوق آنان به حیثیت کشور آسیب وارد نمی کنند و تصویری زشت از آن به جهان ارائه نمی کنند به طوری که رئیس دولت مجبور شود در مقر سازمان ملل متحد به دروغ اعلام کند که «رقبا و مخالفان ما آزادانه به فعالیت مشغولند.» ثانیا اگر ادعای آقای احمدی نژاد درست است و در ایران زندانی سیاسی وجود ندارد، چگونه می تواند محکومیت های سنگین هشت سال و نه سال و حبس در تبعید را به دانشجویان مظلوم و متعهد ایرانی مشاهده کند و دم برنیاورد؟ در کجای دنیا یک دانشجوی دختر را به جرم نگاه متفاوت و زبان نقاد به نه سال و نیم حبس محکوم می کنند؟ من این جا به احکام ظالمانه و سنگین علیه روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و مدنی و غیره اشاره نمی کنم که مثلا آقای نوری زاد تنها به دلیل نگارش نامه منتقدانه در زندان به سر می برد و با وجود این اعلام می کنند که زندانی سیاسی نداریم.البته اگر هر یک از زندانیان سیاسی ما پاسپورت آمریکایی داشتند، آقای احمدی نژاد شخصا پرونده آنان را پیگیری می کرد و برای آزادی آنان با مقامات قضائی به مکاتبه و مذاکره می پرداخت.

۳- در مورد این ادعای آقای احمدی نژاد که مخالفان و منتقدان وی نکات مثبت کارنامه دولت نهم و دهم را ندیده و به سیاه نمایی می پردازند، نیز باید بگویم در ۳۱ سال گذشته هیچ کس به اندازه ایشان به سیاه نمایی عملکرد دولت های پیشین نپرداخته و رقبای خود را به فساد متهم نکرده و خدماتشان را نادیده نگرفته است. سخنان و تعبیرات وی در مورد مدیران گذشته و یا رقبای کنونی اش از سیاه نمایی گذشته و دروغ گویی های او به شکل گسترده و آشکار تنها با قاضی مرتضوی- دادستان معزول- قابل مقایسه است. کینه وی و اقتدارگرایان همکارش به نحوی است که درست هم زمان با برنامه سفر به نیویورک، روز گفتگوی تمدن ها را که با اقبال جهانی روبرو شد، و هزاره سوم میلادی با آن نام آغاز شد، از تقویم رسمی کشور حذف کردند.

۴- من از آقای احمدی نژاد که تلاش برای بستن روزنامه سلام را از افتخارات زندگی خویش می داند، انتظار ندارم که از حقوق و آزادی های ایرانیان و به ویژه منتقدان خود دفاع کند. از دید او هر آن کس که مخالفش باشد، خس و خاشاکی بیش نیست و به اندازه بزغاله نمی فهمد اما خطاب من به عقلای قوم است: بگیر و ببند و سرکوب و انسداد در زمان محمدرضا شاه جواب نداد و به طریق اولی در دنیای به هم پیوسته کنونی و در جهان دموکراسی خواه امروز و در عصر رایانه و اینترنت و ماهواره و تلفن همراه، روش های استبدادی نمی تواند پاسخگوی اداره کشور باشد و قطعا این روش ها محکوم به شکست است.مگر حصر مرحوم آیة الله منتظری اندکی از محبوبیت او کاست یا به محبوبیت دیگران افزود که دوباره به این روش ها تمسک جسته اند؟ من به عقلای قوم هشدار داده یادآور می شوم که ایرانیان از مشروطه تاکنون نشان داده اند که استبداد را برنمی تابند و سرانجام حقوق خویش را استیفا خواهند کرد.

البته برای اکثریت مردم مسلمان ایران مقابله با استبداد سکولار خیلی سهل تر است اما یقین دارم که هم وطنانم هرگز زیر بار استبداد دینی نخواهند رفت. استبدادی که به تعبیر آیة الله نائینی بدترین نوع دیکتاتوری است و در واقع جسم و جان و زندگی عمومی و خصوصی مردم را در انقیاد خود در می آورد. به باور من اندکی زمان لازم است تا استبدادطلبان ایرانی و طرفداران اندیشه طالبانی-پادگانی همه آن چه در چنته دارند، بیرون بریزند و دستشان را کاملا رو کنند و پیروان خود را بیش از پیش شرمسار سازند و در نهایت مجبور شوند از برج غرور و تفرعن و استبداد پایین آمده دست از سرکوب بیشتر و بگیر و ببندهای بی منطق و کور برداشته حقوق ملت را به رسمیت بشناسند و به بازی برد برد تن دهند.
ادامه مطلب ...

آسیه باکری: لباس‌شخصی‌ها مادرم را کتک زدند - نصف صورت او با گاز فلفل سوخته است

2 نظرات
آسیه باکری، دختر شهید حمید باکری، در گفت‌وگو با کلمه:
لباس‌شخصی‌ها مادرم را کتک زدند - نصف صورت او با گاز فلفل سوخته است

. ادامه راه سبز(ارس): ابتدا ما آقای کروبی را دعوت کرده بودیم، اما کمی بعد ایشان تماس گرفت و گفت نمی‌گذارند من بیایم و زنگ زده و گفته‌اند که اگر بخواهی از خانه بیرون بروی، بسیجی‌ها را دم در خانه‌ات می‌ریزیم! مادرم که این موضوع را شنید، تصمیم گرفت برای دیدار با آقای کروبی به منزل وی برویم. اما جلوی منزل ایشان، ماموران جلوی ما را گرفتند و مانع ورودمان شدند. یکی از آنها مادرم را تهدید کرد و گفت: اسلحه را روی شقیقه‌ات می‌گذارم و راحتت می‌کنم. احسان هم عصبانی شد و اعتراض کرد، آنها هم او را بردند.
دختر شهید باکری با بیان اینکه ماموران لباس شخصی مادرش (همسر شهید باکری) را به شدت کتک زده‌اند، از سوختن نصف صورت همسر شهید باکری بر اثر پاشیدن گاز فلفل خبر داد.

آسیه باکری، فرزند شهید حمید باکری، در گفت‌وگو با خبرنگار کلمه از قول مسئولان برای آزاد کردن احسان باکری خبر داد و در عین حال تاکید کرد که تا این لحظه (ساعت ۲۰:۲۰) احسان هنوز آزاد نشده است.

وی همچنین با اشاره به تهدید فاطمه امیرانی، همسر شهید حمید باکری، با سلاح گرم، از ضرب و شتم شدید وی توسط ماموران لباس شخصی خبر داد و گفت: نصف صورت مادرم بر اثر پاشیدن گاز فلفل سوخته است.

آسیه باکری گفت: ابتدا ما آقای کروبی را دعوت کرده بودیم، اما کمی بعد ایشان تماس گرفت و گفت نمی‌گذارند من بیایم و زنگ زده و گفته‌اند که اگر بخواهی از خانه بیرون بروی، بسیجی‌ها را دم در خانه‌ات می‌ریزیم!

وی افزود: مادرم که این موضوع را شنید، تصمیم گرفت برای دیدار با آقای کروبی به منزل وی برویم. اما جلوی منزل ایشان، ماموران جلوی ما را گرفتند و مانع ورودمان شدند. یکی از آنها مادرم را تهدید کرد و گفت: اسلحه را روی شقیقه‌ات می‌گذارم و راحتت می‌کنم. احسان هم به شدت عصبانی شد و وقتی یه سمت آنها رفت که اعتراض کند، آنها هم او را بردند.

دختر شهید باکری همچنین در خصوص ممانعت ماموران از ملاقات خانواده این دو شهید دفاع مقدس با میرحسین موسوی نیز گفت: وقتی برای ملاقات با مهندس موسوی می‌خواستیم به منزل ایشان مراجعه کنیم، نیروهای امنیتی جلوی ما را گرفتند و حتی وقتی محافظ آقای موسوی گفت که اینها مهمان ما هستند، آنها به ما اجازه ورود ندادند.

وی خاطرنشان کرد: مادر من و همسر شهید همت هم به عنوان اعتراض، در راه بازگشت در خیابان شعارهای “یا حسین میرحسین” و “مرگ بر دیکتاتور” را فریاد می‌زدند.

============
پيوندهاي مرتبط با اين مطلب:
» دختر شهید باکری: پدر جان جایت اینجا اصلا خالی نیست…
» رنجنامه فرزندان شهید همت و شهید باکری
»

ادامه مطلب ...

حمله به خانواده‌های باکری و همت و بازداشت فرزند شهید باکری

2 نظرات
در سالروز دفاع مقدس و دو روز پس از نامه به فرمانده سپاه:
حمله به خانواده‌های باکری و همت و بازداشت فرزند شهید باکری

. ادامه راه سبز(ارس): در سالروز آغاز دفاع مقدس، احسان باکری، فرزند شهید باکری، بازداشت شد و خانواده شهیدان باکری و همت نیز مورد هجوم نیروهای لباس شخصی قرار گرفتند.

خانواده شهیدان باکری و همت که صبح امروز توسط نیروهای امنیتی از حضور در منزل میرحسین موسوی منع شده بودند، در یک تماس تلفنی با مهدی کروبی به منزل وی دعوت شدند، اما وقتی قصد مراجعه به منزل وی را داشتند، با حمله نیروهای لباس شخصی روبه‌رو شدند و مورد اصابت اسپری گاز اشک آور قرار گرفتند.

احسان باکری پس از آنکه یکی از لباس شخصی‌ها مادرش (همسر شهید) را با اسلحه تهدید کرد، به او اعتراض کرد و در نتیجه بازداشت و به به محل نامعلومی منتقل شد.
به گزارش خبرنگار کلمه، خانواده شهیدان باکری و همت که صبح امروز توسط نیروهای امنیتی از حضور در منزل میرحسین موسوی منع شده بودند، در یک تماس تلفنی با مهدی کروبی به منزل وی دعوت شدند، اما وقتی قصد مراجعه به منزل وی را داشتند، با تهاجم نیروهای لباس شخصی روبه‌رو شدند و با اسپری گاز اشک آور مورد حمله قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، احسان باکری پس از آنکه یکی از لباس شخصی‌ها مادرش (همسر شهید) را با اسلحه تهدید کرد، به او اعتراض کرد و در نتیجه بازداشت و به به محل نامعلومی منتقل شد.

صبح امروز هم از دیدار خانواده این دو شهید دفاع مقدس با میرحسین موسوی جلوگیری شد. خانواده شهید همت و خانواده شهید باکری که در پی دید و یازدیدهای همه ساله، در هفته دفاع مقدس به دیدار نخست‌وزیر دفاع مقدس رفته بودند، با ممانعت شدید نهادهای امنیتی روبه‌رو شدند و پس از معطلی طولانی در میدان پاستور و ممانعت نیروهای امنیتی از دیدار آنها با موسوی، مجبور به بازگشت شدند.

ماموران امنیتی پیش از این هم از حضور برخی مراجعان در دفتر میرحسین موسوی جلوگیری و برای مراجعان مزاحمت‌هایی ایجاد کرده بودند. مهدی کروبی نیز با محدودیت‌های مشابهی روبه‌رو شده بود و دیدارکنندگان با وی از سوی افراد لباس شخصی مورد اذیت قرار گرفته بودند.

میرحسین موسوی هفته گذشته در واکنش به محدودیت‌های ایجاد شده برای خود گفته بود: جنبش ریشه دار تر از آن شده است که با محدویت و یا حذف امثال بنده متوقف شود. ریزش مدام مشروعیت و نارضایتی های در حال انباشت وضعیت ویژه ای را در کشور ایجاد کرده است.

او همچنین تاکید کرده بود: کسانی که این طرحها را می ریزند باید بدانند این گونه اقدامات کمکی به بقای انها نمی کند اگر این کار ها در گذشته توانست اثری داشته باشد و ستمگران را حفظ کند می توانند این سیره و روش را ادامه بدهند و در این میان اگر کسی به جای خود به بقای کشور و منافع ملی می اندیشد باید بسوی قانون و انصاف برگرددحتی اگر این برگشت به ضرر موقعیت و مکانت او تمام شود.

خانواده‌های شهیدان همت و باکری روز قبل موفق به دیدار با کروبی شده بودند، اما امروز از دیدار آنها با موسوی جلوگیری شد.

همسر شهید حمید باکری چندی پیش در نامه ای خطاب به فرمانده سپاه، او و دیگر مدعیان امروز شهیدان را به خیانت در امانت و از بین بردن اعتماد ملت و زیر پا گذاشتن رای مردم و خون شهدا متهم کرد. فاطمه امیرانی در نامه خود با انتقاد از سرکوب اعتراضات مردمی بعد از انتخابات و کودتا توصیف کردن این وضعیت، تاکید کرد که خانواده شهدا در کنار مردم هستند و در برابر ظلم سکوت نمی‌کنند.

وی همچنین نوشت: از اولین ساعات پس از اعلام نتایج با روشی غیرمنطقی و غیرانسانی با مردم برخورد کردید. واقعا پاسخ سوال خانواده های باکری و همت در مورد ابهامات برگزاری انتخابات باید باتوم فرود آمده بر فرق مصطفی همت می بود یا شوکری که به نا حق بر گردن احسان باکری نشست؟ و یا باتومی که به کمر جراحی شده خانم همت در ۲۳ خرداد خورد؟

نامه همسر شهید باکری را در اینجا بخوانید.
ادامه مطلب ...

ناگفته‌های سيد محمد خاتمي درباره گفتگوی تمدن‌ها و راه‌اندازی تلویزیون

0 نظرات
ناگفته‌های خاتمی درباره گفتگوی تمدن‌ها و راه‌اندازی تلویزیون:
از کسی پول نگرفتیم تا استقلال داشته باشیم

. ادامه راه سبز(ارس): سید محمد خاتمی‌ در گفت‌وگو با ” دیپلماسی ایرانی” که به مناسبت روز گفت‌وگوی تمدن‌ها انجام شد، به بیان چرایی و چگونگی طرح ایده خود و نیز تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر پرداخت و تاکید کرد:

چكيده: «در این یک سال متاسفانه بخاطر مسائلی که پیش آمد و می‌توانست نباشد و امیدوارم هر چه زودتر شاهد بهبود اوضاع باشیم، در اصل قضیه رکود ایجاد شد. ولی دست برنداشتیم و انتظار جهانی این است که فعال باشیم.»

«می‌خواستیم برای گفت‌وگوی تمدن‌ها یک ایستگاه تلویزیونی بین المللی تاسیس کنیم، برآورد بودجه هم شده بود، اما این طرح فعلا در محاق است.»

«روسای جمهور سابق، عده‌ای از افراد ثروتمند را جمع می‌کنند، پیشنهاد می‌کنند و خیلی آشکار پول می‌گیرند و کار انجام می‌دهند. ما این کار را نکردیم، برای اینکه نمی‌خواهیم استقلال‌مان از بین برود.»

متن كامل اين گفتگو را در ادامه بخوانيد:
رئیس موسسه بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با تشریح دو طرح مهم درباره گفت‌وگوی تمدن‌ها که اجرای آن به علت کمبود امکانات به محاق رفته، از حضور فعال خود در نشست‌های بین المللی خبر داد و گفت:«سفرهای زیادی دعوت دارم. به همه آنها نمی‌توانم جواب بدهم، اما اگر بتوانم در نشست‌های مهم حتما شرکت خواهم کرد و اگر به هر دلیلی نتوانم بروم،از طریق مجازی یا پیام کتبی یا با معرفی نماینده حضور خواهم داشت.»

سید محمد خاتمی‌ در گفت‌وگو با ” دیپلماسی ایرانی” که به مناسبت روز گفت‌وگوی تمدن‌ها انجام شد، به بیان چرایی و چگونگی طرح ایده خود و نیز تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر پرداخت و تاکید کرد: «در این یک سال متاسفانه بخاطر مسائلی که پیش آمد و می‌توانست نباشد و امیدوارم هر چه زودتر شاهد بهبود اوضاع باشیم، در اصل قضیه رکود ایجاد شد. ولی دست برنداشتیم و انتظار جهانی این است که فعال باشیم.»

رئیس جمهور سابق کشورمان به پیشینه طرح برخورد تمدن‌ها اشاره کرد و گفت: «بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها را باید در متن خود بررسی کنیم که این موضوع در چه فضایی مطرح شد، چه ضرورتی طرح آن را ایجاب می‌کرد و اکنون در چه وضعیتی هستیم؟ آیا طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها تحولی در متن ایجاد کرده یا نه؟ قبل از فروپاشی شوروی، ریچارد نیکسون، رئیس جمهور اسبق آمریکا کتابی نوشت و این پرسش را مطرح کرد که دشمن دنیای آزاد یا آمریکا کیست؟ او در آن کتاب به رقابت دیرینه میان اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا در جنگ سرد اشاره کرد. بطور کلی نظام سلطه همیشه به دشمن احتیاج دارد و خودش را در درگیری با دشمن تعریف می‌کند. نیکسون فرد هوشمندی بود، او بحثی اساسی مطرح کرد که دوران هیمنه و عظمت و قدرت اتحاد شوروی رو به پایان است و در آینده دشمن و رقیب ما اسلام است و غرب باید با توجه به این هماورد مهم مسایل خود را تعریف کند. اسلام در دنیا دارای خیزشی شده و مسلمانان با اتکا به هویت تاریخی خود تهدیدی برای تمدن،دنیا و منافع غرب هستند.»

وی افزود: «پس از آن هم ساموئل‌هانتینگتون، تحلیل‌گر نامدار آمریکایی که برای شورای روابط خارجی آمریکا کار می‌کرد و مطالبش نیز برای اولین بار در فارین پالیسی منتشر شد، مساله جنگ تمدن‌ها را مطرح کرد مبنی بر اینکه در دهه‌های آینده برخورد میان فرهنگ‌ها و تمدن‌هاست و اثر معروف او به نام “برخورد تمدن‌ها” مطرح شد. برخی معتقدند برخورد تمدن‌ها نظریه است، برخی هم می‌گویند این موضوع استراتژی آینده دنیای غرب است که هویت و منافع خود را با این برخورد تعریف می‌کند.»

ماهیت گفت‌وگوی تمدن‌ها سیاسی نیست، اما آثار سیاسی دارد

رئیس بنیاد باران تصریح کرد: «ایده برخورد تمدن‌ها برای هر کسی که به سرنوشت بشر می‌اندیشید، نگران کننده بود و طبعا برای ما که در جهان سوم، جنوب و شرق و نیز دنیای اسلام زندگی می‌کردیم مهم بود. البته منهای جنبه‌های ایدئولوژیک قضیه و اینکه من وابسته به دنیای اسلام هستم، ما در این منطقه در دنیا و متعلق به دنیای در حال توسعه یا محروم یا تحت سلطه هستیم و این دغدغه خاطر برای ما مهم بود که بخصوص با تجربه‌ای که از برخورد غرب با دنیای غیرغرب چه در چهره استعماری قدیم و چه در چهره استعماری جدید آن داشتیم، این برخورد چگونه خواهد بود.»

خاتمی‌ با اشاره به طرح موضوع گفت‌وگوی تمدن‌ها در دوره رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ گفت: «من در هنگامه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۷۵ این دغدغه خاطر را به عنوان یک پیشنهاد و یکی از رئوس برنامه‌های خودم مطرح کردم که می‌توان بجای جنگ تمدن‌ها، گفت‌وگوی تمدن‌ها را ارائه کرد و در دوره مسوولیتم این مساله یکی از مبانی دیپلماسی ما در دنیا بود. این ایده در سازمان ملل مطرح شد و سال ۲۰۰۱، سال گفت‌وگوی تمدن‌ها نام‌گذاری شد و خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت. گرچه ماهیت گفت‌وگوی تمدن‌ها اولا و بالذات سیاسی نیست و عمیق‌تر از آن است، اما طبعا آثار سیاسی هم دارد.»

رئیس موسسه بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، به بیان تفاوت‌های گفت‌وگو با مذاکره و مناظره پرداخت و گفت: «ما می‌توانیم سه گونه رابطه گفتاری و فکری با دیگران داشته باشیم؛ مذاکره(negotiation)، مناظره(debate) و گفت‌وگو(dialogue). منظور از negotiation، مذاکرات سیاسی است که حول منافع می‌چرخد و در آن صحبت از امتیازگیری است و اگر کسی قوی‌تر باشد امتیاز بیشتری می‌گیرد و اگر طرفین مساوی باشند، سعی می‌کنند امتیاز برد- برد داشته باشند. در debateدو تفکر یا عقیده در مقابل هم قرار می‌گیرند و طی مناظره به اثبات حقانیت خود می‌پردازند، یا به صراحت درصدد ابطال طرف مقابل برمی‌آیند یا اگر این صراحت در کار نیست، هر طرفی می‌خواهد بگوید من حق هستم و این هم دلایل من است. مناظره اغلب در حوزه ادیان مطرح می‌شود. گفت و گو(dialogue) نه مذاکره است و نه مناظره؛ گفت‌وگو خودش حرکت است و باید بر پایه مشترکات برای رسیدن به تفاهم و تعارف(شناخت همدیگر) آغاز شود، که در نتیجه منجر به همکاری می‌شود.»

خاتمی‌ افزود: «اگر مذاکره و مناظره حول مسایل اختلافی است، دیالوگ باید بر پایه موضوعات مشترک باشد، هدف همان تعارف است و حاصل کار می‌تواند همزیستی و صلح و بسیاری مسایل دیگر باشد که در درون آن هم مسایل سیاسی مطرح شود.»

شرایطی برای مذاکره با آمریکا داشتیم که تامین نشد

وی با ارائه این تعریف از گفت‌وگوی تمدن‌ها تصریح کرد: «بسیاری فکر می‌کردند این یک ژست سیاسی است که ما برای گفت‌وگو با آمریکا مطرح کردیم. من در دوره ریاست جمهوری به عنوان یک سیاستمدار و مسوول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ‌طبعا مساله مذاکرات سیاسی را مورد توجه قرار می‌دادم. ما شرایطی برای مذاکره با آمریکا داشتیم که آن شرایط تامین نشده بود و نشد، ممکن است در مواردی کوتاهی از ما یا جایی هم مشکلات از سوی آمریکا بود، این مساله دیگری است.»

خاتمی‌ افزود:« گفت‌وگوی تمدن‌ها به وضعیت ناگواری که در حال وقوع بود توجه داشت، جنگ سیاسی میان دو قطب قدرت که تا جنبه زیادی بعد ایدئولوژیک هم داشت در حال تبدیل به جنگ فرهنگی و تمدنی بود. حاصل کار اینست که یک تمدن با همه آثارش باید بر دنیا غلبه کند و تمدن دیگر باید به عنوان دشمن از میان برود. این مساله خطرناکی بود.»

رئیس موسسه بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ادامه داد:«یک زمانی از من پرسیدند پیشنهاد شما به آمریکا چیست؟ گفتم آمریکا باید این تلقی که برادر بزرگ غرب و اروپا است را کنار بگذارد و به عنوان برادر در کنار آنها قرار گیرد و برخورد اربابی خود با جهان سوم را از فراموش کند و به عنوان قدرتی که امکانات وسیعی را از همه دنیا جمع کرده، این قدرت را در خدمت صلح و رشد و اعتلای آنها قرار دهد و منافع خود را در تضاد با منافع آنها تعریف نکند. در این صورت دنیا مساله‌اش حل می‌شود.»

وجدان بشری گفت‌وگوی تمدن‌ها را پذیرفت

رئیس جمهور سابق کشورمان به فضای بین المللی پس از فروپاشی شوروی اشاره کرد و گفت: «آمریکا احساس می‌کرد که پس از فروپاشی شوروی به عنوان برادر بزرگ غرب و نماینده ذی‌حق و شایسته کل تمدن و فرهنگ و اقتصاد غرب حرف می‌زند؛ رقیبش از صحنه بیرون رفته و بنابراین فکر می‌کرد یک متروپل باید در دنیا وجود داشته باشد که آن هم آمریکا است و اقمار دیگر باید کنار روند، حتی نسبت به اروپا هم‌چنین دیدگاهی داشت. دیدیم چنین نشد و پس از فروپاشی شوروی مسایل بصورت دیگری پیش آمد. برخوردهای آمریکا، برخوردهای دیگری شد و در مقابل مقاومت‌ها هم تغییر کرد و با کمال تاسف در آغاز هزاره سوم ما شاهد یک نوع درگیری بسیار سخت و سنگین بودیم.»

خاتمی‌ افزود:«از یک سو آمریکا با خشونت با کسانی که دشمن می‌پنداشت برخورد می‌کرد و از طرف دیگر ما تروریسم را در خشن‌ترین و بدترین چهره‌اش دیدیم. اختلافات در خاورمیانه و مناطق دیگر در جریان بود، در اروپا و در بالکان جنگ‌های عجیبی را تجربه کردیم که اگر نگوییم جنگ‌های دینی، بلکه جناح‌های دینی بودند که با هم برخورد می‌کردند و دنیا با وحشت عجیبی روبرو شده بود و احساس می‌شد که جنگ تمدن‌ها درگرفته است. در این شرایط وجدان بشری مساله گفت‌وگوی تمدن‌ها را پذیرفت و بطلان جنگ تمدن‌ها از نظر تئوری معلوم شد. این حقیقت آشکار شد که تشدید اختلافات تمدنی در دنیا می‌تواند خساراتی به مراتب سنگین‌تر از اختلافات سیاسی که در دوران جنگ جهانی و جنگ سرد تجربه شد، ایجاد کند. گواه این مساله اجماعی بود که در دنیا بر سر گفت‌وگوی تمدن‌ها ایجاد شد.»

مبتکر طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها با اشاره به مسایل مطرح شده در تاریخ سازمان ملل گفت: «هیچ امری در سازمان ملل نظیر گفت‌وگوی تمدن‌ها مورد اجماع و قبول قاطع قرار نگرفت و به اتفاق آرا و با حمایت جهان سوم و دنیای اسلام تصویب شد و سازمان ملل سال ۲۰۰۱ را سال گفت‌وگوی تمدن‌ها اعلام کرد. پس از آن دبیر کل وقت سازمان ملل نماینده ویژه‌ای را برای پیگیری موضوع گفت‌وگوی تمدن‌ها انتخاب کرد. این فعالیت پس از پنج سال برای یک دوره پنج ساله دیگر هم تمدید شد و در مجموع سازمان ملل ده سال برای طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها تشکیلات خاص ایجاد کرد.»

خاتمی‌ استقبال جهانی از طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها را یاد آور شد و اظهار داشت: «آنچه پیش آمد فقط مساله‌ای سیاسی نبود، در عرصه فکری و فرهنگی هم مساله مورد قبول قرار گرفت. حرف‌های خوب همیشه حرف‌هایی نیست که شنیده می‌شود، خیلی حرف‌های خوب در تاریخ زده شده که یا در زمان خودشان دفن شده یا ممکن است قرن‌ها بعد تاثیر داشته باشد. ولی وقتی از حرفی استقبال می‌شود نشانه این‌ست که زمانه انتظار این حرف‌ها را داشته و گوش زمانه برای شنیدن این حرف شنوا بوده و فکر می‌کنم وقتی به متن حوادث و گذشته تاریخی و آینده نگاه کنیم، گفت‌وگوی تمدن‌ها این حالت را پیدا کرد و در سراسر دنیا موج ایجاد شد.»

وی گفت: «ده‌ها کرسی گفت‌وگوی تمدن‌ها در دانشگاه‌های معتبر دنیا ایجاد شد، سازمان‌هایی بوجود آمد، صدها کتاب نوشته شد، صدها سمینار و کنفرانس بین المللی برگزار شد که در بسیاری از آنها یا خودم شرکت کردم یا نماینده فرستادم و یا پیام دادم. هزاران مقاله در این زمینه نوشته شد،صدها تز در دانشگاه‌های معتبر نوشته شد.»

ائتلاف تمدن‌ها جای گفت‌وگوی تمدن‌ها را نمی‌گیرد

خاتمی‌ سپس به طرح موضوع ائتلاف تمدن‌ها از سوی اسپانیا و ترکیه اشاره کرد و گفت: «آقایان زاپاترو و اردوغان، نخست وزیران اسپانیا و ترکیه ائتلاف تمدن‌ها را مطرح کردند. معنی آن این بود که از گفت‌وگوی تمدن‌ها گذشتیم و باید وارد مرحله عملی تحت عنوان ائتلاف تمدن‌ها شویم. به دنبال آن آقای کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل در سال آخر مسوولیت خود، ۱۸ نفر را به عنوان اعضای گروه عالی رتبه انتخاب کرد که بنشینند و راجع به ائتلاف تمدن‌ها بحث کنند و قطعنامه بنویسند که من هم یکی از آنها بودم که چهار یا پنج جلسه مهم تشکیل شد و اساسنامه‌ای هم نوشته شد. طبیعی است که ائتلاف تمدن‌ها متکی به دو دولت است، امکانات بیشتری دارد، دبیرخانه بسیار قوی ایجاد کردند، دبیر آن هم شخصیت جاافتاده و خوب و ارزنده دکتر سمپایو، رئیس جمهور سابق پرتقال است.»

رئیس موسسه بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها افزود: «من در دو اجلاس مهم ائتلاف تمدن‌ها در مایورکا و استانبول شرکت کردم، سومین جلسه در برزیل تشکیل شد که بخاطر بعضی مسایل نتوانستم شرکت کنم و پیام دادم. در حال حاضر ائتلاف تمدن‌ها فعال است ولی چنانچه در اجلاس آن گفتم این جای گفت‌وگوی تمدن‌ها را نمی‌گیرد. گفت‌وگوی تمدن‌ها یک حرکت فکری- فرهنگی است که باید ادامه پیدا کند و دل‌ها به هم نزدیک شود.»

خاتمی‌ همچنین درباره نقشی که ترکیه در جهان اسلام و مساله تقریب تمدن‌ها درصدد ایفای آن است، گفت: «ترکیه موفقیت‌های زیادی داشته و با رفراندومی‌ که برگزار کردند، با اینکه افراد متمایل به اسلام هستند ولی چهره دموکراتیک خود را حفظ کردند، اتحادیه اروپا با این وضعیت نسبت به وضعیت قبل که لائیک بودند بسیار سازگارتر است. عاقلانه رفتار می‌کنند. مایل هستند که محور و کانون باشند، بخصوص که در مقابل اسلام سیاسی که احیانا اصولگراتر و جدی‌تر است و گرچه منطقی هم هست و البته جریانات خشن و تند و افراطی که وجود دارد، می‌خواهند الگویی وجود داشته باشد که در عین حال هم با معیارهای امروزی سازگار باشد و هم بتواند برای گرایشات اسلامی‌ جذاب باشد و شاید بنظرشان رسیده باشد که ترکیه می‌تواند الگو باشد. بنظرم آقای اردوغان از این موقعیت خوب استفاده می‌کند و در حال حاضر هم در دنیا و جهان اسلام موقعیت خوبی دارند و ائتلاف تمدن‌های می‌تواند راهی و وسیله ای برای این سیاست باشد که ناموفق هم نیستند. گرچه هنوز گفت‌وگوی تمدن‌ها شکل نگرفته و تا رسیدن به ائتلاف تمدن‌ها خیلی وقت هست.»

وی با بیان اینکه دوباره مساله صلح مطرح شده است، گفت: «متاسفانه برخورد بین کسانی که نظریات خشن داشتند، طیفی از افراطیون، چه کسانی که قدرت را در بخشی از دنیا در دست داشتند، چه کسانی که با آن قدرت مبارزه می‌کردند، جنگی بسیار خشن و سخت را بوجود آورد. از یک طرف تروریسم گسترده و از سوی دیگر جنگ علیه تروریسم ایجاد شد. بعد از ۱۱ سپتامبر رئیس جمهور آمریکا مساله ائتلاف برای جنگ علیه تروریسم را مطرح کرد که من در مقابل آن در سال آخر دوره ریاست جمهوری مساله ائتلاف صلح بر پایه عدالت را مطرح کردم که طبعا در آن هیاهوی بگیر و ببندها و اشغال افغانستان و عراق مسکوت ماند. من فکر می‌کنم دوباره مساله صلح مساله‌ای جدی شده است. چندین سمینار برگزار شده که بنده دعوت داشتم و دعوت دارم که مساله صلح را در ادامه مساله گفت‌وگوی تمدن‌ها مطرح کنم.»

حاضر نیستیم از کسی پول بگیریم

خاتمی‌ در ادامه گفت‌وگوی خود با ” دیپلماسی ایرانی” در تشریح اقدامات و برنامه‌های خود برای پیشبرد گفت‌وگوی تمدن‌ها اظهار داشت: «موسسه بین المللی گفت‌وگوی تمدن‌ها در خارج از کشور تاسیس شده که دارای پشتوانه قوی معنوی است، البته از نظر امکانات مادی در حالت ضعف هستیم،‌ از این جهت که نخواستیم از برخی کمک‌هایی که در دنیا رایج است، استفاده کنیم. مثلا آقای ماندلا وقتی بنیادش را تاسیس کرد، آشکارا در در دنیا و از جمله منطقه اعلام کرد می‌خواهیم کارهای خیریه بکنیم، کارهای سیاسی ارزنده و حقوق بشری انجام دهیم و پول گرفت. از عربستان، کویت، امارات و از ایران در دوره ریاست جمهوری من کمک‌های مالی دریافت کرد. تشکیلات دیگر، روسای جمهور سابق، عده‌ای از افراد ثروتمند را جمع می‌کنند، پیشنهاد می‌کنند و خیلی آشکار پول می‌گیرند و کار انجام می‌دهند. ما این کار را نکردیم، گرچه مستقل بودیم و هستیم و اگر هم پول می‌گرفتیم تابع کسانی که پول می‌دادند نبودیم، ولی در عین حال به هیچ وجه حاضر نبودیم اینطور کار را انجام بدهیم و رسما بگوییم پول بریزید، حساب هم هست. ما حتی یک ریال از کسی نگرفتیم، برای اینکه نمی‌خواهیم استقلال‌مان از بین برود.»

رئیس موسسه بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها افزود: «با همین وضع خیلی ابتدایی، بصورت همکاری با بعضی موسسات مشابه بود که مشترکا کار کردیم که نمونه آن را دو سال پیش در تهران دیدیم که چه اجتماع عظیمی ‌برپا شده بود که کار مشترکی بود بین ما و موسسه آقای بوندویگ، نخست وزیر اسبق نروژ که موسسه خیریه خوبی دارد که همکاری کردیم و قبل از آن هم همکاری‌هایی داشتیم. با موسسات و دانشگاه‌ها هم که دعوت می‌کردند،همکاری‌هایی داریم.»

خاتمی‌ به دو طرحی که برای گفت‌وگوی تمدن‌ها در نظر داشت، اشاره کرد و گفت: «امکانات ما بسیار اندک است. ما دو طرح مهم داشتیم که بخاطر نداشتن امکانات نمی‌خواهیم بگویم بطور کلی منتفی است اما در محاق بسر می‌برد. یکی طرحی است که در دوران ریاست جمهوری ام می‌خواستم در ایران انجام دهم که یک یادمان گونه بسیار وسیعی در محوطه بزرگی با نمایندگان تمدن‌های مختلف و یا کشورهایی که صاحب تمدن بودند، داشته باشیم. بگوییم هر کدام بخشی را در اختیار بگیرند و با توجه به معیارهای تمدنی خودشان ساختمان و آثار داشته باشند. این طرح شبیه یک بنیاد یا سازمان تمدن‌هاست که نمایندگان تمدن‌ها در آن سرمایه گذاری کنند و حضور داشته باشند و یک سازمانی شکل گیرد که نشست‌ها، نمایشگاه‌ها و کتابخانه‌ها در آن برگزار شود که این طرح اجرایی نشد. دلم می‌خواست که این طرح را در ایران یا در کشوری دیگر یا دفتر خودمان در اروپا اجرا کنیم که بالاخره امکانات اولیه آن از جمله چندین هکتار زمین را ما باید فراهم می‌کردیم. این طرح متوقف ماند، گرچه هنوز به کلی منتفی نیست.»

بودجه تلویزیون گفت‌وگوی تمدن‌ها چند میلیون دلار برآورد شد

وی درباره تاسیس تلویزیون گفت‌وگوی تمدن‌ها که دو سال قبل مطرح کرده بود نیز اظهار داشت: «طرح دیگر صدایی بود که گفت‌وگوی تمدن‌ها داشته باشد که مهمترینش این بود که بتوانیم ایستگاه تلویزیونی بین المللی تاسیس کنیم، طرح آن هم آماده بود که در حوزه مسایل تمدنی، آثار و فعالیت‌هایی که هست انعکاس یابد، میزگردهایی که برگزار می‌شود، آثار هنری، فرهنگی و سینمایی که در زمینه گفت‌وگوی تمدن‌ها مثبت می‌دانستیم عرضه و تبادل شود. یک فرستنده صوتی و تصویری معتبر باشد که با دو زبان فارسی و انگلیسی شروع و سپس گسترش پیدا کند که طبعا اینها احتیاج به بودجه داشت و برآوردی هم شده بود. از نظر دیگران خیلی هم برآورد زیادی نبود، شاید با چند میلیون دلار می‌شد این کار را راه بیندازیم. اما همین چند میلیون دلار برای ما مهم بود.»

خاتمی‌ افزود: «طرح‌های آن هم وجود دارد. حتی به بعضی دوستان هنرمند برای لوگو و آرم موسیقی آن پیشنهاد کرده بودیم. آقای چکناوریان طرح خوبی با توجه به مبانی اسلام و مسیحیت و یهود و ایران در نظر داشت. کارهایی بود که البته به تعبیر آن مثل است که گفت می‌خواهم سوارکار خوبی شوم گفتند ابزارش را داری، گفت نعل را پیدا کردم، اسبش را باید پیدا کنم.»

در نشست‌های مهم شرکت می‌کنم

مبتکر طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها تصریح کرد: «در این یک سال متاسفانه بخاطر مسائلی که پیش آمد و می‌توانست نباشد و امیدوارم هر چه زودتر شاهد بهبود اوضاع باشیم، در اصل قضیه رکود ایجاد شد. ولی دست برنداشتیم و انتظار جهانی این است که فعال باشیم. در مدتی که کمتر فعال بودیم، خواست‌ها، توقعات و تقاضاها در دنیا و اعلام همکاری اگر بیشتر از گذشته نباشد، کمتر نبوده است. امیدوارم بتوانیم به لطف خدا اگر زنده باشم این کار را ادامه دهم و انشانءالله که آثار خیری برای همه دنیا داشته باشد.»

خاتمی‌ افزود: «سفرهای زیادی دعوت دارم. به همه آنها نمی‌توانم جواب بدهم، اما اگر بتوانم در نشست‌های مهم حتما شرکت خواهم کرد و اگر به هر دلیلی نتوانم بروم، از طریق مجازی یا پیام کتبی یا با معرفی نماینده حضور خواهم داشت. در حال حاضر سه برنامه خاص مورد توجه من هست که اگر قطعی شد اعلام می‌شود.»

ادامه مطلب ...

جديدترين ديدگاه خوانندگان