بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0mid.arasnava.tk يا http://myyahoo.arasdotcom.tk

نامه هنگامه شهیدی به سعید شریعتی : کجای کار ایراد داشت

0 نظرات
نامه هنگامه شهیدی به سعید شریعتی:
کجای کار ایراد داشت!

. ادامه راه سبز«ارس»: هنگامه شهیدی ، روزنامه نگاری که در حوادث پس از انتخابات بازداشت وبه 6 سال حبس تعزیری محکوم شد ، اکنون در بند زنان زندان اوین زندانی است. او در نامه ای خطاب به سعید شریعتی، عضو مستعفی جبهه مشارکت نوشته است: تذبذب سیاسی داشتن در این آشفته بازار هنر نیست، هنر این است که نگذاریم کسانی که آرزوی شکاف در اردوگاه اصلاح طلبان را داشتند برایمان کف بزنند.

نامه هنگامه شهیدی، که مشاور مهدی کروبی و عضو حزب اعتماد ملی است، از سوی خانواده این روزنامه نگار برای انتشار در اختیار سایت «تا آزادی روزنامه نگاران زندانی» قرار گرفته است.سایت «تا آزادی روزنامه نگاران زندانی» از آنجا که تریبونی برای روزنامه نگاران در بند محسوب می شود نمی تواند از انتشار نامه روزنامه نگاری که در بند است خودداری کند .ما بدون هیچ قضاوتی در باره مفاد این نامه و به این دلیل که می خواهیم تریبون همکاران دربندمان باشیم ،همکاران عزیزی که ماههاست در زندان اند ،این نامه رامنتشر می کنیم.

متن نامه هنگامه شهیدی که در اختیار «تا آزادی روزنامه نگاران زندانی» قرار گرفته، به شرح ذیل است:

گلایه ای از برادر سعید

امروز مطابق معمول روزهای دیگر در بند عمومی اندرزگاه 4 مشغول خواندن روزنامه هایی بودم که به اتاق 5 زنان زندانی سیاسی اختصاص داشت. در میان همه مطالب مهم اعم از اظهارات فاطمه رجبی در این خصوص که سخنرانی آقای احمدی نژاد در نیویورک را شخص دیگری نگارش کرده ، تا حساس بودن انتخابات و رقابت میان محافظه کاران به رهبریت دیوید کامرون و حزب کارگر به رهبری گوردن براون در انگلستان ، مطلبی جلب توجه کرد که مرا برآن داشت تا سطوری را به رشته تحریر در آورم.

روزنامه ای در صفحه 6 در مطلبی تحت عنوان "سعید شریعتی روزگار تازه سیاستمدار جوان" نوشته بود که در میان متهمان حوادث پس از انتخابات ، کم نبودند چهره هایی که چه در دادگاه و چه پس ازآن رویه ای متفاوت به همه سالهای دوران سیاست ورزی خویش اتخاذ کردند و با اعلام اینکه اشتباه کرده اند در مسیر جبران مافات کوشیدند.این روزنامه نوشته بود سعید شریعتی فعالتر از همه نشان می دهد و با حضور در محافل دانشگاهی در مقام آسیب شناسی دوران اصلاحات به منتقدی برجسته تبدیل شده است.

در وهله نخست در مقام یک همکار و در وهله بعد در مقام یک زن اصلاح طلب برآن شدم تا چند نکته را با برادر سعید در میان بگذارم شاید مانع از این شود که ایشان برای فرصت طلبان در جناح دیگرفرصت آفرینی کند.

برادر سعید در مقام خواهر و همکار سابق با شما سخن می گویم و امیدوارم آستانه تحملی بالا داشته باشید و با بردباری نوشتار مرا بخوانید.اینکه برخی افراد در برخی مقاطع تاریخ دچار چرخش و تحول در رفتارهای سیاسی خود می شوند موضوع تازه ای نیست اما من از شما متعجبم و همانگونه که در دادگاه با شنیدن سخنان شما زبان در دهان می گزیدم ،اکنون نیز با خواندن این مطالب با خود می اندیشم چگونه شد که در کارخانه آدم سازی که شما و ما با هم از آن خارج شدیم ما اینگونه به تحول نرسیدیم؟ کجای کار ایراد داشت؟ اگر بنا برنحوه برخورد باشد که مانند شما با ما هم بسیار محترمانه برخورد شد ! واز این باب شکایتی نیست . پس چگونه است برادر سعیدی که قبل از انتخابات و درست سال گذشته در همین روزها در فیس بوک به عدم تخریب چهره دیگر کاندیدا ها ما را نصیحت میکرد ، پس از یک سال به یک منتقد در جناحی تبدیل شده است که از همان جناح رشد سیاسی خود را آغاز کرده است.

برادر سعید در همان دوران اصلاحات، هم من و هم شما گزینه های دیگری برای آغاز فعالیت سیاسی داشتیم .می توانستیم مانند حزب موتلفه بیندیشیم یا مانند مسعود ده نمکی از شلمچه به اخراجی ها برسیم یا شاید هم در انتخابات دوره دوم شوراها که هر دوی ما کاندیدا بودیم می توانستیم اندیشه ای مانند آباد گران داشته باشیم واکنون بر مسند شوراهای تهران می نشستیم به جای اینکه روزگارمان را پس از انتخابات دهم در شبه جزیره اوین بگذرانیم.

برادر سعید ایدئولوژی اصلاح طلبان و اصلاح طلبی اگرچه نیازمند نقد دلسوزانه است اما این نقد باید از سوی کسانی صورت پذیرد که خود استراتژیستهای این تفکر بودند.سعید حجاریان ،مرتضی حاجی ، علی ربیعی ، هادی خانیکی و خود سید محمد خاتمی و آقای کروبی در راس آن که باور دارم اینان خود بهتر از هر کس دیگری منتقدان دلسوز دوران اصلاحات هستند. اما به راستی برادر سعید چه شد که امروز خود را مقابل دوران اصلاحات می بینی و بی رحمانه بر آن می تازی بی آنکه ذره ای به همفکران سابقت بی اندیشی که این تاخت و تاز تو چه غبارهایی را به چشم آنها فرو میکند؟ روزی که در دادگاه دستهایت را بالا بردی و پای جایگاه رفتی و صحبت کردی ، در سلول 14بازداشتگاه 209 اوین بودم و قلم و کاغذ نداشتم . همان زمان به هم سلولی ام گفتم که از اینجا که خارج شدم نامه ای را خطاب به دوبرادر سعید (حجاریان وشریعتی)خواهم نوشت اما فضای پس از آزادی من و شما فضایی نبود که به گلایه آلوده شود.

اگر می خواهید جبران مافات کنید و در این مسیر می کوشید سعی نکنید که دیگران را هم به این باتلاق بکشانید و آنها را همراه خود پایین بکشید.اگر نقدی به عملکرد خودتان به عنوان بکی از اعضای جبهه مشارکت دارید بحثی جداگانه است که نقد از خود، اوج کمال است . اما اگر بنا دارید که با تخریب دوران اصلاحات و اصلاح طلبی رهبران این دوران را زیر سوال ببرید و همسو با اهداف جبهه منتقدان رفتار کنید ، خواهرانه به شما توصیه ای دارم که به روزنامه کیهان مراجعه کنید و مانند پیام فضلی نژاد به آقای حسین شریعتمداری در تهیه بولتن های ویژه و برنامه راز آرماگدون1و2و3 و پرونده سازی برای فرزندان این مرزو بوم کمک کنید که گویا در این جبهه نیاز بیشتری به انتقادات و کمکهای شماست و شاید جایگاه نداشته خود را در جبهه اصلاحات بتوانید در این جناح جستجو کنید.

دلم از این می سوزد که پس از آزادیتان از زندان، پشت سر رئیس جمهور اصلاحات قنوت بستید و پس از آن در دانشگاهها، دوران او را تخریب و حرمت شکنی کردید . این نقدها را می توان در فضای دوستانه خودی ها مطرح کرد و بهانه به دست فرصت طلبان نداد و فرصت آفرینی نکرد.شما تیشه ای به دست گرفته اید و بر نهال اصلاحات ضربه می زنید.این ضربه تنها بر بدنه اصلاح طلبان و دوران اصلاحات نیست.ضربه به کسانیست که به دنبال تحقق آرمانهای امام راحل بوده و هستند و دلسوزانه بر انحراف از خط امام از سوی برخی افراد اصرار می ورزند و خواستار بازگشت آنها به این مسیر و در ادامه راه در مسیر آرمانهای امام راحل هستند.برادر سعید تذبذب سیاسی داشتن در این آشفته بازار هنر نیست،هنر این است که نگذاریم کسانی که آرزوی شکاف در اردوگاه اصلاح طلبان را داشتند برایمان کف بزنند.


هنگامه شهیدی،
زندان اوین 89/2/16
ادامه مطلب ...

سعید شریعتی: کماکان خود را عضو حزب مشارکت می‌دانم

0 نظرات
سعید شریعتی:
کماکان خود را عضو حزب مشارکت می‌دانم

. ادامه راه سبز«ارس»: عضو جبهه مشارکت تاکید کرد:«چون من بیش از آنكه خود را مستعفی از حزب بدانم، مستوفی حزب هستم. مستوفی به معنای حسابدار و پاسبان دارایی است. و از ریشه وفا است. من اگر استعفا دادم برای آن بود كه راه برای استیفای حقوق حزب باز بماند. در هر صورت من كماكان خود را عضو حزب می‌دانم و به مرامنامه و تعهدات حزبیم وفادارم. من هنوز خود را سبز می‌دانم، البته یك انقلابی سبز نه یك سبز انقلابی.»

به گزارش پارلمان‌نیوز، در پی نقل جملاتی تقطیع شده از سعید شریعتی در رسانه‌هایی چون تابناک و برنا و جوسازی‌های کیهان با استفاده از این سخنان تحریف شده، سعید شریعتی در سایت شخصی خود متن کامل سخنان خود را منتشر کرد، که بخشی از آن را منتشر می‌کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خطاب به تابناک نوشته است:« برخی از آن‌ها را پیرو درج خبری قلیه و قورمه و تحریف شده از سخنرانی دو ساعت و نیمه بنده در دانشگاه علوم پزشكی مشهد به نقل از خبرگزاری برنا در آن سایت خواهشمندم كه بر اساس عرف رسانه ای و اخلاق مطبوعاتی توضیحات زیر را كه حاوی اصل مباحث مطرح شده از سوی من در آن سخنرانی است در سایت تابناك جهت اطلاع خوانندگان محترم درج نمایید.این توضیحات را برای تابناك می‌نویسم و نه برای برنا. چرا كه اساسا خبرگزاری برنا را در عداد خبرگزاری‌ها و رسانه های امانت دار و حرفه ای نمی‌دانم بلكه آن را باشگاهی بهره بردار از بیت المال مسلمین اما ابزاری برای سوءاستفاده یك جریان خاص در جهت ایجاد تبلیغات روانی علیه رقبای سیاسی تلقی می كنم و تبعا هر نوع ارتباط با این رسانه را بی فایده و توهین به سایر رسانه‌های آزاد و امانت دار می‌دانم. كاش خبرگزاری سازمان ملی جوانان اینقدر كودكانه به اعمال تحریف و تنظیم جهت دار مواضع رقبای سیاسی دست نمی‌زد و عرض خود نمی‌برد و زحمت ما نمی‌داشت.»

سعید شریعتی در پاسخ به سؤال تعدادی از دانشجویان در مورد آنچه اعترافات وی در دادگاه و مغایرت آن با نظرات قبلی وی می‌خواندند عنوان داشت:«آن دادگاه دادگاه من نبود و من در دادگاه غیرعلنی محاكمه شدم. هیچ یك از اتهاماتی كه بر من وارد شده بود را نپذیرفته ام و دفاعیه كامل و جامعی در رد اتهامات وارده علیه خود تنظیم كرده و به دادگاه داده‌ام كه انشالله پس از ابلاغ حكم قطعی در اختیار افكار عمومی قرار خواهم داد.»

وی در پاسخ به سؤالی در مورد استعفایش از حزب گفت: « من در نقطه ای از حركت سیاسی خودم ناگزیر بودم كه بر حسب پایبندی به اخلاق تشكیلاتی و اصول كار جمعی بر حسب دلایل و ضرورت‌هایی كه برای تصمیم شخصی خود داشتم استعفای خودم را از مقام حزبی ام اعلام كنم. طبیعی است كه كار جمعی اقتضا نمی‌كرد كه من خودسرانه تصمیم شخصی بگیرم و بدون آنكه تحفظ جمع را از كار خود نشان بدهم و از شورای مركزی حزب كناره گیری نكنم مواضع شخصیم را در معرض افكارعمومی قرار بدهم. لذا ابتدا استعفای خود را اعلام داشتم و در خلال آن نظرات شخصیم را عنوان نمودم. به هر حال از معنای لغوی استعفا كه طلب عفو و عذرخواهی است كه بگذریم، استعفا دو طرف دارد، یك طرف من بودم كه اخلاقاً در آن شرایط باید از جایگاه حزبی ام اعلام استعفا می كردم و یك طرف شورای مركزی حزب بود كه تا آنجا كه مطلعم تا كنون هیچ نشستی برای رسیدگی به استعفای اعضای خود تشكیل نداده و بر اساس آنچه در سایت رسمی حزب منتشر شده است دوستان استعفای ما را نپذیرفته‌اند.»

عضو جبهه مشارکت با اشاره به پوستر تبلیغی برنامه گفت: «دوستان در این پوستر اشتباهاً درست نوشته اند كه فلانی عضو مستوفی حزب مشاركت. چون من بیش از آنكه خود را مستعفی از حزب بدانم، مستوفی حزب هستم. مستوفی به معنای حسابدار و پاسبان دارایی است. و از ریشه وفا است. من اگر استعفا دادم برای آن بود كه راه برای استیفای حقوق حزب باز بماند. در هر صورت من كماكان خود را عضو حزب می‌دانم و به مرامنامه و تعهدات حزبیم وفادارم. من هنوز خود را سبز می‌دانم، البته یك انقلابی سبز نه یك سبز انقلابی.»

شریعتی در پاسخ به دانشجویی كه عنوان می كرد شما پیش از دستگیری مردم را به خیابان دعوت كردید و حال پس از رفتن به زندان می‌گویید آوردن مردم به خیابان اشتباه بود عنوان داشت:« اگر شخص من منظورتان است كه به گواهی اسناد موجود من از همان ابتدا مخالف دعوت مردم به خیابان‌ها بوده ام و اظهارات من در جلسات ستاد و همچنین دفتر سیاسی 23 خرداد حزب مشخص است. از آن گذشته حزب ما و حتی شخص آقای موسوی در حضور دو میلیونی روز 25 خرداد نقشی نداشتیم. مردم معترض، خودجوش به صحنه آمدند. اساسا ما نمی‌توانستیم مردم را به خیابان دعوت كنیم چون تنها پنج ساعت پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات و پیش از پایان جلسه دفتر سیاسی دبیركل، معاونان و اعضای ارشد شورای مركزی و دفتر سیاسی حزب، پیش از هر گونه اعلام موضعی در محل دفتر حزب بازداشت شدند و روز بعد كه از زندان آزاد شدیم مردم معترض در خیابان‌ها بودند. بیانیه حزب ما هم كه بنده به خاطر تهیه پیش نویس آن به اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی محكوم شده‌ام، حاوی هیچ دعوتی از مردم برای حضور در خیابان نیست، آنچه ما از معترضان به نتیجه انتخابات در آن بیانیه خواسته‌ایم سازمان دادن اعتراضات در چارچوب قانون و رفتار مدنی و پرهیز از تنش و خشونت و آشوب بوده است. من اگر چه با صدور حتی همین بیانیه هم مخالف بودم اما در دادگاه رسیدگی به اتهاماتم از حق آحاد شهروندان برای اعتراض به نتیجه انتخابات در موعد قانونی به روش‌های مشروع و مسالمت آمیز از جمله بهره گیری از حق مندرج در اصل 27 قانون اساسی دفاع كردم و به لحاظ استدلالات حقوقی از مفاد بیانیه حزب نیز بر اساس قانون احزاب و تبصره یك ماده هشتاد قانون انتخابات دفاع نمودم.»

وی تصریح کرد:« چه كسی تردید دارد كه رفتار و گفتار آقای احمدی‌نژاد بر آتش نفرت سرباز كرده نیفزود. من به عنوان فردی مطلع به شما اعلام می‌كنم استراتژی آقای احمدی‌نژاد و تیم مشاورانش در مناظره سیزدهم خرداد با آقای موسوی بر دو محور اساسی مبتنی بود اول معرفی آقای موسوی به عنوان عامل آقای هاشمی رفسنجانی و ثانیاً عصبانی كردن آقای موسوی و طرفدارانش. متأُسفانه علیرغم اینكه این دو راهبرد آقای احمدی‌نژاد پیش از انجام مناظره برای ما و گروه مشاوران آقای موسوی روشن شده بود و آقای مهندس را مطلع كرده بودیم اما ایشان در دام استراتژی احمدی‌نژاد افتاد. حقیقتاً هواداران آقای موسوی از برخورد آقای احمدی‌نژاد عصبانی شدند و این خواست آقای احمدی‌نژاد بود این عصبانیت بر فوران تنفر پس از انتخابات افزود.»

شریعتیی با تأكید بر لزوم رواداری انصاف در قضاوت در مورد شخصیت‌های سیاسی و تصمیماتشان اظهار داشت:« شرط انصاف این است كه بر مبنای گفتگو‌های مستقیمم با آقای موسوی شهادت دهم كه نیت و مقصود ایشان از اتخاذ چنین تصمیماتی خیرخواهانه و در جهت مصالح ملی و برداشت ایشان از حقوق و منافع ملی بوده است.»

وی در پاسخ به واكنش یكی از حضار كه می‌گفت ندا نمرده است این قاتل نداست كه مرده گفت:« این شعارها خیلی قشنگ است اما یقین دارم كه قاتل ندا هر كه هست الان راست راست راه می‌رود و تا اطلاع ثانوی از چنگال عدالت و قانون مصون است و هرگز این شعارها برای مادر ندا، ندا نمی‌شود.»

عضو جبهه مشارکت در پاسخ به سؤال یكی از دانشجویان در مورد نقش رسانه‌های بیگانه در انتخابات و حوادث پس از آن گفت:« رسانه ‌های بیگانه بیش از هر چیز منافع دول متبوعشان را پیگیری می‌كنند و طبیعی است كه در مورد ایران هم آنان منافع خاص خود را دارند كه اجمالا در بی ‌ثباتی و تضعیف جمهوری اسلامی است و بر این اساس از سفره آماده دعواهای انتخاباتی بهره‌های خود را برده اند. اما در این مورد هم همه جناح های سیاسی باید منصفانه مورد نقد قرار بگیرند. به عنوان نمونه در مورد تلویزیون بی بی سی و هماهنگی‌های راه اندازی آن، آیا منتقدان اصلاح طلبان تا كنون از خود یا مراجع ذی ربط سؤال كرده آند كه آقای صادق صبا با چه مجوزی و در پی چه نوع هماهنگی‌هایی چند ماه پیش از راه اندازی تلویزیون بی بی سی و كمتر از یكسال مانده به انتخابات برای مذاكره و ساخت فیلم مستند از اطراف و اكناف ایران در كشور ما حضور داشته است. پاسخ وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، وزارت ارشاد دولت نهم، صدا و سیما، نیروی انتظامی و چندین نهاد و ارگان دیگر كه علی القاعده در جریان این سفر و هماهنگی‌های آن بوده‌اند در مورد اهداف و برنامه های آقای صبا و تلویزیون بی بی سی مورد سؤال به این سؤال چیست. این جای سؤال بسیار دارد كه در كشوری كه یك دانشجوی مستند ساز برای گرفتن چند صحنه از اماكن عمومی باید از ده‌ها مركز، مجوز فیلمبرداری دریافت كند، رئیس تلویزیون بی بی سی در اطراف و اكناف كشور تصویربرداری می‌كند و نهادهای ذی ربط از اهداف و برنامه‌های كوتاه مدت و بلند مدت وی و سازمان متبوعش بی اطلاع باشند.»
ادامه مطلب ...

اعتراف گيري از يك معلم جانباز جنگ

0 نظرات
اعتراف گيري عوامل كودتا از يك معلم جانباز جنگ

. ادامه راه سبز«ارس»: محمد داوری، سردبیر زندانی سایت سحام نیوز، روز یکشنبه در جریان محاکمه خود اعلام کرد که «می خواهند در قضیه تجاوز به زندانیان، کسی را قربانی کنند و بهتر از من کسی را پیدا نکردند». وي همچنين گفت: «من این 8 ماه در زندان، قبل از اینکه شما در موردم من قضاوت کنید خودم درباره خودم قضاوت کردم و دیدم هیچ کاری نکرده ام که باعث آبروریزی نظام شود و اتفاقا همه کارهایم در جهت آبروی نظام بوده است.»

محمد داوری، سردبیر سایت سحام نیوز، ارگان رسمی حزب اعتماد ملی و عضو کانون معلمان ایران روز ۱۷ شهریور ماه سال گذشته در پی حمله ماموران امنیتی به دفتر حزب اعتماد ملی و همچنین دفتر مهدی کروبی بازداشت شد و بیش از ۸ ماه است که در زندان به سر می برد.

«فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و اخلال در نظم عمومی» اتهاماتی است که به آقای داوری نسبت داده شده است اما به نوشته سحام نیوز «سردبیر سایت را به بهانه جمع آوری و تهیه مدارک مربوط به تجاوزات جنسی» بازداشت کرده اند.

این سایت ۱۶ فروردین ماه، با وخیم توصیف کردن وضع جسمی و روحی محمد داوری خبر داده بود که «جریان حاکم با اعمال این فشارها بر محمد داوری قصد دارد تا وی در یک مصاحبه خبری و جنجالی صحت ادعاهای مهدی کروبی در خصوص تجاوزات جنسی را زیر سئوال ببرد.»

امری که محمد داوری نیز بدان صحه گذاشته و مینا جعفری، وکیل این روزنامه نگار گفته است که او را تحت فشار قرار داده اند تا علیه مهدی کروبی اعتراف کند؛مساله ای که این معلم، بدان تن نداده است.

بنا به گزارشی که سایت «روزآنلاین» منتشر کرده است، بخش هایی از آنرا در ادامه خواهيد خواند:


مینا جعفری که به اتفاق ژینوس شریف رازی، وکالت آقای داوری را برعهده دارد، روز گذشته در گفتگو با «روز» وضعیت موکلش را نگران کننده توصیف کرد و نسبت به قربانی کردن یک انسان بی گناه هشدار داد.

  • داوری معلم ساده ای که در جنگ جانباز شده است

او، محمد داوری را «انسانی بسیار شریف و سالم و معلمی ساده» توصیف کرد و گفت: «آقای داوری از مقاوم ترین موکلان من است. او معلم ساده ای است با دغدغه های انسانی که در سال ۸۵ نیز در تحصن معلمان مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شده بود و بارها به ما گفته است که معلم ساده ای است که وضعیت مالی مناسبی ندارد و در مرداد ماه به خواست آقای کروبی و علاقه موکلم به کار حزبی، شروع به همکاری با سحام نیوز کرده است. او جانباز جنگ است و در جبهه از ناحیه چشم و پا آسیب دیده و با تمام توان به مملکتش خدمت کرده است.»

  • داوری تنها یک ماه و نیم با مهدی کروبی همکاری کرد

به گفته خانم جعفری، موکلش از مرداد ماه سال گذشته، همکاری با مهدی کروبی را آغاز کرده و یک ماه و نیم بعد بازداشت شده است. او توضیح می دهد: «کمیته تشکیل شده از سوی قوه قضائیه از آقای کروبی مدارک و مستندات تجاوز به زندانیان را خواسته بود و آقای داوری بر اساس خواست آقای کروبی و در حضور او، اقدام به فیلمبرداری از قربانیان کرده و این فیلم ها به صورت سی دی در اختیار قوه قضائیه قرار داده شده است. یک نسخه از این سی دی نیز در دفتر آقای کروبی بوده که در جریان تفتیش این دفتر از سوی وزارت اطلاعات، ضبط شده است و نسخه دیگری دست کسی نیست که آن را پخش کرده باشد و در اصل این سی دی جایی منتشر نشده است.»

محمد داوری که در جریان حمله ماموران امنیتی به دفتر مهدی کروبی و حزب اعتماد ملی در این مکان حضور داشته از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شده است. اولین جلسه دادگاه او یک آذر ماه سال گذشته در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد. خانم جعفری درباره این جلسه دادگاه می گوید: «جلسه دادگاه خیلی سنگین بود و آقایان فکر می کردند که آقای داوری عضو کمیته پی گیری زندانیان و آسیب دیدگان است که در این زمینه اعضای کمیته از جمله آقای الویری آمدند و گفتند که آقای داوری عضو این کمیته نبوده است. خود آقای داوری هم در دادگاه گفت که من عضو این کمیته نبوده ام و این کمیته ربطی به من ندارد. من آدم ساده ای هستم که به آقای کروبی کمک می کردم.»

  • ۲۰۰ میلیون وثیقه ای که توان پرداخت آن وجود ندارد

در همین جلسه دادگاه وثیقه ای ۲۰۰ میلیون تومانی برای این عضو کانون معلمان ایران تعیین شد که به گفته وکیلش، نه او و نه خانواده اش توان تودیع چنین وثیقه ای را ندارند و درخواست وکلای او در خصوص تبدیل وثیقه به کفالت و یا کاهش مبلغ وثیقه تاکنون از سوی قاضی پرونده رد شده است.

  • سناریویی برای کروبی و داوری

اما بعد از اولین جلسه دادگاه، فشارها بر محمد داوری به منظور اعتراف تلویزیونی علیه مهدی کروبی تشدید شد و او به دلیل اعتراض به اطاله دادرسی اش در جریان بازدید معاون وزیر اطلاعات از زندان، به سلول انفرادی برده و ممنوع الملاقات شد. همزمان برادر او خبر از قطع حقوق معلمی این عضو کانون معلمان ایران از شهریور ماه سال گذشته داد. جلسه دوم دادگاه او نیز تا ۵ ماه بعد تشکیل نشد تا در این فاصله با تشدید فشارهای روحی و شکنجه روانی، او را وادار به تن دادن به سناریویی کنند که دستگاه حاکم برای مهدی کروبی تدارک دیده بود.

امام محمد داوری تن به این سناریو نداد. وکیل او در خصوص این ۵ ماه توضیح می دهد: «ما منتظر برگزاری جلسه دوم دادگاه بودیم و قبل از عید نوروز، به وضعیت دادرسی اش اعتراض کردیم و درخواست تسریع در روند دادرسی را دادیم اما قاضی پیرعباسی گفت که برای انجام تحقیقات نیاز به زمان دارد. ما نیز اعتراض کردیم که تحقیقات حق قاضی است اما اکنون ۴ ماه گذشته و این اطاله دادرسی است. بعد از عید پرونده اش از شعبه ۲۶ به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب فرستاده شد. معمولا وقتی چند متهم در یک پرونده هستند پرونده های آنها به یک شعبه منتقل می شود که به اصطلاح تجمیع پرونده می گویند اما در خصوص پرونده آقای داوری، متهم دیگری نبود و مشمول تجمیع پرونده نمی شد لذا باز اعتراض کردیم و پرسیدیم که چرا اکنون بعد از گذشت ماهها از تشکیل دادگاه اول، پرونده به شعبه ای دیگر منتقل شده است که هیچ جوابی به ما ندادند.»

خانم جعفری در خصوص دادگاه دوم آقای داوری توضیح داد: «در حالیکه ما منتظر صدور حکم بودیم در این جلسه از دادگاه باز هم ادعاهای قبلی مطرح شد و کیفرخواست قبلی خوانده شد و هیچ بازنگری در کیفرخواست و ادعاها صورت نگرفته بود. ما قبلا لایحه دفاعیه را داده بودیم و مجددا لایحه دفاعیه خود را ارائه کردیم.»

به گفته وکیل آقای داوری،«مدعی هستند که موکلم جریانی درباره تجاوز به زندانیان راه انداخته که باعث آبروریزی نظام شده است».

خانم جعفری در این زمینه نیز توضیح می دهد: «ما نسبت به این ادعا اعتراض کردیم و گفتیم که آقای داوری جز فیلم گرفتن، آن هم برای سی دی که تحویل کمیته قوه قضائیه شده، نقشی در این قضیه نداشته و گفتیم که او فقط نقش چهارپایه دوربین فیلمبرداری را بازی کرده است.»

وی می افزاید: «رفتار آقای مقیسه به گونه ای بود که من ناچار شدم تذکر بدهم و گفتم که نماینده دادستان باید از کیفرخواست دفاع کند و شما باید بی طرف باشید.»

  • داوری:هیچ کاری نکرده ام که باعث آبروریزی نظام شود

به گفته خانم جعفری، سردبیر سایت سحام نیوز در دادگاه گفته است: «من این ۸ ماه در زندان، قبل از اینکه شما در موردم من قضاوت کنید خودم درباره خودم قضاوت کردم و دیدم هیچ کاری نکرده ام که باعث آبروریزی نظام شود و اتفاقا همه کارهایم در جهت آبروی نظام بوده است.»

وکیل آقای داوری در ادامه می گوید: «من احساس می کنم که سخنان آقای داوری درست است و یک انسان بی گناه دارد قربانی می شود؛ برای همین از آقای کروبی توقع داریم وارد عمل شود. ما به عنوان وکلای آقای داوری از آقای کروبی می خواهیم حمایت خود را از موکلم اعلام کند. در اصل ما در این پرونده از آقای کروبی توقع همکاری داریم و معتقدیم که آقای داوری به ناحق در زندان مانده است.»

  • نامه به دبیرکل سازمان ملل و افزایش فشار به داوری و خانواده اش

مادر محمد داوری، چهارم اردیبهشت ماه در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل از بسته شدن تمام راهها در ایران در خصوص فرزندش خبر داده و از بان کی مون خواسته بود که به وضعیت پسرش رسیدگی کند.

خانم داوری در این نامه نوشته بود: «مسئولان امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران دائما به پسرم فشار وارد می کنند، او را اذیت و مورد انواع شکنجه و صدمه قرار داده اند و زندگی را بر او و بر خانواده من تنگ کرده اند».

پس از انتشار این نامه، دور جدیدی از فشارها بر آقای داوری آغاز شده است. خانم جعفری می گوید: «بعد از انتشار این نامه، بار دیگر موکلم را ممنوع الملاقات و تلفن هایش را نیز محدود کرده اند.»

مادر آقای داوری پیشتر در گفتگویی با وب سایت سخن معلم گفته بود: «من از اینکه بچه ام در زندان است خیلی ناراحتم ولی افتخار می کنم که او به وظیفه اش عمل کرده است. من به او افتخار می کنم. بچه سالمی به جامعه تحویل دادم ولی از فعالیت او به خاطر وظیفه اش ناراحت نیستم.»

  • مهدی کروبی از داوری دفاع می کند

خانم داوری که ساکن بجنورد است و برای پی گیری پرونده فرزندش مجبورست مرتب به به تهران بیاید، پس از دیدار با مهدی کروبی گفته بود: «آقای کروبی گفته خودم او را آوردم، خودم هم تا آخرش هستم و از او دفاع خواهم کرد. من از حق او دفاع خواهم کرد. کسی او را مجبور نکرد و من او را آوردم و وظیفه دارم تا آخر از او دفاع کنم».

وی همچنین گفته بود که: «مهدی کروبی تاکید کرده که سردبیرسایت حزب اعتماد ملی به دستور او کارها را انجام داده است و مسئولیتی متوجه آقای داوری نیست».

ادامه مطلب ...

افشای جزئیات بيشتري از بازداشتگاه سروش ۱۱۱

0 نظرات
مصاحبه با دكتر مهدي خزعلي:
افشای جزئیات بيشتري از بازداشتگاه سروش ۱۱۱

. ادامه راه سبز«ارس»: در پی انتشار نامه سرگشاده مهدی خزعلی به رییس قوه قضائیه درباره به کارگیری مجدد بازداشتگاه کهریزک، مسیح علی نژاد گفتگویی با مهدی خزعلی در مورد جزییات احیای این بازداشتگاه انجام داده است.

مهدی خزعلی درمورد جزئیات احیای این بازداستگاه می گوید" بازگشایی مجدد کهریزک تحت پوشش یک نام دیگر، به نوعی اعلام خطر محسوب می شود که مسئولان پیش از بروز بحرانی مشابه رسوایی کهریزک باید در صدد پیگیری بر آیند .او می گوید"باید خود آقای مرتضوی نیز در کنار سایر متهمان بازخواست و مورد مواخذه قرار گیرد اما متاسفانه دستگاه قضایی ما یک دستگاه مستقل نیست و بررسی پرونده کسی که پیش از این در جایگاه دادستانی بوده است نیز چندان آسان نیست. قضات تحت فشارهای زیادی هستند تا آنجا که اگر بگویم دادگاه متهمان کهریزک و صدور احکام برای آنها هم فرمایشی است شاید چندان بیراه نگفته باشم".

متن کامل این مصاحبه که در سایت وی نیز آمده، در پی می آید:


ـ آقای دکتر شما گفته اید منابع موثق، خبر آغاز به کار دوباره بازداشتگاه کهریزک را در اختیارتان قرار داده اند ممکن است بفرمایید این منابع موثق مشخصا چه کسانی بوده اند؟

طی دیداری که با یکی از مقامات عالی رتبه دستگاه قضایی کشور داشته ام، ایشان به عنوان دردل نکاتی را در مورد وضعیت بازداشتگاه غیراستاندارد کهریزک مطرح کردند و در عین حال خبر دادند که علی رغم دستور مقام رهبری مبنی بر تعطیلی این بازداشتگاه غیراستاندارد، کسانی به شکل خودسر اقدام به بازگشایی مجدد این بازداشتگاه کرده اند این مقام عالی رتبه قضایی همچنین از تغییر نام بازداشتگاه کهریزک به سروش ۱۱۱ خبر داده و بسیار ابراز نگرانی کرد


ـ یعنی کسی که خبر را به شما داده است، در حال حاضر در دستگاه قضایی سمت دارد؟

ایشان یکی از مسئولین مستقیم قوه قضاییه استان تهران است. البته این یک موضوع جدیدی نیست و در واقع اوایل فروردین، خبرهای جسته گریخته ای از آغاز به کار مجدد کهریزک به گوشمان رسید که با پیگیری های بعدی مشخص شد که این خبر متاسفانه واقعیت دارد.


ـ بر اساس خبر دریافتی شما آیا به کارگیری مجدد این بازداشتگاه به معنی فعالیت دوباره بازجویان و دست اندرکاران سابق کهریزک است و یا احیانا کسانی در این بازداشتگاه همچنان نگهداری می شوند؟

بله متاسفانه این بازداشتگاه زندانی دارد و کسانی که در جریان اعتراضات پس از انتخابات دستگیر شده اند در این بازداشتگاه نگهداری می شوند. در حالی که وقتی دستور تعطیلی یک بازداشتگاه صادر می شود بی شک نگهداری زندانی در چنین بازداشتگاهی تنها به واسطه تغییر نام آن نمی تواند قانونی باشد. لذا به دنبال دریافت چنین اخبار نگران کننده ای تصمیم گرفتم مراتب را از طریق نامه سرگشاده ای به اطلاع آقای لاریجانی ریاست محترم قوه قضایی برسانم تا ایشان پیگیر ماجرا باشند.


ـ آیا در جریان هستید که این بازداشتگاه زیر نظر چه کسانی مدیریت می شود؟

گفته شده، آقای سردار رادان نیز با هلی کوپتر از محل این بازداشتگاه بازدید کرده است و...


ـ آیا پیش از این مکاتباتی با سردار رادان هم داشته اید تا صحت و سقم اخباری که در اختیارتان قرار گرفته بود را جویا شوید؟

از دیدگاه ما که عزیزان مان را زیر شکنجه از دست داده ایم، سردار رادان و سعید مرتضوی به عنوان متهمان اصلی پرونده کهریزک محسوب می شوند و طبیعی است که هیچ ضرورتی برای نامه نوشتن به متهم وجود ندارد. به این دلیل به آقای لاریجانی نامه نوشته ام که ایشان در روزهایی که چهار تن از زندانیان بنا به اقرار و گزارش خود نهادهای امنیتی در زیر شکنجه در کهریزک کشته شدند، ریاست قوه قضاییه را عهده دار نبودند، لذا نامه را به شخص ایشان نوشته ام تا مبادا خارج از دستگاه قضایی بازداشتگاه کهریزک دوباره احیا شود.


ـ آیا از طریق های نهادهای دیگر هم پیگیر این موضوع شده اید؟

مجلس شورای اسلامی به عنوان یک قوه ناظر بر عملکرد دستگاه های اجرایی و قضایی پس از ارسال نامه به رییس قوه قضایی در جریان این مسئله قرار دارد و همانطور که آقای داریوش قنبری، سخنگوی فراکسون اقلیت مجلس، گفته اند در صورت فعالیت مجدد این بازداشتگاه باید با متخلفان و کسانی که برخلاف نظر مسئولین عمل کرده‌اند با شدت و قاطعانه برخورد شود. اما متاسفانه در سیستم مدیریت کشور فعلا پاسخگویی تعطیل است و عملا کسی خودش را مسئول پاسخگویی به اخبار نگران کننده ای که در مورد مسائل جاری می رسد نمی داند. به هر حال بازگشایی مجدد کهریزک تحت پوشش یک نام دیگر، به نوعی اعلام خطر محسوب می شود که مسئولان پیش از بروز بحرانی مشابه رسوایی کهریزک باید در صدد پیگیری بر آیند و امیدوارم که مجلس شورای اسلامی نیز به زودی کمیته دیگری برای تحقیق و تفحص در زمینه بازگشایی مجدد کهریزک تشکیل داده و موضوع را به صورت جدی در دستور کار قرار دهد.


ـ مگر در موارد گذشته که مجلس کمیته تحقیق و تفحص در مورد نحوه بازجویی ها و نگهداری زندانیان در بازداشتگاهها تشکیل داده بود به نتیجه مشخصی منتهی شده است؟

دغدغه اصلی همین است که در موارد گذشته کسانی چون علاءالدین بروجردی به عنوان نماینده ویژه مجلس روانه بازداشتگاهها و زندان ها شده بودند که متاسفانه واقعیت تاسف برانگیز وضعیت زندان ها را کاملا وارونه جلوه می دادند. به عنوان مثال آقای بروجردی در همان جریان تحقیق از زندان ها، گفته بودند آقای ابطحی در یک سلول پنجاه متری مجهز نگهداری می شد و همه چیز کاملا منطبق بر قانون بوده است. در حالی که در همان زمان و پس از آزادی ام از زندان، آقای بروجردی به دیدار پدرم آمده بودند که بنده همآنجا به ایشان گفتم اگر شما وضعیت و نحوه نگهداری آقای ابطحی را منعکس کرده اید من هم یکی دیگر از زندانیان هستم که گزارش واقعی را در اختیار شما قرار می دهم و شما به عنوان یک نماینده مسئول وظیفه دارید اخبار بنده را هم منعکس کنید که در یک سلول شش متری با وضعیت اسف باری که حتی گردش شب و روز هم در آن سلول مشخص نبود، نگهداری می شدم، در مدت بازداشت حتی یک روز هم از هواخوری که جزء شرایط اولیه نگهداری زندانی محسوب می شود بهره مند نبوده ام. آقای بروجردی هیچ جوابی به بنده ندادند. لذا اگر قرار باشد بار دیگر کسانی چون بروجردی در مورد آغاز به کار مجدد کهریزک تحقیق و تفحص کنند نمی توان امید چندانی به گزارش مجلس داشت.

ـ در مورد کسانی چون سعید مرتضوی که اشاره کردید به عنوان متهمان اصلی کهریزک محسوب می شوند مدتی است هیچ خبری منتشر نمی شود، شما می دانید ایشان در حال حاضر کجا هستند و چه می کنند؟

ایشان پس از آنکه به عنوان معاونت دادستان کل کشور منصوب شدند، در یک اتاق کوچک و تقریبا در انزوا قرار گرفته اند. دیگر از آن اتاق کار بزرگ و سر و صداهای گذشته ایشان خبری نسیت اما ظاهرا خود آقای مرتضوی از این انزوا استقبال می کند تا خیلی سر زبان ها نباشد چرا که می داند با قرار گرفتن در صدر خبرها باید در مورد آنچه در کهریزک بر جوانان این کشور رفته است خود او نیز پاسخگو باشد.

ـ فکر می کنید دستگاه قضایی به اتهامات سعید مرتضوی هم رسیدگی کند یا پرونده کهریزک به ماجرای اعدام همان چندنفری که اعلام کرده اند ختم شود؟

اگر کسانی در پرونده ایشان اعمال نفوذ نکنند باید خود آقای مرتضوی نیز در کنار سایر متهمان بازخواست و مورد مواخذه قرار گیرد اما متاسفانه دستگاه قضایی ما یک دستگاه مستقل نیست و بررسی پرونده کسی که پیش از این در جایگاه دادستانی بوده است نیز چندان آسان نیست. قضات تحت فشارهای زیادی هستند تا آنجا که اگر بگویم دادگاه متهمان کهریزک و صدور احکام برای آنها هم فرمایشی است شاید چندان بیراه نگفته باشم.


ـ به عنوان سوال آخر؛ آیا خود شما از افشای آغاز به کار دوباره بازداشتگاه کهریزک نگران نیستید و آیا با شما تماسی از جانب مسولان امنیتی کشور گرفته نشده است تا شما را تحت فشار قرار دهند که در این زمینه دیگر مطلب ننویسید و یا مصاحبه ای انجام ندهید؟

فشاری که بر روی زندگی شخصی من است چنان رنج آور است که حتی بچه های من هم گاهی اصرار می کنند تا پدرشان دیگر ننویسد و در معرض خطر دوباره بازداشت و زندان قرار نگیرد. پس همین نا امنی ها و فشارهای اقتصادی که ناشی از ایجاد محدودیت کامل در کار انتشارات من است، به اندازه کافی شکننده هست. همین که یک بچه از اینکه پدرش به یک مقام قضایی نامه بنویسد که هیچ کار غیرقانونی هم نیست، احساس نا امنی و نگرانی می کند به اندازه کافی می تواند مرا تحت فشار قرار دهد. این روزها این احساس نا امنی در همه جای کشور هست. ما ملت طنز پردازی داریم اما مردم ما این روزها در کوچه و خیابان، حتی از یک شوخی ساده هم می ترسند، این فضای ناامنی در زمان شاه هم وجود نداشت اما نمی شود در برابر همه چیز سکوت کرد.

- با تشکر از شما
ادامه مطلب ...

محمدرضا خاتمي خطاب به احمد خاتمي: باور کنید خدایی هم هست

1 نظرات
نامه سرگشاده محمدرضا خاتمي خطاب به سيد احمد خاتمي امام جمعه تهران:
برگرد شما چنان تارعنکبوتی از دروغ و فریب تنیده اند که حتی نور آفتاب را نیز نمی‎بینید
. ادامه راه سبز«ارس»: به گزارش نوروز دکتر محمدرضا خاتمی دبیرکل سابق جبهه مشارکت ایران اسلامی در نامه ای سرگشاده خطاب به حجت الاسلام سیداحمد خاتمی خطیب نمازجمعه تهران نسبت به سخنان کذب وی در خصوص فعالیت‎های جبهه مشارکت و عملکرد آن اعتراض کرده و به وی یادآور شده «که خدایی هم هست».

متن نامه دكتر سيد محمد رضا خاتمی به قرار زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای سید احمد خاتمی
سلام علیکم،

در سایتهای خبری ، از قول شما مطالبی درباره جبهه مشارکت ایران اسلامی نقل شده است که امیدواریم صحت نداشته باشد. اگر صحت داشته باشد و با توجه به عدم تکذیب شما ، احتمال کذب آن کم می شود ، از خداوند می خواهیم شما را از فرو افتادن در گردابی که امام علی از آن بیم داد حفظ کند آنجا که می فرماید :

" لاتکونن علیهم سبعا تغتنم اکلهم "
( مبادا که مردم را درنده ای خون آشام باشی که خوردشان را غنیمت شماری )

شما براساس آموزه های دین و اخلاق و قانون حرف نمی زنید ، عدل و انصاف روا نمی دارید ، یکطرفه به قاضی می روید و خرد را پشتیبان زبان قرار نمی دهید .

برگرد شما برخی چنان تارعنکبوتی از دروغ و فریب و اطلاعات نادرست تنیده اند که حتی نور آفتاب را نیز نمی‎بینید و همانها (که در سر سودای دیگری دارند ) چنان ذهن شما را پرکرده اند که جز آنچه دیکته می کنند ، بازگو نمی کنید .

آقای سید احمد خاتمی ! شما امام جمعه موقت تهران هستید . مهمترین صفت این مقام عدل و پارسایی است و شما با این بیانات خود این دو صفت را از دست داده اید که آرزو می کنیم حداقل از قبل داشته باشید .

شما مدعی شده اید جبهه مشارکت قصد براندازی داشته است ، با چه سند و دلیلی اینگونه ادعا می کنید ؟ لابد احکام صادره غیر عادلانه دادگاههای آنچنانی یاران ما را پس از ماهها حبس در سلول های انفرادی و فشارهای شدید روحی و گاه شکنجه دیده اید و می دانید هیچیک به چنین عنوانی محاکمه و محکوم نشده است .

امیدواریم شما به اندازه کافی مدرک و سند برای پاسخگویی در آینده ای نه چندان دور در محکمه همین دنیا که باید حاضر شوید داشته باشید و امید واریم در آنجا به آیه 67 سوره 33 قرآن مجید تمسک نجوئید . البته محکمه عدل الهی که جای خود دارد .

ای کاش حاضر می شدید تا سوابق شما در دفاع از نظام اسلامی با سابقه یکی از صدها جانباز و ایثارگری که در جبهه مشارکت صادقانه و بدون توقع نام و نان در حمایت از امام خمینی و راه او از همه چیز خود گذشتند و در اوج جنگ و ترور و فشار لحظه ای امام را تنها نگذاشتند مقایسه شود .

جناب آقای سید احمد خاتمی ! امیدواریم خود شما به این کلام امیرالمومنین (ع) که نقل کرده اید :" آخرت خود را فدای دیگران نکنند " پای بند باشید و البته کامل این کلام این است :" بدترین مردم کسی است که آخرت خود را به دنیایش بفروشد و بدتر از او کسی است که آخرت خود را به دنیای دیگران بفروشد ."

جناب اقای سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران! باور کنید خدایی هم هست .

سیدمحمدرضا خاتمی
12/2/89

پ.ن. ارس: شايان ذكر است چندی پیش سیداحمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه تهران جبهه مشارکت را متهم به براندازی کرده بود.
ادامه مطلب ...

بازدید سید محمد خاتمی از خانه هنرمندان ایران + عکس

1 نظرات
بازدید سید محمد خاتمی از خانه هنرمندان ایران

. ادامه راه سبز«ارس»: سید محمد خاتمی شب گذشته به همراه احمد مسجد جامعی با حضور در خانه هنرمندان ایران از چند نمایشگاه نقاشی، تالارهای جدیدالتاسیس چهارفصل و تماشاخانه ایرانشهر بازدید کرد و به تماشای نمایش«مکاشفه در باب یک میهمانی خاموش» نشست.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان در ابتدای حضورش در خانه هنرمندان از تالارهای جدید التاسیس چهارفصل و نمایشگاه نقاشی مرتضی اسدی در نگارخانه استاد مرتضی ممیز و نمایشگاه نقاشی پگاه لاری در نگارخانه استاد غلامحسین نامی بازدید کرد.

وی سپس به تماشای نمایش «مکاشفه در باب یک میهمانی خاموش» نشست ، رضا حداد کارگردان این نمایش، اجرای دیشب را به رییس جمهور سابق کشورمان تقدیم کرد. حضور خاتمی در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر با استقبال و تشویق‌های مکرر تماشاگران روبرو شد.

پیش از اجرای این نمایش، کیومرث مرادی مدیر این پروژه از سید محمد خاتمی به عنوان کسی که نگاه مطلوبش به هنر باعث شکوفایی استعدادهای هنرمندان هم نسلش شده است یاد کرد.


در این نمایش که یک نمایش تجربی بود سیامک انصاری در حین اجراء از سید محمد خاتمی و احمد مسجد جامعی نام برد که با تشویق حضار روبرو شد.


در پایان اجرا، سید محمد خاتمی و احمد مسجد جامعی با کارگردان و عوامل این نمایش گفت و گو کردند.

در این نمایش که در تماشاخانه ایرانشهر هر شب به روی صحنه می‌رود سیامک انصاری، لیلی رشیدی، برزو ارجمند، خسرو و ستاره پسیانی، پانته‌آ پناهی،محسن رستگار،شبنم فرشاد پورو روناک یونسی نقش ایفا می‌کنند.

خاتمی در این بازدید سه ساعته تلاشهای هنرمندان را قابل تقدیر دانست و با اشاره به دستاوردهای خانه هنرمندان از تلاشهای مجدانه مجید جوزانی مدیرعامل خانه هنرمندان تشکر کرد .

ادامه مطلب ...

كروبي: رعايت كامل قانون اساسي تمامیت خواهان را به زانو در خواهد آورد

0 نظرات
کروبی در دیدار با دانشجویان دانشکده خبر:
رعايت كامل قانون اساسي تمامیت خواهان را به زانو در خواهد آورد

. ادامه راه سبز«ارس»: به گزارش سحام نیوز، جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشکده خبر با مهدی کروبی دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار دانشجویان ضمن قدردانی از مواضع روشن و شجاعانه ایشان به انتقاد از وضعیت نابسامان کشور پرداخته و خواستار حضور پررنگ تر جنبش در صحنه شدند.

خودمحوری و قانون گریزی کشور را به مرحله خطرناکی رسانده است

حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی ضمن خوش آمد گویی، با انتقاد از فضای حاکم بر کشور گفت: ما از درون یک انقلاب بیرون آمدیم و به عبارتی حاصل تجربیات و فراز و نشیب های یک انقلابیم، انقلاب عظیمی که مبارزه‌ ی مردمی آن از سال ۴۱ آغاز و در سال ۵۷ به رهبری امام به پیروزی رسید. این انقلاب نه یک حرکت آنی بود و نه با کودتا به قدرت رسید. بلکه مبارزه‌ای ریشه‌دار بود و مردم از اقشار مختلف در آن حضور داشتند. ماحصل این انقلاب، قانون اساسی است و طبق همین قانون اساسی حقوق ملت و دولت مشخص گردیده است. متاسفانه خودمحوری و قانون گریزی، کشور را به مرحله ی خطرناکی سوق داده است که نتیجه ی آن وقایع تلخ اخیر و وضعیت تاسف آور کنونی کشور است. امروز با کمال تاسف شاهد آن هستیم که عده‌ای همه محافل را در اختیار دارند و از آن استفاده ابزاری می‌کنند.

بدرفتار، سرکوب، شکنجه و تجاوزمحال است از ذهن مردم محوشود
گروه حاکم در پی القای شکست جنبش سبز است

دبیرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به نگرانی دانشجویان از وضعیت موجود و حضور پررنگ تر جنبش در صحنه، گفت: گروه حاکم در پی القای شکست جنبش است! به نظر می رسد به‌ دلیل اعمال خشونت ها و رفتارهایی که در هیچ قالبی (مرام و مسلکی) توجیه ندارد، مردم هوشیارتر و البته محتاط تر شده اند که این نیز خود ناشی از هوشمندی مردم در قبال خشونت طلبان است اما سوال اینجاست که آیا فکر و ذهن مردم عوض شده است؟! یقینا خیر. چرا که آن بد رفتاری ها، سرکوب ها، شکنجه ها و تجاوزها توسط افراطیون محال است از اذهان مردم محو شود.

جنبس سبز رویش کیفی داشته است
جنبش سبز در همه جا نفوذ کرده است

وی افزود: نکته دیگر این است که ببینیم در طول این چند ماه جنبش دچار ریزش شده است یا رویش؟ به نظر بنده جنبش قطعا رویش کیفی داشته است. و این امر به سرعت در میان لایه های مختلف اجتماعی رو به افزایش است. جنبش در همه جا نفوذ کرده است. و مهمترین شاهد بر این مدعا تداوم و افزایش شدت برخورد ها با مردم است و الا چه دلیلی برای ادامه این رویه وجود دارد؟!! مهدی کروبی در ادامه افزود: با وجود آنکه تمامی منابع (مالی، صدا و سیما و …) را در اختیار خود دارند ولیکن از نفوذ روزافزون جنبش، شدیدا احساس نگرانی و خطر می کنند و بنابراین از تک تک مردم در بیم و هراسند.

جنبش نباید دچار احساسات و امورساختارشکنانه شود

کروبی خاطرنشان کرد: جنبش نباید دچار احساسات و امور ساختارشکنانه شود. ما زنده به ادامه ی حرکت هستیم. اما حرکتی معقول و باتدبیر. حرکتی مبتنی بر اجرای قانون اساسی. این بدان معنا نیست که قانون اساسی کامل و وحی منزل است. قانون اساسی، حاصل تجربیات یک انقلاب کاملا مردمی است و از ظرفیتهای بسیار مناسبی برخوردار است که در صورت رعایت آن، تمامیت خواهان را به زانو در خواهد آورد. اما آنچه که مهم است و نیاز به توجه دارد و تجربه بارها آنرا اثبات کرده است این موضوع می باشد که هر آنچه زود بدست آید، زود هم از دست می رود. حرکت باید منطقی، آرام و مداوم باشد تا افراد پالایش شوند و می دانیم هزینه دادن در راه مردم سالاری امری بدیهی است چرا که منافع برخی را متزلزل می گرداند لذا باید ضمن حرکت رو به جلو به آسیب شناسی درونی خود نیز بپردازیم تا در صورت کسب پیروزی آنرا قدر دانسته و به سادگی از دستش ندهیم. همه ما باید با هم و در کنار هم با محوریت و پافشاری بر انتخابات آزاد و اجرای بی چون و چرای قانون اساسی جنبش را به پیش ببریم. و در این راه باید از تمامی ظرفیتهای خود استفاده کنیم.
ادامه مطلب ...

ضارب دكتر معتمدي به مرخصي از زندان آمده بود!

0 نظرات
علت حمله به وزیر سابق ارتباطات مشخص شد!

. ادامه راه سبز«ارس»: : پس از پیگیری‌های مکرر انگیزه فرد ضارب دکتر معتمدی وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات مشخص شد.

به گزارش ایلنا، فرد ضارب در سال ۸۳ مشکل مخابراتی با مخابرات حصارک کرج پیدا کرد که وی بعد از پیگیری‌های مکرر موفق به حل مشکلات خود نشد لذا بعد از مراجعه به دفتر مدیرعامل مخابرات حصارک کرج با وی درگیر شده و در این درگیری این شخص با آچار فرانسه اقدام به حمله به مدیرعامل مخابرات می‌کند که بعد از شکایت وی فرد ضارب دستگیر می‌شود.

در اولین دادگاه وی اظهار می‌کند که وزیر ارتباطات را خواهد کشت.

بعد از انجام بروکراسی‌های اداری سرانجام در دادگاه تجدید نظر سال ۸۸ حکم دو سال زندان برای وی صادر می‌شود که این شخص در اولین مرخصی زندان خود اقدام به حمله به دکتر معتمدی می‌کند طبق اطلاعات به دست آمده این شخص به دلیل داشتن کارت دانشجویی دانشگاه امیرکبیر به راحتی توانسته بود وارد دانشگاه شود و دکتر معتمدی را با چاقو مضروب کند.

در حال حاضر این شخص در بازداشتگاه به سر می‌برد.

همچنین از آخرین اطلاعات وضع دکتر معتمدی به دست آمده که وی دیشب بعد از عمل در ریکاوری به حالت اغما رفته و دوباره به اطاق عمل برمی‌گردد ولی بعد از جراحی مجدد صبح امروز به ICU منتقل می‌شود.
ادامه مطلب ...

سيد محمد خاتمي: اگر قوه قضاییه دقیقا به وظایف خود عمل کند جای مدعیان و متهمان عوض خواهد شد

0 نظرات
ديدار سيد محمد خاتمي با نمايندگان ادوار مجلس:
حذف جریانات به معنی آن است که در کشور مشکل وجود دارد

. ادامه راه سبز«ارس»: به گزارش پارلمان‌نیوز، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی در دیدار با جمعی از نمایندگان ادوار مجلس با بیان اینکه «دو قشر معلم و کارگر سرمایه های بزرگ یک کشور هستند»، گفت:« معلمان از شریف ترین، قانع‌ترین و فداکارترین بخش‌های جامعه بوده‌اند و اساس چرخ‌های رفاه و رونق و اقتصاد و زندگی یک جامعه کارگران هستند.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه « تدوین و اعلام سیاست‌های کلی نظام در مورد انتخابات سبب دلگرمی و کاهش کدورت‌ها می‌شود»، اظهار داشت:« اعتراض داشتن به مسائل نباید سبب شود که معترضان به همه اتهامات متهم شوند، من مطمئن هستم که اگر قوه قضاییه دقیقا به وظایف خود عمل کند جای مدعیان و متهمان عوض خواهد شد.»

وی افزود:« معلمان و کارگران در انقلاب و جبهه‌ها نقش مهمی داشته‌اند و امروز هم در جامعه جایگاه والایی دارند، ولی تاکنون آنگونه که شایسته آنان و مورد نظر جمهوری اسلامی بوده است مشکلات آنان حل نشده است؛ هرچند که در همه دوره ها رسیدگی به وضع این دو قشر مورد توجه بوده است.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان افزود:« جهت گیری‌هائی که در سال‌های گذشته بوده است اگر تداوم می یافت قطعا به نتایج بهتری می رسیدیم.»

رئیس بنیاد باران با تاکید بر اینکه «اگر برنامه چهارم اقتصادی درست اجرا می‌شد یا در مسیر اهداف چشم انداز حرکت می‌کردیم، امروز در همه زمینه‌ها از جمله در مورد معلمان و کارگران وضع بهتری داشتیم»، اظهار داشت:«.باید سئوال شود چرا برنامه چهارم اجرا نشد و برنامه جایگزین هم وجود نداشت؟اشکال مدیریت ما در کجا بود؟اگر کسانی به این روند اعتراض داشته باشند اینها را باید دلسوزان تلقی کنیم نه افرادی که فتنه و تخریب می‌کنند.»

وی یادآور شد:« این روزها مزین به نام شهید آیت الله مطهری است، انسانی که نماینده عقلانیت اسلام رحمانی بود و کسی که همه وجودش را گذاشت برای حقیقتی که به آن اعتقاد داشت، او کسی بود که هیچ تعارضی بین عرفان و آزادی نمی‌دید و از آزادی به عنوان پدیده بزرگ الهی و از حرمت و حقوق و کرامت انسان دفاع می‌کرد.»

خاتمی افزود:« نقشی که شهید مطهری برای طرح و پاسخگویی به پرسش‌های زمانه داشت شگفت انگیز بود، اما متاسفانه در کشورمان خیلی از سرمایه‌ها هدر می رود و بد از آنها استفاده می‌شود، همچنانی که از دین، انقلاب، امام راحل و همچنین آیت الله مطهری در مسیر دیدگاههای خاص سوء استفاده می شود.»

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:« گاهی جریاناتی برای توجیه کارهای نادرست خود، سعی می کنند چهره‌ای از امام نشان بدهند که آن چهره هیچ مناسبتی با شخصیت ایشان ندارد و با این کار خدمتی به امام نمی‌شود بلکه موجب ایجاد بدبینی‌هایی نسبت به امام و نظام می‌شود، آیا واقعا رواست به خاطر توجیه بعضی سیاست‌ها و رفتارها چهره امام مخدوش شود در حالی که مدافعان از شخصیت واقعی ایشان صدایشان به جایی نمی‌رسد؟»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:« ما از دو جهت مورد تهاجم قرار می‌گیریم، یکی از جانب دستگاه‌ها و امکانات تبلیغاتی که در اختیار جریانات خاص است و دیگر آنهایی که در خارج از کشورند و با اسلام و با امام و ایران میانه‌ای ندارند و خوشحال می‌شوند که امام و نظام لطمه ببینند.»

وی تاکید کرد:« در این موقعیت است که صدای ما و بسیاری از دلسوزان انقلاب و نظام به جایی نمی‌رسد و نسل جوان ما در موقعیتی قرار می‌گیرد که ازانقلاب و اسلام دورتر شود و این فاجعه بزرگی است که اگر جلوی ان گرفته نشود در آینده آثار بسیار بدی دارد.»

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدنها سپس اظهار داشت:« در مورد شخصیت شهید مطهری هم جفا شده است، آن طور که باید و شاید شخصیت ایشان تبیین و معرفی نشده است، یا کسانی سعی کرده‌اند با صداهای بلند به نام دفاع از اندیشه‌های مطهری، اندیشه‌های غلطی را عرضه کنند که دور از شان ایشان است در حالی که در بسیاری از موارد ایشان مبارزه کننده با چنین مسائلی بوده است.»

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استبداد زدگی ایرانیان گفت:« این استبدادزدگی جامعه را بر لبه طاس لغزنده ای قرار داده است که هر آن ممکن است افراد و بخصوص حاکمان به درون آن بلغزند و باید هوشیار بود.استبداد زدگی هم آثار اجتماعی و روانی بدی در جامعه داشته است، در محیط‌های استبدا زده متاسفانه شخصیت انسان‌ها هم لطمه می‌بیند و چون این مساله تاریخی است رسوباتی در ذهن‌های تاریخی ما می ماند و اگر برای زدوده شدن آن دقت، برنامه‌ریزی و تدبیر درستی صورت نگیرد ممکن است علی رغم خواست یک ملت برای رهایی از استبداد، دوباره آن رسوبات اثر منفی بگذارد.»

وی ادامه داد:« تردیدی در این نیست که ملت ایران، ملتی بزرگ وبا سابقه درخشان است که در عمق وجودش خواستار آزادی و سربلندی بوده است و درصد سال گذشته در کشورهای اسلامی و جهان سوم پیشتاز حرکت به سوی آزادی و رهایی از سلطه استبداد و استعمار بوده و در مبارزه برای حاکمیت بر سرنوشت زمینه سازی برای پیشرفت و استقرار نظامی که در آن حاکمیت با مردم باشد تلاش فراوان کرده است که از جمله انقلاب اسلامی اوج درخشانی در این زمینه است.»

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:« ما خواستار ایران سربلند، پیشرفته و البته محکوم به احکام اخلاقی و اسلامی و انسانی بوده و هستیم و روح اصلاحاتی که ما می‌گوییم همین بوده و معتقد بوده‌ایم که این حرکت‌ها هم باید در چارچوب قانون اساسی باشد.»

خاتمی تاکید کرد:« مظهر حاکمیت مردم بر سرنوشت خود، نفی استبداد، زمینه‌ سازی برای پیشرفت کشور، بهره‌گیری از استعدادهای موجود در کشور و رعایت حق و حرمت مردم، انتخابات است.»

وی ادامه داد:« اگر امروز کسانی می گویند خواست ما انتخابات آزاد و سالم است، یقینا در مسیر این اصول و معیارها حرکت می‌کنند.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان یادآور شد:«وقتی می گوییم انتخابات آزاد و سالم و فراگیر باشد، مراد نفی نظارت نیست.نظارت لازم است،نهاد نظارت کننده هم معلوم است ولی نظارت اولا باید برای دفاع از حقوق مردم در برابر کسانی باشد که ممکن است این حقوق را نادیده بگیرند و بخصوص در مقابل آنهایی باشد که قدرت دارند و می‌توانند دخالت کنند به حقوق مردم لطمه بزنند و در اینجاست که ناظر باید مانع شود.»

رئیس بنیاد باران افزود:« شرط نظارت سالم این است که نهاد نظارت کننده و ناظران وابسته به یک جریان و تحت تاثیر جریان خاص نباشند و بیطرفانه بتوانند کار کنند.»

خاتمی در توضیح دومین وظیفه ناظران گفت:« نظارت غیر از قیمومیت است، ساز و کارهایی که محدود کننده انتخاب کننده و انتخاب شونده باشد نظارت نیست، اینکه اگر با دیدگاه خاص ؛کسانی مورد پسند نیستند با بهانه‌های نا روا حذف شوند؛ نظارت نیست.»

وی تاکید کرد:« مردم قیمومیت نمی‌خواهند نظارتی می‌خواهند که از حقشان دفاع شود، منظور ما از انتخابات آزاد نفی نظارت نیست، بلکه این نظارت باید گونه‌ای باشد که با روح قانون اساسی سازگار باشد.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه «شرط انتخابات آزاد این است که فعالیت احزاب و گروهها در چارچوب قانون اساسی آزاد باشد »، اظهار داشت:« اگر کسانی پایبند به قانون اساسی که اساس نظم است باشند، نه تنها آزاد هستند که کار بکنند بلکه جامعه و حکومت موظف است از حقوق آنان دفاع کند وآن‌ها را تشویق کند.»

خاتمی تصریح کرد:« برای من تعجب‌آور است که نه تنها فعالیت گروه‌ها و احزاب تایید نمی‌شود بلکه برایشان تنگنا ایجاد می‌شود و اخیرا از انحلال احزاب و تشکل‌هایی سخن به میان می آید و یا مطبوعات سالم تعطیل می شوند؛این رفتارها و برخوردها با کدام معیار قانون اساسی و مصلحت جامعه سازگار است؟»

وی ادامه داد:« احزاب و گروه‌ها از مصالح بخش‌هایی از جامعه نمایندگی می‌کنند و باعث آگاهی، رونق و نشاط در جامعه می‌شوند و باید حضور داشته باشند، البته بعضی از احزاب منتقد وضعیت، حکومت، مدیریت و برنامه ها هستند و همین امر باعث رشد جامعه و پیشرفت کشور خواهد شد.»

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد:«انتخابات آزاد و مطمئن در صورتی خواهد بود که نهادها و دستگاه‌هائی که وظایف مشخص غیر سیاسی دارند دخالت سازمان یافته در سیاست نکنند، برای هر جامعه‌ای تجمیع سلاح،اطلاعات، ثروت و سیاست مشکل آفرین است.»

خاتمی افزود:«به هر حال ما خواستار انتخابات آزاد و سالم هستیم تا با امیدواری به آینده و دلگرمی بیشتر همه بتوانند دین خود را به کشور و مردم ادا کنند و مطلوب این است سیاست های کلی نظام در این زمینه تدوین و اعلام شود تا هم پشتوانه قوی‌تر داشته باشد و هم سبب دلگرمی و کاهش کدورت ها گردد.»

ریس بنیاد باران با بیان اینکه «حکومت و دولت باید تابع قانون باشند و آن را درست اجرا کنند»، اظهار داشت:« بهترین شرط برای آنکه قدرت در چارچوب قانون و مصالح کشور عمل کند، آزادی بیان، اندیشه و مطبوعات آزاد و نیز آزادی احزاب، گروهها و تشکل‌ها است.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه «حذف جریانات به معنی آن است که در کشور مشکل وجود دارد»، گفت:« امروز باید به سوی فضایی آرام‌تر و امن تر برویم، می‌توانیم با چشم انداز به آینده فضا را تلطیف کنیم و فضای تیره امنیتی که مع الاسف؛متکی بر توهمات نارواست به فضای زنده و با نشاط سیاسی اجتماعی مبدل کنیم.»

وی با یادآوری مجدد این نکته که «در فضای بسته ، سخت و سنگین دلسوزانی که می‌خواهند در چارچوب قانون فعالیت کنند محدود می‌شوند و با محدود شدن آن‌ها، دشمنان ایران و انقلاب تقویت خواهند شد»، تصریح کرد:« اعتراض‌های به حق، فتنه نیست، حق است و امام می‌فرمایند ما نباید تصور کنیم کسی به ما انتقاد نکند، انتقاد بلکه تخطئه موهبت الهی است.»

خاتمی افزود:« اعتراض داشتن به مسائل نباید سبب شود که معترضان به همه اتهامات متهم شوند، اگر این مسائل به اسم نظام و انقلاب و امام انجام شود اولین زیان و ضربه‌اش متوجه انقلاب نظام، امام و رهبری خواهد بود.من مطمئن هستم که اگر قوه قضاییه دقیقا به وظایف خود عمل کند جای مدعیان و متهمان عوض خواهد شد.»

رئیس دولت اصلاحات در بخش پایانی سخنانش اظهار داشت:« عده‌ای با ایجاد جنگ روانی در تلاش برای ایجاد اختلاف توهمی میان شخصیت‌ها، گروه‌ها و جریانات هستند، کجا اختلاف وجود دارد؟!، درست است که همه افکار دقیقا عین هم نیست اما واضح و مبرهن است که اهداف مشترک است و در مسائل اصولی و کلی اختلافی به خصوص در دفاع از حق و حرمت مردم وجود ندارد و نسبت‌های ناروایی که داده می‌شود اصلا وجود ندارد و دروغ است.»

وی با بیان اینکه « باید تلاش شود جلوی کسانی که در پی القای اختلاف بین افراد موثر در جامعه و جریانات هستند گرفته شود»، گفت:« نقد غیر از اهانت، دروغ و تهمت و تخریب است، این چه برنامه‌هایی است که رسانه ملی پخش می‌کند که در آن برنامه یک طرفه می‌آیند و در غیبت افراد هر چه می‌خواهند می‌گویند.»

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:« ما دلمان برای اسلام و انقلاب می سوزد و معتقدیم اگر این فضای نادرست بهبود یابد و در چارچوب قانون و مصالح حرکت شود مشکلات حل خواهد شد، وقتی دلها به هم نزدیک نیست و تنگناها ایجاد می‌شود ذهن‌ها از مسائل و مشکلات مهمی که در مملکت وجود دارد منحرف و متوجه مسائل دیگری می‌شود.»

وی ادامه داد:« مطمئنم می شود مملکت را به مسیری برد که بهتر و بیشتر بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم و امیدوارم شاهد تحولی در دیدگاه‌ها و سیاست‌ها و برنامه‌ها باشیم که در نتیجه آن در مسیر اتحاد جامعه و نزدیکی دلها به همدیگر در کشور قرار بگیریم که اول و آخر تلاش‌ها و اهداف تامین حرمت ، کرامت، آزادی و حقوق مردم باشد.»

سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد:« باز هم تکرار می‌کنیم که گام مهم آزادی زندانیان، پرهیز از برخوردهای ناروا، بازشدن فضا طیق قانون اساسی و آزادی فعالیت سیاسی و اجتماعی و تامین آزادی اندیشه و بیان وحرکت به سوی انتخابات پر نشاط و صحیح و ارزش شناخته شدن نقد و اعتراض قانونی است و در راس همه دفاع از حرمت و کرامت و آزادی و حقوق اساسی جامعه و مردم است که تامین آن از اهداف بزرگ انقلاب اسلامی بوده است.»

پیش از سخنان خاتمی حاضران در باب لزوم پای بندی به قانون اساسی، اهتمام به حقوق اساسی مردم و انتخابات ازاد ، انتقاد از تهمت زنی‌ها و سند سازی‌ها و برخورد های ناروا با شخصیت‌ها و جریانات، زیان‌های فقدان رسانه برای اصلاحات و جنبش سبزو دلسوزان نظام و هوشیاری نسبت به اختلاف افکنی یا القاء اختلاف میان چهره‌های مورد توجه مردم و نیز برنامه روشن برای حرکت و نگرانی از وضعیت نه چندان مطلوب اقتصادی اجتماعی و بین المللی مطالبی را بیان داشتند بخصوص بر لزوم اتحاد و همبستگس تاکید کردند.
ادامه مطلب ...

تاييد حكم اعدام دو تن ديگر از متهمان اعتراضات مردمي پس از انتخابات

0 نظرات
تاييد حكم اعدام دو تن ديگر از متهمان اعتراضات مردمي پس از انتخابات

حكم اعدام متهمان اعتراضات مردمي پس از انتخابات. ادامه راه سبز «ارس»: حکم اعدام محمدعلی حاج آقایی و جعفر کاظمی، دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی نسبت به کودتا انتخاباتی 22 خرداد از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر پیش از این شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به قضاوت مقیسه، این دو تن را به اتهام «محاربه » و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به اعدام محکوم کرده بود.

گفتنی است محمد علی حاج آقایی و جعفر کاظمی، در ۲۷ شهریور در یکی از تجمع‌های اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده اند.

وکیل آقایان محمدعلی حاج آقایی و جعفر کاظمی نیز مانند وکلای دیگر معترضان انتخاباتی از دسترسی به پرونده موکلانش و ملاقات با آنها محروم بوده و حکم دادگاه تجدیدنظر نیز «با تاخیر» به وی ابلاغ شده است.

در روزهای اخیر اخبار دیگری مبنی بر صدور حکم اعدام برای برخی دیگر از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات منتشر شده بود. معصومه یاوری نیز از بازداشت‌شدگانی است که گزارش‌ها حاکی از «درخواست صدور حکم اعدام» برای وی است.

شعبه 28 دادگاه انقلاب به سرپرستی قاضی مقیسه، مسئول رسیدگی به پرونده‌ی معصومه‌ یاوری است. دادستان برای معصومه یاوری تقاضای حکم اعدام کرده و دادگاه که روز 15 اردیبهشت تشکیل خواهد شد در مورد او تصمیم می‌گیرد.

پیش از این نيز برای محمد امین ولیان دانشجو 20 ساله دانشگاه دامغان ، عبدالرضا قنبری معلم 42 ساله ساکن قیامدشت ورامین ، امید شریفی دانا دانشجو 26 ساله ، و 5 عضو خانواده دانشپور به نامهای مطهره بهرامی، محسن دانش‌پور مقدم، احمد دانش‌پور مقدم، ریحانه حاج ابراهیم و هادی قائمی که همگی از بازداشت‌شدگان اعتراضات مردمی روز عاشورا هستند، به اعدام محکوم شده اند.

ادامه مطلب ...

دبیرکل سازمان ملل هم پیش از سخنرانی احمدی‌نژاد جلسه را ترک کرد + ويدئو

1 نظرات
دبیرکل سازمان ملل هم پیش از سخنرانی احمدی‌نژاد جلسه را ترک کرد

. ادامه راه سبز«ارس»: دبیرکل سازمان ملل بان گی مون در اقدامی نادر، پیش از حضور محمود احمدی‌نژاد در جایگاه سخنران، سالن را ترک کرد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از برخی رسانه های غربی، در جریان کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، ان پی تی، که دوشنبه شب(به وقت تهران) در نیویورک در مقر سازمان ملل برگزار شد، هیات‌های نمایندگی آمریکا، انگلیس و فرانسه نیز هنگام سخنرانی احمدی نژاد، جلسه را ترک کردند.


جهت دانلود () كليك كنيد

بان گی مون در سخنان خود در ابتدای این کنفرانس گفت: «من از ایران می‌خواهم به طور کامل بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کند.» دبیر کل سازمان ملل افزود: «بگذارید با صراحت بگوییم: ایران مسوول و متعهد است تا تمامی شک و تردیدها و نگرانی ها درباره برنامه اتمی‌اش را رفع کند.» دبیرکل سازمان ملل از ایران خواست به شکل سازنده در گفت وگوهای بین‌المللی درباره برنامه اتمی‌اش حضور داشته باشد و همچنین گفت تهران باید پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مبادله سوخت اتمی را قبول کند.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یوکیو آمانو هم در سخنرانی خود، اظهارات دبیرکل سازمان ملل را تایید کرد و گفت از موضع ایران و اقدامات تهران برای حل مسئله اتمی راضی نیست.

ادامه مطلب ...

مطبوعات ايران به اينترنت كوچ كردند

0 نظرات
مطبوعات ايران به اينترنت كوچ كردند

مطبوعات اينترنتي. ادامه راه سبز«ارس»: روز جهاني مطبوعات در حالي گذشت كه به گفته مير حسين موسوي چندان اميدي به باز شدن فضاي مطبوعاتي و شنيده شدن گفته هاي مشفقانه و منتقدانه نيست. سابقه مطبوعات در ايران از صد و پنجاه سال گذشته است و اگر چه مي توان در غرب، روزنامه ها و مجلاتي را مثال زد كه سابقه چند صد ساله دارند، اما طوفان حوادث در سرزمين بلا خيز ايران چنان بوده است كه از مطبوعات مستقل کمتر اثری باقی مانده و كاغذهای زرد شده در آرشيو چند كتابخانه تهران یادگار آنهاست .

آغاز جوانمرگي مطبوعات گفته صادقانه ناصرالدين شاه است. اعتمادالسلطنه نقل می کند که هر روز براي شاه قاجار، مطبوعات اروپا را مي خوانده و ناصر الدين شاه خواننده جدي جرايد به حساب می آمده است، شاه قاجار گرچه خود امر داده بود تا بنا بر مصلحت روزنامه اي در ايران منتشر شود، اما خود شاه مي گويد" روزنامه چيز خوبي نيست چون مردم را بيدار مي كند." والبته پيش بيني شاه كاملا درست بود و زمزمه هاي مشروطه از همين روزنامه هاي ممنوعه كه به ايران مي آمد، برخاست.

هنوز يك دهه از مرگ سلطان صاحبقران نگذشته بود كه انقلاب مشروطه در گرفت و جالب اينكه اولين شهداي اين نهضت، از ميان روزنامه نگاران بودند. صور اسرافيل به جرم همان روزنامه منتشركردن در باغ شاه خفه شد.

گويا پس از هر انقلابي و اصلاحي در ايران معاصر اين روزنامه نگاران بودند كه در صف زندان و اعدام قرار مي گرفتند، آنچنان كه حسين فاطمي از معدود همراهان دكتر مصدق بود كه به جرم مقالاتش در روزنامه اي كه منتشر مي كرد، از سوي دربار كشته شد.

انقلاب 57 نيز بهار كوتاهي داشت كه به سرعت جايش را به خزاني برگ ريزان و زمستاني سخت داد.

سال شصت اختتاميه جشنواره مطبوعات بود و دادستاني تهران تقريبا هر آنچه چاپ مي شد را به جز چند روزنامه دولتي توقيف كرد. ايرانيان در دهه شصت اصولا همه چيز را كوپني و سهميه اي دريافت مي كردند و كار به جايي رسيده بود كه همين چند روزنامه معدود مثل كيهان و اطلاعات هم به سهميه بود و صف هاي طويل روبروي دكه ها براي دريافت روزنامه آن هم روزنامه اي كه تماما نظريات حكومت را منتشر مي كرد از عجايبي بود كه تنها مي توان در ايران سراغ گر فت.

يك دهه براي ماهنامه ها

باز شدن نسبي فضاي سياسي پس از جنگ هشت ساله و اصلاحات اقتصادي دولت هاشمي رفسنجاني، جايي براي مطبوعات باز کرد. دهه هفتاد دوران شكوفايي نشريات ماهانه بود. حكومت همچنان به روزنامه هاي منتقد و مستقل که به دو گرايش حاکم وابسته نبودند، اجازه انتشار نمی داد. اما بتدریج ماهنامه ‌هاي تاثيرگذاري شكل گرفت كه مي توانست جريانات متنوع فكري را نمايندگي كند. ماهنامه "دنياي سخن" و "جامعه سالم" گرايشهاي چپ روانه داشت و نشريه ادبي اجتماعي "گردون" و "آدينه" نماينده سكولارهاي ادبي و سياست ماب بودند. ماهنامه "كيان" زبان گوياي روشنفكران ديني بود و "ايران فردا" هم صداي ملي مذهبي ها و گرايشات نزديك به نهضت آزادي به شمار مي رفت .گذشته از ماهنامه ها، دو روزنامه "سلام" و "رسالت" ارگانهاي دو حلقه موازي روحانيان بود . در تمامي اين نشريات مي شد، انتقادهاي تندی به حاكميت و دولت هاشمي رفسنجاني یافت.

شمارگان محدود و جامعه روزنامه نخوان ايراني شايد علت اصلي بود كه حاكميت اين تنوع گفتار مكتوب را تحمل مي كرد. اما همين رسانه هاي به ظاهر بي اثر توانستند در سال 76 ، دوم خرداد را به وجود آورند و زمينه ساز فكري جريان اصلاحات شوند. راديو و تلويزيون حكومتي با آن همه هزينه و تبليغات سنگين از مطبوعات شكست خورد و محمد خاتمي در ميان بهت و ناباوري حاكميت كه به دنبال كانديداي ديگري بود، به رياست جمهوري رسيد.

روزنامه هاي دشمن

آقای خامنه اي در تمام دوران اصلاحات مطبوعات را به دشمني متهم مي كرد و عاقبت در سخنراني اوايل سال 79 در مشهد صريحا گفت كه دشمن در ميان مطبوعات لانه كرده است. در بهار همين سال بود كه به مانند سال شصت، هر آنچه چاپ مي شد، توقيف شد. يكي از روزنامه نگارن به ياد مي آورد كه مامور معذور دادگستري سوار بر موتور حكم‌هاي توقيف را كه سعيد مرتضوي صادر كرده بود، به دفتر بيش از 15 روزنامه ابلاغ كرد و در دفتر چند روزنامه هم چاي خورد.

در حال حاضر مي توان مطمئن بود كه رهبر جمهوری اسلامی پس از سالها مبارزه مستمر با مطبوعات توانسته است به پيروزي كامل دست يابد. دولت احمدي نژاد از چهار سال پيش تمام همتش را مصروف كرد تا روزنامه اصلاح طلبي پديد نيايد و به تيراژ نرسد.

روزنامه شرق به عنوان دیرپاترین نشریه اصلاحات در همان سال اول رياست جمهوري احمدي نژاد توقيف شد. توقيف مداوم مطبوعات عملا به گونه اي پيش رفت که در شرایط فعلی اگر روزنامه منتقدي جرئت انتشار پيدا كند، عمري بيشتر از دوماه نخواهد داشت.

معاونت مطبوعاتي ارشاد، در دوره تازه صدارت احمدي نژاد به محمد علي رامين رسيده است كه به گفته كارمندان ارشاد در تمام جلسات هيات نظارت بر مطبوعات پاي ثابت راي به توقيف جرايد است. محمد علي رامين در جمله اي قصار می گوید : "مطبوعات بايد صداي نظام را منعكس كنند" و با این گفته رويه کارش در وزارتخانه را روشن كرده است. معاونت مطبوعاتي ارشاد در جمع كاركنان حرف های دیگری هم زده است. از جمله اینکه اصولا كار نبايد به قوه قضاييه كشيده شود و اگر به افراد بي صلاحيت مجوز انتشار داده نشود كار به هيات نظارت و دادگاه مطبوعات نخواهد رسيد.

سانسور، اخراج و قلم هاي ممنوعه

انجمن صنفي مطبوعات ايران كه از نظر وزارت كار منحل شده است و دبيرش بدرالسادات مفيدي در زندان به سر مي برد، قریب به دو هزار عضو دارد كه در اين ميان نزديك به دويست نفر به گونه اي پيوسته در مطبوعات اصلاح طلب قلم مي زده اند . تعطيلي مداوم مطبوعات شمار قابل توجهي از اهالي روزنامه نگاري را به جلاي وطن كشانده و آنها كه مانده اند يا در صف زندان هستند و يا بيكار، جالب اينكه در يك بايكوت ناگفته روزنامه هاي اصولگرا وابسته به شهرداري هم اين روزنامه نگاران را به همكاري نمي پذيرند.

در اقدامي سوال بر انگيز روزنامه فرهيختگان كه از سوي دانشگاه آزاد و به سر پرستي عبدلله جاسبي منتشر مي شود، در تمام يكسال گذشته بنابر وخامت اوضاع، روزنامه نگارن اصلاح طلب را اخراج مي كرد تا به هيات نظارت اطمينان دهد که در راستاي اهداف نظام گام برمي دارد.

اگر چه خودسانسوري به انگيزه روشن ماندن چراغ جرايد، رسمي طول و دراز در جمهوري اسلامي است، اما با ظهور دولت احمدي نژاد ، وزارت ارشاد و شوراي امنيت ملي رسمي ديگر نيز برقرار كرد و آن هم نامه هاي دستوري مبني بر اينكه به كدام مبا حث روز نبايد پرداخت. اين نامه ها حتي به آنفولانزاي پرندگان هم مي پرداخت و نوشتن درباره اين بيماري را خلاف امنيت ملي مي دانست.

بنا بر منابع موثق، وزارت اطلاعات نيزعلاوه بر وزارت ارشاد، اين روزها به معدود رسانه هاي مستقل فشار مي آورد و آن هم در اين جهت كه به كدام مطلب بپردازند و زاويه موضوعات را به گونه اي انتخاب كنند تا منافع نظام تهديد نشود.

تيراژ مطبوعات به گونه اي چشمگير افت كرده است و براي مثال روزنامه شرق كه زماني بيش از 100 هزار نسخه به چاپ مي رسيد. به دليل افت كيفيت و خود سانسوري شديد و حذف نيروهاي حرفه اي سابق، بيش از 15 هزار تيراژ ندارد. اما اين به معني بي خبر ماندن جامعه ايراني نيست.

اينترنت، سايتهاي پر بيننده و تلويزيونهاي ماهواره اي جاي مطبوعات را گرفته اند و در جايي نشسته اند كه ديگر قابل توقيف نيست. انقلاب ايران با انتشار اعلاميه به ثمر نشست و دوم خرداد در پي انتشار روزنامه ومجلات. به نظر مي رسد باز هم بايد منتظر تحولات بزرگي بود .

رسانه هاي اينترنتي و ديجيتال مي توانند حادثه ساز باشند. اعلاميه ها و مطبوعات ايراني به اينترنت و فضا كوچ كرده اند.

فرزانه بذرپور - جرس
ادامه مطلب ...

بيست و سومين نمايشگاه و خرید کتاب زیر کنترل دوربینهای امنیتی!

0 نظرات
نمايشگاه بيست و سوم و خرید کتاب زیر کنترل دوربینهای امنیتی!

بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران. ادامه راه سبز«ارس»: نمایشگاه کتاب امسال در شرایطی برگزار می شود که معاون فرهنگی وزارت ارشاد وعده داده که ماموران وزارت اطلاعات با حضور در لابلای مردم اجازه نخواهند داد کسی فضای فرهنگی را سیاسی کند. از قرار معلوم فعالیت همه بازدید کنندگان زیر کنترل دوربین های مخفی محافل امنیتی خواهد بود و کوچکترین تحرکی با سرکوب آنی روبرو خواهد شد.

ماجرا به قدری جالب شده که محسن پرویز که ادعای فرهنگی بودن دارد دست به تحلیل سیاسی زده و ماجرای یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته را ذکر می کند و با لحن تحقیر آمیزی می گوید کاندیدایی که با پیشقراولانش آمده بود و مورد استقبال قرار نگرفت و ......

همچنین بر پایی نشست های آزاد بین مولفان و مخاطبان به دلیل مسائل امنیتی لغو شده است و سبز ها نیز وعده داده اند که به عنوان اعتراض در نمایشگاه کتاب امسال حضور خواهند یافت .

امنیتی شدن فضای نمایشگاه کتاب پیشاپیش نوید نمایشگاهی بی کیفت را می دهد. ناشران ناراضی، مولفان سرخورده و بازدید کنندگانی که همچون سالهای اخیر رضایت چندانی از کیفیت نمایشگاه ندارند.

علاوه بر این، وضعیت رو به افول تولید کتاب و کاهش قابل ملاحظه میزان مطالعه از دیگر مشکلاتی است که چشم انداز بازار کتاب را بیش از بیش تیره و تار می کند.

با این حال از گوشه و کنار زمزمه هایی مبنی بر تحریم نمایشگاه کتاب از سوی برخی نخبه ها و مولفان شنیده می شود. نا آرامی های سیاسی در ایران باعث شده برخی ناشران خارجی نیز به صف تحریم کنندگان نمایشگاه کتاب امسال بپیوندند.

از سوی دیگر محمود سالاری، مدیر کمیته ناشران بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب گفته از ۲۰۳۲ ناشر در بخش‌های عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی و آموزشی که برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کرده بودند، تنها ۱۹۱۵ ناشر در نمایشگاه حاضر خواهند بود که به این ترتیب ناشران دولتی و نیمه دولتی بیشترین سهامداران نمایشگاه کتاب امسال خواهند بود.نکته جالب آنکه محمدرضا وصفی، رییس بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران گفته فقط کتاب های علمی از ناشران خارجی پذیرفته شده و شعر و رمان های خارجی ظاهرا جایی در نمایشگاه امسال نخواهند داشت.

همچنین به دلیل سیاست های غلط دولتی امسال برای نخستین بار امری بی سابقه در نمایشگاه بیست و سوم کتاب وجود خواهد داشت و آن کتاب هایی با تیراژ 500 نسخه است که در نوع خود در جهان فاجعه ای بی نظیر به حساب می آید.

یک تصویر عمومی از مشکلات

از نخستین نمایشگاه بین المللی کتاب در سال 66 تا کنون وضعیت نشر و کتاب خوانی در ایران تغییرات گوناگونی را به خود دیده است.از آن زمان تا کنون تعداد بیشتری از ناشران و نویسندگان به صف جماعت اهل کتاب پیوسته اند.

وزارت ارشاد به عنوان متولی برگزاری این نمایشگاه بسته به رفت و آمد دولتهای مختلف در این وزارت خانه فراز و نشیب های متعددی را به عرصه کتاب وارد کرده است.

وضعیت نشر از یک سو و اوضاع مولفان و کتاب خوان ها از سوی دیگر چشم انداز نا امید کننده ای را فرا روی صنعت کتاب در کشور قرار داده به خصوص که سیاستهای سالهای اخیر در قبال مساله کتاب و نشر به این نا امیدی بیشتر دامن زده است.

گلایه از غرفه بندی ناشران از موضوعاتی است که طی سالیان اخیر و با انتقال مکان بر پایی نمایشگاه کتاب از محل دایمی آن به مصلی همواره وجود داشته است.

در این راستا سال گذشته بیشتر ناشران خصوصی از پارتی بازی در ارائه غرفه های مناسب به ناشران نور چشمی گلایه داشتند. بیشتر ناشران می گفتند که مطابق معمول این چند سال برخی ناشران وابسته به طیف های خاص در بهترین جاها و ناشران مستقل در پرت ترین قسمتهای سالن اسکان داده شده اند. این امر در نمایشگاه مطبوعات نیز به خوبی جلوه گر بود اما تا کنون هیچ مقام مسئولی توضیحی قانع کننده در باره آن ارائه نکرده است.

چالش های نشر کتاب یکی دیگر از مواردی است که ناشران و مولفان را در مسیر دلسرد کننده ای قرار داده است.

مشکلات صنعت کتاب در ایران چند حوزه و بخش را شامل می شود: 1- وضعیت ناشران 2- تعامل میان ناشر و مولف و دخالتهای دولتی در این رابطه3- حقوق و شرایط مولفان4- شاخص مطالعه 5- تصدی گری دولتی و تبعات آن در اوضاع نشر

بررسی هر یک از مقولات فوق ابعاد روشن تری از نارسایی های موجود در عرصه کتاب را به تصویر می کشد. با این حال طی سالیان اخیر فعالان فرهنگی به کرات به گوشزد کردن کمبودها وچالشها در حوزه نشر و تالیف اشاراتی داشته اند، اما هر بار دولت به عنوان متصدی امر با بی تفاوتی از کنار آنها گذشته است.

شکستن کمر نشر با حذف یارانه کاغذ

حذف یارانه کاغذ در سال 85 نخستین ضربه مهلکی بود که از سوی دولت به عرصه نشر وارد آمد. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته دولتها برای اعتلای نشر و رونق عرصه فرهنگی کمکهای دولتی را روانه عرصه نشر می کنند.

نکته جالب آنکه دولت احمدی نژاد طی سالیان اخیرمیلیار دها تومان پول را به حوزه فوتبال سرازیر کرد تا باشگاهها بتوانند قراردادهای کلان تری با فوتبالیست ها ببندند بدون آنکه این پول ها صرف ساخت یک ورزشگاه شود اما نوبت به عرصه کتاب که می رسد دولت بی پول است و می گوید یارانه کاغذ ناشران را بد عادت می کند.

طی سالیان اخیر دولت بیشترین توجه خود را به ناشران شبه دولتی و ارزشی معطوف داشته و در برخی موارد از حق و سهم دیگر ناشران کم وبه بخشهای ارزشی و دینی تر توجه کرده است.

مدیر یک انتشارات در تهران در این باره می گوید: ناشران دولتی و ارزشی نویس از بیشترین امکانات برای چاپ و نشر برخوردارند و به آنها مساعدت ویژه ای می شود.

رسول. د که خود ناشر است می افزاید: کتاب هایی با موضوع هولوکاست و مهدویت و همچنین تبیین ارزشهای شهادت با استقبال سیستم دولتی روبرو می شود و بیشترین میزان امکانات به آنها تعلق می گیرد.

وی تصریح می کند که اعمال این سیاست از سوی دولت طبیعی است چون هر دولتی متناسب با موضوعاتی که برای آن بیشتر ارزش قایل است امکانات قائل می شود.

ناله های ناشران

از دگر سو برخی ناشران معتقد به دوران مرگ رمان نویسی در ایران هستند و می گویند طی 2 سال اخیر دیگر هیچ ناشری رمان برای چاپ قبول نمی کند . مسئول انتشارات ویستار در این باره می گوید: یک رمان سالهای طولانی در اداره کتاب ارشاد برای صدور مجوز خواهد ماند و در نهایت به ناشر می گویند کتاب صلاحیت چاپ را ندارد.

سلطانی می افزاید: چند سالی است که دیگر کتاب چاپ اول از مولف و نویسنده ای قبول نمی کنیم و بیشتر کتاب های تجدید چاپی کار می کنیم.

وی در باره دلیل این امر لبخند می زند و می گوید:

سرمایه گذاری بر روی کتاب های جدید نمی ارزد چون باید مدتها در انتظار مجوزش باشی بعد هم آیا مجوز بدهند یا ندهند .

سلطانی ادامه می دهد: ما با این همه امکاناتی که داریم فروش ما فقط در ایام نمایشگاه است و در باقی روزهای سال حتی 1 ریال هم فروش نداریم. این در حالی است که ماهیانه 1 میلیون تومان خرج هزینه های جاری ما است.

مقوله تاخیر در صدور مجوز چاپ ظاهرا نکته ای است که انگار هیچ گاه نمی خواهد در جمهوری اسلامی حل و فصل شود.

یک منتقد ادبی می گوید: اداره کتاب ارشاد آخرین اثر مرتضی آوینی را یک سال معطل مجوز نگه داشت .

فاطمه م می گوید: بحث صدور مجوز قبل از چاپ مشکلی است که ناشران را آزار می دهد و گاهی دلایلی برای آن بیان نمی شود.

وی می گوید: به یاد دارم کتابی با موضوع عاشورا برای چاپ سومش مدتها در ممیزی ارشاد گرفتار بود.

علی کریم پور ناشر مولف معتقد است زد و بند در اداره کتاب وزارت ارشاد بیداد می کند و آقایان کتابهای سفارش شده را زود تر مجوز می دهند.

وی می گوید: من با ناشران زیادی مذاکره کردم و در نهایت پی بردم که مافیاهایی در عرصه چاپ و نشر فعالیت می کنند که حتی از سوبسید های دولتی برخوردارند اما بر روی موضوعات خاص متمرکز شده اند.

مافیاها چه کسانی هستند؟

چندی است که بحث خصوصی سازی در حوزه نشر مسکوت مانده و در باره آن دیگر صحبتی نمی شود. اما در عمل به نظر می رسد که سازمانهایی خاص با حمایت های عظیم دولتی مبادرت به تاسیس مراکز فرهنگی خصوصی با بودجه دولتی کرده اند.

بيست و سومين نمايشگاه كتاب

فهیمه ج از افرادی که پروژه هایی را به سفارش دفاتر خصوصی انجام داده است می گوید: سازمان ملی جوانان در دوران حاج علی اکبری بودجه کلانی را برای موضوع نشر در حوزه جوانان تخصیص داده بود که معاونت پژوهشی این بودجه ها را مستقیما در اختیار دفاتری قرار می داد که تحت عنوان مراکز فرهنگی دفاتری در داخل شهر تاسیس کرده بودند و به افراد سفارش سوژه در حوزه های غیر مرتبط می دادند.

وی می افزاید: کلاهبرداری و بخور بخور های گسترده ای در این مراکز صورت می گرفت مثلا با یک مولف در موضوع حزب الله لبنان قراردادی به مبلغ 1 میلیون تومان منعقد می کردند سپس 30 میلیون تومان تنخواه رد می کردند و 29 میلیون ما بقی را بین خود تقسیم می کردند.

وی که به عنوان منشی با یکی از این مراکز کار می کرد از تولید کتابهای 1 ماهه با حق التالیف های کلان خبر داده و می گوید: حق التالیف هایی بالغ بر 8 تا 20 میلیون تومان برای پروژه های غیر ضروری به مولفان سفارشی این حوزه ها پرداخت می شد.

این در حالی است که قراردادهای ناشران معمولی با مولفان از 15 درصد تجاوز نمی کند که دریافت آن نیز
با هزار اما و اگر روبرو است.

مشابه چنین مافیاهایی در دهها سازمان و مرکز دولتی دیگر که کار نشر خود را به مراکز خصوصی خود ساخته واگذار کرده اند بی شمار است.

حال و روز مولفان و نویسندگان

مولفان بخش دیگری از چند ضلعی صنعت کتاب هستند که حال و روزآنها چندان مساعد نیست. حق التالیف های اندک و بی میلی ناشران به انعقاد قراردادهای مناسب با آنها یکی از مشکلاتی است که در تعامل میان ناشر و مولف دیده می شود.

خانه کتاب در ایران یکی از نهادهای متولی امو نویسندگان و پدید آورندگان کتاب است که طی سالهای اخیر در قالب فضایی با نام اهل قلم به ثبت سوابق نویسندگان می پردازد.

تا همین دو سال پیش این مرکزامکاناتی در حد بن الکترونیک خرید کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب را در اختیار مولفان و اعضای خود قرار می داد که الان مدت دو سال است که این امکانات نیز در اختیار مولفان قرار نمی گیرد.

تفویض اختیار پیگیری روند صدور مجوز اثر از ناشر به مولف یکی دیگر از مشکلاتی است که مولفان با آن روبرو هستند. در بیشتر موارد مولفان و نویسندگان بنا به درخواست ناشر شخصا به اداره کتاب وزارت ارشاد می روند و بعضا با آنها برخوردهای نامناسبی صورت می گیرد که به دور از شان وجایگاه آنهاست.

به باور برخی ها اکنون مدتهاست که نوشتن در ایران دشوار شده و میل به نگارش به خصوص در حوزه ادبیات داستانی از رونق افتاده است.

در واقع نویسنده شاید مجبور است برای دل خودش بنویسد بدون آنکه ذره ای امید به چاپ اثر خود داشته باشد.

اکنون سالهاست که یک رونق تصنعی حول و حوش ادبیات داستانی جبهه و جنگ ایجاد شده که طرفداران خاص خود را دارد که عامه مردم و نخبگان توجه چندانی به آن نشان نمی دهند.

این گونه آثار به شدت از کلیشه زدگی های مرسوم رنج می برند و استخوان بندی داستان ها بعضا معیوب وغیر جذاب است.

با این حال رسانه های اصولگرا با پرداختن به آنها در تلاش برای جا انداختن آن در میان مردم و دیگر نخبگان هستند که این امر نتیجه ای برای آنها در بر نداشته است.

مرگ رمان و ادبیات داستانی اصیل در ایران واقعیتی است که روند آن از چند سال قبل شروع شده و حتی با دستگیر و بازداشت برخی نویسندگان تشدید شده است.

فاجعه سرانه مطالعه و چند دلیل

در این میان بی میلی به مطالعه و کتاب خواندن در میان اقشار مردم موضوعی است که به نحوی با همه چالشهای مطرح شده در بالا ارتباط مستقیم دارد.
البته منابع دولتی آمارهایی خوش بینانه ارائه می کنند و حتی پرویز معاون فرهنگی وزیر ارشاد با افتخار سرانه مطالعه در ایران را 18 دقیقه در روز دانسته و ضمن آن یاد آور شده که در بسیاری از کشورهای غربی مردم علاقه زیادی به مطالعه ندارند!

با این حال علي‌اكبر اشعري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران پيشتر در اظهاراتی واقع بینانه تر گفته بود هر شهروند ايراني در شبانه‌روز تنها دو دقيقه از وقت خود را به خواندن كتاب اختصاص مي‌دهد که این اظهارات بلافاصله با واکنش تند دولتی ها مواجه شد.

وی یاد آور شده بود در صورتي كه مطالعه كتاب‌هاي درسي را هم در نظر بگيريم، سرانه مطالعه در ايران به حدود شش دقيقه در شبانه روز مي‌رسد.

اشعری مطالعه را شامل كتاب‌هاي درسي، قرائت قرآن و ادعيه ديني نمي‌داند و معتقد است نمي‌توان با افزايش آمار كتاب‌هاي درسي و يا كتاب‌هاي قرآن و مفاتيح، پايين بودن فرهنگ مطالعه را در ايران توجيه كرد.

با این حال به نظر می رسد که انبوه مشکلات اقتصادی مردم، وضعیت آشفته بازار نشر و کیفیت پایین محتوایی کتابهای منتشر شده ، قطع سوبسید کاغذ و بی کیفیتی شکلی کتابها ، بی میلی ناشران به هزینه کردن بیش از حد برای چاپ یک اثر با علم به عدم برگشت سرمایه ، بالا بودن بیش از اندازه قیمت کتاب و از همه مهمتر از رونق افتادن ادبیات داستانی از جمله مسائلی است که باعث بی انگیزگی مردم به امر مطالعه شده است.

رضا ضیابری
ادامه مطلب ...

تحصن دانشجویان دانشگاه امیر کبیر بخاطر سوء قصد به جان دکتر معتمدی + عكس

0 نظرات
تحصن دانشجویان دانشگاه امیر کبیر بخاطر سوء قصد به جان دکتر معتمدی

. ادامه راه سبز«ارس»: به گزارش دانشجونیوز، دانشجویان دانشگاه برق و سایر دانشجویان دانشگاه امیر کبیر دست به تحصن در مقابل دانشکده برق زده اند. و خواستار رسیدگی هر چه سریعتر به موضوع سوء قصد به جان دکتر معتمدی شده اند.


دکتر معتمدی که از اساتید محبوب دانشگاه و مخصوصا دانشکده برق می باشد در حالی مورد این سوقصد قرار گرفت که هیچ کدام از پیشگیری های امنیتی که به گفته دانشگاه به منظور حفاظت دانشگاهیان انجام گرفته است نتوانسته است جلوی این حمله را بگیرد.

جالب اینجاست که در مواردی که برای دستگیری دانشجویان و جمله به ساحت دانشگاه نیازی به این موارد امنیتی باشد از ریز ترین دوربین ها و موارد امنیتی استفاده می شود اما در این مورد که با جان یکی از شخصیت های علمی کشور گره خورده است حراست و انتظامات دانشگاه به این گفته که ضارب یکی از دانشجویان قدیمی دکتر معتمد بوده است بسنده کرده اند، این گفته تا حدی مضحک بوده است که دکتر صراف از اساتید دیگر دانشکده برق برای روشن کردن این موضوع ضارب را فردی معرفی کرده است که در دوران وزارت دکتر معتمدی خط تلفن می خواسته است و موفق به دریافت آن نشده است! با ایجاد این فضا در دانشگاه با گذشت ساعتی از این فاجعه انتظامات و حراست دانشگاه گفته قبلی خود را تکذیب کرده و اطلاعات جدید را منوط به تحقیقات بیشتر کرده است.

شایان ذکر است که ضارب توسط اساتید دانشگاه در هنگام فرار دستگیر شده است.

در کنار این اخبار دانشجویان دانشگاه برق و سایر دانشجویان دانشگاه دست به تحصن در مقابل دانشکده برق کرده اند و خواستار رسیدگی هر چه سریعتر به این موضوع شده اند، مهمترین نکته ای که دانشجویان و دانشگاهیان بر آن تاکید دارند این است که چطور میشود برای بازداشت مجید توکلی تمام دوربین های دانشگاه در اختیار و فعال است و به ضرب الاجلی در اختیار نیروهای امنیتی قرار می گیرد اما در این مورد هیچ دوربینی و یا انتظاماتی وجود نداشته است. با وجود این تناقضات دانشگاه، به گفته شاهدان عینی فرد ضارب حدودا 40 ساله و دارای محاسن بوده است و با سابقه دکتر معتمدی در امور سیاسی در دوره اصلاحات بعید نیست که دکتر معتمدی نیز قربانی بازی های کثیف سیاسی امروز ایران گردیده باشد. چه بسا که برای اساتیدی همچون دکتر معتمدی ضربه چاقو بهتر از حذف شدن از فضای دانشگاه تحت عناوینی همچون تصفیه اساتید می باشد.


هم اکنون دکتر معتمدی در بیمارستان تحت مراقبت های ویژه قرار دارد.
ادامه مطلب ...

دکتر معتمدی استاد سبز دانشگاه امیرکبیر مورد سوء قصد واقع شد

0 نظرات
دکتر معتمدی وزیر ارتباطات دولت خاتمی مورد سوء قصد واقع شد

دكتر سيد احمد معتمدي. ادامه راه سبز«ارس»: به گزارش جــرس، دکتر سید احمد معتمدی وزیر ارتباطاتِ دولت دوم محمد خاتمی و از اساتید سبز دانشگاه پلی تکنیک تهران (صنعتی امیرکبیر)، صبح امروز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه، توسط افراد ناشناسی مورد حمله با قمه قرار گرفت و مجروح شد. وزیر ارتباطات دولت خاتمی بلافاصله بر اثر شدت جراحات وارده به بیمارستان منتقل شد

بنا به اخبار واصله، حدود ساعت ۱۱ بامداد امروز، دکتر معتمدی (استاد دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر) در محل استراحت اساتید دانشگاه امیرکبیر واقع در طبقه هفتم ساختمان ابوریحان با اسلحه سرد مورد حمله واقع شد.

این گزارش خاطرنشان می سازد "ضارب که خونسردانه قصد فرار هم نداشت از خارج از دانشگاه وارد شده بود و توسط حراست دانشگاه در خیابان رشت دستگیر شد و حتی به کسانی که دستگیرش کرده اند گفته بود به حسابتان خواهم رسید!"

بر طبق آخرين اطلاعات دريافتي ضربات چاقو از پشت و به کمر وی اصابت کرده و هم اکنون در بیمارستان مهر تهران واقع در خیابان زرتشت زیر عمل جراحی قرار گرفته است.

لازم به ذکر است فرزندان دکتر معتمدی در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده بودند.

بروزرساني: آخرین وضعیت جسمانی دکتر معتمدی

فرزند وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات که صبح امروز دوشنبه در دانشگاه امیرکبیر توسط فرد ناشناسی مورد حمله قرار گرفت در مورد وضعیت جسمانی پدرش گفت: با تلاش تیم پزشکی بیمارستان مشکل به وجود آمده برطرف شده اما همچنان مداوا ادامه دارد.

محمدرضا معتمدی در گفتگو با مهر گفت: طبق گفته پزشکان معالج پدرم خطر رفع شده است و آنها موفق به جلوگیری از خونریزی شده اند اما همچنان مداوا ادامه دارد.

وی درباره حادثه رخ داده شده در صبح امروز دوشنبه گفت: ضارب فرد ناشناسی بوده که با ضربه چاقو پدرم را از ناحیه شکم مورد اصابت قرار داده است اما در آخرین صحبتی که با پدرم در هنگام انتقال به اتاق عمل داشتم وی اعلام کرد که شخص ضارب را به هیچ عنوان نمی شناخته است.

فرزند وزیر ارتباطات دولت هشتم ادامه داد: تا کنون فرد ضارب انگیزه خود را اعلام نکرده است.

بروز رساني 2: بهبود حال عمومی احمد معتمدی

قائم مقام بیمارستان مهر از بهبود حال عمومی احمد معتمدی، وزیر اسبق علوم، فن‌آوری و ارتباطات دولت اصلاحات خبر داد.

هادی منافی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با تشریح آخرین وضعیت معتمدی، افزود: احمد معتمدی که صبح امروز از ناحیه سمت راست شکم دچار پارگی به وسیله چاقو شده بود، در حال حاضر از وضعیت خوبی برخوردار است و خونریزی ناشی از این جراحت کاملا کنترل شده است.

احمد معتمدی صبح امروز که بر اثر ضربه چاقو به بیمارستان مهر منتقل شده بود، تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

به گفته منافی علت اصلی خونریزی معتمدی پاره شدن رگ اصلی بین کبد و کلیه ذکر کرد و گفت: در حال حاضر معتمدی که از ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه صبح تحت عمل جراحی قرار گرفته است، آخرین مراحل جراحی را تا چهار ساعت دیگر پشت سر می‌گذارد و از اتاق عمل خارج خواهد شد.

قائم‌ مقام بیمارستان مهر با اعلام این‌که تاکنون هشت واحد خون به معتمدی تزریق شده است، گفت: خطر کاملا رفع شده و مصدوم می‌تواند تا ساعات دیگر به بخش عمومی بیمارستان منتقل شود.

بنا بر این گزارش، احمد معتمدی صبح دوشنبه ‌ـامروزـ در محل دانشگاه از سوی فردی که خود را از مدعوین وی معرفی کرده بود، مورد اصابت ضربات چاقو قرار گرفت.

براساس اظهارات مسولان دانشگاه امیرکبیر، ضارب وی فردی مسن و حدود ۴۵ ساله است که از خارج از دانشگاه وارد شده بوده و پس از مضروب کردن معتمدی توسط نیروهای حراست دانشگاه دستگیر شده است.

بنا به اظهار مسولان دانشگاه مراجعه کننده بعدی پس از ورود به اتاق دکتر معتمدی متوجه حادثه شده است که بلافاصله معتمدی را به بیمارستان منتقل کردند.

در این خصوص زهرا بختیاری مدیر روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره وضعیت دکتر معتمدی و پیگیری دانشگاه گفت: فرد مذکور به عنوان مراجعه کننده وارد دانشگاه شده و کارت شناسایی خود را نیز در نگهبانی قرار داده و درخواست ملاقات با دکتر معتمدی داشته است.

بختیاری اظهارداشت: پس از این اتفاق موضوع بلافاصله از سوی هیئت رئیسه دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیگیری شد و به سرعت دکتر معتمدی به بیمارستان منتقل شد و هم اکنون نیز مدیر بهداشت و هیئت رئیسه دانشگاه امیرکبیر در بیمارستان حضور دارند.

ادامه مطلب ...

کروبی خطاب به لباس شخصی های متحصن: ظاهرا مشکل اشتغال شما حل شده است!

0 نظرات
کروبی خطاب به لباس شخصی های متحصن:
ظاهرا مشکل اشتغال شما حل شده است!

كروبي و حسيني. ادامه راه سبز«ارس»: مهدی کروبی در پاسخ به هتاکیِ لباس شخصی های معترض به وی در جریان مراسم ختم پدر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خطاب به آنها خاطرنشان کرد “ظاهرا مشکل اشتغال شما به همین صورت حل شده است؛ چون همه آنانی که کاری دارند، در حال بازگشت به محل کارشان هستند، اما پیداست کار شما همین است!”

به گزارش جرس، مهدی کروبی که روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ در مراسم ختم پدر محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شرکت کرده بود، هنگامی که از مجلس ختم بیرون می آمد، ابتدائا با عده ای از لباس شخصی ها که رو به او فریاد می زدند “مرگ بر منافق” روبرو شد که در واکنش به آنها، با آرامش و تبسم نگاه کرده و پیرامون عملکردشان و ارتباط آن با مسئله اشتغال سخن گفت.

در این گزارش خاطرنشان شده، به منظور جلوگیری از هرگونه رخدادِ غیرمنتظره، محافظان کروبی قصد داشتند وی را زودتر از معرکه بیرون ببرند؛ اما وی ایستاده بود و خطاب به لباس شخصی های شعار دهنده با صدای بلند سخن می گفت.

لازم به ذکر است مهدی کروبی در مراسم فوق با تعدادی از مسئولان از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس و محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس دولت، روبرو شده و با آنها سلام و احوالپرسی کرده بود.

كروبي و لاريجاني

طی ماههای اخیر مهدی کروبی، خانواده وی و حتی منزل و فرزندانِ آنها، بارها مورد حمله، تجمع، هتاکی و تهدیدِ لباس شخصی های حامیِ دولت بوده اند.

كروبي و رحيمي

لباس شخصی ها در نمایشگاه مطبوعات، یک مراسم مذهبی در قزوین، تظاهرات ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن، کروبی را مورد تهاجم فیزیکی نیز قرار داده بودند.

بر اساس ديگر عكسهاي منتشر شده از اين مراسم ختم، علاوه بر مهدي کروبی، تني چند از ديگر اصلاح طلبان از جمله غلامحسین کرباسچی و محسن صفایی فراهاني نیز در این مراسم حضور داشتند:



غلامحسين كرباسچي

حجت الاسلام دعائي و محسن صفايي فرهاني در عكس ديده ميشوند
ادامه مطلب ...

جديدترين ديدگاه خوانندگان