بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0mid.arasnava.tk يا http://myyahoo.arasdotcom.tk

آیت الله العظمی منتظری:نیروهای مسلح به حفاظت از کشور بپردازند،نه سرکوب مردم

آیت الله العظمی منتظری: نیروهای مسلح به حفاظت از کشور بپردازند،نه سرکوب مردم


«اگر بنا باشد‏ ‏به بهانه حفظ نظام اقدامات ضد اسلامى انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه‏ ‏اسلام»


ادامه راه سبز«ارس»: آيت‌الله منتظرى در جلسه امروز درس اخلاق خود به مناسبت بحث "قساوت قلب" ضمن‏ ‏اشاره به اين كه يكى از اخلاق‌ رذيله قساوت است به قسى‌القلب‏ ‏بودن برخى از انسان‌ها اشاره كرد و اظهار داشت كه این موضوع باعث می‌شود تا این افراد نسبت به كمبودها، گرفتارى‌ها و پايمال‏ ‏شدن حقوق مردم بى تفاوت باشند. این مرجع تقلید شیعیان سپس به خطر قساوت قلب و دخالت نظامیان در امور سیاسی کشور پرداخت و با محکوم کردن این رویه نظر مخالف بنیان‌گذار انقلاب اسلامی را در این زمینه یادآور شد. وی در ادامه گفت: "نكته‌اى كه باز اين روزها زياد گفته مى‎شود اين است كه حفظ نظام واجب است.‏ ‏حفظ نظام يك واجب نفسى نيست، به اين معنا كه اگر براى حفظ نظام‏ ‏اسلامى، دستورات اسلامى زير پا گذاشته شود نظام حفظ نخواهد شد.‏ ‏حفظ نظام مقدمه است براى حفظ و انجام دستورات اسلامى؛ اگر بنا باشد‏ ‏به بهانه حفظ نظام، اقدامات ضد اسلامى انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه‏ ‏اسلام."

‏آيت‌الله منتظرى در جلسه درس اخلاق خود در ادامه تدريس‏ ‏"جامع السعادات" نراقى و به مناسبت مبحث "قساوت قلب" ضمن‏ ‏اشاره به اين كه يكى از اخلاق رذيله آدمی قساوت است به قسى‌القلب‏ ‏بودن برخى از انسان‌ها اشاره كرد و گفت: "قساوت قلب باعث می‌شود این عده نسبت به كمبودها، گرفتارى‌ها و پايمال‏ ‏شدن حقوق مردم بى تفاوت شوند."

این مرجع تقلید شیعیان ضمن اشاره به رفتار خشونت‌آمیز نيروهاى مسلح با مردم ‏تصريح كرد: "برخى ها خيال مى‎كنند چون اسلحه دارند بايد اعمال قدرت‏ ‏كرده و از قدرت و سلاح در هر كجا استفاده كنند. هر جامعه‌اى كه مى‎خواهد‏ ‏صالح باشد نيروهاى مسلح آن بايد افرادى باشند كه قساوت قلب نداشته و‏ ‏دلسوز و رحيم باشند. نبايد وضعيت به گونه‌اى باشد كه سلاح به دست هر‏ ‏كسى بدهند، بلكه بايد روى افرادى كه در نيروهاى مسلح استخدام مى‎شوند‏ ‏كار كارشناسى و تخصصى انجام گيرد و آموزش روان‌شناسى هم به آنان داده‏ ‏شود."

آیت‌الله منتظری با یادآوری ضرورت بررسی اخلاقی و روانی نظامیان در ادامه افزود: "افرادى كه وارد نيروهاى مسلح مى‎شوند بايد بررسى شود كه تا چه‏ ‏حد به جان، مال و ناموس و حقوق شهروندى مردم اهميت مى‎دهند. اگر‏ ‏خداى نكرده استخدام شدگان روى حساب و كتاب جذب نشوند، از اسلحه‏ ‏و قدرتى كه در پرتو آن به دست مى‎آيد سوء استفاده مى‎شود.‏ ‏در زمان حيات مرحوم امام من طرحى را پيشنهاد داده بودم تا افرادى‏ ‏كه در نيروهاى مسلح استخدام مى‎شوند چه در ارتش، سپاه يا بسيج بايد از‏ ‏نظر روان‌شناسى آموزش ديده تا خداى نكرده از سلاح سوء استفاده نكنند.‏ ‏متأسفانه اين طرح دلسوزانه را تحريف كرده بودند كه فلانى مى‎گويد كسانى‏ ‏كه به استخدام ارتش و سپاه در مى‎آيند بايد روان‌شناس باشند.‏ ‏حال آن كه بنده چنين مطلبى نگفته بودم."

جانشین سابق رهبری سپس به لطمات چنین سو رفتارهایی پرداخت و اظهار داشت: "‏خوشبختانه در نيروهاى نظامى ما افرادى كه رحم و مروت ندارند خيلى‏ ‏كم‌اند اما همين عده كم گاهى كارى مى‎كنند كه آبروى همه را مى‎برد. شما ملاحظه‏ ‏كنيد در ماجراهاى بعد از انتخابات افرادى از قدرت خود سوء استفاده كرده و برخی از مردم را در بازداشتگاه كهريزك زندانى كردند و باعث شدند حيثيت‏ ‏نيروهاى انتظامى و امنيتى ما لطمه بخورد."

‏آيت‌الله منتظرى با اشاره به افرادى كه دائم از بینان‌گذار انقلاب صحبت کرده و ضرورت عمل به‏ ‏نظرات وی را به مردم گوشزد می‌کنند گفت: "جمله‌اى از آيت‌الله خمينى‏ ‏خيلى معروف است و به حق هم هست و آن اين كه "نبايد نيروهاى نظامى در‏ ‏سياست دخالت نمايند." اين كلام درستى است و دليل آن هم اين است كه‏ ‏آن‌ها چون مسلح‌اند ممكن است در امور سياسى از قدرت نظامى سوء‏ ‏استفاده کرده و افراد را مرعوب كنند."

این مرجع تقلید شیعیان سپس تناقض در ادعا و عملکرد قدرتمندان را گوشزد کرد و اظهار داشت: "اين كه نيروهاى مسلح مثل بقيه مردم از‏ ‏حقوق شهروندى برخوردارند درست است و اگر انتخاباتى برگزار شد آن‌ها‏ ‏هم حق دارند رأى بدهند، اما اين كه بخواهند گرداننده اوضاع سياسى مثل‏ ‏انتخابات باشند اين كار غلطى است. آقايانى كه دائم از امام خمينى و پيروى‏ ‏از كلام ايشان سخن مى‎گويند بايد به آن‌ها گفت مگر امام نيروهاى مسلح را از‏ ‏دخالت در سياست منع نكردند؟"

آیت‌الله منتظری ضمن اشاره به کارکرد نیروهای نظامی و عملکرد فاجعه‌آمیز اخیر این نیروها در کشور گفت:‏ "‏يك كشور بايد در مقابل دشمنان و كسانى كه به كيان كشور و نظام تعدى‏ ‏مى‎كنند نيروهاى مسلح كارآزموده داشته باشد، اما نبايد نيروى نظامى،‏ ‏انتظامى و امنيتى به گونه‌اى عمل كنند كه مردم نسبت به آن‌ها ذهنيت منفى‏ ‏داشته باشند. بلكه مردم وقتى آن‌ها را مشاهده مى‎كنند احساس امنيت كنند و‏ ‏نگويند آن‌ها به جاى برخورد با دشمن با ما كار دارند و به جاى حفاظت از‏ ‏كشور و محافظت از نظام به دنبال سركوب ما هستند و ما بايد از آن‌ها وحشت‏ ‏داشته باشيم. نيروهاى مسلح بايد سلاحشان را در مقابل دشمن بگيرند نه مردم و‏ ‏دوستان."

‏رئیس سابق مجلس خبرگان قانون اساسی سپس به برخی اظهارات رایج در جامعه که به عنوان توجیه بعضی از اشتباهات بیان می‌شود پرداخت و گفت: "‏نكته‌اى كه باز اين روزها زياد گفته مى‎شود اين است كه حفظ نظام واجب است.‏ ‏حفظ نظام يك واجب نفسى نيست. به اين معنا كه اگر براى حفظ نظام‏ ‏اسلامى، دستورات اسلامى زير پا گذاشته شود، نظام حفظ نخواهد شد.‏ ‏حفظ نظام مقدمه است براى حفظ و انجام دستورات اسلامى، اگر بنا باشد‏ ‏به بهانه حفظ نظام اقدامات ضد اسلامى انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه‏ ‏اسلام."

آیت‌الله منتظری در انتهای سخنان خود نسبت به شرایط اداره کشور و خققان ایجاد شده انتقاد کرد و اظهار داشت: "‏مگر شعارهاى اوليه انقلاب "استقلال، آزادى و جمهورى اسلامى" نبود؟‏ ‏استقلال يعنى زير يوغ خارجى‌ها نباشيم و آزادى يعنى مردم در اظهار‏ ‏عقيده و بيان آزاد باشند. نه اينكه به محض ابراز نظر مخالفى كار به زندان و‏ ‏حبس كشيده شود و كار به جايى برسد كه برخى بگويند ما آزادى ابراز‏ ‏عقيده داريم ولى آزادى پس از آن را نداريم و ما را به زندان اوين مى‎برند. ‏جمهوريت هم يعنى حاكميت بر اساس رأى مردم شكل گيرد و اسلامى‏ ‏يعنى چون مردم مسلمان هستند حكومت بر اساس مبانى اسلامى باشد."

0 نظرات :: آیت الله العظمی منتظری:نیروهای مسلح به حفاظت از کشور بپردازند،نه سرکوب مردم

جديدترين ديدگاه خوانندگان