بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0mid.arasnava.tk يا http://myyahoo.arasdotcom.tk

این خدا را نمی شناسم!

این خدا را نمی شناسم!

. ادامه راه سبز(ارس): صبح یک روز بهاری ،تلاءلو گرما بخش آفتاب با نسیم سبز اریبهشتی و مرغکانی که مستانه از سر سبزی زمین به آوازی میهمانت می کنند و تو هزاران مشکل و ریز درشتت را و بغض های فروخورده مردمان شهرت را در سرخوشی این نسیم به امید فردائی سبز حتی به فراغت لحظه ای به فراموشی می سپاری

ناگهان خبری جانت را دوباره آتش میزند دوباره عفریت مرگ بر فراز آسمان شهر بیتوته می کند دوباره فرو میرزی از اینهمه نامردمی از اینهمه کج اندیشی!

چه آسان شده گرفتن جان انسانی ؟حکم حکم محاربه است با خدا؟! خدائی که من می شناسم بخداوندی خدا این نیست؟!انسان در دیدگاه قرآن؛ در تعالیم دینی اشرف مخلوقات است ،هفت افلاک را به عظمت وجود او برافراشته اند، ملائکه در عرش کبریائیش عرضه میدارند که حکمت خلقت این دردانه چیست؟می خواهی خلیفه ای قرار بدهی که فساد و خونریزی کند؟! گر عبادت خواهی و اطاعت مشتاقانه عبادت کنندگانیم.

آنان را خطاب و عتاب می دهد که میدانم آنچه شما نمی دانید ،او اشرف است بر تمامی موجودات تو میدانستی که ما آمده ایم تا انسان باشیم، تا آئینه باشیم از صفات زیبای تو تا تجلی رحمانیت و کرامت باشیم بر آفاق و انفس،تو ما را از گِلی بد بو آفریدی تا به رانده شده درگاهت بفهمانی که ملاک اصالت و قربت نه در خمیر مایه ایجاد است نه در عبادت کورکورانه و نه عناوین پر طمطراق ، که معنای فهمیدن است در کشاکش انتخاب کردن، در تفاوت خوب بودن است در میان هزار وسوسه خناسان که اسیریت می خواهند در خودبینی و قدرت پرستی، در عشق ورزیدن است به یکان یکان خلفایت که آئینه تجلی تو اند که باری برداری از دوشی و مرهمی باشی بر زخمی و دلی بدستاری ، تا از فرش خودیت به عرش الهیت راه یابی، مگر نه اینست که آخرین فرستاده ات با صدائی به بلندای همه تاریخ می فرماید : من آمده ام تا مکارم اخلاق را تمامگر باشم.

و چه تلخ است که به نام تو چنین می کنند به رحمانیت تو وقعی نمی نهند و آیات سراسر از رافت و مهربانیت را به کناری می نهند و از میل خود تفسیر و تعبیر می کنند حبل المتین تو را که خود چه خوب فرمودی : هو الذی انزل الکتاب منه ایات محکمات هن ام الکتاب و اخر متشابهات فاما الذین فی قلوبهم زیغ فیتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنه... (آل عمران 7)

(او کسی است که این کتاب را بر تو نازل کرد ؛که قسمتی از آن آیات محکم است؛که اساس این کتاب است ؛و قسمتی از آن متشابه است؛آنها که در قلوبشان انحراف است،به دنبال متشابهاتند تا فتنه انگیزی کنند)

و کدام محکمی از این محکم تر که مکرر در مکرر می فرمائی خداوند ظالم نیست و ظلم را دوست ندارد که توصیه می کنی به برادری و برابری، به کرامت انسانی بخودی خود وجود انسانی،به اینکه آدمی را مختار آفریدی تا انتخاب کند ( معنای و لزوم بازخواست و معاد بر پایه همین حق انتخاب کردن است و لا غیر) که رسول مهربانی را بشیرا نذیرا می خوانی که بشارت دهد و اندرز دهد ،و او را که اشرف؛ اشرف مخلوقات است را خطاب میدهی : تو وکیل مردم نیستی ، و در جائی دیگر بیان میداری : اگر میخواستیم همه آنها را وادار به تمکین میکردم که با خضوع به درگاهم درآیند اما این ثمری ندارد،تو اجباری بر دین حقت هم قائل نیستی و حق انتخاب را برای مخلوقاتت محترم میداری که خود بر سبیل حق باشند و یا در گمراهی بروند که هر کدام را سزائی گذاشته ای،بارها میفرمائی افلا یعقلون افلا یتدبرون

اما دریغا کدام تفکر کدام تعقل؟ به نام تو حکم میدهند دور باش و کور باش میگیرند و دربند می کنند به نام تو و براحتی آب خوردنی قلم نیستی می کشند بر جان انسانها که حرمتش سنگین ترین است در پیشگاه تو.

در آیات صریح تو جز رافت و مهربانی نیست ،اما دستهائی در کار است که با تفسیر و تعبیر مندرآوردی و متحجرانه پوستینی وارونه بر قامت مهربان دین تو بکشند و چهرهای خشن و نا منعطف از آن نشان بدهند تا کیمیای دین تو را که در کشاکش ایدئولوژی ها و افکارها می تواند دوای درد بشر امروز باشد را نا کارآمد نشان دهند تا مردمان را بگریزانند از آنچه دین و نماد دینداری است.

علمای اسلام و مراجع معظم در پیشگاه خداوند و در محضر مبارک رسول الله (ص) چه جوابی خواهند داشت اگر سکوت بورزند در برابر اعمالی که به اسم اسلام انجام می شود و چه بسیار از نسلهای امروز را بواسطه این نگاه متحجرانه و خشن مدار از دین مبین اسلام گریزان می کنند، بنابر حدیث : کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته

که تمامی شهروندان جامعه اسلامی را موظف و مسئول میداند شما گرامیان که در چنین جایگاه رفیعی هستید و محل رجوع مردم و ملجاء امید آنان آیا سکوت اختیار می کنید؟

کلام آخر اینکه:جدای از بحث اقداماتی اینچنینی به اسم اسلام و ایجاد صدمه و هجمه بر آن که گفته شد ،قصد ورود به مستندات و دلائل و چرائی اعدام پنج تن از هموطنان را نیز ندارم که در جای خود توسط کارشناسان امر بطلان و یا درستی مدعای قضائی مورد بحث قرار می گیرد بحث حقیر بر سر این است در صورت درستی مدعای آمران آیا نحوه اجرای حکم بدین شکل و بدور از اطلاع خانواده متهمین بر اساس کدام حکم شرعی و اخلاق انسانی و حکم حقوقی قابل توجیه است؟آیا اعدامیان حق آخرین دیدار را نیز با خانواده های خود نداشتند؟ کدام ضیق فرصت و یا خطری ارکان نظام را مورد تهدید قرار داده بود که باید بدین شکل و به صورت ناگهانی حکم اعدام اجرا می شد؟آیا در حداقلی ترین نگاه نحوه اجرای حکم شائبه اقدامات سیاسی و دخالتهای فراقانونی را در اجرای حکم قضائی نمی دهد؟ فاعتبروا یا اولی الابصار
رضا رئیسی

سایه سنگین مرگ بر سر ایران

سحرگاه 19 اردیبهشت ماه پنج زندانی در زندان اوین به دار کشیده شدند . خانواده های این کشته شدگان در گفتگو با رسانه ها اعلام کردند که هیچ مرجع قضایی اجرای این احکام را به آنها اطلاع نداده است و آنها از طریق خبر گزاری فارس که اولین جایی بود که این خبر را منتشر کرد، از اعدام فرزندانشان مطلع شده اند . وکیل فرزاد کمانگر با قطعیت اعلام کرده است که کمانگر جرمی نداشته است و یک انسان صد در صد بیگناه بوده است که هیچ نقشی در پرونده بمب گذاری نداشته است .

آنچه بیش از هر چیز خشم گروه های مختلف را درایران برانگیخته، اعدام این افراد بدون اطلاع رسانی ، بدون حضور وکیل و بدون اطلاع خانواده هایشان بود .

پیش از این نیز در ایران کسانی با همین جرم به دار آویخته شده اند و بیشتر آنها از قومیت های مختلف بودند.

اما شاید آنچه این اعدام ها را این بار پر رنگتر کرد و با اینکه نخستین بار نبود که ایران شاهد اعدام هایی از این دست بود ، همزمانی آن با نزدیک شدن سالگرد 22 خرداد بود .

تفکری در ایران می گوید اجرای این احکام نه از روی عدالت خواهی حکومت که برای سرکوب کردن و هراساندن معترضانی است که خرداد ماه را مفری برای بازگو کردن دوباره اعتراض هایشان می دانند.

هراس از اعتراض

ماه های پیش از بهمن ماه روزهای سختی بر معترضان گذشته بود. دی ماه و به دنبال برگزاری عاشورا و تاسوعایی خونین در تهران ، تعداد زیادی از معترضان دستگیر شدند .

برای دستگیر شدگان آن روز جرم محاربه اعلام شد. حکومت در هراس حضور معترضان در 22 بهمن فشار را بر مردم بیشتر می کرد و هرچه به این تاریخ نزدیکتر می شد، شگردهایی تازه تر به کار می برد .

دو نفر به دار آویخته شدند

در اقدامی ناباورانه 8 بهمن ماه "محمدرضا علي‌زماني " و "آرش رحماني‌پور " به حکم دادگاه جمهوری اسلامی و به جرم محاربه به دار آویخته شدند.

جرم این دونفر نیز عضويت در گروهك مسلح انجمن پادشاهي ايران و سازمان مجاهدین خلق بود .

این اعدام ها به جرم محاربه به دنبال آن صورت گرفت که پس از حوادث عاشورا بسیاری از دستگیر شدگان محارب خوانده شدند و احکامی از پیش برای کسانی هم که دستگیر نشده بودند، صادرشد.

حکم محارب اعدام است

مصطفی نجار وزیر کشور15 دی ماه اعلام کرد بعد از روز عاشورا اگر کسي در اغتشاشات شرکت کند حکم محارب و اقدام کننده عليه امنيت کشور را دارد.

وی تصريح کرد: "با توجه به پاسخي که مردم بعد از روز عاشورا به اغتشاشگران دادند اگر کسي در اغتشاشات شرکت کند حکم محارب و اقدام کننده عليه امنيت کشور را دارد."

سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد نیز معترضان روز عاشورا را به حکم امام خمینی برای مجاهدین خلق محارب دانست و در نامه ای در پاسخ به میر حسین موسوی آورد : "محارب بودن اغتشاشگران روز عاشورا مستند به حکم امام رحمت الله عليه درباره منافقين در هنگام عمليات مرصاد بوده است."

وقتی که کمتر از یک ماه بعد از این اظهارات دو نفر به جرم محاربه در زندان اوین به دار کشیده شدند ، دیگر همه می دانستند که اجرای این حکم بی ارتباط به اعتراضات برای ترساندن آنها از حضورشان در راه پیمایی های اعتراض آمیز است.

اعتراض به کشتار

اعدام زمانی و رحمانی پور بار دیگر انگشت اتهام جهان را به سوی ایران نشانه گرفت .

211نفر از اعضای پارلمان اروپا، با امضای بیانیه ای، از شورای امنیت سازمان ملل، شورای اروپا و اتحادیه اروپا خواستند تا اقداماتی فوری برای آزادی زندانیان سیاسی انجام بدهند و از سرکوب معترضین جلوگیری کنند.

همچنین کمیته ایتالیایی پارلمانترها و شهروندان برای ایران آزاد، کمیته "دوستان ایران آزاد" در دانمارک و کمیته استرالیائیهای حامی دموکراسی در ایران، اعدام محمد رضا علی زمانی و آرش رحمانی پور را محکوم کردند.

وزیر خارجه کانادا نیز اظهار داشت : "کانادا عمیقا از این که دولت ایران روز ۲۸ ژانویه ۲۰۱۰ محمد رضا علی زمانی و آرش رحمانی پور را اعدام کرده است متاسف است."

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با صدور اطلاعیه ای هشدار داد که روزنامه‌نگاران و وب نگاران را به "اتهام محاربه" تهدید به اعدام می کنند.

حکم اعدام مایه تاسف است

از میان گروه های داخلی نیز جبهه مشارکت اسلامی با بیان اینکه هیچ قرابت فکری با اعدام شدگان نداشت این کشتار را محکوم کرد.

این حزب با ارسال نامه ای برای لاریجانی رئیس قوه قضائیه آورد : "حکم اعدام برای هر کسی که صادر شود مایه تاسف است؛ فارغ از اینکه شخص مجرم واقعا مستحق چنین مجازاتی باشد یا خیر، و ما بدون اینکه ذره ای قرابت فکری یا عملی با این افراد داشته باشیم امروز نگران آن هستیم که قوه قضاییه تحت تاثیر تریبون هایی که هر روز و شب فرمان خونریزی و اعدام بیشتر صادر می کنند قرار گیرد."

می خواهند مردم را بترسانند

میر حسین موسوی و مهدی کروبی نیز این اعدام ها را محکوم و اعلام کردند : "به نظر می رسد کسانی که اقدام به اعدام آنها شد ماهها قبل از جریان برگزاری انتخابات دستگیر شده و پرونده آنها نیز ارتباطی با حوادث انتخابات اخیر نداشته است و به گفته وکلایشان آنها تنها توانسته اند دیداری کوتاه با موکلان خود داشته باشند و مراحل دادرسی برای آنها انجام نشده است . به نظر می رسد که چنین اقدامی برای ایجاد خوف در مردم جهت عدم حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن است."

بازهم بکشید

با این حال کسانی نیز از این اعدام ها حمایت کردند ازجمله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان که از تریبون نماز جمعه اعلام کرد : " دو نفر را کشتید دست شما درد نکند ." او همچنین خواستار اعمال خشونت بیشتر شد .

از سوی دیگر امام جمعه ارومیه نیز اعلام کرد که برای آنکه این اعدام ها برای همه درس عبرت بشود ، جنازه ها را در شهر بگردانید .

شاید به دنبال همین دلگرمی ها بود که 13 بهمن ماه سید ابراهیم رئیسی معاون اول قضائیه اعلام کرد که 9 نفر از کسانی که جرمشان محاربه است و دستگیر شده اند به زودی اعدام می شوند .

هر چند که این خبر را دادستان تهران تائید تکرد و از این خبر داد که حکم این 9 نفر هنوز تائید نشده است. اما سایه مرگ از سر جامعه کم نشد.

یک حکم اعدام دیگر

11 اسفند ماه باز هم زمزمه هایی از اعدام در ایران بلند شد . اسفند ماه دادستانی انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای تائید حکم اعدام محمد امین ولیان در دادگاه تجدید نظر را اعلام کرد .

25 دی ماه 16 پرونده به دادگاه انقلاب اسلامی فرستاده شد که پنج نفر از متهمین جرمشان محاربه اعلام شده بود. پرونده ولیان یکی از آن 5 مورد بود.

ولیان دانشجوی دامغانی بود که در فعالیت های انتخاباتی شرکت داشت و 22 دی ماه دستگیر شده بود .

ولیان در دادگاهی با ریاست صلواتی ، به محاربه، افساد في‌الارض، اجتماع و تبانی جهت انجام جرائم علیه امنیت كشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقامات ارشد نظام متهم شد.

او در دادگاه هیچ یک از اتهاماتش را نپذیرفت .به گزارش ایسنا ، در دادگاه اعلام کرد که تنها درراهپیمایی ها شعار"مرگ بر دیکتاتور " داده است و در روز عاشورا سه سنگ پرتاب کرده است که به کسی اصابت نکرده است.

حکم را متوقف کنید

با این حال حکم محاربه برای او صادر شده بود . آیت الله مصطفی محقق داماد با مراجعه به دفاتر مراجع و علما در قم، خواستار موضع گیری آنها درباره صدور حکم اعدام برای ولیان شد.

محقق داماد، فرزند مرحوم آیت‌الله محمد داماد، از مراجع تقلید زمان خود، و نوه دختری شیخ عبدالکریم حائری یزدی، موسس حوزه علمیه قم، است و به همین دلیل وجاهت و احترام بالایی نزد مراجع و علمای شیعه دارد.


دفتر تحکیم وحدت دانشجویی نیز در تندترین بیانیه خود در ماه های گذشته خواستار توقف اجرای حکم ولیان شد و اعلام کرد اگر این حکم اجرا شود حکومت تاوان سنگینی می پردازد.

در همین حال فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران در بیانیه مشترک خود حکم اعدام محمد امین ولیان را بشدت محکوم کردند و مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به سرنوشت دیگر فعالان که آنان نیز به اعدام محکوم شده اند را اعلام کردند. این در حالی بود که دولت آمریکا نیز نسبت به حکم اعدام محمد امین ولیان ابراز نگرانی شدید کرد و خواهان آزادی فوری او شد.

سایه مرگ

ولیا ن اعدام نشد و وکیل وی اعلام کرد که هنوز حکمش قطعی نشده است با این حال فضای ایران آلوده به مرگی است که هر روزی ممکن است گریبان کسی را بگیرد .

میر حسین موسوی در بیانیه ای اعلام کرد که اعدام های اخیر برای ایجاد رعب و وحشت است .

وی در بیانیه خود آورد : " اعلام اعدام ناگهانی پنج نفر ازشهروندان کشور بدون آنکه توضیحات روشن کننده ای از اتهامات و روند دادرسی ومحاکمات به مردم داده شود شبیه روند ناعادلانه ای است که در طول ماه های اخیر منجر به صدور احکام شگفت آور برای عده زیادی از زنان ومردان خدمتگزار وشهروندان عزیز کشور ما شده است."

خانواده های این پنج اعدامی هنوز نتوانسته اند اجساد عزیزانشان را تحویل بگیرند. خواهر و مادر شیرین علم هولی بازداشت شده اند و خانواده دیگر کشته شدگان مقابل اوین منتظر هستند .

هنوز هم دادگاهی برای جنایات کهریزک ، قاتل ندا آقا سلطان ، حمله به کوی دانشگاه تشکیل نشده است .هنوز هم قاتل علی موسوی و مسعود علی محمدی پیدا نشده است .

در قوه قضائیه ایران پرونده های بسیاری گشوده مانده است

"چگونه است که امروز محاکم قضایی از آمران وعاملان جنایتهای کهریزک و کوی دانشگاه و کوی سبحان وروزهای۲۵ و۳۰ خرداد وعاشورای حسینی می گذرند وپرونده های فساد های بزرگ را باز نشده می بندند وبه صورت ناگهانی در آستانه ماه خرداد ، ماه آگاهی وحق جویی پنج نفر را با حواشی تردید بر انگیز به چوبه های دار می سپارند؟ آیا این است آن عدل علوی که به دنبالش بودیم؟"

و این شاید سوال مردم تمام مردم معترض است که از زبان میر حسین موسوی گفته می شود .

يلدا آراسته

0 نظرات :: این خدا را نمی شناسم!

جديدترين ديدگاه خوانندگان