بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0mid.arasnava.tk يا http://myyahoo.arasdotcom.tk

سيد محمد خاتمي: درس اباعبدالله(ع) به ما این است که زیر بار ستم نرویم

سيد محمد خاتمي در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه‌های بوعلی سینا وعلوم پزشکی همدان:
درس اباعبدالله(ع) به ما این است که زیر بار ستم نرویم

. ادامه راه سز«ارس»: رئیس جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه به دلیل در پیش گرفتن روش‌های غلط برای اقناع و پاسخگویی مردم، اکنون نارضایتی در متن جامعه وجود دارد هشدار داد که هزینه‌دار کردن اعتراض و انتقاد یعنی زمینه‌سازی برای یک ناامنی درازمدت در جامعه و در نتیجه تضعیف نظام.

به گزارش دفتر سیدمحمد خاتمی، او در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه‌های بوعلی سینا وعلوم پزشکی همدان با ابراز خوشحالی از حضور در این جمع،ازدانشگاهیان واهالی همدانی به عنوان مردمانی بزرگ، سرافراز و پرافتخار یادکرد.

وی افزود:«همدان یکی از کانون‌های درخشان فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی بوده و قبل و درجریان و بعد از انقلاب حضورو شایستگی پربار خود را در همه عرصه‌ها نشان داده است.»

رئیس‌دولت اصلاحات با اشاره به فرارسیدن ماه محرم اظهار داشت:«جایگاه محرم در جان، روح و تاریخ ما بی‌همتاست و محرم است که توانسته است مسلمانان و بخصوص ایرانیان را در جستجوی هدف آفرینش وبعثت پیامبران که استقرار نظمی مبتنی بر عدالت و قسط و با محوریت انسان آگاه و مختار و آزاد است پویا نگه دارد و امید را در دل‌ها زنده كند.»

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«با وجود همه مشکلاتی که در طول تاریخ به خصوص برای مردم ما و بسیاری از مردم جهان اسلامی با وجود حکومت‌های جبار و منحرف و بداخلاق و ضد مردمی پیش آمده، محرم روح نشاط و امیدواری را در دل مردم و ملت‌ها و بخصوص ملت ایران زنده نگه داشته است.»

وي یادآور شد:« واقعا هیچ عاملی به اندازه عاشورا و امام حسین(ع) در تحول و پویایی تاریخی ملت ما اثر نداشته است و بطور محسوس انقلاب اسلامی مدد گرفته ازارزش‌های عاشورا وگیرنده پیام آموزش و رهنمود اباعبدالله (ع) بوده است.»

وی ادامه داد:«یکی از عوامل موفقیت در دوران دفاع مقدس و آن همه فداکاری مردم هم عشق به عاشورا بود چرا که درس گرفتن از امام حسین (ع) برای ملت ما کاملا محسوس و ملموس است.»

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدنها با بیان اینکه«عشق به اهل بیت و بخصوص ابا عبدالله در هر ایرانی وجود دارد»، اظهار داشت:«این عشق ممکن است در افرادی وجود داشته باشد که حتی اعتقادات قوی نداشته باشد یا حتی مسلمان نباشد، ولی در ا مساله عشق به حسین(ع) همه مشترک هستند که این خود بحث‌های جامعه‌شناختی و روانشناسی اجتماعی بسیار دقیق و همه‌جانبه‌ای را می‌طلبد.»

وی تاکید کرد:«اگر عاشورا و خاطره آن و یاد امام حسین(ع) نبود، شاید ملت ما در مقابل طوفان‌ها، تنگناها و تندبادهای سهمگین خیلی زود از بین می‌رفت و از عرصه تاریخ مانند بسیاری از ملت‌ها و تمدن‌ها که حذف شدند، حذف می‌شد.»

رئیس بنیاد باران افزود:«روحیه ایرانی که روحیه‌ای خداجو،خداپرست، صاحب فرهنگ عظیم و عمیق و با سابقه تاریخی است با اسلام بارورتر و با گرایش به اهل بیت جلایی خاصی پیدا کرد و توانست تمدن و فرهنگ خود را علی‌رغم فشارها و حکومت‌های جبار و ظالمی که متاسفانه بسیاری از آن‌ها به نام دین حکومت می کردند، زنده نگه دارد.»

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش به روز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت:«همه شما دانشگاهی هستید و به مناسبت شهادت یکی از چهره های برجسته حوزه و دانشگاه مرحوم آیت‌الله مفتح که از علاقه‌مندان به امام و نیزمتفکری بزرگ و مبارزی روشن‌بین بود روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شد ؛مطمئنا اگر امروز آن عزیز در قید حیات بود بیشتر در جریان روشن‌بینی حضور داشت.»

وی ادامه داد:« امام هم نماینده جریان روشن‌بینی بود و امروز اگر مفتح بود تلاشش در جهت تقویت این جریان و تفکر بود اما دشمنان این اسوه‌ها را خیلی زود هدف قرار دادند و این عزیزان را از ما گرفتند.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به نامگذاری روز شهات شهید دکتر آیت‌الله مفتح به نام وحدت حوزه و دانشگاه، تصریح کرد:«وحدت این نیست که حوزه به جای دانشگاه بیاید و حوزه دانشگاه بشود.»

وی تاکید کرد:«آن اندیشه‌هایی که معتقد است 90 درصد دانشجویان ما منحرفند نمی‌تواند مدعی این باشد که می‌تواند وحدت را در دانشگاه و حوزه تحقق بخشد یا آن تفکری که بکلی از اسلام و انقلاب بیگانه است از او این انتظار نیست بخواهد نزدیک حوزه بشود و با حوزه وحدت پیدا کند.»

رئیس بنیاد باران با بیان اینکه«مشکل ما بحران تفکر است»، اظهار داشت:«معتقدم در این صدو پنجاه سال اخیر در ورای مسائل سیاسی که وجود داشته بحران تفکر داریم؛یعنی آمدن ارزش‌ها و معیارها که در تمدن غرب بوده و به هر حال در اینجا آمده یک آشفتگی در ذهن ما ایجاد کرده است.»

وی افزود:« از یک طرف مسایل بسیار مهم و جذابی در تفکر جدید وجود داشته و از سوی دیگر سنت فکری و فرهنگی خودمان و بخصوص اسلام یک سرچشمه بزرگی بوده است که ارزش‌ها و مفاهیم ارزنده‌ای را به ما می‌داده است.»

خاتمی ادامه داد:« در این میان ما ایرانی‌ها به دنبال این بودیم وهستیم كه چگونه ارزش‌ها ومعیارهای اصلی را از عوارض و ظواهرجدا بکنیم و در عین حال بتوانیم آنچه بشر در اثر پیشرفت‌های فکری و اجتماعی و تاریخی به دست آورده است را با بدست آوریم.»

وی به طرح مسئله مردم‌سالاری اشاره کرد و گفت:«این مساله مهمی است و نمی‌شود بگوییم دین اصلا کاری به مردم ندارد و چون وجدان بشر به دلیل تحولی که در آن ایجاد شده، دموکراسی را به عنوان مطلوب‌ترین و کم‌هزینه ترین شیوه برای اداره جوامع پذیرفته است.طبعا مردم مسلمان هم نمی توانند خود را از این دست آورد بزرگ بشری جدا كنند.»

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدنها یادآور شد:«در شرق و غرب بشر از حکومت‌های مستبد و دیکتاتور رنج برده، و از این تجربه به این نتیجه رسیده که راه و رسم مساله این است به نحوی از انحا، حکومت بر آمده از متن وجدان آگاه مردم باشد و نیز این حکومت تحت نظارت و کنترل مردم باشد و ارباب واقعی مردم باشند.»

خاتمی افزود:«ما اسلام واقعی را در بینش و روش امام می‌بینیم که "جمهوری اسلامی" را مطرح می‌کند یعنی دموکراسی را پذیرفته است اما به نقص‌هائی که دموکراسی دارد و جامعه‌شناسان و فیلسوفان غرب هم آن‌ها را مطرح کرده‌اند یعنی فقدان عنصر معنوی و الهی در درون جوامع، توجه کرده و جمهوری اسلامی یعنی آن ارزشها هم به دموکراسی اضافه شود.»

وی تاکید کرد:«جمهوری اسلامی یعنی مردم ارباب باشند، کرامت و حقوق داشته باشند، آزاد باشند در عین حال مردم مسلمان و متدینی هستند که ارزشهای الهی بر آن‌ها حاکم است، منظورم ظواهر نیست؛ظواهر مهم است ولی روح حقیقی الهی و معنوی و عرفانی برجامعه حاکم باشد که امام و انقلاب ما این را عرضه کردند.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«وقتی با اهانت به عكس حضرت امام،جان مردم و ما آتش می‌گیرد، به دلیل این است که آن امام، واقعا نماینده تفکر اسلامی است که انسان‌های این مرز و بوم به آن دلبسته‌اند برای این است كه امام خمینی مظهرآزادگی و آزادی ملت ایران است؛ کدام کلام بالاتر از این برای مردم‌سالاری است که میزان رای مردم است؟»

خاتمی ادامه داد:«امام خمینی که شوخی نکرده‌اند!میزان رای مردم است یعنی چی؟اگر کسانی در جامعه بیایند بگویند ما روش‌هایی که داریم حداقلش این است که این میزان رای مردم است این خط امام و راه امام است و باید مورد احترام قرار بگیرد نه اینکه با همه تهمت‌ها، فشارها، زجرها و کوبیدن‌ها او را بخواهند از نظام جدا کنند.»

وی تاکید کرد:«معنی این رفتارها و روش‌ها این است که نظام اسلامی برای رای مردم احترامی قائل نیست، این افرادی که چنین رفتارها انجام می‌دهند نباید بگویند که در خط امام و راه امام و انقلاب هستند.»

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:«اخلاق معیار بزرگ دینی است. سیاستی که در اسلام مورد قبول است سیاست اخلاقی است، اگر بنا شد ما هم تحت عنوان دین، بدترین بداخلاقی‌ها را بکنیم و شیوه‌های ماکیاولیستی پیاده بکنیم نمی‌توانیم ادعا بکنیم که ما طرفدار دین هستیم!»

خاتمی افزود:«یکی از مسائلی که نمادی از وحدت حوزه و دانشگاه است، همکاری این دو نهاد برای برون‌رفت از این بحران تفکر و تثبیت تفکری است که هم نیازهای انسان امروز را جواب دهد و در عین حال جانمایه‌های اصلی دین و فرهنگ غنی ما را دریافت کند.»

وی با اشاره به حوادث بعد از انتخابات اظهار داشت:« در این حوادث مسائل تلخ فراوانی پیش آمد که من فقط مساله‌ای کوچک را مطرح می کنم.اینکه گفته شود آنچه پیش آمده مورد قبول اکثریت مردم است پوشاندن مساله است.»

رئیس‌دولت اصلاحات تاکید کرد:«اگر آمارگیری کنیم می‌بینیم که اکثریت مردم از نحوه اداره جامعه راضی نیستند و نارضایتی در متن جامعه وجود دارد.»

وی هشدار داد:«اگر برای این که امنیت کشور حفظ شود این امر را بپوشانیم همانند زمانی است که وقتی سرمان درد می‌کند با مصرف مسکن آن درد را به صورت موقتی ساکت کنیم و به دنبال علت درد نباشیم.»

خاتمی افزود:«درد نعمت بزرگ الهی است،خداوند طوری بدن انسان را آفریده که وقتی اختلالی در عملکرد آن ایجاد می‌شود با درد اعلام می‌کند که مشکل دارد و این درد هشدار دهنده است، پوشاندن درد وقتی که منشا آن وجود دارد باعث از بین رفتن کل بدن خواهد شد.»

سیدمحمد خاتمی تاکید کرد:«اگر واقعا مساله‌ای در جامعه وجود دارد با پوشاندن آن، تبلیغات و هیاهو از بین نمی‌رود.آیا این مساله نیست که اکثریت نخبگان ما امروز ناراضی هستند و باید به حرف آن‌ها گوش داد؟ ما که می‌گوییم به حرف اینها گوش دهید علاقه‌مند به نظام هستیم.

وی همچنین گفت:«با فحاشی و ناسزا گفتن و هر تهمتی به کسانی‌که محبوب بخش‌های مهم جامعه هستند مشکل حل نمی شود، چرا که در پیش گرفتن این روش‌ها زمینه سازمنتقل کردن نارضایتی به اصل نظام و حکومت است.»

رئیس دولت اصلاحات به اصول قانون اساسی در رابطه با مردم و حقوق آن‌ها اشاره کرد و افزود:«همین قانون اساسی گفته است که باید مردم حرفشان را بزنند، صحبت کنند. اینکه بگوییم هر کس اعتراض دارد نسبتی به او بدهیم و فشار به او وارد کنیم، چهره‌های شناخته شده را تحت فشار قرار بدهیم و برایشان حکم های ناروا ببریم مشکل را حل نمی‌کند.»

وی تصریح کرد:«روشن است که نارضایتی و مشکل وجود دارد و نمی‌شود آن را انکار کرد بخصوص نارضایتی نخبگان بسیار خطرناک است؛نخبگان جنبه مرجعیت در جامعه دارند، نخبگان اکثریت نیستند ولی آنها هستند که مملکت را اداره می‌کنند. نخبگان تاثیر گذار در جامعه هستند.»

به عقیده خاتمی، برای ایجاد امنیت و تقویت جامعه باید به این حرف‌ها گوش داده شود و با روش‌های نادرست با این مسائل برخورد نشود.

رئیس دولت اصلاحات با طرح مجدد این سئوال که مگر اصلاحات چه می‌خواهد؟، اظهار داشت:«اصلاحات می‌گوید این انقلاب، قانون اساسی و معیارهای دینی و امام را قبول داریم و معتقدیم در بسیاری از موارد؛دراین معیارها انحراف به وجود آمده است و باید اصلاح شود.»

وی تاکید کرد:«دعوت کردن به اصلاح امور عین تقویت نظام است اینکه حالا بگوییم این دعوت کردن به اصلاح امور، انحراف، فتنه و براندازی است که مشکل حل نمی‌شود؛ نتیجه این است که خیرخواهان نظام محدود می‌شوند و کسانی میدان را بدست می‌گیرند که هیچ‌چیز را قبول ندارند.»

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«انتخابات باید به صورتی برگزار شود که در آن حرف و حدیث نباشد، اصلاحات بیش از برگزاری درست انتخابات و عمل به قانون اساسی چیز بیشتری نمی‌خواهد.»

وی افزود:«بالاخره بخش قابل توجهی از جامعه روی این موضوع حرف دارند و باید آن را شنید،باید آنها واقعا قانع شوند که واقعا انتخابات درست برگزار شده که البته قانع شدن هم با زندان افكندن و سرکوب کردن و محدود کردن حاصل نمی‌شود؛باید اعتراضات مردم و نخبگان جامعه را به رسمیت بشناسیم و به كمك یكدیگر مشكلات را حل كنیم.»

خاتمی با تاکید بر اینکه«انقلاب ما آمد تا ایران رادر تمام زمینه‌ها یک الگو کند»، گفت:« امروز باید ارزیابی کنیم و ببینیم که آیا واقعا به سوی الگو شدن حرکت می‌کنیم ؟وضع اقتصاد و عدالتمان بهتر شده است؟ حیثیتمان در عرصه بین‌الملل بهتر شده؟دروغ و تهمت و بدخلاقی بیشتر شده یا کمتر؟ ستم کمتر شده یا بیشتر؟»

وی یادآور شد:« یکی از مهم‌ترین مسائلی که ابا عبدالله به ما یاد داده‌اند این است که زیر بار ستم نرویم، این ستم هر کس که بکند بد است باید تذکر داد و گفت.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«هزینه‌دار کردن اعتراض و انتقاد در جامعه یعنی زمینه‌سازی برای یک ناامنی درازمدت در جامعه و تضعیف نظام.»

رئیس بنیاد باران با اشاره به جلسات تبیین اصلاحات که سال گذشته او در این بنیاد برگزار کرد، گفت:«دوستان جزوه تبیین اصلاحات و توضیحات ما در آن چهار جلسه را بخوانند. مرزهای ما با آنهایی که ضد دینند،با متحجران، حتی با کسانی‌که می‌گویند دین نباید در حیات سیاسی دخالت کند،در دفاع از انسان، کرامت انسان و حقوق انسان و اخلاق و عدالت مشخص است؛دلبستگی به ایران و سرنوشت آن داریم و فکر نمی‌کنم با فشارها مشکل حل شود.

سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد:«ممکن است دلسوزان و علاقه‌مندان به نظام و انقلاب محدود شوند و نتوانند کاری انجام دهند ولی این روش به نفع نظام و انقلاب نیست؛باید همان‌هایی که اعتراض دارند ولی به چارچوب‌ها معتقدند آنها به صحنه بیایند تا در غیبتشان کسانی که هیچ چیز را قبول ندارند میدان‌دار نشوند.»

0 نظرات :: سيد محمد خاتمي: درس اباعبدالله(ع) به ما این است که زیر بار ستم نرویم

جديدترين ديدگاه خوانندگان