بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0mid.arasnava.tk يا http://myyahoo.arasdotcom.tk

فخرالسادات محتشمی پور: نوری‌زاد و تاج‌زاده یک ماه است که روزه‌اند

فخرالسادات محتشمی پور در گفت و گو با کلمه:
همسرم گروگان آقای جنتی است
. ادامه راه سبز(ارس): فخر السادات محتشمی پور همسر مصطفی تاج‌زاده درباره وضعیت جسمانی همسرش به کلمه گفت: ” چه کسی است که نداند شرایط قرنطینه برای بیماری که عمل جراحی سنگینی داشته جای مناسبی نیست. البته آقای تاج‌زاده از این وضعیت گله ندارند اما ایشان دچار ضعف بینایی شده و در این شرایط باید تحت کنترل باشند. تا آنجا که من می دانم شب ها تا صبح مطالعه می کنند و روزها نیز روزه دار هستند. درخواست معاینه توسط چشم پزشک و تعیین شماره عینک را نیز داده اند که به آن توجهی نشده و روزنامه هم به طور غیرمنظم دراختیارشان قرار می گیرد که ظاهرا مدتی است قطع شده است. ”

معاون سیاسی وزارت کشور دوران خاتمی بیش از دو ماه است که در قرنطینه زندان اوین به سر می برد و مسوولان ذی ربط تا کنون نسبت به وضعیت او پاسخگو نبوده اند. بر اساس اخبار منتشر شده محمد نوری زاد نیز همراه با مصطفی تاج‌زاده در قرنطینه به سر می برند که شرایط موجود در این بخش از زندان سبب شده است تا این دو زندانی سیاسی دچار بیماری های مختلفی بشوند که موجبات نگرانی خانواده های آنان را سبب شده است.

محتشمي پور به نقل از تاجزاده ميگويد: « از اعتراضات جدی آقای تاجزاده این است که می گویند چرا در زندان و در قرنطینه نگهداری می شوند و چرا تا کنون هیچ یک از مقامات قضایی به او نگفته اند که جرمش چیست؟ همسرم می گوید من تاکنون حتی یک مورد تخلف از قانون نداشته ام و بهانه هایی مانند اخلال در ترافیک که در پرونده آقای بهزاد نبوی بود و یا مانند آنچه که در رابطه با خانم سارا توکلی مطرح شده مبنی بر اینکه چرا ساعت 9 شب عاشورا برای تسلیت به دیدن خانم زهرا رهنورد رفته است نیز در پرونده من نیست. مصطفی اعلام اشتیاق کرده که یک مقام قضایی اعلام کند که ایشان چه جرمی مرتکب شده که به 6 سال زندان و 10 سال محرومیت از حقوق اجتماعی و سیاسی محکومش کردده اند و از شرایط یک زندانی سیاسی و حداقل حقوق یک زندانی عادی نیز محروم است.»

مشروح گفتگوی فخرالسادات محتشمی پور با کلمه به شرح زیر است:

در ملاقات روز چهارشنبه وضعیت آقای تاج‌زاده به چه صورت بود و آیا چون آقای نوری زاد بیماری به سراغ ایشان نیز آمده است؟

متأسفانه ملاقات های ما کابینی است و تا کنون امکان ملاقات حضوری نداده اند و این ملاقات ها نمی تواند خیلی کمک کند تا متوجه شرایط جسمی آقای تاج‌زاده شویم. البته روحیه ایشان چون همیشه قوی است اما مشکلات جسمی نگران کننده هستند و نیز هجوم بیماری های قدیمی در شرایط غیربهداشتی و غیراستاندارد قرنطینه زندان و احتمال مشکلات و بیماری های جدید.

به طور تلویحی متوجه شده ام که مشکل دیسک کمر و ناراحتی های به دنبال جراحی، به دلیل شرایط زندان تشدید شده است. همسرم خواسته که به دلیل مشکلات ناشی از عمل و کمر دردی که به آن دچار است از سرویس فرنگی استفاده کند که به این خواسته ضروری توجهی نشده است. باید از ایشان ام آر آی بگیرند و اقدامات پزشکی بعدی اعمال شود که اصلا برایشان مهم نیست. آقایان شب قبل از عمل زنگ زدند و گفتند که مصطفی باید به زندان بازگردد و ما خود امکان بستری شدن و عمل جراحی و درمان را برایش فراهم می کنیم و این کار خدا بود که ما در اثر درد شدیدی که امان او را بریده بود به جای زندان ایشان را به بیمارستان رساندیم و همان روز عمل شدند حالا برایمان یقین حاصل شد که همه حرف ها و ادعاها دروغ بود و به طور کلی تا امروز هیچ یک از زندانیان سیاسی تحت درمان درست و کامل قرار نگرفته اند.

ادعایی که رییس سازمان زندان ها نیز در خصوص استاندارد بودن شرایط زندان کرده و آن را هتل دانسته نیز دروغ محض است و من لااقل در مورد همسرم می توانم این دروغ را ثابت کنم . چه کسی است که نداند شرایط قرنطینه برای بیماری که عمل جراحی سنگینی داشته جای مناسبی نیست.

البته آقای تاج‌زاده از این وضعیت گله ندارند اما ایشان دچار ضعف بینایی شده و در این شرایط باید تحت کنترل باشند. تا آنجا که من می دانم شب ها تا صبح مطالعه می کنند و روزها نیز روزه دار هستند. درخواست معاینه توسط چشم پزشک و تعیین شماره عینک را نیز داده اند که به آن توجهی نشده و روزنامه هم به طور غیرمنظم دراختیارشان قرار می گیرد که ظاهرا مدتی است قطع شده است.

آقای تاج‌زاده خود اعتراضی به وضعیت کنونی و شرایط نگه داری خود ندارد؟

متاسفانه کسانی که ادعای قانون گرایی دارند و از همه منتقدین و معترضین خود می خواهند که اقدام قانونی انجام دهند برخلاف قانون عمل می کنند. همسرم در این ملاقات معترض بود که چرا به شکایات ایشان رسیدگی نمی شود و تأکید داشت که از طریق قانونی شکایات خود را مطرح کرده ولی مورد رسیدگی واقع نشده است.

علاوه بر شکایت از کودتاگران نظامی که خوشبختانه خود سند رسوایی خود را منتشر کرده اند، ایشان شکایت هایی را نیز از روزنامه ایران، ایرنا به دلیل انتشار خبر دستگیری ایشان و برخی دوستانشان در روز انتخابات و تشویش اذهان عمومی کرده اند و همچنین شکایت از سپاه به دلیل بازداشت غیر قانونی، اقدامات غیر قانونی و ضرب و شتم دارند که متاسفانه اجازه ملاقات با وکیل نیز داده نمی شود و برای این امر نیز بهانه های گوناگون می آورند تا به این شکایات رسیدگی نشود.

از اعتراضات جدی ایشان این است که می گویند چرا در زندان و در قرنطینه نگهداری می شوند و چرا تا کنون هیچ یک از مقامات قضایی به او نگفته اند که جرمش چیست؟ همسرم می گوید من تاکنون حتی یک مورد تخلف از قانون نداشته ام و بهانه هایی مانند اخلال در ترافیک که در پرونده آقای بهزاد نبوی بود و یا مانند آنچه که در رابطه با خانم سارا توسلی مطرح شده مبنی بر اینکه چرا ساعت ۹ شب عاشورا برای تسلیت به دیدن خانم زهرا رهنورد رفته است نیز در پرونده من نیست.

مصطفی اعلام اشتیاق کرده که یک مقام قضایی اعلام کند که ایشان چه جرمی مرتکب شده که به ۶ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و سیاسی محکومش کردده اند و از شرایط یک زندانی سیاسی و حداقل حقوق یک زندانی عادی نیز محروم است.

آیا تا کنون هیچ مسوولی توضیح نداده است که چرا تاج‌زاده و نوری زاد در قرنطینه اوین نگه داری می شوند؟

خیر. مسوولین که در این باره خود را موظف به پاسخگویی نمی دانند و به نظر می رسد در این مورد هم باید شکایتی تنظیم کنیم. البته بازجویان ایشان و مسئولان دو الف مدعی هستند که در حال حاضر آقای تاج‌زاده در حال گذراندن دوران محکومت خود هستند. هرچند که از نظر ما جرم ایشان دفاع از حقوق مردم و آرایشان و نوشتن نظرات انتقادی خود در مقالات و سخنان اعتراضی آن هم به صورت مشقفانه و دلسوزانه بوده که بابت آن باید مورد تشویق قرار گیرند.

اما به هر حال از نظر آقایان، تاج‌زاده در حال گذراندن دوره محکومت خود است. این در حالی است که ایشان بلافاصله پس از شکایت از مشفق و هم کاران کودتاگرش به زندان بازگردانده شد، همان طور که پیش از او امین زاده و صفایی فراهانی بازگردانده شده بودند، و از مرخصی پزشکی دکتر میردامادی ممانعت به عمل آمده بود.

از این رو ما بر آنیم که همچنان سپاه بر زندانیان خود در بند دو الف نظارت و در تصمیمات مربوط به آنان دخل و تصرف دارد هرچند که خودشان این را تکذیب می کنند. اما وقتی در مواردی همسرم درخواست هایی داشته است، دادستان گفته که باید استعلام کنم و مشخص است این استعلام باید از کارشناس ها و بازجویان اطلاعات و سپاه صورت گیرد که از نظر خودشان همه کاره پرونده هستند.

البته اشخاصی مانند سید مصطفی تاج‌زاده، فراتر از یک زندانی سیاسی هستند و به نوعی گروگان سیاسی محسوب می شوند ، در مورد همسرم شاید مثلا گروگان جنتی است که ده سال است به مورد قضاوت قرار گرفتن تن نمی دهد چون از مصونیت آهنین برخوردار است و شاید هم گروگان قدرت هایی بالاتر.

من اینک با ابراز نگرانی شدید از سلامت همسرم خطاب به مسوولان و کسانیکه او را دربند کرده و تحت فشار و تضییقات فراوان نگاه داشته اند، می گویم که آنها مسوولیت مستقیم سلامت جان همسر من را به عنوان یک انسان خدوم وخدمت گزار جامعه برعهده دارند و نمی توانند با بی اعتنایی و بی توجهی جان او را و سلامتش را به مخاطره اندازند.

چه تفاوتی بین بخش های دیگر زندان و این بخش که اصطلاحا قرنطینه خوانده می شود وجود دارد و آقایان تاج‌زاده و نوری زاد از چه امکاناتی محروم هستند؟

یک مورد کلاس هایی است که برای زندانیان تشکیل می شود و دیگری تسهیلات در ملاقات ها و ملاقات حضوری و امکان تلفن روزانه که این موارد چندی است از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ هم دریغ شده است.

این که دو نفر را با هم در یک محل غیرمتعارف در زندان نگاه داشته اند نیاز به پاسخ گویی دارد و من از رئیس جدید زندان اوین می پرسم که چرا تن به این بی قانونی داده است و از رئیس سازمان زندان ها می پرسم که چرا زندان را هتل می داند در حالی که شرایط غیربهداشتی آن سلامت عزیزان ما را به مخاطره انداخته و از دادستان می پرسم چه پدرکشتگی با تاج‌زاده که تا به امروز آزارش حتی به یک مور نرسیده دارد که این طور کینه توزانه او را از حداقل حقوقش محروم کرده و دوست دارم ایشان فشارهایی که از بدو ورود بر رویش بوده و به ما گفته واضح تر برای مردم بیان کند تا عذرش رو موجه کنند.

در حال حاضر کلاس هایی در زندان هست که زندانی ها می توانند اوقات خود را به آموزش بگذارند و آقایان تاج‌زاده و نوری زاد زمانی که متوجه این امر می شوند در خواست شرکت در این کلاس ها را می کنند که عملی نمی شود.

همان طور که پیشتر نیز گفتم از نظر سلامت جسمانی نیز در وضعیت خوبی به سر نمی برند و حتی با یکی از آقایان بازجوی مرتبط با پرونده نیز درباره وضعیت جسمانی همسرم صحبت کردم که خیلی خونسرد گفتند که ایشان درخواست بدهند تا انجام شود در حالی که خود می دانند ایشان به دلیل اعتراض به برخوردهای غیرانسانی و غیرشرعی و غیرقانونی با خود هیچ تقاضایی از آن ها نمی کند. و حالا هم خواسته هایی که از سر اضطرار مطرح کرده اند مانند چشم پزشک و تعویض عینک و مشکل کمر و استفاده از توالت فرنگی و غیره نیز با بی توجهی مواجه شده است .

گویا آقایان ترجیح می دهند که زندانیان سیاسی را در شرایط فشار و تنگی به التماس وادار کنند. اما همه روحیه آقای تاج‌زاده را می شناسند. اگر او اهل التماس و درخواست بود که اکنون با این وضعیت بیماری در زندان نبود. ما نیز به احترام فکر و آرمان ایشان و اندیشه و خواسته خودشان هرگز التماسی از مسوولین ندشته و نداریم. اما مطالبه گرانه می خواهیم حالا که به ستم دربندشان کرده اند لااقل حقوق اولیه و انسانی شان را بدهند.

من نسبت به وضعیت همسرم نگرانم و برای حل مشکلات ایشان در درجه اول از طریق اطلاع رسانی،انجام مکاتبات و اعتراضات قانونی اقدام خواهم کرد و اگر مشکلات برطرف نشود حرکات اعتراضی شدیدتری خواهم داشت. و حالا که متوجه شده ام همسرم نزدیک یک ماه است که بدون داشتن روزه قرضی روزه دار است، از این پس روزهای سه شنبه را برای حمایت و هم بستگی با او، روزه خواهم گرفت چرا که به دلیل مشکلاتی که دارم نمی توانم هرروز را همراه با ایشان روزه بگیرم.

در عین حال که مسایل را از جنبه حقوقی دنبال میکنم از خدا نیز می خواهم تا این دردی را که امروز جامعه ما به آن مبتلا شده است خود به قدرت لایزالش درمان کند و و حل مشکل همسرم و دیگر زندانیان را از خدا می خواهم و البته پشتیبانی مردم که تا امروز سبب شده که ما محکم و استوار به دنبال مطالبات حق خود و جامعه باشیم.

اخیرا رییس سازمان زندان ها نیز اظهاراتی را مطرح کرده بود در خصوص وضعیت مناسب زندان های ایران، با توجه به اینکه شما می گویید همسرتان و دیگر زندانیان دچار مشکلات جمسانی شده اند، نظرتان در این باره چیست؟

در رابطه با فرمایشات رییس زندانها که آنجا را به هتل تشبیه کرده، انسان نمی داند که چه بگوید. در همین سالن ملاقات صندلی ها کثیف، همه چیز آشفته و دستشویی این هتل ۵ ستاره کاملا غیربهداشتی با تکه آینه ای شکسته و کثیف و عاری که از سر اضطرار هم نمی توان به آن وارد شد. کابین ها هم کثیف و آلوده اند به نحوی که انسان بیماری ناشی از میکرب را در چند قدمی خود می بیند. این تازه وضعیت بیرون است، وضعیت داخل زندان که زندانی مظلوم دستش از همه جا کوتاه است دیگر معلوم است که تحت چه شرایطی هستند.

ما فکرش را هم نمی کردیم که عزیزانمان ماه ها بلکه سال ها در این شرایط اسف انگیز به سر ببرند و بیش از خودمان برای حکومتگرانی متاسفیم که دلسوزان را به بند می کشند و اوباش و قاتلین جوانان معصوم و مظلوم را پاداش می دهند.آقایان اگر راست می گویند و زندان هایشان را بهشت برین و هتل می دانند،نمی خواهد به خانواده ها و وکلا اجازه بازدید دهند اما به نمایندگان مجلس و شورای شهر که می توانند اجازه دهند که از این هتل های ۵ ستاره بازدید کنند تا بر همگان مسجل شود که زندان های ام القرای مسلمین و الگوی کشورهای مسلمان، از چه امکاناتی برخوردار است. مسبوق به سابقه است که هر زمان قرار بوده هیاتی از زندان بازدید کند شرایط را بهبود می بخشند تا مدعی شوند که اوضاع به طور دائمی خوب است اگر این کار عملی شود حداقل برای چند روز شرایط بهتر می شود و زندانیان نفس راحتی می کشند.

اگر نماینده های مردم و خانواده ها نمی توانند بازدید کنند به هرحال عالم را محضر خدا و خدا را حاضر و ناظر بر اعمال خود بدانند. اگراجازه دهند ما زندان ها را مورد بازدید قرار دهیم، حداقل جلوی این سیاه نمایی های مورد ادعای اقایان گرفته می شود! خصوصا که پس از کودتای ۸۸ اطمینان مردم به دولت و حکومت از بین رفته و مطمئنا اگر خانواده ها شرایط مناسب زندان را تایید کنند، مردم هم قبول می کنند. اما متاسفانه ظاهرا با تغییر رئیس زندان اوین، مشکلات و فشارها روی زندانیان بیشتر شده است.

ما متوجه شدیم که عزیزان ما نوری زاد و تاج‌زاده امکان تهیه مایحتاج خود را ندارند. من اعلام می کنم که اگر واقعا مشکلات کشور و بحران اقتصادی اجازه تآمین میوه برای زندانیان و تامین نیازهای اولیه آنها را نمی دهد ما هنوز آنقدر بدبخت نشده ایم که نتوانیم عزیزانمان را پشتیبانی کنیم و علی رغم قطع حقوق ماهانه همسرانمان از آن جا که روزی رسان را خدا می دانیم، نه تنها مشکلات خود بلکه مشکل عزیزانمان را حل می کنیم و پشتیبانی مردم را نیز می توانیم به خوبی به دست آوریم. همین حالا اگر اعلام نیاز کنیم. میوه فروش های سبز به یاری زندانیان خواهند آمد و نه تنها میوه آنان بلکه کل زندان ها را تامین می کنند و در مورد مسایل بهداشتی نیز مطمئنا جامعه متعهد پزشکی در صورت نیاز در زندان ها حضور خواهند یافت و داوطلبانه مشکلات پزشکی عزیزان دربند را حل خواهند کرد و ما حاضر هستیم که کمپین حمایت از زندانیان سیاسی را در رابطه با فراهم کردن تغذیه سالم، ورزش و بهداشت، تندرستی و تسهیلات و رفاه آنان ایجاد کنیم تا آقایان ببینند میزان حمایت مردم را از فرزندان سبز و خدمتگزاران واقعی شان.

نکته آخر اینکه مدیر مسوول کیهان اخیرا اظهار کرده بود که اصلاح طلبان از مناظره با او می ترسند، نظر آقای تاج‌زاده با توجه به این که بارها اعلام آمادگی در خصوص مذاکره کرده بودند در این باره چیست؟

این گونه اخبار معمولا لبخند به لب آقای تاج زاده می آورد. چراکه بارها ازشریعتمداری، صفارهرندی و دیگران و نمایندگان کودتا گران دعوت به مناظره کرده اما آقایان اعتماد به نفس کافی را ندارند و از این کار هراس دارند. ایشان تاکید کرد که هم چنان آمادگی دارد حتی در داخل زندان با شریعتمداری مناظره کند و فایل صوتی را در اختیار مردم قرار دهند تا آنان خود قضاوت کنند، روشن است که شریعتمداری هرگز این درخواست را نمی پذیرد چرا که بار اول نیست که از جانب همسرم برای مناظره اعلام آمادگی شده است. کاش این کار انجام می شد تا لااقل سندی باشد برای تاریخ.

******

گفتگوي تلويزيون رسا با خانم محتشمي پور در ارتباط با آخرين وضعيت تاجزاده 14 آبان 1389

0 نظرات :: فخرالسادات محتشمی پور: نوری‌زاد و تاج‌زاده یک ماه است که روزه‌اند

جديدترين ديدگاه خوانندگان