بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0mid.arasnava.tk يا http://myyahoo.arasdotcom.tk

ادامه واردات بنزین با وجود ادعای بی‌نیازی!

ادامه واردات بنزین با وجود ادعای بی‌نیازی!؛
چرا مسئولان دولتی پاسخگو نیستند؟
. ادامه راه سبز(ارس): این روزها اکثر خبرگزاری های خارجی از واردات مجدد بنزین به ایران خبر می دهند، اما مسوولان نفتی ایران در مقابل این واردات سکوت اختیار کرده اند. اين در حالي است كه طي روزهاي گذشته يك نماينده حامي دولت نيز خبر از واردات بنرين را داده و يادآور شده بود كه اين امر در راستاي منافع ملي بوده!. همچنين پیگیری های خبرنگاران برای پیگیری صحت این اخبار نیز با درهای بسته مواجه شده است.
مسوولان نفتی هر بار در مواجهه با این سوال با تاکید بر حضور در جلسه، از پاسخگویی به این سوال سرباز زدند. براین اساس مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در سه روز تماس مکرر خبرنگار خبرآنلاین در ساعت های مختلف روز با تاکید بر حضور در جلسه از پاسخگویی خودداری کرد.

و حال این سوال همچنان باقی است که در شرایطی که ایران از واردات بنزین بی نیاز شده و مصرف بنزین نیز به زیر ۶۰ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است علت واردات بنزین در چنین شرایطی چیست؟

پیش از این برخی از مسوولان نفتی تاکید کرده بودند پیش از بی نیازی از واردات بنزین سفارش هایی صورت گرفته بوده که در شرایط فعلی محموله های ارسالی مربوط به سفارش های گذشته است، در حالی که برخی از خبرگزاری ها با دادن آدرس های مشخص از نام نفتکش و تحویل آن در کدام بندر کشور تاکید می کنند این محموله ها مربوط به سفارش شهریورماه امسال است.

از سویی دیگر اخیرا تاکید شده است ایران همچنان از چین و سنگاپور بنزین وارد می کند. بر اساس این گزارش ها که به ظاهر مستند به نظر می رسد تا پایان ماه سپتامبر سنگاپور یک میلیون بشکه بنزین به بندر عباس ایران صادر کرده است . محموله یک میلیون بشکه بنزین دیگری نیز که اواخر سپتامبر در هنگ کنگ بارگیری شد اواسط اکتبر به ایران تحویل شده است. نفت کش امین ایران نیز اواخر سپتامبر برای بارگیری محموله بنزین از چین وارد بندر ژوشان شده است.

بر اساس این گزارش، شرکتهای چینی با مبادله نفت و بنزین با ایران با یوان موافقت کرده اند . شرکتهای چینی پیش از این به صورت قانونی بنزین مورد نیاز ایران را از طریق امارات صادر می کردند ولی اکنون این مبادلات به صورت مستقیم انجام می شود. البته محموله های کوچکی نیز هنوز از امارات به بندر عباس وارد می شود. محموله ۱۰۰ هزار بشکه ای بنزین از بندر جبل علی امارات با پرچم این کشور در اوایل سپتامبر به ایران صادر شد. یک محموله دیگر ۱۰۰ هزار بشکه ای نیز که با پرچم جزایر مارشال از جبل علی به بندر عباس حرکت کرده بود اواخر سپتامبر به ایران رسیده است.

این در حالی است که اواسط شهریورماه امسال وزیر نفت از بی نیازی ایران از واردات بنزین خبر داد! و البته تاکید کرد این بی نیازی مدتی است محقق شده اما ما منتظر فرصت مناسبی برای اعلام آن بوده ایم.

در چنین شرایطی سکوت خبری از سوی مسوولان نفتی کشور کمی با ابهام مواجه است چرا که اگر این محموله ها پیش از بی نیازی ایران سفارش داده شده است می توان با اطلاع رسانی آن رفع ابهام کرد. در غیر اینصورت در شرایطی که تاکید می شود میزان ذخایر استراتژیک بنزین کشور نسبت به دوره های گذشته در شرایط بسیار مساعدی قراردارد در اینصورت مشخص نیست دلیل واردات این فراورده به کشور در شرایط کنونی چیست؟

این در حالی است که اخیر وزیر نفت اعلام کرده است فروشندگان بنزین به ایران که در گذشته برای فروش بنزین به ایران خودداری می کردند امروز برای فروش بنزین خود به ایران صف بسته اند. شاید به نوعی این وزیر به شرکت هایی اشاره دارد که پیش از این با افزایش فشارهای آمریکا برای عدم فروش بنزین به ایران از فروش این فراورده خودداری کرده بودند. در این بین در برخی مواقع نیز اخباری منتشر شده بود که بعضا ثابت می کرد ایران برای خرید بنزین از کشورهای دیگر و تامین نیاز کشور ناچار به پرداخت هزینه ای بیش از قیمت بنزین است.

نمونه این ادعا به خبر رویترز در اواسط مرداد ماه بر می گردد. براساس اظهارات این خبرگزاری، ایران هر لیتر بنزین ترکیه را ۱۲۹ تومان گرانتر خریده است.

اگرچه این خبر هم با سکوت مسوولان نفتی همراه بود اما در آن رویترز مدعی شده بود طی ماه ژوئن ۱۳۸ هزار تن بنزین به ایران صادرشده و ایران در برابر این حجم واردات ۱۲۱٫۸ میلیون دلار پرداخت کرده است که به ازای هر تن ۸۷۸ دلار می شود.

این در حالی است که گفته می شود با تشدید تحریم‌ها و توقف کامل واردات بنزین، از حدود دو ماه گذشته وزارت نفت ایران طرح تولید ضربتی بنزین را در مجتمع‌های پتروشیمی اجرایی کرد؛ این امر موجب شد تا فروشندگان بنزین در منطقه خلیج فارس با بحران مشتری برای محصولات خود روبرو شوند که این روند نیز کاهش ۲۰ دلاری قیمت بنزین در منطقه را به همراه داشته است.

براساس این گزارش در حال حاضر با تولید بنزین از مجتمع های پتروشیمی تولید روزانه بنزین کشور به ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه رسیده است در شرایطی که مصرف بنزین در کشور به ۶۰ میلیون لیتر رسیده است. در عین حال براساس اظهارات مسوولان نفتی کشور، ایران تا کنون سه تا چهار محموله بنزین به کشورهایی چون افغانستان و عراق بنزین صادر کرده است و درشرایط فعلی به جمع صادرکنندگان بنزین پیوسته است!.
تایید گزارش رویترز و انکار اظهارات قبلی دولت:
یک نماینده حامی دولت:
واردات بنزین انجام شده، اما به خاطر منافع ملی!

در حالی که مسئولان وزارت نفت ادعای توقف واردات بنزین و خودکفایی در این زمینه را مطرح کرده بودند، یک نماینده حامی دولت احمدی نژاد، خبر خبرگزاری رویترز در خصوص واردات بنزین به ایران در شهریور ماه را تایید و میزان آن را یک میلیون لیتر اعلام کرد. وی در عین حال تاکید کرد که علت این امر، منافع ملی بوده است!

خبرگزاری رویترز چند روز قبل به نقل از یک تاجر بنزین، اعلام کرد که ایران برخلاف ادعای خودکفایی، در هفته‌های گذشته حداقل دو محموله بنزین خریداری و وارد کرده است.

امروز هم اسدالله قره خانی برخلاف ادعای مسئولان دولتی که به صراحت از توقف واردات بنزین سخن گفته بودند، گزارش رویترز را تایید کرد و به اکونیوز گفت: “ما هرگز اعلام نکرده ایم که از دنیا بنزین خریداری نمی کنیم بلکه کشورهای غربی فروش بنزین را تحریم کرده اند. در شهریورماه ایران، یک میلیون لیتر واردات بنزین داشت.”

اظهارات نماینده علی آباد کتول در تناقض آشکار با ادعای وزیر نفت است که دقیقا دو ماه قبل، صراحتا از خودکفایی ایران در تولید بنزین و بی‌نیاز شدن از واردات سخن گفت. ادعای وزیر نفت، در روزها و هفته‌های بعد توسط معاونان او هم تکرار شد، اما چیزی نگذشت که زمزمه‌های سرطان‌زا بودن بنزین تولید پالایشگاهها و نیز ضربه خوردن به صنایع پتروشیمی بر اثر تلاش برای تولید بنزین خارج از ظرفیت، علامت سؤال‌های جدی در برابر آن ادعا قرار داد.

اکنون قره خانی، نماینده وابسته به جناح دولتی، گزارش رویترز درباره تداوم واردات بنزین با وجود ادعاهای دولت را تایید می‌کند و در عین حال با بیان این توجیه که “واردات بنزین در این ماه آزادانه و بر اساس منافع ملی بود”، مدعی می‌شود: “این واردات به معنای کمبود بنزین نیست ایران با خودکفا شدن در تولید بنزین برگ برنده دارد و تولید کنندگان بنزین جهانی پس از خودکفایی ایران متوجه شدند بازار بزرگ سود آور ۲۰ میلیون لیتری را از دست داده اند و برای بدست آوردن این بازار بزرگ رایزنی های بسیاری با ایران کرده اند.”

این نماینده با همه ادعاها، اعتراف می کند که در واقع ادعای دولت مبنی بر خودکفایی و بی نیازی از واردات، واقعیت ندارد و می‌گوید: “واردات هم جزئی از سیاست وزارت نفت است و این سیاست همچنان ادامه خواهد داشت.”

وی همچنین پنهان کاری وزارت نفت را هم رد می‌کند و دلیل آن را اینگونه بیان می‌کند: “اگر نماینده ای از وزارت نفت سوال می کرد، آقایان نفتی حتما پاسخگو بودند. مسئله شفاف است و جای هیچ گونه پنهان کاری وجود ندارد.”

این نماینده حامی دولت همچنین درباره اظهارات برخی کارشناسان مبنی بر مقرون به صرفه نبودن بنزین تولیدی نیز می‌گوید: “کمسیسون انرژی از متخصصان و زبدگان در امور نفت دعوت به عمل آورده و از آنان نظرخواهی کرده است و همگی متفق القول به سوددهی و کیفیت استاندارد بنزین تاکید کرده اند به نظر من کسانی که به این شبهات دامن می زنند بیشتر اغراض سیاسی دارند تا اقتصادی.”

این اظهارات متناقض دولت و نماینده حامی‌اش در شرایطی شده است که پیش از این یک نماینده عضو کمیسیون انرژی مجلس به صراحت از سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل خبر داده و گفته بود: بنزینی که در پالایشگاه ها به شکل غیر استاندارد تولید میشود سرطانزا است واگر این بنزین سرطان‌زا در اختیار مردم قرار بگیرد مردم را به صورت حاد تری درگیر می‌کند و هزینه تمام شده آن برای کشور نیز بالاتر است.

عسگر جلالیان اضافه کرده بود: اگر با کمبود بنزین مواجه شویم به مردم فشار می‌آید و با نارضایتی آنها مواجه خواهیم شد. اما بحران نارضایتی مردم قابل مدیریت و کنترل است و نهایتا با عصبانیت آن ها رو به رو هستیم که خطرش کمتر از این است که مردم را در معرض خطر سرطان و مرگ قرار دهیم.

همچنین غلامعلی میگلی‌نژاد، عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس هم از ماموریت مرکز پژوهش های مجلس و دیوان محاسبات برای تهیه گزارشی در خصوص احتمال سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل خبر داده بود.

0 نظرات :: ادامه واردات بنزین با وجود ادعای بی‌نیازی!

جديدترين ديدگاه خوانندگان