بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0mid.arasnava.tk يا http://myyahoo.arasdotcom.tk

اخوان المسلمین خطاب به خامنه اي: انقلاب مردم مصر، انقلاب اسلامی نیست

پاسخ اخوان المسلمین مصر به رهبر جمهوری اسلامی:
این قیام، انقلاب تمام مردم مصر است نه یک انقلاب اسلامی

ادامه راه سبز(ارس): در اطلاعیه کوتاهی که ساعتی قبل در وبسایت اخوان‌المسلمین منتشر شده، خطاب به رهبر جمهوری اسلامی آمده است که آنچه در مصر رخ می‌دهد نه یک «انقلاب اسلامی» که «انقلاب همه‌ی مردم مصر اعم از مسلمان، مسیحی از همه‌ی احزاب و گروه‌های سیاسی» می‌باشد.

اخوان‌المسلمین همچنین در یازدهمین روز اعتراضات در مصر و هم‌زمان با تجمع بزرگ مخالفان مبارک در «میدان رهایی» قاهره، اعلام کرد که سران این گروه «قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری» را ندارند و این گروه حاضر است پس از کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت، در مورد دوران گذار سیاسی مصر با دیگر جناح‌ها به گفت‌وگو بنشیند.

همچنين همزمان با تاکید مخالفان بر کناره گیری حسنی مبارک از قدرت، و تداوم فریاد معترضان در خیابان‌های مصر که در دومین جمعۀ اعتراضات همچنان فریاد می‌زنند "فرار مبارک"، و در حالیکه وی اعلام کرده است که از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد، منابع خبری غرب اعلام کردند که "متحدین غربی حکومت مصر نیز سقوط وی را پذیرفته اند و "دولت آمریکا در حال مذاکره با عمر سلیمان، معاون رئیس‌جمهور، برای برکناری فوری حسنی مبارک است."

بر اساس گزارش منابع خبری غربی، آمریکا پیشنهاد کرده است که مبارک باید فورا برکنار شود و پس از وی، عمر سلیمان مسئولیت دولت موقت را بر عهده گیرد و در ترکیب این دولت موقت نیز، سهمی برای گروه اخوان‌المسلمین در نظر گرفته شود.

امروز جمعه چهارم فوریه- ۱۵ بهمن ماه، رهبر جمهوری اسلامی نیز در خطبه های نماز جمعه تهران گفت: "پس از سالها مجاهدت، مشاهده می کنیم که انعکاس صدای انقلاب اسلامی امروز در مناطق دیگری از جهان اسلام با قدرت و قوت شنیده می شود و حوادث شمال آفریقا، مصر، تونس و کشورهای دیگر، برای ما معنای خاصی دارد. تحولات اخیر در منطقه همان بیداری اسلامی تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران است."

بلافاصله بعد از سخنان رهبر جمهوری اسلامی، جمعیت اخوان المسلمین مصر، در وبسایت رسمی خودش پاسخی سریع و صریح به این سخنان ابراز داشت و نوشت "جمعیت اخوان المسلمین، این قیام را انقلاب تمام مردم مصر می داند، نه صرفا یک انقلاب اسلامی"، و تاکید کرد که "انقلاب مصر، انقلاب همه مسلمانان و مسیحیان با تمام گرایشها و تمایلات سیاسی مختلف و متفاوت است."

این گروه که از قدرتمندترین شاخه های اپوزیسیون مصر است، امروز همچنین اعلام کرد که سران این گروه قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارند و این گروه حاضر است پس از کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت، در مورد دوران گذار سیاسی مصر با دیگر جناح‌ها به گفت‌وگو بنشیند.

همزمان یک عضو كمیته موسوم به «انقلاب ملی مصر» اعلام كرد كه این كمیته پس از رایزنی‌های طولانی و با هدف حمایت از جوانان مصری و اقدامات قانونی آنها برای مقابله با حامیان حکومت مبارك تشكیل شده است.

به گزارش منابع خبری عربی و غربی، روز جمعه چهارم فوریه، در یازدهمین روز از اعتراضات و دومین جمعۀ تحصن معترضان مصری، این روز "رفتن مبارک" نام گذاری شده است.

طی روزهای اخیر محمد البرادعی، از رهبران جنبش مسالمت آمیز علیه حکومت مصر، به رئیس جمهور حسنی مبارک اولتیماتوم داده بود که روز جمعه (امروز) آخرین فرصت وی برای کناره گیری از قدرت است.

اما حسنی مبارک در مصاحبه ای اختصاصی با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا، مدعی شده بود که اگر استعفا دهد، در مصر "هرج و مرج حکمفرما خواهد شد." وی در واکنش به تاکید اوباما بر آغاز هر چه سریع تر انتقال قدرت، خطاب به مقامات آمریکا و کسانی که خواستار کناره گیری او از قدرت شده اند گفت: "شما مصر و فرهنگ آن را نمی شناسید و نمی دانید در پی کناره گیری من چه رخ خواهد داد."

  • دیگر باید برود
درحالیکه مقامات آمریکایی طی روزهای قبل خواستار خویشتنداری هر دو طرف در مصر و پرهیز حکومت از رفتار خشن با معترضین شده بود، طی دو روز گذشته و در پیِ حملات خشونت بار و مرگبارِ لباس شخصی های حامی حکومت به مردم، غرب و آمریکا تغییر موضع داده و خواستار کناره گیری فوری حسنی مبارک از قدرت شده اند و به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، دولت آمریکا در حال مذاکره با عمر سلیمان، معاون رئیس‌جمهور مصر، برای برکناری حسنی مبارک است.

بر اساس طرح آمریکا، عمر سلیمان سپس بایستی تغییرات سیاسی را در این کشور آغاز و کنترل کند. روزنامه "نیویورک تایمز" منابع اطلاعاتی خود را در مورد این طرح، دیپلما‌ت‌های عربی و نمایندگان دولت آمریکا عنوان کرده است. در گزارش این روزنامه آمده است: "نکته مهم برای عملی کردن طرح آمریکا، جلب نظر موافق ارتش مصر است."

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش می‌دهد که هیئتی از نمایندگان بلندپایه آمریکایی در حال مذاکره با دولت مصر برای برکناری فوری حسنی مبارک است. آنها تاکید کرده اند دولت موقتی که پس از مبارک تشکیل خواهد شد، بایستی راه را برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه فراهم کند.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود از موافقت رئیس‌ارتش مصر، ژنرال حافظ عنان، و وزیر دفاع این کشور، محمد حسین طنطاوی، برای حمایت از دولت موقت آتی خبر داده است.

  • روز وداع و عزیمت
معترضان مصری که روز جمعه چهارم فوریه را "روز وداع" و خداحافظی حسنی مبارک از قدرت نام نهاده اند، مجددا به میدان تحریر (آزادی) قاهره آمده و از حضور و حملات مجدد لباس شخصی های حامی حکومت خبری نیست، اما ارتش حضوری قوی در میدان دارد و کارت شناسایی برخی تظاهرکنندگان را کنترل کرده و بر اوضاع مسلط است.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکیست سربازان با کلاهخود و پوشش ضد گلوله در محل مستقرند و حضور آنها در همه جا بیشتر شده است. همچنین نیروهای ارتشی با سیم خاردار میدان تحریر را، که به محل اصلی تجمعات تبدیل شده است، محصور کرده اند و مانع نزدیک شدن و حملۀ مجدد حامیان حکومت به معترضانِ متحصن می شوند.

به گزارش این سامانه خبری، صدها هزار معترض مصری امروز در چارچوب آن چه "روز عزیمت" یا وداع نام گرفته، بار دیگر با تجمع در میدان تحریر (رهایی) قاهره خواستار برکناری و عزیمت حسنی مبارک، رئیس جمهور این کشور، شدند.

این معترضان به طور جمعی در این میدان نماز خوانده و برای برکناری حسنی مبارک از ریاست‌جمهوری دعا کردند.

طی دو روز گذشته (چهارشنبه و پنجشنبه -دوم و سوم فوریه)، میدان تحریر (آزادی) قاهر صحنه جنگ میان هواداران مبارک و معترضان ضد حکومتیِ خواهانِ برکناریِ وی بود، که تعدادی زیادی کشته و زخمی از معترضین بر جای ماند.

  • موج بازداشت ها ادامه دارد
شبکه تلویزیونی الجزیره همچنین ظهر جمعه اعلام کرد که نیروهای گارد امنیتی مصر، با حمله به دفتر سازمان حقوق بشر مصر، ۳۰ نفر از جمله ۲تن از اعضای سازمان عفو بین الملل را دستگیر کرده اند.

این شبکه اعلام کرد که نیروهای اطلاعاتی، به دفتر شورای حقوق بشر مردم مصر حمله و ۳۰ نفر از اعضای این شورا را دستگیر کردند. بر اساس این گزارش، ۲ تن نفر از اعضای سازمان عفو بین الملل نیز در این حمله دستگیر شده اند.

همچنین نیروهای امنیتی مصر، گروهی از مردم را در اطراف میدان تحریر (آزادی) درحالیکه قصد داشتند به تظاهرات و تحصن میدان بپیوندند، به زور سوار اتومبیل کرده و به محلی نامعلوم انتقال داده اند.

  • تسلیم نمی شویم
فعالان اعتراضات می گویند در برابر اقدامات خرابکارانۀ ماموران امنیتی و لباس شخصیِ حامی حکومت تسلیم نخواهند شد و تا برکناری یا کناره گیری وی از قدرت، به اعتراض و تلاش خود ادامه خواهند داد.

همچنین اخوان‌المسلمین، گروه اسلام‌گرای مخالف حسنی مبارک و قدرتمندترین شاخه از اپوزیسیون مصر، روز جمعه اعلام کرد که سران این گروه قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارند و این گروه حاضر است پس از کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت، در مورد دوران گذار سیاسی مصر با دیگر جناح‌ها به گفت‌وگو بنشیند.

گفتنی است روز گذشته (پنجشنبه) در پی اوج گرفتن اعتراضات در مصر، روز گذشته (پنجشنبه) دادستان کل آن کشور، تعدادی از وزرا و مسئولان سابق دولتی و حکومتی را ممنوع الخروج اعلام کرد و خاطرنشان ساخت که حساب های بانکی آنها نیز مسدود شده است.

احمد شفیق، نخست وزیر جدید مصر نیز غروب پنجشنبه در تلویزیون دولتی مصر حاضر شده و اعلام کرده بود که با وضعیت فعلی، "اوضاع از کنترل خارج شده است" و حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر نیز ادعا کرد که اگر استعفا دهد، در کشورش "هرج و مرج حکمفرما خواهد شد."

طی روزهای اخیر، خبرنگاران پوشش دهندۀ حوادث و رویدادهای مصر، مورد ضرب و شتم و بازداشت ماموران لباس شخصی و امنیتی آن کشور قرار گرفته و بسیاری از وسائلشان از بین رفته یا تجهیزات آنها ضبط شده است.

بنا به گزارش خبرگزاری ها، در بین تجمع‌کنندگان امروز در میدان تحریر، زنان و کودکان نیز حضور جدی و فعال داشته و افرادی از قشرهای مختلف به چشم می‌خورند.

سرویس خبری بی بی سی گزارش داد که اصلی‌ترین خواسته تجمع‌کنندگان برکناری مبارک است و شعار می‌دهند که "او را به عربستان بفرستید". "او را به اسرائیل بفرستید."

این گزارش افزود "بعد از خشونت‌های اخیر علیه معترضان، در شرایط کنونی، حکومت مصر در بین تجمع‌کنندگان در اسکندریه طرفداری ندارد و مخالفان دولت می‌گویند مبارک هر جا که می‌خواهد برود و فقط مصر را ترک کند."

بنا به گزارش شبکه های عربی و غربی، ظهر جمعه چهارم فرویه، اوضاع شهرهای اسکندریه، سوئز، پورت سعید، اسماعیلیه، دمیاط، دمنهور، المنیا، الزقازیق، کفر الشیخ، الفیوم، أسیوط، ملوی، القوصیه، دیروط و کوم امبو بحرانی است و مخالفان خواستار برکناری مبارک بوده و معتقدند وی رفتنی است.

حمیدرضا ظریفی نیا

7 نظرات :: اخوان المسلمین خطاب به خامنه اي: انقلاب مردم مصر، انقلاب اسلامی نیست

  1. جمعی از نیروهای امنیتی و لباس شخصی، صبح امروز (جمعه) به دفتر مرکزی پایگاه اینترنتی اخوان المسلمین یورش بردند.

    یایگاه اینترنتی “اخوان آنلاین” که روز پنجشنبه نیز مورد تعرض قرار گرفته بود، با انتشار بیانیه ای خبر داد که نیروهای امنیتی مصر صبح روز جمعه به دفتر این پایگاه اینترنتی که به “اخوان المسلمین” وابسته است، هجوم برده و تعدادی از خبرنگاران و کادر فنی و اداری آن را بازداشت و آنها را به ساختمان وزرات کشور منتقل کردند.

    در این بیانیه خاطرنشان شده که عده ای اوباش همراه با یک افسر امنیتی رأس ساعت هفت و نیم صبح امروز با هجوم به دفتر تابع اخوان المسلمین و بازداشت کارمندان آنها، مایه تعجب و حیرت حاضران شدند.

    پایگاه اینترنتی اخوان المسلمین روز پنجشنبه نیز مورد تعرض قرار گرفته بود اما این پایگاه از فعالیت باز نایستاد و با کمک کادر فنی فعالیت خود را از سر گرفت.

  2. به دليل اينكه ملتهاي جهان از جمله ملت مصر از وحشيگري و ديكتاتوري حكومت اسلامي ايران بخصوص در يك سال نيم گذشته آگاه شده اند واينكه مردم مصر بخاطر اين آگاهي و حرفهاي امروز خامنه اي به اين فكر نيفتند كه نكند از يك ديكتاتوري به يك ديكتاوري ديتي وحشي تر گرفتار شوند و پا پس بكشند، لذا بسيار به موقع اخوان المسلمين به ملتش پيام داد و آنها مطمئن ساخت كه هرگز از چاله به چاه نخواهد افتاد و مردمش را اينگونه خاطر جمع كرد تا همچنان تا سقوط ديكتاتور در خيابانها بمانند و حكومت آينده مصر يك حكومت دمكراتيك و مردم سالار خواهد بود

  3. آفرين بر اخوان المسلمين كه با يك عكس العمل سريع اين اطمينان را به ملتش داد كه نطام آينده مصر يك ديكتاتوري ديگر نخواهد بود

  4. » ديكتاتور مصر هم ۲۴خبرنگار را در مصر بازداشت كرد:

    کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ) روز جمعه اعلام کرد که طی ۲۴ساعت گذشته ۲۴خبرنگار در مصر بازداشت شده اند.

    کمیته حفاظت از خبرنگاران در بیانیه ای که صبح روز جمعه منتشر شد,نوشت: طی ۲۴ساعت گذشته به ۲۱خبرنگار درمصرحمله شده است و در ۵مورد ابزار و وسایل متعلق به خبرنگاران توسط نیروهای امنیتی ضبط شد.

    ‘ جوئل سایمون’ مسوول کمیته حفاظت از خبرنگاران در این باره گفت: این روز بعنوان یک روز سیاه برای مصر و یک روز سیاه برای خبرنگاری قلمداد می شود.

    ‘بان کی مون’ دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز گذشته حمله و ایجاد وحشت در بین خبرنگاران و سازمان های حقوق بشر را ‘غیرقابل قبول ‘و ‘فاجعه انگیر’ خواند.

    دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اینکه باید این حملات هرچه زودتر پایان یابد از مسوولان مصر خواست به صدای مردم گوش دهند و هرچه سریعتر تغییرات اساسی در این کشور را عملی سازند.

  5. خواسته اصلی و بنیادی مردم مصر و تونس آزادی است، خواست اصلی مردم در مصر مخالفت و جمع شدن بساط استبداد، دیکتاتوری و اختناق حاکم بر این کشورها می‌باشد. به بیان دیگر خواست آن زنان و دختران در قاهره، مردان مسلمانی که در خیابان‌های تونس یا اسکندریه یا میدان تحریر با محاسن و پر شور در تظاهرات علیه حسنی مبارک شرکت دارند، در حال حاضر و فعلا نه حکومت اسلامی است، نه بر قراری شریعت است، نه مرگ بر آمریکا می‌گویند، نه پرچم آمریکا و انگلیس را آتش زده‌اند، نه آدمک اوباما را آتش زده‌اند و نه هیچ یک از دیگر از آثار و علایمی را نشان می‌دهند که که ما در ایران خیلی علاقه داریم نشان دهیم.

    البته این طبیعی است که اگر در مصر یا تونس رژیم‌های مردمی به قدرت برسند آن روابط و کیا و بیای صمیمانه‌ای که میان حسنی مبارک و تل آویو برقرار بوده، دیگر برقرار نخواهد بود. بنابراین اسرائیلی‌ها کاملا حق دارند نگران تحولات مصر باشند چرا که هر گرایش و جریانی که جایگزین حسنی مبارک شود، اسلامی یا سکولار، آن دوران خوش گذشته با مصر تغیییر خواهد یافت.

    البته از یک جهت کلی شباهت کاملی میان انقلاب اسلامی ایران در ۳۲ سال پیش و آنچه که امروز در جهان عرب دارد اتفاق می‌افتد، وجو دارد. انقلاب اسلامی ایران هم بنیادا حرکتی بود علیه استبداد، علیه خفقان، علیه دیکتاتوری؛ انقلاب اسلامی ایران در ۳۲ سال پیش همچون جنبش‌های مردمی امروز جهان عرب خواهان حاکمیت قانون، انتخابات آزاد، آزادی مطبوعات، آزادی احزاب و تشکل‌ها سیاسی، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی اندیشه و این دست از مطالبات بود.

  6. رهبر جنبش اخوان المسلمین مصر: مبارک باید برود، او به دروغگویی عادت کرده است

    رهبر اخوان المسلمین مصر تاکید کرد؛ مهمترین خواسته مردم مصر، تغییر دیکتاتوری طاغوتی مبارک است که تا کنون جز دروغ کاری برای مردم انجام نداده است.

    به گزارش مهر، محمد بدیع در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی الجزیره تاکید کرد: مبارک به دروغگویی عادت کرده است و تنها راه حل مشکل مصر، سرنگونی این رژیم است.

    بدیع خاطرنشان کرد: مردم مصر از طیفها و قومیتهای مختلف در تظاهرات گسترده علیه رژیم فریاد می زنند دیگر به ستوه آمده اند و می خواهند از شر رژیمی که آنها را از ساده ترین حقوق انسانی محروم کرده، رهایی یابند.

    وی بر اهمیت کناره گیری مبارک از قدرت، لغو حالت فوق العاده و انحلال مجالس دروغین الشعب و شورای تاکید کرد و گفت : این رژیم دهها بار به مردم مصر دروغ گفته و به هیچ یک از وعده هایش عمل نکرده است.

    بدیع در واکنش به دومین سخنرانی مبارک اظهار داشت : رژیم کنونی نمونه ای از اصلاحات وعده داده شده را به مردم نشان داد به طوری که اوباش آن به تظاهرکنندگان حمله ور شدند که معنایش این است خشونت هدف رژیم در دوره آتی برای مقابله با انتفاضه مردم مصر است.

    بدیع گفت : اخوان المسلمین نشستهای گفت‌وگو با تمام گروههای ملی به خاطر مصر برگزار کرده است، اما رژیم به این نشستها و مطالبات آن توجهی کرده است.

    وی افزود : این گروه در صورت سرنگونی طاغوت مصر، دست خود را به سوی هر کسی که خواهان اصلاحات در مصر است، دراز خواهد کرد.

    بدیع از نیروهای مسلح مصر خواست از موضع بی طرفی منفی خارج شده و برای حمایت از مصریها و حفظ کشور موضع بی طرفی مثبت اتخاذ کنند.

    وی با تمجید از تظاهرکنندگان، از شیوه متمدانه آنها در بیان اعتراضات و درخواستهایشان برای تحقق مطالبات مشروع مردم، با وجود اقدامات اوباش و خشونت آنها، تقدیر کرد.

  7. مسلمانان جهان هم بخوبي اسلام طالباني را طي يكي دو سال گذشته با پيگيري مسائل ايران شناخته است و هرگز به دام چنين حكومتهايي نخواهد افتاد

جديدترين ديدگاه خوانندگان