بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0mid.arasnava.tk يا http://myyahoo.arasdotcom.tk

مصاحبه العربیه با کروبي: دولت حیات خود را در بحران سازی می داند

مهدي کروبي در مصاحبه اختصاصی با تلويزيون العربیه:
اگر وضع به همین منوال باشد،شرکت در انتخابات منتفی است

. ادامه راه سبز(ارس): مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی در مصاحبه با العربیه در مورد تحريم ها و احتمال جنگ؛ شکايت اصلاح طلبان از سپاه؛ ؛ دولت نامشروع است؛ نتايجه معکوس فشارها؛ مزاحمت ها؛ عمل نکردن به قوانين؛ انتخابات آینده مجلس؛ سخنان جنتي؛ رسا تلویزیون اصلاح طلبان صحبت کردند.

مشروح این مصاحبه که روز گذشته در برنامه پانورامای این شبکه با حضور کارشناسان مختلف پخش شد به همراه ترجمه آن به زبانهای عربی ، انگلیسی و اردو منتشر گرديد.
مهدی کروبی نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران، در گفت و گوی تلویزیونی با شبکه خبری " العربیه " تاکید کرد دولت محمود احمدی نژاد ادامه حیات خود را در بحران سازی می داند.

او تاکید کرد از سخت بودن شرایط انتخابات آگاه بود اما نه او نه میر حسین موسوی و حتی محسن رضایی پیش بینی نمی کردند چنین فضایی حاکم شود.

او با اشاره به فشارهایی که در زندان ها علیه معترضان اعمال می شود ، تاکید کرد به جز حمزه کرمی یک زندانی سیاسی دیگری می شناسد که با او همان رفتار انجام شد تا علیه وی ( کروبی ) اعتراف کند.

حمزه کرمی مدیر کل سیاسی نهاد ریاست جمهوری در دوره رسایت جمهوری هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در ایران بود. او که از نزدیکان آقای هاشمی به شمار می آید، بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد و در جلسه دادگاهی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد ، علیه مهدی هاشمی فرزند آقای هاشمی فسنجانی، اعتراف کرد.

او که مسئول سایت جمهوریت، یکی از پایگاه های اطلاع رسانی منتقد دولت محمود احمدی نژاد نیز بود، اخیرا نامه ای خطاب به آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشته که در آن به تشریح شکنجه هایی که در دوره بازداشت متحمل شده، پرداخته است و تاکید کرد برای اعتراف علیه سران معترضان سر او را داخل توالت فرو برده بودند.

آقای کروبی بدون این که نام فرد مور نظر را ذکر کند گفت که نامه ای که او در خصوص شکنجه هایش نوشته مطالعه کرده است.

تحریم ها و احتمال جنگ

دبیرکل حزب اعتماد ملی درباره تحریم های بین المللی ایران تاکید کرد که این تحریم ها در درجه اول بر مردم فشار می آورد.

ژوئن گذشته شورای امنیت سازمان ملل به منظور مقابله با برنامه اتمی ایران، قطعنامه دور چهارم تحریم ها را علیه ایران تصویب کرد. پس از آن آمریکا، اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا و ژاپن، تحریمی های مضاعفی علیه ایران اعمال کردند.

آقای کروبی درباره تاثیر تحریم ها بر حکومت گفت که این تحریم ها بی اثر نیست اما در حال حاضر حاکمیت پول نفت دارد که آن را خرج می کند.

او درباره احتمال حمله به ایران گفت: "امیدواریم که چنین چیزی نشود . به کشور آسیب می رسد . به منابع اقتصادی آسیب می رسد. بر منطقه هم خیلی اثر سوء دارد."

وی تاکید کرد که که اگر حمله بشود طبیعتا انسجام مردم بیشتر می شود و حکومت فشار بیشتری بر مردم می آورد و این فشارها را توجیه می کند.

این رهبر اصلاح طلب ایرانی با طرح این سوال که چرا وضعیت ایران هم اکنون به اینجا رسیده است، به سیاست های ماجراجویانه دولت در داخل و خارج ایران اشاره کرد و گفت: "این دولت است که حیات خود را در بحران سازی می داند . لذا حتی در مسائل داخلی می بینیم که درگیری ایجاد می کند."

او با اشاره به سابقه حضورش در بخش های مختلف حاکمیت و ارتباط با تمام دولت های بعد از انقلاب، تاکید کرد که سیاست هایی که هم اکنون از سوی دولت ایران اعمال می شود، بی سابقه است.

او در باره علت این سیاست ها گفت: " .زیاد ارتباط ندارم تا ببینم مجموعه شان شامل چه کسانی است . بر اساس اصول یک نفر نمی تواند همه این کار ها را بکند و فضایی را به وجود بیاورد که این گونه نفس ها را در سینه حبس کند. من عقیده دارم مجموعه ای این کارها را انجام می دهد. "

شکایت اصلاح طلبان از سپاه

آقای کروبی درباره شکایت هفت نفر از فعالان ارشد اصلاح طلب از دخالت سپاه پاسدارن در انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: "نامه را چند نفر که در زندان هستند وبقیه هم که بیرون و اغلب محکوم هستند امضا کرده اند. اینها چه بگویند چه نگویند این واقعیتی است که انتخابات را سپاه وبسیج گردانده بودند و یکی از اعضای شورای نگهبان هم به طور کامل درگیر این قضایا است."

هفت نفر از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از احزاب عمده اصلاح طلبان اخیرا با استناد به سخنرانی سردار مشفق از فرماندهان قرارگاه ثارالله در مشهد ، فرماندهان سپاه را به " کودتا " علیه مردم و دست داشتن در " تقلب سازمان یافته " به هدف پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات گذشته متهم کردند.

آقای کروبی تاکید کرد: "الان هم کارها دست سپاه است. بخشی از سپاه و وزارت اطلاعات این کارها را انجام می دهند اغلب اعضای این دو نهاد ناراضی هستند."
دولت نامشروع است

رئیس مجلس ششم ایران، در این گفت گو دولت محمود احمدی نژاد را " نامشروع " خواند و تاکید کرد " این دولت با رای مردم سر کار نیامده است.

او آن چه را که در ایران پیش آمده را فراتر از یک تقلب در انتخابات دانست و گفت: "آن موقع خبر نداشتیم اما به تدریج وقتی حوادث رخ داد دیدم قضیه تقلب نبوده. قضیه تنظیم شده و مهندسی شده بود."

وی با اشاره به این که برخی در حاکمیت می گویند دلیلی برای تقلب در انتخابات وجود ندارد، گفت که آمادگی دارد با هر کس که نماینده حاکمیت است در تلویزوین مناظره کند و دلایل تقلب در انتخابات را ارائه دهد.

آقای کروبی گفت: "الان نتایج ناکار آمدی دولت را می بینیم. الان کارخانه های ما بخش عظیمش تعطیل است. ما امیدواریم کارخانه ها و صنعت ما از این حالت بیرون رود بعد معلوم خواهد شد حجم پسرفت چقدراست. برای اینکه همان نیروهای کارامدی که در زمان خودشان بودند اینها را کنار گذاشتند."

نتیجه معکوس فشارها

نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران، در ادامه گفت گوی خود تاکید کرد که فشارهای به وجود آمده از سوی حاکمیت و نهادهای امنیتی بر معترضان، نتیجه معکوس دارد.

او در این باره گفت: " روزها و ماههای اول فشار آوردند. می خواستند اعتراض ها خاتمه پیدا کند اما خاتمه نیافت چون انبوه توده های جمعیت پشت اعتراض ها بودند. این مساله خاص مردم بود. آنها خیال می کردند با یک فشار تمام می شود. بنابراین اگر فشار کمتر شده از باب این است که دیدند نتیجه ندارد."

آقای کروبی تاکید کرد فشارها پایان نیافته و دلیل آن هم ادامه بازداشت ها و بد رفتاری با زندانیان است. او تاکید کرد که هرچه این وضعیت ادامه پیدا کند، خشم بیشتر می شود و در نتیجه انفجار از درون شدید تر خواهد بود. بنابر این به گفته او درایت و عقل ایجاب می کند که حاکمیت هرچه زودتر راه خود را عوض کند.

مزاحمت ها

آقای کروبی درباره محدویت های ایجاد شده در رفت و آمدش گفت: "من در حصر نیستم به این معنا که من می روم بیرون و در جلسات شرکت می کنم. افرادی هم می آیند به دیدن من... اما هر جا برویم معمولا هفت هشت ده تا می آیند همه آنها را میشناسند. چهره هایشان هم شناخته شده است و کار را به مرحله زشت وبی سابقه رساندند. یک فاتحه خوانی معمولی که برویم آنها را می فرستند که شعار بدهند . گاهی مردم هم با انها برخورد می کنند . ما حاضر به برخورد نیستیم."

عمل نکردن به قوانین

رئیس مجلس ششم در بخش دیگری از مصاحبه خود، به عمل نکردن دولت به مصوبات مجلس شورای اسلامی پرداخت. او با اشاره به فراز و نشیب های سیاسی پس از انقلاب عملکرد دولت فعلی ایران را بی سابقه توصیف کرد و گفت: " اصلا کارهایی که اینها می کنند هیچ معقول و منطقی نیست. اصلا من نمی دانم اینها چگونه رفتار می کنند. مصوبه ها را عمل نمی کنند."

او دلیل این وضعیت را ضعیف بودن مجلس دانست و تاکید کرد که اگر مجلس و قوه قضائیه نیرومند باشند، چنین اتفاق هایی رخ نمی دهد.

انتخابات آینده مجلس

دبیر کل حزب اعتماد ملی با تاکید بر این که هنوز برای تصمیم بر سر شرکت و عدم شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است اواخر سال برگزار شود زود است ، گفت: " "باید ببنیم شرایط چه می شود... اما اگر وضع به همین منوال باشد و اینطور بخواهند کشور را اداره کنند و آیت الله جنتی دبیرشورای نگهبان از این حرفها بزند. وسخنگوی شورای نگهبان الان معلوم است سخنگوی شورای نگبهان نیست بلکه سخنگوی اقای جنتی است وبه روش خود ادامه دهد، طبیعتا شرکت در انتخابات منتفی است.

سخنان جنتی

آقای کروبی درباره صحبت های احمد جنتی که مدعی شده بود سران مخالفان ایران از آمریکا مبلغ یک میلیارد دلار از طریق پادشاهی سعودی دریافت کرده اند گفت: " من تفکر اقای جنتی را می دانم و می دانم چگونه وی را تحت تاثیرقرار می دهند و اطلاع دارم که بارها در شورای نگهبان از او گله شده که چرا اینطور حرفهای نسنجیده می زند."

او با تاکید بر کذب بودن ادعای جنتی خواستار دخالت مراجع در این رابطه شد و گفت: "ما هیچی از مراجع نمی خواهیم تنها اینکه از آقای جنتی بخواهند سندش را ارائه کند. ما هم تشکر می کنیم از مراجع وهم این کار مهمی است. یا اگر سند ندارد منبعش را بگوید."

تلویزیون اصلاح طلبان

آقای کروبی درباره این که آیا قصد دارد تلویزیون راه بیندازد یا نه گفت: "من بنای چنین کاری را ندارم علتش هم این است که امکاناتش را نداریم آنوقت ما امکاناتی داشتیم یک کمک هایی هم می شد. ما یک کاری می خواستیم انجام بدهیم آنها مانع شدند من هم در کارهایم سعی می کنم برای دیگران گرفتاری انجام نشود."

آقای کروبی پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری نهم ، تصمیم داشت یک رسانه تصویری راه اندازی کند که مقام های جمهوی اسلامی مانع این کار شدند و فردی که در حال انتقال نوارهای ضبط شده به محل پخش در "دبی" بود، ساعاتی بازداشت شد.

او درباره شبکه تلویزیونی "رسا" که اخیرا اصلاح طلبان راه اندازی کرده اند گفت: "اسامی که برای من ذکر کردند آنها همان نیروهایی هستند که در جمهوری اسلامی بودند و کار می کردند و حضور داشتند. با کاری که انجام می دهند موافقم انجام بشود مخصوصا اگر در چارچوب قانون اساسی باشد. الان اگر ازادی بدهند من دنبال همین کارها می روم . چون اگر ازادی بدهند امکانات هم می رسد. وقتی که ازادی نمی دهند امکانات هم داده نمی شود و افراد هم می ترسند."

لينك مصاحبه در يوتيوب: (قسمت اول) - (قسمت دوم) - (قسمت سوم)

دبی –فرزانه بذر پور ،العربیه نت

0 نظرات :: مصاحبه العربیه با کروبي: دولت حیات خود را در بحران سازی می داند

جديدترين ديدگاه خوانندگان