بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0mid.arasnava.tk يا http://myyahoo.arasdotcom.tk

مصطفی تاج زاده: خودسرها را ستاد کودتا سازمان‌دهی می‌کند

مصطفی تاج زاده در ملاقات هفتگی با همسرش:
خودسرها را ستاد کودتا سازمان‌دهی می‌کند

. ادامه راه سبز(ارس): مصطفی تاج زاده در ملاقات هفتگی امروز خود با همسرش فخرالسادات محتشمی پور، خشونت طلبان و گروههای مهاجم را خودسر ندانست و اظهار کرد: اینها را ستاد کودتا سازماندهی و مدیریت می کند. وی همچنین با اشاره به انتخابات اخیر ترکیه از مطبوعات اصلاح طلب و همه سبزها به ویژه جوانان درخواست کرد که حوادث ترکیه را با دقت و جدیت بیشتری دنبال کنند، چرا که در آن درس های زیادی برای اهل فهم و درک است و با بررسی تحولات اخیر ترکیه براحتی می توان تشخیص داد که منطق نظامیان کودتاگر در هر دو کشور یکی است.

وي ابراز كرده است: «شرمنده ام از این که بگویم در نظام لائیک ترکیه اکنون به پیشنهاد یک حزب مسلمان برای تغییرات قانون اساسی همه پرسی انجام می شود و آقای اردوغان با شعار وداع با کودتا ( کودتا خداحافظ) دست نظامیان را از کنترل قوه قضائیه کوتاه می کند و آن ها را به پادگان ها بازمی گرداند تا به وظیفه اصلی شان که پاسداری از مرزهای کشورشان است، بپردازند اما هم زمان در ایران، نظامیان کودتاگر در انتخابات نه تنها اصلاح طلبان، بلکه همه منتقدین را از دایره خودی ها حذف می کنند و غیرخودی می خوانند و حقوق شهروندی آنان را نقض می کنند.»

متن کامل اظهارات وی که در سایت تحول سبز منتشر شده، به شرح زیر است:

محکوم کردن حمله به مسجد قبا

سید مصطفی تاجزاده با اظهار تأسف شدید از واقعه زشت و غیرقابل توجیه حمله به خانه خدا(مسجد قبا در شیراز) و حرمت شکنی آیة الله دستغیب، گفت: من با اطلاع عرض می کنم که این گروه های خشن مهاجم، خودسر نیستند. این ها را ستاد کودتا سازماندهی و مدیریت می کند و اگر به شکایت ما از کودتاگران رسیدگی شود، معلوم می شود که ایشان فقط در انتخابات دخالت نمی کنند بلکه همین ستاد، گرداننده عملیات غیرقانونی و خشونت طلبانه لباس شخصی هاست یعنی همان کسانی که سال گذشته به کوی دانشگاه و مجتمع سبحان در تهران هم حمله کردند.

محکوم کردن قرآن سوزی

وی همچنین طرح غیر انسانی، غیراخلاقی و غیردموکراتیک آتش زدن قرآن را که توسط تعدادی کشیش متعصب مطرح شده بود، محکوم کرد و گفت: بارها گفته ام جنگ طلبان در هر دو طرف (غرب و جهان اسلام) دنبال نظامی کردن و خشن کردن فضا و آغاز جنگ های صلیبی دیگری هستند و همیشه اعمال غیراخلاقی یک طرف واکنش خشونت آمیز طر ف دیگر را به دنبال دارد. همان طور که هیچ چیز مانند رفتار خشونت بار و افراطیِ طالبان، موجب رشد اسلام ستیزی و اسلام هراسی در غرب نشد. و به همان نسبت که جنگ طلب های دو طرف زمینه رشد یکدیگر را فراهم می کنند، صلح طلب های غرب و جهان اسلام و ایران هم باید همکاری های خود را گسترش دهند. وی با تشکر از مواضع آقای خاتمی مبدع گفتگوی تمدن ها در این زمینه، راه درست را همان راهی دانست که توسط ایشان به جهان نشان داده شده است. یعنی راه گفتگو برای هم زیستی مسالمت آمیز و برای این که خشونت و جنگ و عواقب سخت آن جایگزین صلح و تعامل و مدارا نشود.

انتخابات ترکیه

سید مصطفی تاجزاده در واکنش به انتخابات اخیر ترکیه نیز گفته است:درست در زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد و در همان سالی که ما پنج انتخابات آزاد برگزار کردیم ( مجلس، ریاست جمهوری، دو قانون اساسی و یک رفراندوم)، نظامیان در ترکیه کودتا کردند و برای تثبیت نقش خودشان، قانون اساسی را هم تغییر دادند تا بدون این که لازم باشد که توپ و تانگ به خیابان بیاورند، بتوانند حرف اول را در عرصه مدیریت کشور بزنند. این در حالی بود که همزمان، امام حتی در دوره جنگ، نظامیان را از دخالت در امور سیاسی و انتخاباتی برحذر داشت.اما اکنون اوضاع کاملا به عکس شده است. سی سال پس از مردمی ترین انقلاب در منطقه و جهان، نظامیان همه عرصه ها را در اختیار خود قرار داده اند: از انتخابات گرفته تا صداوسیما، از اقتصاد گرفته تا سیاست خارجی، از نفوذ و کنترل دولت و مجلس گرفته تا اداره قوه قضائیه و متأسفانه همه این تخلفات را به نام اسلام و تشیع و روحانیت و ولایت انجام داده و می دهند. اما در ترکیه و در یک نظام لائیک، یک حزب مسلمان توانسته در انتخاباتی آزاد دو قوه مجریه و مقننه را در اختیار بگیرد و در دادگاهی که به تحریک نظامیان برای انحلال حزب عدالت و توسعه تشکیل شد، تبرئه شود و به کار خود ادامه دهد. متقابلا دولت کنونی با دستگیری کودتاگران نظامی آنان را تحویل مقاتمات قضائی داد تا دادگاه آنان تشکیل شده به جرایمشان رسیدگی شود. جالب آن که در ترکیه نیز مانند ایران نظامیان کودتاچیان گروه های خودسر و غیرقانونی را اداره می کردند و به ترور و سرکوب مخالفین خود می پرداختند.

شرمنده ام از این که بگویم در نظام لائیک ترکیه اکنون به پیشنهاد یک حزب مسلمان برای تغییرات قانون اساسی همه پرسی انجام می شود و آقای اردوغان با شعار وداع با کودتا( کودتا خداحافظ) دست نظامیان را از کنترل قوه قضائیه کوتاه می کند و آن ها را به پادگان ها بازمی گرداند تا به وظیفه اصلی شان که پاسداری از مرزهای کشورشان است، بپردازند اما هم زمان در ایران، نظامیان کودتاگر در انتخابات نه تنها اصلاح طلبان، بلکه همه منتقدین را از دایره خودی ها حذف می کنند و غیرخودی می خوانند و حقوق شهروندی آنان را نقض می کنند علاوه بر آن بخش عظیمی از اصولگرایان منتقد را بی بصیرت خوانده در صدد حذف کاملشان از عرصه سیاست و مدیریت کشور برمی آیند.. جالب این جاست که نظامیان کودتاگر لائیک در ترکیه، حزب عدالت و توسعه را متهم می کنند که طرفدار اسلام آمریکایی هستند، از بنیاد سورس کمک می گیرند و شاگردان جین شارپ هستند و اتهامشان انجام کودتای مخملی در ترکیه است! و به همین دلیل قصد انحلال حزبشان را داشتند. و جالب تر این که پاسخ اردوغان و حزبش نیز مانند پاسخ اصلاح طلبان وسبزی ایرانی به نظامیان کودتاگر است! یعنی می گوید: شما با متهم کردن ما به انجام کودتای مخملی درصدد سرپوش گذاشتن بر انجام کودتای نظامی خود هستید که خوشبختانه در ترکیه با شناسایی ستاد کودتا و معرفی آنان به مقامات قضائی که ناگزیر از رسیدگی به این شکایت است، مشکل حل می شود اما در ایران، ما از کودتاگران شکایت کردیم و به جای رسیدگی به شکایتمان، خودمان را به زندان انداختند. و با این وجود ادعای الگوی برتر منطقه را هم دارند. واقعا جای تأسف دارد که ظرفیت نظام لائیک ترکیه با محوریت نظامی ها امروز از ظرفیت جمهوری اسلامی به نام ولایت برای رعایت حقوق شهروندی مردم به مراتب بیشتر است و ما باید امروز غبطه انتخابات آزاد را در ترکیه بخوریم . ما امروز وضعیت رسانه های آزاد و ان جی اوها و تشکل های آزاد ، احزاب آزاد، اجتماعات آزاد و سبک زندگی آزاد را در ترکیه نظاره می کنیم و آرزو می کنیم ای کاش ما که خود پیشتاز در برگزاری اتنخابات آزاد در سه دهه پیش بودیم، امروز دست کم به اندازه ترکیه بتوانیم از حقوق خویش بهره ببریم. ترکیه ای که امروز به دلیل حاکمیت دموکراسی و حقوق بشر در آن کشور به لحاظ اقتصادی، علمی و فنی به مراتب ایران پیشرفته تر است و به لحاظ آسیب ها و بزه های اجتماعی و وضعیت جوانان و رشد اسلام گرایی در میان آنان اساساً با ایران قابل قیاس نیست. از نظر موقعیت بین المللی نیز جایگاه برجسته ای هم در میان دولت ها و هم ملت های جهان دارد و به دلیل همین موقعیت ویژه هیچ دولتی در حال حاضر به اندازه ترکیه نتوانسته از حقوق فلسطینیان دفاع کند و توسعه طلبی و کشتار و نقض حقوق بشر توسط صهیونیست ها را محکوم کند.

وی در پایان از مطبوعات اصلاح طلب و همه سبزها به ویژه جوانان درخواست کرد که حوادث ترکیه را با دقت و جدیت بیشتری دنبال کنند چرا که در آن درس های زیادی برای اهل فهم و درک است. با بررسی تحولات اخیر ترکیه براحتی می توان تشخیص داد که منطق نظامیان کودتاگر در هر دو کشور یکی است و حفظ امنیت و منافع ملی هر دو در گرو تحقق راهبرد دموکراسی در خانه و صلح در جهان است. ”


1 نظرات :: مصطفی تاج زاده: خودسرها را ستاد کودتا سازمان‌دهی می‌کند

  1. یادداشتی از ابوالفضل فاتح:
    «این رسـم شـرف نیست»
    تحدید شخصیت‌ها، نمایانگر ضعف منطق مدعیان


    کلمه: در شرایطی که بازگشت به منطق نیاز اصلی کشور برای عبور از دشواری هاست، متاسفانه دامنه ی حصر شخصیت های منتقد توسعه یافته و پس از ماجرای مقابل منزل حجت الاسلام و المسلمین کروبی شاهد افزایش “تهدید” و گسترش دامنه ی “تحدید” آقای مهندس موسوی هستیم که با منع بسیاری از ملاقات ها و دستگیری مسئول دفتر ایشان به نهایت رسیده است.

    حصر رسانه ای به همراه اعمال محدودیت های ارتباطی و بازگذاشتن توپخانه ی تخریب از طریق تریبون های یک سویه نه رسم مروت و شرف است نه آیین حکومت در دورانی که به هر روی مردم از واقعیت ها مطلع خواهند شد.

    تجربه ثابت کرده است که زیان فضای امنیتی و جریان اطلاعات یک سویه نهایتا متوجه کلیت کشور و متولیان چنین سیاست هایی خواهد شد. یک سویه گی جریان اطلاعات، خلوتخانه های متولیان را جولان اطلاعات دستکاری شده قرار خواهد داد و پیش و بیش از آنکه جامعه بی خبر بماند، آنان محصور عمل خود خواهند شد. این شیوه ها شکافی عمیق میان خلوت و جلوت جامعه پدید خواهد آورد و بی خبری از حقیقت جامعه را نصیب سیاستگذاران خواهد ساخت.

    سیاست حصر اطلاعاتی و محدودیت ارتباطی منتقدانی در این تراز که همه از پیشکسوتان انقلابند سستی منطق عاملان و آمران آن را آشکار ساخته و مآلا راه به جایی نخواهد برد، جز آنکه جامعه ی مظلوم ایرانی را از ارتباط سالم و غنی بی بهره می سازد. براستی کسانی که مدعی اند که همه ی مسائل منتفی شده، چگونه است که از ملاقات تنها چند نفر با شخصیتی که زیر ذره بین و کنترل کامل است این همه نگران می شوند. چنین رویکردهایی نشان می دهد که از هاضمه ی حداقلی برای درک تنوع و تطور جامعه ی ایران بی بهره ایم و منطق هتک و زور را به جای منطق گفت و گو نشانده ایم.

    دریغ است انقلابی که جوهره اش آگاهی و آزادی است و متکی به پشتوانه ها ی غنی فرهنگی و نورانی ایران و اسلام است، امروز با عملکردهایی به سخره گرفته می شود که مدعی آزادترین کشور است، اما با الفبای آزادی و مروت بیگانه است.

    رفتارهای اخیر که به رغم مرخصی تعدادی از زندانیان، در قالب “خودسری آمرانه و حساب شده” و یا “فشار نهادهای موازی” بروز پیدا می کند نشان دهنده ی علاقمندی برنامه ریزان این سیاست ها به رفتارهای رادیکال است. اینان عقلانیت سیاسی را منفعل نموده و فضا را برای تندروی و حرکات خطرناک بعدی خود فراهم می سازند. از عقلای قوم انتظار می رود که هشیار باشند و این پوستین های وارونه را از اندام نظام بیرون کشیده و راه را بر عقلانیت سیاسی باز کنند.

جديدترين ديدگاه خوانندگان